Taaperon yöllinen heräily
Olisiko kellään hyviä neuvoja seuraavanlaiseen tilanteseen: poikamme menee nukkumaan iltaisin vaihtelevasti klo 20.30-21.30 ja nukkuu 2-4 h jonka jälkeen herää eikä nukahda uudelleen. Joskus on valveilla 4 h, ja äitillä ja isillä alkaa olla melkoinen kasa univelkaa. Päivätkin menevät tavallaan hukkaan, kun yöllä valvotaan ja aamulla nukutaan joskus 11 astikin. Poika on 1 v 10 kk ja on elämänsä aikana nukkunut 2 yötä läpi... Alkaa keinot ja jaksaminen loppua. Ja vielä kun viime aikoina on ollut myös sitä että nukuttaminen kestää joskus kolmekin tuntia, ainakin jos äiti on nukuttajana. Äitille kiukutellaan ja myllätään, mutta isi joskus nukuttaa laulullaan 3 minuutissa, eli väsynyt on mutta taistelee unta vastaan.
Kiitos kaikille jotka viitsivät tarjota vinkkejä,
T:väsynyt äiti
Kommentit (7)
Itse jäinmiettimään, mitä ihmettä teette sen 4 tuntia jonka lapsi on joskus öisin hereillä? Meilläkin on 2v, joka on aina nukkunut tosi huonosti ja heräillyt. Luulen, että suurin syy on minusta itsessäni eli olen alistunut kaikenmoiseen. Nykyään jos herää ja huutelee (nukkuu omassa huoneessa) menen sinne ja käyn nukkumaan viereen sohvalle. Mitään muuta en tee. En juttele,en anna vettä ei mitään. Nykyään nukahtaa takaisin jossain vartissa ja on alkanut nukkumaan öitä enempi putkeen. Jos nukkuu samassa huoneessa teillä niin vielä helpompaa. Sanot, että nyt nukutaan, äiti nukkuu, eikä sun tarvi edes liikkua.Lapsi oppii pompottamaan vanhempiaan sen sijaan, että yrittäisi aktiivisesti nukahtaa itse. Laulelemiset keskellä yötä jättäisin kyllä pois.Toivottavasti tästä oli jotain apua! Tsemppiä! Tiedän, mitä on univelka; meillä on aikoinaan kanneltu, lauleltu sun muuta. Mutta ei enää.
Korjauksena: keskellä yötä ei lauleta, vaan illalla nukuttaessa. Ja yritystä on ollut olla nukkuvinaan, ja kerrottu että " on yö, nyt nukutaan" . Hankalinta on, kun pääsee jo tahtoessaan kiipeämään häkkisängystä... Aikomuksena ostaa poitsulle oma sänky, ja aloittaa aamuherätykset esim klo 8.30 vaikka poikaa (ja äitiä) kuinka väsyttäisi. Kyllä kai se tästä...
Kylläpä kuulosti tutulta, meillä on tyttö 2,2 v. ja nukkunut myös elämänsä aikana varmaan 2 ehjää yötä! Nukuttaminen saattaa kestää jopa tunnin ja ylikin, yritit sitten hyvällä tai vähän tiukemminkin. Nyt muutama viime päivä on mennyt niin, että on nukkunut aamulla tuonne n. klo 10.00, jonka jälkeen ollaan sitten menty ilman päiväunia tuonne n. klo 21.00, jolloin on nukahtanutkin sitten suht kivuttomasti. Tämä sopisikin hyvin, mutta kun tyttö on nyt ottanut tavaksi, että klo 23-00 herää, tulee sängystä pois ja saattaa valvoa montakin tuntia, viime yönäkin uni tuli vasta klo kolmen jälkeen. Mitään palveluja ei yöllä tarjota vaan nukutaan vain, kovasti tyttökin yrittää nukkua, eli ei huuda, eikä tee mitään muutakaan. Todella turhauttavaa, tyttö ei myöskään herätessään millään haluaisi jäädä enää omaan sänkyyn.
Minkälaista unikoulua tässä iässä voisi pitää, mietin myös, että alkaisiko mielikuvitus ja muu lisääntyä tässä kohtaa tai voisiko olla jotain muita pelkotiloja/painajaisia jo? Tietysti tässä voi olla sekin, että tyttö on nyt päiväkodista tietty kesälomalla, joten päivän rytmi ei ole ihan niin säännöllinen, kuin päiväkotipäivinä.
Kerrottehan edelleen kokemuksistanne, aurinkoista kesää kaikille, onneksi aurinko jaksaa korvata osaa menetetysitä yöunista :)
tuleeko pienet teidän sänkyyn nukkumaan yöllä herättyään?
Eli meillä poika on 2,7-vuotta ja on myös nukkunut aina katkonaisia öitä. Välillä on mennyt huonommmin ja välillä paremmin.
Nyt rytmi on se, että poika menee nukkumaan klo.20-21, nykyään luemme pojalle iltasadun ja laulamme iltalaulun ja sitten hyvän yön suukko ja lähdemme pois poijan huoneesta. Ennen jäimme huoneeseen istumaan ja odottamaan pojan nukahtamista, mutta nyt kun pojalla on kova uhma hän keksii aina kaikka, jotta ei tarvitsisi ruveta nukkumaan. Päätimme siis yrittää tätä ja muutaman illan saimme viedä poikaa takaisin huoneeseen jopa kymmenenkin kertaa, mutta hyvin pian poika oppi, että on paras ruveta nukkumaan. Nyt poika jää useimmiten huoneeseen suosiolla, joskus tulee pois kerran tai kaksi.
Yleensä poika herää iltaisin tunnin parin päästä nukahtamisesta, mutta tavaksi on otettu se, että niin kauan, kun isi ja äiti ovat hereillä on pojan nukuttava huoneessaan, eli kun poika herää itkemään menemme sanomaan pojalle, että isi ja äiti katsovat vielä tv:tä, saat tulla viereen, kun mekin menemme nukkumaan ja annamme suukon ja lähdemme pois. Kun me olemme menneet nukkumaan saa poika tulla meidän viereen nukkumaan, kun herää seuraavan kerran. Näin me saamme iltaisin omaa aikaa keskenämme ja saamme yleensä nukkua yömme rauhassa. Poikamme siis nukkuu omassa huoneessaan, johon hän muutti kun oli vajaa kaksi vuotta. Ja jatkettavassa sängyssä, josta hän pääsee itse tulemaan viereemme, kun herää yöllä. Joskus on siis öitä, jolloin emme herää ollenkaan, kun poikamme itse kömpii viereemme. Tämä toimii meillä, vaikka kyllä mekin olemme kokeilleet kaikkea ennen tätä.
Päivä unia poika ei nuku kotona ollessaan juuri koskaan, mutta hoito päivinä kyllä nukkuu useamman tunnin. Vapaa päivinä meillä herätään yleensä 7-9 aikaan, riippuen pojasta (yli yhdeksän en anna nukkua, jotta rytmit ei sekotu).
että poikamme siirtyi pinnasängystä jatkettavaan jo kun oli 1,4vuotta ja se oli meille ensimmäinen etappi parempiin yöuniin, kun poika pääsi itse siirtymään omasta sängystään meidän viereemme (vaikka sänky olikin ihan meidän sängyn vieressä).
Sitten poika siirtyi omaan huoneeseensa, kun oli 1,10-vuotta ja sekin sujui oikeen hienosti. Siinä kahden vuoden paikkeella meillä taisi olla joku vaikeampi kausi, jolloin poika heräsi monta kertaa yössä ja oli aivan paniikissa, ei halunnut syliin eikä viereen eikä mitään, yöt olivat yhtä huutoa, mutta sekin aika meni ohi.
Meillä siis jatkettavasänky oli tosi positiivinen juttu ja oma huonekkin auttoi koko perhettä nukkumaan paremmin, vaikka suurin osa yöstä nukutaankin perhepedissä.
Jukran pujut, mä olen aina luullut, että me olemme ainoa tällainen perhe. Mutta siis muitakin löytyy. Neuvoja en valitettavasti osaa antaa, mutta kerron silti meidän tapauksen.
Meillä 3,5v tyttö, joka ollut koko ikänsä superhuono nukkuja. Tyttö nukkunut siis vähän ja huonosti. 8kk siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan, kun en saanut nukuttua tytön ähinältä ja itkeskelyltä unen läpi. Yöunet kuitenkin olleet 10-11t. Olen pitänyt hänelle 1,5 vuoteen mennessä neljä unikoulua ilman merkittävää apua. Joskus tyttö nukkui viikonkin ihan hyvin, mutta sitten taas heräsi monta yötä tunnin välein. Hieman alle 2v oppi kiipeämään pinniksestä pois, silloin pakko siirtää lastensänkyyn. Sen jälkeen tyttö lähti yksinäisille seikkailureissuille aamuöisin. Välillä heräsin klo 3 kun kaikki talon valot oli käyty laittamassa päälle. toisinaan heräsin aamuyöllä kun tyttö tuli kysymään, otanko nakkisoppaa, eikä mulla ollut aavistustakaan, kuinka kauan tyttö oli jo leikkinyt. Lopulta en uskaltanut itse enää nukkua, vaan otimme tytön meidän väliin nukkumaan. Kun tyttö heräsi, sain nukutettua hänet samantien uudelleen. Puolisen vuotta sitten tyttö nukkui vähän aikaa omassa huoneessaan, välillä aamulla huomasin tytön käyneen esim. juomassa yöllä. Nyt pikkuveljen syntymän jälkeen hän muutti takaisin meidän väliin nukkumaan. Nyt on vain hankalaa, kun tyttö välillä herää veljensä itkuun ja sen jälkeen tyttöä on todella vaikea saada nukkumaan, esim. viime yönä valvoi taas kaksi tuntia.
Päiväunista sen verran, että yli 30 min päikkäreitä tyttö ei ole nukkunut sen jälkeen, kun täytti 3kk. Täytettyään 1v nukkui yhdet puolen tunnin päikkärit. Alle 2v rupesi jättämään päiväunia pois ja 2,5 v jälkeen nukkunut päiväunia vain satunnaisesti, lähinnä autossa. Päikkärit oli pakko jättää pois, sillä muuten tytön sai nukkumaan vasta puoliltaöin. Tällaista meillä.
Taatusti alkaa olla äidiltä mehut poissa! Meillä muksu 1v3kk herää tavallisesti kerran yössä (viime yönä tosin oli 4 herätystä) pahimmillaan tunniksi ja sekin väsyttää. Iltanukahtamiset alkoivat välillä myös vaikeutua ja siihen on auttanut päiväunten keston rajoittaminen pariin tuntiin. Myös aamulla herätän lapsen viimeistään 8.30, jos näyttää siltä, että nukkuisi " rytminsä sekaisin" , vaikka itsellenikin uni kieltämättä maistuisi, jos takana on rankka yö. Meille on myös tulossa syysvauva, joten toiveissa olisi tosiaankin koko yön nukkuminen ennen kuin uusi nahkavekkari putkahtaa maailmaan. Enpähän tiedä, auttaako teillä aamulla herättäminen ja päiväunten rajoittaminen - pidän teille peukkuja!
Jaksamista sinulle ja koko perheelle!