Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v oli ollut yökerhossa. Miten suhtaudut äitinä?

Vierailija
08.01.2014 |

17v tytömme jäi kiinni siitä, että oli yökerhossa ja ostanut siideriä. Tapahtui kello 1.30, jolloin hänen piti oikeasti olla kaverilla yökylässä. En tiedä kenen kanssa on ollut ja miten päässyt sisään (ilmeisesti jonkun tutun paperilla). Lapsen mielestä olen ihme nipo kun puutun tähän. Kostoksi jäi kotiin mököttämään eikä lähtenyt kouluuun.  Itse yritin (mielestäni) ystävällisesti keskustella asiasta. Ymmärrän, että halu mennä oli kova, mutta kerroin, että ei ole sallittua ja on laitonta.

Miten itse olisit suhtautunut?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin suuttunut totisesti. Tuollainenhan vielä voi saatella itse baarin pahoihin ongelmiin. Kyllä sitä täysi-ikäisenä ehtii siellä juosta.

Vierailija
2/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä miettisin myös tuon raha-jutun kaksi kertaa...

Multa otettiin kuukausiraha pois --> varastin

Sain kotitöillä tienata rahaa --> tein töitä ja varastelu loppui

Töihin en siis päässyt "vieraalle", koska asuttiin yli 30km:n päässä lähimmästä kaupungista, missä jotain töitä olisi saattanut teinille löytyäkin, bussit kulki vain kouluaikaan jne.

Ja noi baarit.. Tosissaan varoittelisin väärennetyistä papereista, mutta muuten sitä on turha kieltää, menee kuitenkin ja sitten vaan turhaan valehtelee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Itse olen ollut 17v kun ekan kerran pääsin baariin ja siellä käytiin kyllä useammankin kerran, lähes kaikki samanikäiset pyöri samoissa paikoissa.

Vierailija
4/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä vihainen. luultavasti tytöllä on väärennetyt paperit . Ottaisin yhteyttä yökerhoon ja kertoisin , että ovat myyneet alaikäiselle viinaa. Vaatisin tytöltä saada nähdä paperit. Enkä todella hyväksyisi sitä , että lintsaa vaan mököttääkseen. Kun täyttää 18 , voi sitten mennä, ei vielä.

Rangaistukseksi meillä ainakin loppuisi kuukaudeksi rahan antaminen.

Ja siin minulla on 20v,18v ja 16v tyttäret , joten tiedän miten hölmöjä nuo teinit ovat.

Vierailija
5/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin keskustellut alkoholinkäytöstä ja väärien papereiden käyttämisestä. Ei tuota voi estää mutta kantani ilmaisisin.

Vierailija
6/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi hikeä. Vuosi sinne tai tänne.

Vierailija
7/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein selväksi mitä mieltä asiasta olen. Hyvässä hengessä keskustelimme ja nuori sitten jatkoi baareissa käyntejä. Minä lopetin rahan antamisen koska en rahoita alaikäisen alkoholin käyttöä.

Sovimme myös, että rehellisesti kertoo minne menee ja koska. Vannotin myös soittamaan heti jos on ongelmia ja tarvittaessa taksilla kotiin.

Hyvinhän ne muutamat kuukaudet meni ja rahan vähyyden takia ei edes juonut itseään känniin.

Nyt hän on 18v ja mielestäni kunnon nuori aikuinen.

Vierailija
8/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi alkaa tuossa iässä varmaan olla jo tuttu mutta henkilöpaperien väärentäminen/toisen henkkareiden lainaaminen on minusta arveluttavaa ja rikollista. 

Sä et ole tyttäresi ystävä, vaan äiti. Voit ihan rauhassa olla nipo. 

Vierailija
9/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:08"]

Alkoholi alkaa tuossa iässä varmaan olla jo tuttu mutta henkilöpaperien väärentäminen/toisen henkkareiden lainaaminen on minusta arveluttavaa ja rikollista. 

Sä et ole tyttäresi ystävä, vaan äiti. Voit ihan rauhassa olla nipo. 

[/quote]

2 vastaa että ei mulla tai kavereilla mitään väärennettyjä henkkareita ollut. Kyllä nuoret tietää mihin ei kysytä papereita.

Vierailija
10/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Silloin kun mä olin 17, mä kiertelin oman äitini kanssa jokilaivoja. Jollei äiti olisi ollut mukana, olisin mennyt sinne silti. Ja ei, musta ei ole tullut kouluttamatonta hulttiota joka alkoholisoitui.

Vierailija
11/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaskas, oliko saanut vielä bonuksena mamulta meisseliä? No ei hätää, ensi talvena saatkin lykkiä vaunuissa ( jotka sinä maksoit ) mukavaa pikku väripanosta ja tyttäresi uudelleen samaisessa yöbaarissa.

Vierailija
12/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi hirveän vakavana asiana, mutta puuttuisin kyllä ja yrittäisin lisätä luottamusta ja keskustelua.

Vierailija
13/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotiaana ensimmäisen kerran baarissa, on suoranainen ihme jos tyttäresi on vasta nyt käynyt..normaalia, normaalia, älä ota stressiä.

Vierailija
14/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asiaan tulisi puuttua jos olisi nuorempi, mutta 17-v on melkein täysi-ikäinen... Lisäksi se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, suurin osa ihmisistä lienee käynyt ensimmäisen kerran baarissa alaikäisenä, jos vaan on päässyt sisään, ja yleensä ne paikat tiedetään joihin pääsee.

Se mikä kannattaa tehdä selväksi on seuraamukset väärien henkkarien käytöstä, sehän on laiton teko josta on seuraamukset jos jää kiinni.

Vierailija
15/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa nuorille myös se, että ravintola saattaa menettää anniskeluoikeutensa, jos jää kiinni alaikäiselle myynnistä. Siinä voi moni joutua lomateutuksi ja yrittäjä tuloja vaille.

Vierailija
16/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:45"]

Kannattaa kertoa nuorille myös se, että ravintola saattaa menettää anniskeluoikeutensa, jos jää kiinni alaikäiselle myynnistä. Siinä voi moni joutua lomateutuksi ja yrittäjä tuloja vaille.

[/quote]

tota ei moni tule ajatelleeksi ja on oikee ongelma. oma lapseni muutti taidokkaasti mopokortin syntymäajan ja pääsi monet kerrat sillä baariin. ravintoloitsija on aika voimaton noissa tilanteissa.

Vierailija
17/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, ettei töhöile siellä.

Vierailija
18/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:26"]

Kaskas, oliko saanut vielä bonuksena mamulta meisseliä? No ei hätää, ensi talvena saatkin lykkiä vaunuissa ( jotka sinä maksoit ) mukavaa pikku väripanosta ja tyttäresi uudelleen samaisessa yöbaarissa.

[/quote]

Mamumeisseliä ja höpöheinää. Ennen sentaan säätin ensin herbaa ja sitten kyrpää

Vierailija
19/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en pitäisi ihan maailmanloppuna, mutta selvittäisin, käyttääkö vääriä papereita. Jos käyttää, niin tekisin siitä heti lopun, koska se on vakava rikos ja sellaista ei kannata ottaa nimiinsä missään nimessä.

Jos on vaan päässyt näyttämättä papereitaan baariin, niin ok. Pitäisin kyllä puhuttelun siitä, että vanhempien täytyy voida luottaa häneen ja jos on ilmoittanut olevansa kaverilla, ei voi ollakin jossain muualla. Puhuisin myös siitä, että ne yökerhot on tarkoitettu täysi-ikäisille ja toisin esille kantani siihen, että niissä käyminen alaikäisenä ei ole fiksua. Puhuisin myös siitä, että ravintolan on laitonta ottaa sinne alaikäisiä ja laitonta myydä alkoholia alaikäisille.

Vierailija
20/21 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihan oikeasti ajattelisi, että homma on ok... niin ei sitä pidä niille lapsille sanoa vaan vaikka sitten näytellä ettei hyväksy.

Tuossa on mun mielestä 2 asiaa: alaikäisen alkoholinkäyttö, seuraukset siitä sekä itselle (örveltää jossain pusikossa ja tulee ryöstetyksi) että ravintolalle ja mitä mm poliisi tekee jos jää kiinni (lastensuojeluilmoitus?).

Toinen on sitten se luottamus: Jos vanhempi ei voi luottaa nuoreen, niin sitten pysytään kotona ja menetetään oikeuksia, kuten se raha.

Mun mielestä ei voi pienintäkään vinkkiä antaa että homma olisi jotenkin ok.

Ja juu, olin itsekin alaikäisenä baarissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi