30-40-vuotiaat, paljonko on eläkekertymänne?
Olen 34-vuotias nainen, olen opiskellut paljon ja vasta tänä vuonna siirtynyt yliopistosta työelämään. Tällä hetkellä eläkekertymäni on 144€/kk. Tämä tuleekin olemaan ensimmäinen vuosi, kun teen kokopäiväisesti työtä, n. 3000€/kk palkalla. Ihan mielenkiinnosta kyselen, millaisia eläkekertymiä ikätoverini ovat saaneet kerätyksi, ja paljonko eläkettä suunnilleen kertyy vuodessa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen 27v duunari ja 320e kertynyt. Eniten mietityttää, et miten voi toi arvio tulevasta eläkkeestä nousta n.350e/kk edellisestä arviosta? Ehdin pari kk sitten jo kirota kaverille, että miten pärjään n.1300e vanhuksena, mutta toi n.1700e näyttää jo vähän paremmalta.
Kato tuota edellistä viestiä joka selittää paljon. 1700 eurosta pois verot ja sulle jää käteen ehkä se 1300 euroa, tulevasta verotuksesta kun ei voi tietää. Asumiskulut, ruoka ja lääkkeet voi olla mitä vaan aina 2000 euroon on asti / kk. Ruuan hinta ei laske eläkeläisille ja lääkkeiden kalleutta valittaa jokainen vanhus. Siihen päälle sairaanhoitokulut niin sulle ei jää mitään vaan päinvastoin sun menot on jatkuvasti suuremmat kuin tulot. Ja ei, sairaanhoito EI ole Suomessa ilmaista eikä eläkeläiset saa siitä mitään alennusta vaikka hirveän moni tuntuu niin luulevan.
Olen vanhempi kuin kysymyksessä, mutta vastaan silti... Ikää 49 ja eläkekertymä 652, yrittäjä. Näillä näkyminen eläke tulisi olemaan 66 vuotiaana jotain 1400.
Ei silti huolestuta. Maksan YELiä aika alhaisesti (noin 650 e/kk), sillä en koe sitä kovin kannattavana. Rahoja sitten olen sijoittanut, joten tuloja sieltä sitten eläkkeellä. Sijoitettuna 65k ja typerä vapaaehtoinen eläkevakuutus (aivan turha juttu, katkaistakaan ei voi. Saa siitäkin jotain, mutta en voi suositella), jossa 10k.
Saa nähdä pääseekö eläkkeelle ikinä näin yrittäjänä saati sitten, onko eläkejärjestelmää edes olemassa. Tosin luulen (Huom. ainoastaan luulen...), että yrittäjien eläkemaksut hieman turvatumpia kuin ns. tavallinen työeläke, sillä maksujärjestelmä on erilainen...
Vierailija kirjoitti:
Tosin luulen (Huom. ainoastaan luulen...), että yrittäjien eläkemaksut hieman turvatumpia kuin ns. tavallinen työeläke, sillä maksujärjestelmä on erilainen...
Tämä on ihan totta, sillä ainoastaan yrittäjien ja maanviljelijöiden työeläkkeet maksetaan valtion varoista.
N36, 626€/kk tähän asti. Alhaisimmalla eläkeiällä (67v) arvioitu eläke 2800€/kk. En kyllä usko että koko järjestelmää enää on tuolloin.
Just eilen katsoin ja 800e taisi aika tarkkaan olla. Ikää 39v...
Ei löydy itseltä mitään tietoja noista Suomen järjestelmistä, vaikka olen ollut Suomessa töissä ennen Ruotsiin muuttoa. Että enpä tiedä.
En tiedä onko eläkejärjestelmää enää edes olemassa, kun ja jos pääsen eläkkeelle 😅 Isänikin meni kuolemaan juuri vähän ennen eläkkeelle pääsyä, joten en tee töitä niskalimassa vain eläkkeelle pääsyn takia.
Itseasiassa alan vuoden alussa täyspäiväiseksi treidaajaksi - paremmat tulot, enemmän aikaa perheen kanssa ja voin harrastaa eikä tarvi kestää ilkeitä vanhoja naisia työpaikalla.
Tällä hetkellä omat palkkatulot 2648 e kuukaudessa, sivutöistä saan n. 50-200 e / kk ja treidaamalla parhaillaan useita tonneja kuukaudessa. Vaikka rakastan työtäni ja asiakkaitani, niin aion tehdä tämän radikaalin ratkaisun ja alkaa elämään vain pääomatuloilla.
T: Paskoihin työyhteisöihin ja huonoon johtamiseen kyllästynyt ”vasta” 30-vuotias nainen, joka halusi uskoa järjestelmiin vielä muutama vuosi sitten, muttei tämä enää ole sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko eläkejärjestelmää enää edes olemassa, kun ja jos pääsen eläkkeelle 😅 Isänikin meni kuolemaan juuri vähän ennen eläkkeelle pääsyä, joten en tee töitä niskalimassa vain eläkkeelle pääsyn takia.
Itseasiassa alan vuoden alussa täyspäiväiseksi treidaajaksi - paremmat tulot, enemmän aikaa perheen kanssa ja voin harrastaa eikä tarvi kestää ilkeitä vanhoja naisia työpaikalla.
Tällä hetkellä omat palkkatulot 2648 e kuukaudessa, sivutöistä saan n. 50-200 e / kk ja treidaamalla parhaillaan useita tonneja kuukaudessa. Vaikka rakastan työtäni ja asiakkaitani, niin aion tehdä tämän radikaalin ratkaisun ja alkaa elämään vain pääomatuloilla.
T: Paskoihin työyhteisöihin ja huonoon johtamiseen kyllästynyt ”vasta” 30-vuotias nainen, joka halusi uskoa järjestelmiin vielä muutama vuosi sitten, muttei tämä enää ole sen arvoista.
Niin ja olen siis jo useamman vuoden säästänyt 1000-1800 e kuukaudessa tilille, joka tulee joskus ehkä olemaan se eläkekäyttötilini, jos sinne asti elän..
Kertynyt 1200 €. Olen 46-vuotias. Menin omalle ammattialalleni töihin 23-vuotiaana, eikä välivuosia ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Siis aika ihailtavaa, mutta varmasti tulet saamaan vielä arvostelua osaksesi. Onko sinulla ystäviä, jotka elävät pääomatuloilla? Olen joskus pohtinut miten kävisi, jos voittaisi lotossa ja saisi vaan olla kotona elellen tuotoilla ja voittorahoilla, mutten ole sisällä missään piireissä, joten ehkä jopa pelottaisi se yksinäisyys.
Itsellä 115e ja alin eläköitymisikä 67 v :D olen nyt 28. Jotenkin on sellainen vahva kutina vaikka olisit kerryttänyt esim 2000e kun olet jäämässä eläkkeelle niin iskee realismi ja sanotaan että ei tällaisia eläkkeitä pysty maksamaan kun ei ole mistä maksaa. Ja kyllä, järjestelmä voi tehdä sen. Nytkään ole töitä, kuinka silloin voisi olla. Kieltämättä huonolta näyttää.
Turhaa kitinää, nykyinen keskieläke on samaa luokkaa, mitä teillä monilla on jo päälle 4-kymppisinä.
Olisin kiiitollinen, jos saisin yli 1000 käteen nyt tehtyäni koko työurani.
Ennen 23 ikävuotta ei laskettu ja ilman kotihoidon tukia ilman työtä 3 lasta hoidettu kotona 3 vuotiaiksi.
9 vuotta poissa mlertymästä.
Sekä 5 vuotta opiskelua poissa kertymästä.
Hienoa, että tulevilla eläleläisillä riittää ostovoimaa.
520 e on kertynyt työeläkettä, mutta eipä työeläkkeestä taida hyötyä juuri olla, kun ne jotka eivät sitä kerrytä saavat sen tilalle kansaneläkettä ja takuueläkettä. Loppupeleissä ei puhuta merkittävistä eroista vanhuuseläkkeen kokonaismäärässä saipa työeläkettä tai kansaeläkettä ja takuueläkettä. Saadakseen
parempaa eläkettä, kannattaa säästää itse eläkesäästöohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kitinää, nykyinen keskieläke on samaa luokkaa, mitä teillä monilla on jo päälle 4-kymppisinä.
Olisin kiiitollinen, jos saisin yli 1000 käteen nyt tehtyäni koko työurani.
Ennen 23 ikävuotta ei laskettu ja ilman kotihoidon tukia ilman työtä 3 lasta hoidettu kotona 3 vuotiaiksi.
9 vuotta poissa mlertymästä.
Sekä 5 vuotta opiskelua poissa kertymästä.
Hienoa, että tulevilla eläleläisillä riittää ostovoimaa.
Ei niillä nelikymppisilläkään ole kertynyt eläke ennen 23 vuotiaana tehdystä työstä. Jos et ole ollut töissä niin miten pieni eläkekertymäsi on muiden vika?
40e/kk ja olen 34, odotan koska kuolema tulisi.
31v ja 300€/kk. Surkea luku, mutta toisaalta opiskelin pitkään ja olin lapsen kanssa hoitovapaalla (+toki vanhempainvapaat). Ehdin juuri päästä kunnolla kiinni työelämään ja parempiin ansioihin, ja nyt jäänkin sitten toisen lapsen kanssa kotiin. Kieltämättä pohdin tätä toisen lapsen hankintaa kauan ihan rahan takia. Luotan silti siihen, että palkkakehitys lähtee tästä eteenpäin ja tähtään koviin ansioihin sitten keski-iässä. Silloin en voi tehdä lapsia, mutta töitä voin.
En nyt muista kertymää mutta ennuste on 1150-1300kk. Jos siis olen edes nykyisellä palkalla töissä 64-67v. En todellakaan haikaile eläkepäiviä kun ne eivät tiedä kuin köyhyyttä. Mitään kunnon säästöjä ei tällä palkalla kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen pienuus tulee lähes kaikille yllätyksenä. Esimerkiksi 3200 euron kk-ansiotuloilla eläke tulee olemaan noin 1800 euroa. Siitä verot pois niin käteen jää 1200-1300 euroa. Bruttotulo on juuri ja juuri sen verran suuri että se ei oikeuta toimeentulotukeen, asumistukea voi saada asumismenoista riippuen. Yksinasuvat vanhukset ovat kusessa, ei tuolla summalla makseta asumista ja lääkkeitä ja ruokaa jos mitään säästöjä ei ole.
Mistä te keksitte noita mielikuvituksellisiä veroprosentteja? 1800 euron kuukausieläkkeestä jää esim. kirkkoon kuuluvalle helsinkiläiselle käteen 1470 euroa kuukaudessa ilman mitään vähennyksiä. Tätä on turha alapeukuttaa, sillä jokainen voi tarkistaa asian itse veroprosenttilaskurilla.
Mutta se on kyllä totta, että eläke on selvästi pienempi kuin palkka. Siihen kannattaa varautua sijoittamalla palkasta osan eläkepäiviä varten.
980€/44-v n. Kertyy viitisen kymppiä vuodessa nykyään