Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä ja vaavikuume

07.01.2014 |

Keräsin rohkeutta ja vihdoin rekisteröidyin. Olen seurannut ja lukenut pitkään tätä palstaa, mutten ole kohdannut kohtalontovereita täältä... Saa infota, jos on väärä palsta. :D

Olen 20-vuotias nainen, keväällä 2013 munasarjoistani leikattiin hyvänlaatuinen kasvain. Pelottelivat syövällä ja lapsettomuudella ennen varmaa tietoa, luulin maailman loppuvan. Nyt kuukautiset olleet hukassa syyskuusta asti. Pääsin gynekologille, joka totesi minulla olevan monirakkulaoireyhtymä. Poru kurkussa tietenkin kysyin, että tulenko koskaan saamaan lapsia. Mieslääkäri totesi kylmästi että se on mahdotonta, koska vasen munasarja on kärsinyt leikkauksesta ja oikea on hyvin rakkulainen. 

Olo on aivan kamala... :'( Vertaistukea kaivataan !

Kommentit (25)

1/25 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nostaa tätä keskustelua taas pinnalle.

Mites vauvakuumeilut etenee? Onko iloisia uutisia kellään? Mites Aarinko?

Täällä edelleen odotellaan kovasti vauvelia... Meillä jo 9 kk takana.. Parin kuukauden päästä voijaan jo puhua lapsettomuudesta.. Vaikka nyt jo tuntuu siltä :( Koitan kovasti olla stressaamatta mutta kuten varmaan tiedätte, vaikeaa on olla ajattelematta!

Ajattelen joka päivä, missä on vauvelini, koko ajan. Ensimmäisenä kun herään, viimeisenä kun menen nukkumaan.

2/25 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Mä olen 32v ja sain kuulla monirakkulaisuudesta ja hirsutismista, kun olin 19v. Diane Novat auttoivat mua hyvin ja söin e-pillereitä 29v asti (vaihtelin merkkejä jne). Joskus 24v aloin lihoa paljon ja liikunnat sekä terveellisesti syöminen ei auta. Söin n.2v minipillereitä ja miehen kanssa jätettiin pillerit n.1v sitten. Mulla on ens viikolla lapsettomuusaika lääkärille. Mulla olis haaveissa raskautua talvella. Mennään naimisiin syksyllä miehen kanssa <3

Tosiaan silloin 19v:na mulla ultrattiin munasarjat ja sitten uudestaan kun olin n.27v. Ja jälkimmäinen gyne oli ihan järkyttävä. Valitti ylipainosta ja sanoi, että paras lääke on raskautua. Kysyin vaan, että kukahan sen lapsen sitten hoitaa ja maksaa elättämisen? Meni ukko hiljaiseksi :D

Tavattu 10/2012
Aloitettu yrittäminen 08/13
Hoitoihin haettu 05/14
Miehen spermassa vikaa ja jatkekettu luomuna 09/14
Naimisissa 10/2014

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vasta epäillään monirakkulaisuutta, mutta koen itse olevani valitettavasti osa porukkaa jo nyt! Toi onkin erittäin mielenkiintoista, että e-pillerit hoitomuotona -> siis mahdoton toteuttaa, koska haluamme raskaaksi :D Söin itse pillereitä noin 9 vuotta, eli koskaan ennen ei ole ollut mitään epäilyä jonkin olevan pielessä. 

Voitko ASISTENTE1ESCOLAR tulla kertomaan tänne, mitä sinulle sanottiin lapsettomuuskäynnillä? Oma käynti myös tulevaisuudessa. Labroissa kävin jo ja testosteroni lievästi koholla. 

Itse olen normaalissa painossa, en juo kahvia, en tupakoi.. Alkoholia otan nykyään vain kuukautisten aikana. Eli ns "itsehoito" ei onnistu. Liikuntaa tietysti olisi aina hyvä lisätä....

4/25 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Esikoista täälläkin yritetään monirakkulaisilla munasarjoilla. Yritetty on nyt syksystä lähtien, olisiko nyt viides kierto menossa, en tarkalleen muista ilman kalenteria. Epäsäännöllinen ja suht pitkä kierto kuitenkin on. Ensimmäisiin tutkimuksiin pääsin jo viime viikon lopulla, tosin tässä vaiheessa hoidetaan vielä "vain" kiertohäiriötä (Teroluteilla) eikä varsinaisesti lapsettomuutta. Verikokeita otetaan sit ilmeisesti ensi viikolla joista selviää (toivottavasti) lisää ja loppuvuodesta on seuraava käynti jolloin mietitään jatkoa mikäli raskaus ei ole vielä alkanut... 

Kovin julmasti ei vielä otettu kantaa mahdollisuuksiin, eli ilmeisesti jonkinlaista toivoa olisi ihan luomustakin raskaudesta. Tosin valmiita ollaan kyllä hoitoihinkin ainakin yhden lapsen "ajan". En ihan kaikkea ymmärtänyt tai osannut kysyä, mutta ilmeisesti en ovuloi ainakaan joka kierrossa ja toinen munasarjani on paremmassa kunnossa kuin toinen. Ultrattiin kp37 muistaakseni ja silloin näkyi yksi iso kypsyvä munasolu (follikkeliko se siis on, mulla on vähän termitkin hukassa). Noilla kiertohäiriötä ei siis ollut vielä ovulaatiota edes tapahtunut ja kohdun limakalvojen vastasi enemmän kierron alkupäiviä, joten hidasta tää mun luonnollinen touhu tuntuu olevan... Pitkä siis taitaa odottavan aika olla tässäkin kohdassa mutta yritän olla liikoja murehtimatta etukäteen koska jäin siihen käsitykseen, ettei oma tilanteeni ole edes pahimmasta päästä ja viimeistään hoidoilla pitäisi tulla tulosta. Mutta aika näyttää :)

kiva va olisi minustakin siis kuulla kokemuksia ja kuulumisia pcos:n kanssa yrittävistä tai jo raskautuneilta/lapsen saaneilta! On käsittääkseni kuitenkin aika yleinen "riesa" tämä.

5/25 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kiertopäivillä *** siis, autocorrect kiusaa.

6/25 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Kopu" time="11.06.2014 klo 17:45"]

Voitko ASISTENTE1ESCOLAR tulla kertomaan tänne, mitä sinulle sanottiin lapsettomuuskäynnillä? Oma käynti myös tulevaisuudessa. Labroissa kävin jo ja testosteroni lievästi koholla. 

[/quote]

Toki voin kertoa :) Kävin tosiaan tiistaina miehen kanssa lääkärissä (kunnallisella) oli todella mukava ja asiallinen lääkäri. Kysyi onko perusterve ja mittas verenpaineet, kuunteli sydäntä ja teki sisätutkimuksen. Sitten määräsi verikokeisiin ja jos sieltä ei mitään selviä, niin tulee kutsu TAYSsiin lapsettomuushoitoihin. Pelkäsin, että ylipaino olisi este, mutta onneksi ei ollut. Ollaan kuitenkin kumpikin muuten terveitä, harrastetaan liikuntaa ja syödään terveellisesti, eikä kumpikaan polta eikä käytä alkoholia liikaa.

Eli myös kunnalliselle on "helppo" päästä lapsettomuushoitoihin. Tai varmaan ikäkin vaikuttaa, että jos on alle 25v niin varmaan vaan kehottavat yrittämään luomusti.

Mä olen käsittänyt, että e- pillerit on paras hoitomuoto ennen raskautta pco:on, mutta raskauden pitäisi poistaa kystat. Todella omituista jos lääkäri ehdottanut pillereitä, jos olet kertonut yrittäväsi raskautta.

Mulla oli tosiaan silloin nuorempana epäsäännölliset menkat ja kesti todella pitkään jne. Mutta kun söin vuosia e- pillereitä, niin nykyään on kellontarkat menkat ja tunnen hyvin ovulaation ym. Vielä 2008 mulla oli kystia eli luultavasti on edelleen, vaikka nykyään toimii munasarjat paremmin. Sitä en tietenkään tiedä, että irtoaako oikeasti munasolu, kun en ovulaatiotesteillä saa bongattua ovulaatiota. Oireet kyllä löytyy ;)

Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014

7/25 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täällä kans yksi, jolla epäillään monirakkulaisuutta.

Kävin siis ensimmäisen kerran gynellä 17 v epäsäännöllisten kiertojen takia ja tuolloin gynekologi vaan mainitsi jotakin rakkuloista ja hedelmättömyydestä ultrattuaan minut. Mitään varsinaista pco-diagnoosia en saanut, gyne vaan käski aloittamaan e-pillerit tasapainottamaan kuukautiskiertoa. Tuolloin en vielä ymmärtänyt munarakkuloista mitään ja unohdinkin koko jutun, enkä myöskään aloittanut e-pillereitä,luojan kiitos.

No nyt päälle kakskymppisenä aloin miettimään uudestaan tuota hedelmättömyys-juttua, sillä vauva olisi haaveissa lähivuosina. Päätinkin käydä samantien varsinaisen "pco-gurun" vastaanotolla, mutta hänen mielestään toinen munasarja oli vain pco-tyyppinen, toisessa munasarjassa oli selvä johtofollikkeli. Myös hormonit (lh,fsh) tsekattiin ja ne olivat täysin normaalit. Kierrot ovat nykyään 33-34 pv, mutta joka toinen kierto on aina pidempi, 38 pv. Ovulaatioita olen tikutellut mielenkiinnosta parin kierron ajan ja ainakin niissä se on kyllä tapahtunut, vaikka onkin ollut tuo pidempi kierto.

Mitä mieltä siis olette, voiko tuon luokitella pco:ksi ja oliko tuon ensimmäisen gynen puheet lapsettomuudesta ihan turhia? Eihän se tietty selviä kuin kokeilemalla, mutta olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä:)

8/25 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas!

Olen todella tyytyväinen TAYSsin hormoni- ja lapsettomuusklinikkaan. Kävin 10.6 miehen kanssa lapsettomuuden takia lääkärissä ja ensin otettiin verikokeet ja sitten laittoi TAYSsiin paperit. Ma 23.6 tuli kutsu TAYSsiin. Voi olla, että päästiin kystien ja kohonneen Prolaktiinin takia TAYSsiin jo 3.9 :) Tässä on kuitenkin kesätauko ym heillä. Olin varautunut, että vasta marras- joulukuussa päästään. Mutta kävikin todella nopeasti. Itselle sopii paremmin tämä "hitaampi" muoto, että ei sekunnissa tule raskaaksi.

Tesss: Itsellä kyllä auttoi n.12v pillerien popsiminen menkojen tasaamiseen. Mä kyllä lämpimästi suosittelen e-pilleri hoitoa munasarjakystiin. Se hyöty on moninkertainen verrattuna haittoihin. Ja pillerit myös pienentävät kystia. Ne joille tulee vakavaa haittaa pillereistä on pieni osa naisista. Terveille naisille toki pillereitä parempia vaihtoehtoja on, mutta esim. Nuvaring on pieni hormoninen ja helppo vaihtoehto pillereille munasarjojen elvyttämiseen. Itsellä on epämuodostuneet kohtu ja munasarjat ja sen lisäksi kystia. Epäilen etten ovuloi ollenkaan, koska menkat aika niukat.

Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014

9/25 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="asistente1escolar" time="26.06.2014 klo 08:24"]

Tesss: Itsellä kyllä auttoi n.12v pillerien popsiminen menkojen tasaamiseen. Mä kyllä lämpimästi suosittelen e-pilleri hoitoa munasarjakystiin. Se hyöty on moninkertainen verrattuna haittoihin. Ja pillerit myös pienentävät kystia. Ne joille tulee vakavaa haittaa pillereistä on pieni osa naisista. Terveille naisille toki pillereitä parempia vaihtoehtoja on, mutta esim. Nuvaring on pieni hormoninen ja helppo vaihtoehto pillereille munasarjojen elvyttämiseen. Itsellä on epämuodostuneet kohtu ja munasarjat ja sen lisäksi kystia. Epäilen etten ovuloi ollenkaan, koska menkat aika niukat.

[/quote]

Joo ymmärrän/tiedän kyllä, että e-pillerit ovat mainio keino tasapainottamaan kuukautiskiertoa ja hyvä hoitomuoto monirakkulaisuuteen. E-pillerit eivät tosin mitenkään "paranna" munasarjoja, laittaa ne vain lepotilaan, jolloin myös mahdolliset oireetkin häviävät. Rakkulat siis yleensä palaavat takaisin lähes heti lopetuksen jälkeen, mikäli munasarjat eivät ole jotenkin maagisesti parantuneet itsekseen vuosien varrella. Tuolla "luojan kiitos"- jutulla tarkoitin vaan lähinnä sitä, että onneksi en itse alkanut syömään pillereitä, sillä omalla kohdallani munasarjani ovat mitä luultavimmin muuttuneet paremmiksi ajan kanssa,luonnollisesti, mitä ei välttämättä olisi tapahtunut, jos olisin napsinut pillereitä nämä vuodet.

Tuntuupa tyhmältä olla huolissaan jostain "pco-tyyppisestä munasarjasta", kun asiat voisi olla huonomminkin.:S Toivon sinulle kaikkea hyvää ja tsemppiä tuleviin hoitoihin!!:)

10/25 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen liittyä mukaan keskusteluun pitkän seurailun jälkeen. Olen 31-v ja edellisestä liitosta neiti 13-v. Nyt haaveissa pienokainen uuden puoliskon kanssa.

Omaa taustaa sen verran että reilut 2,5 v sitten PCO diagnoosin saanut, silloin muutaman kierron teroja syönyt ja sen jälkeen nuvaring uudelleen. Ehkäisy jätettiin pois 4/2013, muutamat menkat tuli luomusti ja positiivinen raskaustesti iloksemme saatiin. Ilo toki päättyi keskenmenoon rv 7+ ja siihen jäi sitten munarakkuloiden toimintakin. Keskenmenon jälkeen clomit + terot, nyt 5. kierto menossa, ei mitään vastetta lääkkeille. Gyne vaihtoon, uus ihana gyne tällä viikolla otti asiat syyniin. Vastaanotolta lähtiessä parempi, toivorikas mieli sekä clomien tilalle femar ja lisäks metformiini ja foolihapon lisäys. Niin ja purkki tuolle siipalle. Seuranta ultra heti seuraavasta kierrosta ja samalla reissulla munatorvien aukiolotutkimus.

PCO on onneksi yks helpoimmin hoidettavista lapsettomuuden syistä. Monet itkut toki asian tiimoilta itketty ja monta unetonta yötä vietetty netistä tietoa etsien. Tällä hetkellä positiivisella mielellä asian suhteen. Ehkä mekin joskus saamme pienen nyytin syliimme.

11/25 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi harmin paikka, että päättyi keskenmenoon:/ Parhaat mahdollisuudet kun on tulla raskaaksi juuri noilla ensimmäisillä kierroilla pillereiden/renkaan lopetuksen jälkeen. Onneksi sulla on nyt kuitenkin hyvät uudet lääkkeet. Toivotaan, että tärppää!!:)

Mutta joo, se on kyllä totta, että pco ei ole sieltä pahimmasta päästä mitä lapsettomuuden syihin tulee, onneksi! 

12/25 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittekseni tuossa aamusta mietin että pitääsköhän ostaa dosetti nuota kaikkia pillereitään varten ;D Monta vitamiinia ja lääkettä kun pitää ottaa ja vielä useesti päivässä. Välillä meinaa unohtua että onko jo ottanu vaiko eikö.

Onko muilla pco todettu vain ultran ja oireiden perusteella, vai onko tarvittu labroja? Mulla kun ei oo labroja otettu, kun edellinen gyne oli vähän vanhoilla tiedoilla matkassa, eikä niin asiallinenkaan ollu. Ja unohdin asian kysyä tällä viikolla uudelta gyneltä.

13/25 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni(myökin -94 syntynyt) oli samassa tilanteessa kanssasi, mutta raskaaksi tuli! :)

Vierailija
14/25 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="haaveilija 83" time="27.06.2014 klo 00:03"]

Ittekseni tuossa aamusta mietin että pitääsköhän ostaa dosetti nuota kaikkia pillereitään varten ;D Monta vitamiinia ja lääkettä kun pitää ottaa ja vielä useesti päivässä. Välillä meinaa unohtua että onko jo ottanu vaiko eikö.

Onko muilla pco todettu vain ultran ja oireiden perusteella, vai onko tarvittu labroja? Mulla kun ei oo labroja otettu, kun edellinen gyne oli vähän vanhoilla tiedoilla matkassa, eikä niin asiallinenkaan ollu. Ja unohdin asian kysyä tällä viikolla uudelta gyneltä.

[/quote]

Itse kävin labrassa ja ultrassa. Tämän jälkeen lääkäri vaihtoon ja sisäultra, uudet laajemmat labrat, aukiolotutkimukset yms (nyt tutkittiin jo tosissaasn lapsettomuutta).

Nyt 4kk hoitojen ja tutkimusten jälkeen, ensimmäinen clorifem kuuri ja menkkoja ei vielä näy. Toiveikkaana odotellaan joskos testi näyttäisi plussaa. Tänään olin huomaavinani pienen haalean viiva, En voisi onnellisempi olla, jos vain uskaltaisin olla onnellinen!

Aivan epärealistinen olotila, kun katsoo tuota aikaisempaa viestiäni, jonka olin kirjoittanut heti kun uutisen PCOS.ta sain (20.1.2014) ja nyt saanut lääkäriltä jo kuulla, että tuo PCO ei millään tavalla vaikeuta/estä raskaaksi tuloa, ja että oikeastaan kummassakaan meissä (minä, mies) ei ole fyysisesti mitään, mikä estäisi raskautumisen. Ainoastaan pitkä ja epäsäännöllinen kierto, jolloin ovulaatiota ei välttämättä tapahdu..

15/25 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä täälä sitte itsepäiset munasarjani ollut femareistakaan moksiskaan, ei siis ovista tähänkään kiertoon :( Nyt taukoa hoidoista ja tarkootus olis pudottaa painoa ja koittaa olla stressaamatta ja ajattelematta koko lapsen hankintaa. Loppuvuodesta pitäs tulla sitte kunnalliselta yhteydenotto, jospa rankempiin hoitoihin mentäisiin. Päätöksenteon tuskaa siis täälä. Mutta ensin nautitaan lomasta parisen viikkoa ;)

16/25 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eka lapsettomuusaika hormonipolille 3.9. Jänskättää ja vähän jopa hirvittää :P Jotenkin sitä vaan pelkää niitä hoitoja ja mitä lääkäri sanoo painosta. Tavis lääkärillä kun käytiin, niin testien jälkeen kirjoitti lähetteen hormonipolille ja samantien tulikin sitten kutsukirje sinne. Olen yllättynyt, että päästiin kunnalliselle näinkin nopeasti. Meillä oli 10.6 se normilekurin aika ja saatiin jo kesäkuun lopussa kutsu polille :) Mies kävi simppatutkimuksissa, mutta sieltä ei saatu tulosta ennen kesätaukoa, eli varmaan viikon kuluessa tulee kirje. JEE!

Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014

17/25 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Täälläkin todettiin PCOS tuossa toukokuussa kun kävin yksityisellä pitkien kiertojen takia. Olin jo keväällä saanut käyttöön Terolutit tk:n puolelta juuri kiertoja tasaamaan mutta silloin ei tehty mitään ultraa. Yksityinen sitten määräsi myös Clomifenit koska epäili että en ovuloi joka kierto ollenkaan kun kierto Teroluteista huolimatta oli 30-40 päivää. No kaksi kiertoa ehdin syödä Terolut + Clomifen yhdistelmää ja nyt rv 4+1. :) Että kyllä me PCOS diagnoosin saaneet myös voidaan raskaaksi tulla eli tsemppiä kaikille!

18/25 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä päästä naistentautien polille. Itse nyt odotan esikoista samalla tuomiolla. (PCOS) Minun rakkulaisessa munasarjassa mikään ei kypsynyt irtoakseen, kunnes aloitettiin femar-lääkitys ja sillä munasolu kypsyi ja irroitettiin pregnyl pistoksella. Tuo tuotti tulosta, ja siitä on paljon positiivista kokemusta! (clomien hoito ei tuottanut mitän tulosta, ja oli erittäin hintava) 

En olisi itsekään uskonut olevani ikinä raskaana, mutta nyt 15+5 menossa ja hyvältä näyttää :) Jos tahdomme jatkossa lisä lapsia, niin pääsemme taas naistentautien polille. 

19/25 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjan tuomion on lääkäri siulle antanut! :o

Itse sain "tuomion" jo 17-vuotiaana ensimmäisellä gyne käynnillä, kun en ollut edes vielä aloittanut seksielämää. Gyne ultrasi munasarjoja ja näin kun hän katsoi monitoria kummaksuva ilme kasvoillaan. Kysyin kauhuissani mitä siellä oikein on, ja gyne vastasi ettei ole varma, luultavasti monirakkulaisuutta, ja että minulla saattaa tulevaisuudessa olla hankalaa tulla raskaaksi. Tosi kiva kuulla niin nuorena.. Myöhemmin 22-vuotiaana kun kävin toisella gynellä, hän myös ultrasi ja sanoi ettei tuosta voi olla varma että onko monirakkulat, mutta oireiden perusteella kuulostaisi siltä (aina ollut erittäin epäsäännölliset (40 pv ja yli-> kierto) ja kivuliaat menkat, akne) ja että aiempi gyne oli ollut minulle erittäin epäasiallinen, koska tämä on kuulemma hyvin yleistä ja monesti raskaaksikin vielä tullaan joidenkin lääkkeiden avustuksella. Toppuutteli minua etten olisi niin kauhuissani. Siitä lähtien olen ollut luottavaisin mielin että jos lasta ei ala kuulua vuoteen ehkäisyn lopettamisen jälkeen hakeudun hoitoon, enkä siitäkään stressaa liikaa.

Ehkäisy lopettettiin syyskuun puolessa välissä, tähän mennessä ollut kahdet menkat ja nyt ollut kovia menkkakipuja ilman vuotoa viikon ajan. Testejä olen tehnyt pari negatiivista, viikonloppuna täytyy taas tehdä jos ei vuoto ala.. (Edelliset menkat alkoi 38 pv sitten)

Tällä ylipitkällä kirjoituksellani tarkoitan tsempata sinua! Kyllä myö joilla on monirakkulaiset voidaan raskaaksi tulla :) Ehkä hieman vaikeuksien kautta mutta ei se mahdotonta ole! Tsemppiä ja kannattaa hakea eri lääkäreiden mielipiteitä. Lääkäritkin on vain ihmisiä jotka voi päästellä sammakoita suustaan..

20/25 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minä lopetin viime toukokuussa ehkäisyrenkaan, eikä sen jälkeen itsestään menkat oo tullu. Terolutien avulla vuoto saatu aikaiseksi. Tänään olin gynellä joka ultrasi munasarjat...näkyi kummassakin paljon rakkuloita, eikä mikään niistä pysty kypsymään riittävään suureksi kilpailun takia.. Eikä siis ovulaatiota tapahdu. 

jatkosuunnitelma on nyt ottaa terolutia vuodon aikaan saamiseksi ja siten kp3-7 clomifenia, joka auttaa kypsyttämään munarakkulan ja näin ollen auttaa ovulaatioon. Kp12 on ultraus jälleen, jossa katsotaan onko clomeista ollut apua .:) 

niinku joku jo mainitsi, että on vielä vaihtoehtoja jos nuo lääkkeet eivät auta. 

Älä siis murehdi vielä, se sun lääkäri oli täys pässi!!!

tsemppiä <3 

ja mä oon 22v