Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä ja vaavikuume

07.01.2014 |

Keräsin rohkeutta ja vihdoin rekisteröidyin. Olen seurannut ja lukenut pitkään tätä palstaa, mutten ole kohdannut kohtalontovereita täältä... Saa infota, jos on väärä palsta. :D

Olen 20-vuotias nainen, keväällä 2013 munasarjoistani leikattiin hyvänlaatuinen kasvain. Pelottelivat syövällä ja lapsettomuudella ennen varmaa tietoa, luulin maailman loppuvan. Nyt kuukautiset olleet hukassa syyskuusta asti. Pääsin gynekologille, joka totesi minulla olevan monirakkulaoireyhtymä. Poru kurkussa tietenkin kysyin, että tulenko koskaan saamaan lapsia. Mieslääkäri totesi kylmästi että se on mahdotonta, koska vasen munasarja on kärsinyt leikkauksesta ja oikea on hyvin rakkulainen. 

Olo on aivan kamala... :'( Vertaistukea kaivataan !

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri itsekin sain pari tuntia sitten kuulla tuomion PCO. En ppuheimessa kerennyt edes reagoida. Päästä pyörällä ymmärsin kysyä ainoastaan mitäs nyt.. Nyt odotellaan lähetettä gynelle.. Huonompaan hetkeen ei olisi voinut tietoa tulla. Töissä kyyneleet silmissä yritin asiakkaita palvella..

Itse 26 vuotias, hoikka, urheilen, perusterve... Miehen kanssa lapsen yritystä takana vuoden päivät..

Nyt ihan pihalla kaikkien ajatusten kanssa.. Mitä seuraavaksi? Miten helpottaa tilannetta? Auttaako mikään? Saanko ikinä omia lapsia? Olo on erittain huono ja itkuinen.. 

22/25 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Marikata, nyt vaikka vaikealta kuulostaakin, koita rauhoittaa mielesi, tämä on yllättävän monen naisen vaiva.. Raskaaksi tuleminen voi viedä aikaa ja hoitoja, mutta siitä huolimatta on mahdollista tulla raskaaksi. Lääketiede on ihmeellistä :) Oma asenteeni on että toivoa ei heitetä koskaan menemään! Niin paljon vauvaa toivon <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Minulla ei ole tähän hommaan vielä lääkäriltä diagnoosia, mutta oireet on niin selkeät, että olen aivan varma mitä lääkäriltä tulen kuulemaan. Olemme olleet miehen kanssa vuoden ilman ehkäisya eikä raskautta kuulu. Kierto on ollut koko vuoden tosi pitkä ja epäsäännällinen mutta ei onneksi kivualias, 38-50 päivää. Pillereiden lopetuksen myötä ihoni oikein puhkesi kukkaan, se oli paljon pahempi kuin teiniaikoina. Iho-ongelmat sain onneksi kuriin apteekin käsikauppatuotteilla. Lisäksi pillereiden poisjättäminen lisäsi karva kasvua kasvoissa: poskiin alkoi kasvaa sellaista henteoa, pehmeää "persikkaista" karvaa ja ylähuulelle viiksikarvaa. Olen luonnostani vaalea, joten nämä eivät onneksi näy juurikaan. Muualla ei karvankasvu ole lisääntynyt.

Minulla on n. 10 kg ylipainoa ja olen nyt saanut uutta puhtia painonpudotukseen. Itse mietin, että oireeni ovat kuitenkin lievähköt (?) kun kuukautiset kuitenkin tulevat eivätkä ole kivualiaat, karvankasvun lisääntyminen on aika maltillista ja iho-ongelmaanikaan ei lääkäriä tarvittu, joten toivon hartaasti, että painonpudotus on auttaa mulla tähän nyt paljon. Olen menossa helmikuun lopussa gynelle, siihen menessä kun saisi edes muutaman kilon tiputettua.

Onko täällä muita, joilla ehkä painoasia saattaa vaikuttaa?

24/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Itse sain kanssa kuulla että minulla on monirakkulaisuutta.. Olen 20v urheilullinen ja hoikka/lihaksikas. Ihmettelin pitkään kun kierto oli 40-58pv (ja kerran jopa 70pv). Vajaan vuoden jaksoin ihmetellä kunnes varasin ajan gynelle. Ja hän totesi että on monirakkulaisuutta.. Silloin sanoin hänelle että epäilen olevani raskaana (olin tehnyt positiivisen testin pari päivää ennen, mutta en siitä halunnut mainita, vaan saada tiedon häneltä). Hän ultrasi, eikä aluksi löytänyt mitään, ja määräsi silloin jo lääkeen, jota voisin alkaa popsimaan keksen kierron, tasataakseni sen pituutta ja jotenkin auttaakseen ovulaatiossa... otettiin myös verikoe josta löytyi sitten 846 raskaushormoonia, ja hän totesi että parin päivän päästä uudestaan ultraan, ja katsotaan että ei ole kohdun ulkoinen raskaus. Ja siellä sitten löytyi pieni papu kohdusta!

Ja minulla oli tuon kierron aikana todella kivulias ovulaatio, näin jälkeenpäin kun olen laskenut päivät, oikein karamppasi.. ja monta päivää sen jälkeenkin oli maha kipeä!

Nytten mennään rv13+0 ja kaksosia odotellaan! :) joten älkää lannistuko vaikka saatte tuomion monirakkulaisuudesta, kyllä se onni sieltä potkaisee kun on sen aika!!  

Itse ajattelimme että kyllä se nappaa jos on napatakseen.. Ja itseasiassa, stressaaminen voi olla suuri syy! stressasin itse tosi pitkään! Mutta kun lopetin turhan stressaamisen (vaikka asioita jäikin tekemättä ym) niin sillä kierolla sitten tärppäsi :D Se on helpompaa sanottuna kun tehtynä ,tuo turhan stressaaminen! (minulla kesti puoli vuotta ennenkuin onnistuin lopettamaan stressaamisen!)

25/25 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Aarinko, toivottavasti ei ole monirakkulaisuutta, mutta jos onkin, niin (niinkuin täällä muutkin sanoneet) kannattaa olla stressaamatta asiaa liikaa :) Minulla on vähän reilummin ylipainoa, about 17 kg... Olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa, mutta niinhän se varmaan on, että tuolla ylipainollakin on osansa hedelmällisyydessä. Toistaalta ajattelen, että mieluummin ylipainoa kuin alipainoa (nuorempana olen ollut tosi alipainoinen). Olen myös kuullut, että miehen ylipaino voi vaikeuttaa raskautumista myös ja jos saan kysyä, onko miehesi normaalipainoinen? Minun miehenikin on ylipainoinen, joten siltä kantilta meillä ei ole parhaat lähtökohdat..

Ja Leontine, kiitos että kerroit ja loit toivoa! Kuulostaa mielettömältä ja onnea todella paljon! :) :)