Oraksen vuotava bideesuihku vuokra-asunnossa
Kyseessä isompi vuokrayhtiö ja heidän mukaan jos vuoto häiritsee voi asukas itse ostaa uuden suihkuosan... Eihän tuo paljoa maksa mutta onko tuo nyt ihan kohtuullista?
Kommentit (66)
Mistä se nyt sitten vuotaa?
Sieltä liitoskohdasta vesiputkiin vai?
Mun himassa se bideesuihku vuotaa joskus just sieltä. Aikani kun sen letkun kanssa ähersin, sain sen nyt lopettamaan vuotamisen. Mutta todennäköisesti jos yhtään menen sitä bideetä esim. siivouksen yhteydessä siirtelemään, se letku alkaa taas vuotaa. Näin ollen en koske koko bideehen!
Ja se vuoti siis siten, että jos nyt yleensäkään avasi lavuaarin hanan eikä edes laittanut bideetä auki, niin vettä valui sieltä letkun liitoskohdasta lattialle.
Ihmeellinen mentaliteetti vuokra-asukkailla, että mitään ei haluta maksaa itse, vaikka kävisi helpommalla niin. Ei nuo suihkupäät maksa paljon mitään ja asia hoituu kerralla.
Varmaan muissakin pikku jutuissa ollaan valittamassa, miksei huoltoyhtiö ei tee mitään. Talvella kun jää lunta rapun ulko-oven väliin ja ovi ei mene kiinni, moititaan huoltoyhtiötä. Omistusasujilla on rapussa harja ja FB-sivuilla muistutetaan, että varmistakaa ulko-oven kiinni meneminen ja käyttäkää tarvittaessa harjaa, ettei lumi pääse pakkaantumaan oven väliin.
Helpoimmalla pääset kun haet parilla kympillä uuden kaupasta ja vaihdat itse. Säästä se rikkinäinen ja vaihda takas kun muutat. Säilytä reklaamatiomaili niin ei tule kitinää jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme ettei Suomen vienti vedä kun tällaista vuotavaa paskaa vaan tehdään, ulkomailla sellaista ei siedetä.
Eikä ihme, että kosteusvahingot yleistyvät asunnoissakin. Mitenkähän monen kodin homeongelmalta oltaisiin vältytty, kun oltaisiin huollettu bideen tiivisteet ajoissa?
Tuollaisissa vessoissa on kyllä lattian alla vesieriste ja luultavasti myös lattiakaivo. Ei siitä tiputtelusta mitään homeongelmaa seuraa.
Ei se ainakaan vuokralaiselle kuulu. Vuokrantajan tai asunnon omistajan kuuluu se maksaa ja vaihdattaa. Itse asun vuokralla toisen omistusasunnossa ja omistaja osti ja vaihtoi bideesuihkuni, kun se tiputti vettä.
Kun joskus asuin omistajana itse omistusasunnossa, taloyhtiö kustani bideesuihkuni, mutta se oli poikkeus, koska olin myymässä asuntoani ja pois muuttamassa. Asunnon omistajalle eli minulle bideen vaihto olisi virallisesti kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu vuokrslaisen vastuulle. Kuluva osa, ei kannata yrittää korjata, biltemassa ja puuilossa kahva vähän yli kympin. Kestää niinkuin oraksenkin, pari vuotta.
Mikään osa vesikalusteista ei kuulu vuokralaisen maksettavaksi.
Minulla on kestäneet jo 21 - ja 13 vuotta.
Loordi vaihtaa loordin omalla kustannuksella, tai muuten vastaa vesivahingoista. Minä olen kahdessa vuokra-asunnossa saanut kyllä bideen vaihdatettua, toisen vuodon takia ja toisen yleisen huonon kunnon takia. Älä maksa itse senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainakaan vuokralaiselle kuulu. Vuokrantajan tai asunnon omistajan kuuluu se maksaa ja vaihdattaa. Itse asun vuokralla toisen omistusasunnossa ja omistaja osti ja vaihtoi bideesuihkuni, kun se tiputti vettä.
Kun joskus asuin omistajana itse omistusasunnossa, taloyhtiö kustani bideesuihkuni, mutta se oli poikkeus, koska olin myymässä asuntoani ja pois muuttamassa. Asunnon omistajalle eli minulle bideen vaihto olisi virallisesti kuulunut.
Kuuluu taloyhtiön vastuulle. Minulle vaihdettiin kuukausi sitten.
Kuka viittii 20e;n suihkupäästä ruikuttaa!
T.Raffe
Oraksen vuotava bideesuihku vuokra-asunnossa
Omistajan ei tarvitse sen rikki menneen tilalle vaihtaa uutta Orasta, vaikka vanha olikin Oras-merkkinen. Itsellekin vaihdettiin kaikkein halvin markkinoilla oleva suihkupää rikkoutuneen tilalle, ja ihan eri värinenkin, vaikka vanha oli Oras. Ilmeisesti 20 euroa oli liian iso summa kustantaa omistajan mielestä. 😂
Bideesuihku on tosi edullinen. Jos haluaa olla varma, että saa samanlaisen tilalle, kannattaa ostaa se itse. Mutta lupa vaihtoon pitää kyllä kysyä omistajalta! Jos vain vaihdat itse ja tuleekin joku vahinko, vastaat sitten itse siitä vahingosta.
Meneekö vuokralaisen vesimaksu kulutuksen mukaan? Jos ei, niin luulisi taloyhtiötä kiinnostavan vuotavat hsnat. Ainakin meillä huoltomies tuli heti samana päivänä korjaamaan, jos ilmoitti, että vessapönttö valuttaa läpi. Pienestä vuodosta tulee yllättävän iso määrä vettä jo vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Oras bideesuihkun tyyppiominaisuus. Voit itse korjata tiivistämällä.
Mä sain Orakselta uuden ilmaiseksi, kun reklamoin.
Joskus kokeilin korjata. Ei onnistunut. Ei maksa vaivaa.
Samoihin aikoihin alkoi itsellä sattumoisin vähän yli 10v vanha Oraksen suihkun automaattisekoittajankin lämmönsäätö oikutella. Ei sillekään voinut käytännössä muuta tehdä kuin vaihtaa. Vuokrataloyhtiö vaihtoi ilmaiseksi molemmat.
Eikö Eva Bidee korjaa niitä bidee-suihkuja sivutoimenaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu taloyhtiön vastuulle. Minulle vaihdettiin kuukausi sitten.
Riippuu asuuko vuokratalossa vai osaketalossa vuokralla.
Vuokratalossa sen maksaa ja vaihtaa vuokratalon omistaja. Talon huoltofirma tekee sen vaihdon.
Osaketalossa vuokrallla ollessa sen vaihtaa asunnon omistaja. Tai jos omistaja antaa sen taloyhtiön huoltofirman vaihdettavaksi, niin huoltofirma laskuttaa sitten sitä omistajaa. Näin asia meni minulla. Asun siis osaketalossa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö vuokralaisen vesimaksu kulutuksen mukaan? Jos ei, niin luulisi taloyhtiötä kiinnostavan vuotavat hsnat. Ainakin meillä huoltomies tuli heti samana päivänä korjaamaan, jos ilmoitti, että vessapönttö valuttaa läpi. Pienestä vuodosta tulee yllättävän iso määrä vettä jo vuorokaudessa.
Bidesuihkusta vettä tulee vain silloin, kun varsinainen hana on auki. Pönttö valuttaa 24/7. Eli vaikka bidesuihku hieman vuotaakin, niin harvemmalla meistä altaan hana on päällä edes puolta tuntia vuorokaudessa. Kyseessä siis täysin marginaalinen vesimäärä vesilaskun kannalta, mutta tietenkin muuten ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Oras - Oraan
ei Oraksen
Väärin. Kyllä se genetiivimuoto on oraksen. Ei ole kysymys viljasta, vaan nimestä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se nyt sitten vuotaa?
Sieltä liitoskohdasta vesiputkiin vai?
Mun himassa se bideesuihku vuotaa joskus just sieltä. Aikani kun sen letkun kanssa ähersin, sain sen nyt lopettamaan vuotamisen. Mutta todennäköisesti jos yhtään menen sitä bideetä esim. siivouksen yhteydessä siirtelemään, se letku alkaa taas vuotaa. Näin ollen en koske koko bideehen!
Ja se vuoti siis siten, että jos nyt yleensäkään avasi lavuaarin hanan eikä edes laittanut bideetä auki, niin vettä valui sieltä letkun liitoskohdasta lattialle.
Miten hoidat hygienian? Käytkö kokosuihkussa jokaisen isomman hädän jälkeen?
Ettekö osaa ostaa uutta tiivistettä sinne suihkupäähään ja vaihtaa sitä itse? Ostin kerran 20 tiiv.istettä ja vaihdoin kaikki itse. Ei maksanut kuin muutaman euron ja on varalla vielä monta tiivistettä. Kuinka noin pienee hommeliin tarvitaan huoltomies, järkyttävää
Hanat kuuluvat yhtiölle, mutta suihkut ja käsisuihkut (letkut ja suihkupäät) kuuluvat asukkaan tai osakkaan vastuulle ainakin tavanomaisten vastuunjakotaulukoiden mukaan, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.