Paljonko teillä on opintolainaa?
Tuli mieleen tuosta aikaisemmasta keskustelusta. Itse en vielä ole uskaltanut ottaa.
Kommentit (17)
Noin 34000 euroa, ulkomailla opiskelin koko tutkinnon. (Hyvin spesifi ala jota ei voi opiskella Suomessa).
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 01:04"]
Noin 34000 euroa, ulkomailla opiskelin koko tutkinnon. (Hyvin spesifi ala jota ei voi opiskella Suomessa).
[/quote]
Yliopistokoulutus siis tämä.
About 11k oli.
Huomattavasti vähemmän siis kuin nykyinen asuntolaina :D
Noin 17000 euroa. Ulkomailla opiskeltu 2 vuotta. Nyt olen vaihtamassa alaa ja opiskelen taas (yliopistossa) mutta ilman opintolainaa.. onneksi tuossa ulkomailla otetussa lainassa on se hyvä puoli, että siellä annetaan anteeksi 45% aiemmasta opintolainasta jos opiskelee itselleen uuden ammatin eikä sitä varten ota lainaa... kunhan siis opinnot suorittaa sääntöjen mukaan ja tietyssä yliopistossa... ja näin teen siis. :-)
Noin 17000 euroa. Ulkomailla opiskeltu 2 vuotta. Nyt olen vaihtamassa alaa ja opiskelen taas (yliopistossa) mutta ilman opintolainaa.. onneksi tuossa ulkomailla otetussa lainassa on se hyvä puoli, että siellä annetaan anteeksi 45% aiemmasta opintolainasta jos opiskelee itselleen uuden ammatin eikä sitä varten ota lainaa... kunhan siis opinnot suorittaa sääntöjen mukaan ja tietyssä yliopistossa... ja näin teen siis. :-)
Suoritin alemman korkeakoulututkinnon alalle, jolla työllistyminen on lähes varma. Otin ekana opiskeluvuotena vajaan kolme tonnia opintolainaa. Seuraavat pari vuotta sujuivat hyvin kesätyörahoilla, joiden lisäksi sain isoäidiltä "ennakkoperintönä" avustusta sen verran, mitä nyt saa antaa ilman perintö/lahjaveroa. Valmistuin kesällä ja maksoin lainan pois jouluun mennessä.
Noin 8000e, jonka saan maksettua hieman alle vuoden sisällä pois valmistumisesta. Opiskelen viimeistä vuotta sairaanhoitajaksi. Uskalsin ottaa lainaa, koska työtilanne on niin hyvä. Tosin nyt harmittaa että otin. Mutta ei se mikään ongelma sinänsä ole.
Suurinpiirtein 20 000 euroa eikä valmistuminen vielä lähelläkään. Olen siis vaihtanut korkeakoulua 2 kertaa.
Mulla noin 6500,- ja se on paljon siihen nähden, että elelen tulottomana, koska alalla ei ole töitä. Makselen tuota noin 15 vuotta nyt sitten.
Oli 10 000 euroa, nyt vielä pari tonnia maksamatta. Valmistunut vuonna 2006 eikä päivääkään töitä sillä tutkinnolla.
Noin 15000e. Korkeakoulutus. Ei haittaa, eikä huoleta, en olisi voinut opiskella ilman sitä. Vanhemmat eivät tukeneet, enkä kaiken aikaa jaksanu käydä töissä.