Mitä keinoja on saada asunto pidettyä siistinä,
jos vaihtoehtona ei ole jatkuva siivoaminen, siihen ei ole aikaa, kolme alle 5-vuotiasta kotona. Kaikki hyvät vinkit olisivat tarpeeseen!
Kommentit (16)
Tavaran äärä minimiin.
Säilytystilaa paljon.
Tavaroille oma paikka, lelut kerätään joka ilta ja lehdet kasoihin. Roskat heti roskikseen, roiskeet pyyhitään heti ja pidä keittiö siistinä. Eteisen hiekat kannattaa myös lakaista joka päivä niin ei kulkeudu muihin huoneisiin. Tähän menee päivässä alle tunti. Sitten riittää kun imuroi kaksi kertaa viikossa, lattianpesu, pölyt kerran kahdessa viikossa.
Varmaan siisteysstandardeja pitää vähän laskea. Mutta hommaa vaikka monta lelukoria eri huoneisiin niin saat lelut sinne päivän päätteeksi. Vessaan pikasiivousvälineet, samoin keittiöön; suihkepullo tai puhdistuspyyhkeitä. Organisoi eteinen mahdollisimman hyvin, hyllyjä, koukkuja, koreja. Ja yritä opettaa jo pieninä lapset itse siivoamaan.
Vaadi lapsia korjaamaan omat jälkensä. Leikki päättyy aina siihen, että lelut laitetaan koreihinsa. Vähennä kodin tavaran määrää huomattavasti. Varmista, että jokaisella tavaralla on oma paikkansa ja kaikki tietävät, mikä se on. Suosi helppohoitoisia materiaaleja ja huonekaluja, joiden alta on helppo imuroida. Jaa siivoustehtävät tasaisesti.
Kyllä ainoa keino on se jatkuva järjestyksenpito.
Ainoa hyvä konsti on olla hankkimatta miestä ja lapsia, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä. Karsi ainakin tavaramäärää ja yritä keksiä välttämättömille oma paikka, jonka sitten taot myös miehen ja lasten kalloon. Yritä myös saada muut perheenjäsenet myös siivoamaan ja tottumaan siihen, että esim. astiat laitetaan syömisen jälkeen heti tiskikoneeseen ym. perusjuttuja.
Minä olen sitä mieltä, että lasten määrä ja ikä on tekosyy. Jos on järjestelmällinen ihminen, on siistiä vaikka lapset minkä ikäisiä.
Olkaa mahdollisimman paljon ulkona ja esim. asukaspuistoissa leikkimässä. Silloin kotiin ei tule sitä sotkua. Ja opeta lapset leikkimään yhtä leikkiä kerrallaan, esim duplot-junarata-majaleikki vuorotellen, mutta ei yhtäaikaa. Ensin pitää edellinen leikki korjata pois. Ja ennen iltapalaa ja iltapesuja aina loppusiivous. Satsaa hyvään säilytyssysteemiin lastenhuoneessa, sellaiseen missä on syvät laatikot tai vetolaatikot. Älä osta leluja ennenkuin tiedät missä ne säilytetän. Ja mieluummin paljon yhtä lajia kuin ripaus kaikkea mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 10:35"]
Minä olen sitä mieltä, että lasten määrä ja ikä on tekosyy. Jos on järjestelmällinen ihminen, on siistiä vaikka lapset minkä ikäisiä.
[/quote]
Ei minulla olisi ainakaan energiaa pitää kotia siistinä, jos minulla olisi pieniä lapsia. Olen äärimmäisen järjestelmällinen ihminen, mutta jos ei puhti riitä, ei mistään systeemeistäkään ole apua.
Yksi puhuu kokemuksella, jonka on saanut huolehtiessaan kahden aikuisen ja 7 lapsen taloudesta. Osa omia, osa ei. Meillä on hoidettavana 5 alle kouluikäistä, joista 4 alle 3-vuotiaita.
Voi pyytää, toivoa sukulaisilta, ystäviltä syntymäpäivä lahjaksi esim .kerran kuukaudessa huolellisempaan siivoukseen apua tai vaikka jotain konkreettista apua imuroimista silloin tällöin .Ei siis kalliita lahjoja!
Tavaran määrä minimiin, niin järjestyksenpito on helpompaa. Vain vähän sellaista pikku tilpehööriä taloon (lasten lelut varsinkin), ja mieluummin helposti siivottavaa. Lapset leikkii esim. legoilla ison liinan päällä, jonka avulla legot saa hetkessä nostettua lattialta pois, ei tarvi jokaista nupikkaa kontata keräämässä erikseen jne.
Jos englanninkieli taittuu, niin googlaa flylady.
Ei asu siellä.