Raskaana ja näkö huononee!
Olen rv 16 ja näköni on huonontunut. Mulla on syksyllä hankitut lasit, joten pitäisi olla kohdallaan, vahvuus -3. Tuntuu että en meinaa nähdä kunnolla enää, tienviittojen tekstitkin vasta melkein kohdalla kun ennen ne näki jo kaukaa. Yleisesti ottaen näkö on "sumentunut", siristelemällä näkee paremmin... Onko muille käynyt näin? Voikohan olla ihan normaalia vai merkki alkavasta diabeteksesta?
Kommentit (11)
Minulla näkö sumentui selvästi muutaman viikon ajaksi vasta synnytyksen jälkeen, nyttemmin palautunut takaisin kohdilleen. Mistä lie johtuu, punnersin varmaan silmätkin pois sijoiltaan:/
Huh, hyvä kuulla. Erityisesti tuota diabetestä aloin epäillä, mutta tosiaan joo siinä taitaa mennä aikaa ennenkuin se silmiin vaikuttaa. Täytynee odotella huononäköisempänä, jospa paranisi synnytyksen myötä :)
Mene nyt hyvänenaika lääkäriin, kyse voi olla mistä vain. Silmälääkäri olisi paras vaihtoehto, älä tyydy optikkoon. Voihan kyse olla diabeteksesta, mutta myös aivokasvaimesta. On sellaisia hyvänlaatuisia kasvaimia, jotka voivat kasvaa näköhermon ympärille niin että lopulta sokeutuu kokonaan. Anteeksi pelottelu, mutta sinun olisi oikeasti syytä käydä lääkärissä.
Googlaa meningioma + pregnency jos englanti taittuu kun suomeksi löytyy netistä vähemmän tietoa. Onko se näkö huonontunut vain toisessa vai molemmissa silmissä? Tuon tyyppinen kasvain voi innostua kasvamaan raskaushormonien ansiosta. Ja sen aiheuttama näön huononeminen tuntuu juuri sellaiselta sumentumiselta. Eli ihan yleisesti näkö sumenee, eli ei näe enää niin tarkkaan kuin aiemmin, ja ei ole väliä katsooko lähelle vai kauas. Jos sinun näkösi sumeneminen on vain kaukonäön sumenemista, niin sitten lienee kyse jostain muusta kuin meningeoomasta.
Ystäväni on optikko ja sanoi että näön heikkeneminen johtuu raskaushormoneista, että ihan normaalia on :)
Mulla näkö on jokaisen raskauden aikana heikentynyt ja synnytyksen jälkeen taas palautunut entiselleen. Silmälasit on -4 ja 3 lasta.
Näen lähelle ihan hyvin, kauas nään entistä huonommin. Kokonaisvaltaista sumenemista ei ole. Nykyisillä laseilla näön kuitenkin tulisi olla kirkas, mutta kaukana sumenee, samalla lailla kuin normaalisti näön huonotessa. Uskoisin ettei tässä ole kysymyksessä kasvain. Googletin tässä samalla lisää ja näyttääkin olevan aika yleistä nämä näön muutokset raskausaikana, en vaan ollut kuullutkaan aiemmin :)
Niinkuin muuallakin kehossa, myös silmissä esiintyy turvotuksia raskausaikana. Tämä aiheuttaa näön muuttumisen raskausaikana. Yleistä on ja usein korjautuu hormonitoiminnan tasautuessa viimeistään imetyksen jälkeen.
Mulla kyllä löytyi diabetes just näön sumentumisen takia. Kävin silmälääkärissä, joka sanoi et pitää lasit hommata kun en yhtäkkiä nähnyt enää kauas. Luojan kiitos hän kuitenkin "varmuuden vuoksi" passitti myös verensokerin mittaukseen. Seuraavana päivänä olin sairaalahoidossa 1-tyypin diabetes -diagnoosin saaneena. Myöhemmin toki tajusin, että olihan mulla niitä muitakin oireita ollut, en vaan ollut noteerannut niitä kunnolla.
Ei se näön sumentuminen mitään vuosia vie diabeetikolla, vaan korkea verensokeri just turvottaa jotain osaa silmässä ja saa näön sumentumaan. Ne diabeetikoilla ilmenevät muutokset silmän verisuonissa jne. on sitten ihan eri juttu.
En nyt todellakaan tarkoita, että ap:lla olisi diabetes, enkä halua pelotella. Mutta kyllä mä tuossa tapauksessa kävisin tarkistuttamassa tilanteen lääkärissä. Diabetes raskausaikana aiheuttaa suuren vaaran sekä äidille ETTÄ lapselle. En itse ottaisi mitään riskiä tuossa kohtaa. Toki se neuvolassa huomataan, jos on sokeria virtsassa, mutta jos on kehittynyt 1-tyypin diabetes, yksikin päivä odottelua voi tuossa kohtaa olla liikaa. Jos ehtii kehittyä ketoasidoosi, se tarkoittaa suurin piirtein varmaa keskenmenoa, eikä siinä äitikään sitten enää hyvässä kunnossa ole.
Mulla kans näkö sumentunut raskausaikana ja varsinkin aamuisin silmät tuntuu kuivilta ja sumeilta. Luin jostain, että on ihan normaalia raskauteen liittyvää. Ei huolta pahimmasta! Käytän silmälaseja, mutta huomaan kyllä, että etenkin kaukonäkö on mennyt entistä huonommaksi.
- Miisu 24+2
Sinulla voi olla raskausmyrkytys - äkkiä äitiyspoliklinikan päivystykseen tai vähintään soitto ennen kuin menet sinne tai neuvolaan!
Kyllä se on ihan normaalia, monella näkö huononee raskaana. Diabetes on yleensä pitkälle edennyt ja pitkäaikainen (vuosia!) ennenkuin verkkokalvoihin alkaa tulla muutoksia. Voit mainita neuvolassa!
Itselläni heikkeni näkö, vaikka mulla ei edes ole laseja. Se korjautui synnytyksen jälkeen. (Laseissa taitaa usein tarvita vahvuuksia lisää kuitenkin syntymän jälkeen jatkossakin, jos huononee, muistelen näin).