Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajan työstä eri alalle lähteneitä?

Vierailija
06.01.2014 |

Olisiko täällä ketään alun perin opettajaksi kouluttautunutta, joka olisi jossain vaiheessa vaihtanut alaa? Miksi halusit lopettaa opettajan työn ja mille alalle lähdit? Vaatiko se lisäkouluttautumista? Kannattiko alanvaihto, eli paraniko elämänlaatu, palkka, työajat tms.?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut pääni puhki jo 20 vuotta, miksi ihmeessä valmistuin opettajaksi? alanvaihto koko ajan mielessä

Vierailija
2/4 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois opettajan työstä, mutta ala ei sinänsä vaihtunut, sillä toimin koulutussuunnittelijana ammatillisessa oppilaitoksessa. Palkka sama kuin opettajana, tosin lomaa paljon vähemmän. Mutta plussia on todella paljon: työaika koulutussuunnittelijana oikeasti 8-16, ei enää esim. sitä joka sunnuntai-illan tuntikausien tuntisuunnittelua seuraavalle viikolle, ei v- mäisiä oppilaita ja näiden vaikeita vanhempia, eikä kokeiden yms. tarkastamista ja laatimista iltakaudet, eikä sen stressaamista, että teinköhän nyt oikein sen ja tämän jutun sen erityisoppilaan kanssa. Olen perfektionisti, ja opettajan työssä perfektionisti palaa todella helposti loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin aineenopettajaksi ja työskentelin opettajana reilut kahdeksan vuotta (peruskoulussa ja ammattikorkeakoulussa vakituisena, lukiossa ja ammatillisessa oppilaitoksessa määräaikaisena). Nykyisin olen toisella alalla ja tein toisen tutkinnon työn ohella.

Opetuspuolella kaipaan niitä pitkiä lomia. Tosin niiden hyödyntäminen auttoi toisen tutkintoni tekemisessä. Vaihdoin alaa, koska en nähnyt enää mielekkäänä pitää osittain samoja kursseja vuodesta toiseen. Toisaalta kuitenkin olin opettajanakin hakeutunut eri kouluihin ja se to vaihtelevuutta.

Mielestäni alanvaihto kannatti. Tosin en tarkalleen osaa arvioida mitä palkkani voisi olla nyt, mikäli olisin aineenopettajana jatkanut. Olettaisin, että eroa nykyiseen olisi muutamia satasia nykyisen työn hyväksi, sillä olisihan opettajan palkkanikin noussut kokemuslisien myötä, mikäli olisin jatkanut.

Toisaalta nykyisellä alalla yt-neuvottelut ovat tulleet tutuksi, vaikka toistaiseksi omat työt ovatkin jatkuneet. Muutokset ovat tuttuja ja uuden opetteleminen jatkuvaa. Hämmentävää olikin, kun katsoin erään tutun oppilaitoksen kurssikuvauksia ja olisin voinut omiani hieman päivittämällä hyödyntää niitä, vaikka viimeeksi olenkin toiminut opettajana vuosia sitten.

Kokemukseni mukaan eri aloilla on aika erilaisia työyhteisöjä. Opetusalalla olin paljon kollegojen kanssa tekemisissä myös vapaa-ajalla, mutta nykyisiä kollegoja en juurikaan vapaa-ajalla tapaa. Opetuspuolella oltiin mielestäni kovin kiinnostuneita toisten elämästä ja monet opettajat kertoivat perheestään ja tekemisistään hyvin avoimesti. Nyt taas keskustelut lounaalla liikkuvat enemmänkin yleisellä tasolla.

Muutama muukin entinen kollega on alaa vaihtanut ja kaikki ovat kouluttautuneet lisää. Suosittelen kyllä alanvaihtoa jos siltä tuntuu. Itse aloitin kouluttautumiseni opiskelemalla aluksi työn ohella avoimessa yliopistossa, jolloin huomasin mistä olin kiinnostunut ja saatoin myös liittää opintojani tutkintooni.

Vierailija
4/4 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:41"]

olen ajatellut pääni puhki jo 20 vuotta, miksi ihmeessä valmistuin opettajaksi? alanvaihto koko ajan mielessä

[/quote]

Mikä ala sinua kiinnostaisi?