Minkä ikäisten lasten kanssa kävisitte Auschwitsin keskitysleirillä?
Miettinyt jo parin voden ajan kys paikassa käymistä, mutta odotellut että lapset olisivat isompia. Tietävät toki Hitlerin ja juutalaisvainot mutta ei ole asiaan vielä sen syvällisemmin perehdytty. Ja se on asia joka ei saa uohtua, muuten se toistuu ja vielä pahempana. Tosin tapahtuuhann sen kaltaisia juttuja nykyisinkin, hieman erilailla ja määrillä vain..
Mutta siis se ajankohta, me on mietitty että joku kesäloma kun ovat kumpikin yläkoulussa, nyt ovat 4-ja 6-luokalla.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:11"]
en minkään ja tuskin sinne menen itsekään. olen nähnyt satoja kuvia ja dokumentteja paikasta, ei kiinnosta. en ole juutalainen.
[/quote]
ihan FYI: siellä tapettiin aika paljon ihmisiä ihan muistakin kuin rotusyistä: poliittisista, aatteellisista, periaatteellisista syistä. Juutalaisia ehkä enemmistö, mutta kyllä holokaustiin on aihetta perehtyä ihan jokaisen eurooppalaisen.
AP: se on aika rankka paikka, eli yläluokkalaisten kanssa vasta menisin. Mielellään niin että jo olisivat vaikka koulussa käyneet läpi aihetta vähän, ja lukeneet vaikka anne frankin päiväkirjan?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:16"]
Kyllä kouluikäisen voi viedä.
[/quote]
ei eka-toka-luokkalaisen sinne katsomaan kuvia kituvista ruumiskasoista ja kuuntelemaan kuinka äidit ja lapset kaasutettiin hengiltä ja poltettiin?
lukioikäinen mielellään, tai vaikka ysiluokkalainen. Se on ahdistava, henkisesti rankka paikka.
Olin teini-ikäinen, kun vierailimme toisella keskitysleirillä. Ei olisi pitänyt mennä, reissu vainoaa minua vieläkin. Olen tosin herkkä ja olin silloinkin, joten riippuu lapsesta. En oikein millään meinannut päästä yli niistä asioista. Mieti tarkkaan. Ja jos paikka ei kosketa lapsiasi "riittävästi", niin oletko pettynyt järjestämääsi oppituntiin? Mielestäni nuo paikat ovat aikuisille, jotka voivat itse arvioida halunsa ja psyykensä kestävyyden kohdata nuo asiat silmätysten.
Olen käynyt Jerusalemissa Jad Vashem -museossa. Siellä olltiin hyvin ehdottomia, että ei lapsille. Mukanani oli 1-vuotias, jonka ei sallittu tulevan museoon edes nukkuvana (oli juuri nukahtanut päiväunille rattaisiin). Ulkotiloihin pääsi, paljon siellläkin oli erilaista nähtävää. Sitten tulikin matkaseuralaiseni museosta ulos ja teimme vahdinvaihdon lapselle ja minäkin pääsin tutustumaan museoon.
En veisi kyllä isompiakaan keskitysleiriin, 15 saisivat olla iältään.