Minkä ikäisten lasten kanssa kävisitte Auschwitsin keskitysleirillä?
Miettinyt jo parin voden ajan kys paikassa käymistä, mutta odotellut että lapset olisivat isompia. Tietävät toki Hitlerin ja juutalaisvainot mutta ei ole asiaan vielä sen syvällisemmin perehdytty. Ja se on asia joka ei saa uohtua, muuten se toistuu ja vielä pahempana. Tosin tapahtuuhann sen kaltaisia juttuja nykyisinkin, hieman erilailla ja määrillä vain..
Mutta siis se ajankohta, me on mietitty että joku kesäloma kun ovat kumpikin yläkoulussa, nyt ovat 4-ja 6-luokalla.
Kommentit (44)
8, täytyy tuottaa sulle pettymys. mulla on viis lasta.
t 2
ps. me mennään särkänniemeen mieluummin
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:19"]
Me olimme stutthoffin keskitysleirillä toissa kesänä, silloin 13-vuotiaan pojan kanssa. Ainakaan hänelle se vierailu ei ollut traumaattinen kokemus. Sitten taas työkaverini kertoi tytöstä, joka oli pitkään keskitysleirillä käynnin jälkeen ollut siitä ahdistunut, 15-vuotias tyttö.
[/quote]
Eikö ainakin Stutthofiin ole ikäraja? 15 vuotta tms?
[/quote] Ei siellä ollut mitään sisäänpääsymaksuja tms. Käveltiin vain alueelle, eikä kukaan mitään kysellyt. Parkkimaksu taidettiin maksaa, tai ostaa joku esite alueesta, sen verran juteltiin jonkun työntekijän kanssa.
Aushwitz on siis Krakovan lähellä (n. 70 km Krakovasta länteen), ja Krakovaan tehdään pakettimatkoja. (Minä olen ollut kaksi kertaa Krakovassa ja ihan itse varaillut lennot ja majoituksen, en harrasta pakettimatkoja).
Auschwitz koostuu siis kahdesta paikasta, "pääpaikka" Auchwitz-I:stä joka on pienempi kooltaan mutta jossa on enemmän nähtävää, ja Aushwitz-II:sta joka on paljon isompi, pellolla sijaitseva alue, jossa on parakkeja ja erilaisia muistomerkkejä etc. sekä se kuuluisa junarata ja -asema. Näiden kahden paikan välillä menee säännöllisin ajoin ilmainen bussi.
Koko Auschwitz on sen verran nuijalla lyöty huhtikuusta lokakuuhun, joten jos menet Auschwitz-I:ssä käymään, sinun _on pakko_ kiertää siellä ryhmän mukana jos olet siellä klo 10-15 välillä. (Auschwitz-II:ssa saat kiertää ihan yksin halutessasi). Yksin saat kiertää Auschwitz-I:ssä vain jos olet siellä noiden kellonaikojen ulkopuolella (paikka aukeaa klo 8 ja menee kiinni klo 18 toukokuussa, klo 19 kesä,-heinä,- ja elokuussa. Tosin itse kyllä sanoisin, että joku 2-3 tuntia Auschwitz-I:ssä on tosi lyhyt aika). Auschwitzissa starttaa tasatunnein ryhmävierailu jossa käydään Auschwitz-I ja II läpi (kesto yht. 4 tuntia) jonka mukana yksittäiset matkailijat menevät. Opastus on tuossa englanniksi. (Muun kielisiä ryhmävierailuja on jokunen/päivä, ei tosin suomeksi. Tarvittaessa ryhmävierailun saa ruotsiksi). Hintaa tuolla on 9.5 euroa (alle 27-vuotiaat opiskelijat 7 euroa), lippuja ei voi varata tai ostaa etukäteen vaan ne ostetaan paikan päältä.
Auschwitziin on tosi helppo mennä ihan itse paikallisbussilla (tai junalla), itse olen mennyt bussilla. Bussi lähtee linja-autoasemalta Krakovan keskustasta ja maksaa 2-2.9 euroa/suunta riippuen menetkö minibussilla vai tavallisella bussilla. Matka kestää n. 1h20min/suunta ja bussi pysähtyy Auschwitz-I:n ulkopuolella. Turisti-infosta saa kätevän pienen lapun johon on merkattu Aushwitziin menevien ja sieltä tulevien bussien aikataulut.
Auschwitziin pääsee myös paikallisten firmojen järjestämillä retkillä, hinta liikkuu n. 25-35 euron hujakoilla riippuen firmasta ja siitä mitä retkeen sisältyy. Jos tuollaiselle menee, kannattaa katsoa tarkkaan mitä hintaan sisältyy ja kuinka kauan ollaan paikan päällä. Usein hintaan mainostetaan sisältyvän matkat, sisäänpääsymaksut, englanninkielinen opas bussissa sekä opastus paikan päällä. Käytännössä tämä (useimmiten) tarkoittaa sitä, että firmat vain kuskaavat sinut bussilla Krakovasta Auschwitziin, Aushwitz-I:n ja II:n välin + takaisin Krakovaan ja paikan päällä menet tuollaisen Aushwitzin oman ryhmävierailun mukana. Eli firmalla ei ole mitään omaa opastusta tai ryhmävierailua tai muuta ekstraa paikan päällä. Mitä sisäänpääsymaksuun tulee, niin tuo sisäänpääsymaksujen mainostus on vain mainoskikka koska Auschwitziin _ei_ ole koskaan mitään sisäänpääsymaksua! Eli yhteenvetona voisi sanoa, että aika paljon tuossa maksetaan sille firmalle kun halvemmallakin pääsee.
Itse olen käynyt Aushwitzissa kaksi kertaa ja mennyt sinne ihan omatoimisesti paikallisbussilla ja kiertänyt ihan itse paikan päällä (tai no, jälkimmäisellä kerralla oli kaksi kaveria mukana). Haluan katsella ja tutkia ja valokuvata ihan rauhassa enkä ravata jonkun opastetun turistilauman mukana joten tämä yksinkiertely opaskartan kanssa sopii minulle. Aikaa omatoimiseen kiertelyyn on mennyt n. 7-8 tuntia/kerta. (Yksinkiertelyyn tosin on rajoitetut mahdollisuudet huhtikuu-lokakuu välillä kuten jo aiemmin todettu).
Mitä ajankohtaan tulee niin itse en menisi Auschwitziin "sesonkiaikaan" juurikin väenpaljouden takia. Ensimmäisen kerran olin Auschwitzissa joulukuussa, muutama päivä ennen jouluaattoa, jolloin siellä oli lähes tyhjää (yksi opastettu ryhmä ja muutamia yksittäisiä kävijöitä tuli nähtyä) joten siellä sai ihan rauhassa kierrellä ja katsella ja ajatella ilman mitään hässäkkää. Toisen kerran olin siellä maaliskuun alussa, jolloin ei siis vielä ole sesonkiaika, mutta siellä oli todella paljon porukkaa jo silloin. (Miltähän siellä näyttää sesonkiaikaan...). Menimme paikalle heti aamulla kun paikka avautui ja kerkesimme kiertää jonkun aikaa Aushwitz-I:ssä ennen kuin turistibussit vyöryivät paikalle ja opastetut kierrokset alkoivat. Itseäni väenpaljous haittasi kyllä ja pilasi fiilistä, mutta jos ei väentunku haittaa niin sitten sinne voi mennä sesonkiaikaan.
Auschwitzin sivut (englanniksi) http://en.auschwitz.org/m/
Mä olin 7-vuotias kun siellä käytiin 80-luvulla. Saattoi olla vähän turhan aikaista, kun en ymmärtänyt että ihmiset voi tehdä jotain niin pahaa toisilleen, mutten kyllä ymmärrä vieläkään. En traumatisoitunut vaikka syvästi liikuttikin ja olen ollut, no, paremman sanan puutteessa, tyytyväinen että käytiin kun oli mahdollisuus.
Kiitos 25 erittäin kattavasta infosta!
Täytyykin miettiä tuota ajankohtaa sitten itsekin, ei tosiaan huvita missään satojen ihmisten laumassa siellä laahustaa vaan kierrellä ja katsella rauhassa, tiedän että tulen itse kokemaan paikan ja näkymät erittäin voimakkaasti, jo näin netitse kun olen katsellut sinne vietyjen ihmisten esineitä, hiuksia ym niin jo se on aiheuttanut puristavan tunteen ja itkupalan nieluun.
Mummoni sanoi, että siellä haisee kalma kun kävi kaasukammiossa ja noita tavaroita katsomassa, piti nousta äkkiä takaisin "raittiseen ilmaan" kun alkoi ottamaan sydämestä.
ap
Veisin varmaan yli 16 vuotiaana. Juutalaisvainot pohjautuvat paljon kauemmas kuin toisen maailmansodan aikaan, nimittäin jo sydän keskiajalle. Sotien tapahtumat vaikuttavat nykypäivänäkin ja minusta historia on mielenkiintoista kun satojen vuosien takainen asia linkittyy nykyaikaan ja pystyy hahmottamaan suuria kokonaisuuksia ja näkemään asiayhteyksiä. Historian tuntemus on erittäin tärkeää tulevaisuuden ennakoimisen kannalta ja virheiden toistamisen välttämiseksi. Minusta yli 16 vuotiailla on jo mahdollisesti valmius löytää mielenkiinto tälläisiä asioita kohtaan ja käsitellä asiota syvällisemmin ja oppia ymmärtämään historian tapahtumien merkitys esimerkiksi nykymaailman muotoutumisessa eikä heistä kasva tälläisiä hölmöjä http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F#
Lisäksi historian ja yhteiskunnallisten asioiden tuntemus antaa parempia valmiuksia esittää oikeasti hyviä argumentteja keskusteluissa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:37"]Öööööööö. Se kirjoitetaan Auschwitz. Hanki koulutus ja luku- ja kirjoitustaito.
[/quote]
Jos haluat alkaa pilkkua nussimaan niin muistathan seuraavalla kerralla mainita että kyseessä on siis nimenomaan tuhoamisleiri nimeltä Auschwitz-Birkenau.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:07"]Veisin varmaan yli 16 vuotiaana. Juutalaisvainot pohjautuvat paljon kauemmas kuin toisen maailmansodan aikaan, nimittäin jo sydän keskiajalle. Sotien tapahtumat vaikuttavat nykypäivänäkin ja minusta historia on mielenkiintoista kun satojen vuosien takainen asia linkittyy nykyaikaan ja pystyy hahmottamaan suuria kokonaisuuksia ja näkemään asiayhteyksiä. Historian tuntemus on erittäin tärkeää tulevaisuuden ennakoimisen kannalta ja virheiden toistamisen välttämiseksi. Minusta yli 16 vuotiailla on jo mahdollisesti valmius löytää mielenkiinto tälläisiä asioita kohtaan ja käsitellä asiota syvällisemmin ja oppia ymmärtämään historian tapahtumien merkitys esimerkiksi nykymaailman muotoutumisessa eikä heistä kasva tälläisiä hölmöjä http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F#
Lisäksi historian ja yhteiskunnallisten asioiden tuntemus antaa parempia valmiuksia esittää oikeasti hyviä argumentteja keskusteluissa.
[/quote]
Höh , ei tainnut linkki mennä kuin youtuben etusivulle mutta tarkoitan siis silver gynisen kommentteja veteraaneista ja itsenäisyydestä linnanjuhlissa 2013. Ihan ääliö koko ukkeli..
Auschwitz I on enemmän "turistirysä", eli paljon kävijöitä ja näyttelyitä. Eri taloihin on rakennettu eri teemoja, joten jos koko alueen meinaa käydä läpi, ei muutama tunti riitä mihinkään. Kiersimme alueen omatoimisesti ja meillä taisi mennä noin 6 tuntia, vaikka ihan kaikkea ei käyty katsomassa. Ainakaan tuonne en mitään 4-luokkalaista veisi, on niin paljon kuvia ja muuta visuaalista.
Birkenau-leiri on taas avarampi paikka ja vaikka sielläkin on infotekstejä ja jonkin verran näyttelyitä, on alue karulla tavalla vaikuttava. Kun tietää historian ja tarinat, on aika järkyttävää nähdä alue koko laajuudessaan. Tuonne voisin viedä ala-asteikäisenkin, mutta toisaalta itse ainakin itkin Birkenaussa vuolaasti, joten sen vuoksi miettisin kyllä tarkkaan mitä lapsen tarvitsee kokea.
Itse veisin tuonne sellaisen nuoren, joka on jo koulussa lukenut historiaa, maantietoa ja kerännyt jonkin verran yleissivistystä.
Kelle piipität?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:37"]Öööööööö. Se kirjoitetaan Auschwitz. Hanki koulutus ja luku- ja kirjoitustaito.
[/quote]
Jos haluat alkaa pilkkua nussimaan niin muistathan seuraavalla kerralla mainita että kyseessä on siis nimenomaan tuhoamisleiri nimeltä Auschwitz-Birkenau.
[/quote]
Juutalaisvainoja käsiteltiin omana kouluaikana muistaakseni 8-luokalla. Siihenhän tuo vierailu linkittyisi luontevasti. Olen tuolla itse käynyt 19-vuotiaana. Paikassa on paljon mm. tapettujen lasten jäämistöä. Luulen että vierailu nyt äitinä ja aikuisena tuntuisi vielä pahemmalta. Nuorempana asioihin on erilainen etäisyys kun tuosta kulunut aikakin tuntuu nuoresta niin pitkältä. Joka tapauksessa se paikka on ahdistava.
Itse ajattelin viedä 13-16 vuotiaana aikaisintaan ja 18 vuotiaana viimeistään.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:21"]
Oliko ihan omatoimimatka vai miten hoiditte homman?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:16"]
Käytiin kesällä miehen kanssa siellä kahdestaan, ja ehdottomasti viedään lapsetkin sinne, kun ovat riittävän isoja. Mielestäni vähintään 12 pitää olla, mutta riippuu toki vähän lapsestakin, hänen kehitysvaiheestaan ja persoonastaan. Läheskään kaikki eivät ole tuossa iässä vielä valmiita kokemaan sitä paikkaa tai saamaan siitä "hyötyä" irti.
[/quote]
[/quote]
Me oltiin moottoripyörällä liikkeellä ja pysähdyttiin Krakovassa vain kaksi yötä (eli vain yksi kokonainen päivä). Ajankäytön tehostamiseksi otettiin järjestetty reissu paikallisesta toimistosta tuonne Auschwitziin. Samalla käytiin myös Birkenaussa. Mielestäni opastettu kierros oli hyvä, koska opas tiesi kertoa tarinoita, joita ei muuten olisi kuullut. Vierailu oli todella vaikuttava, eikä me taidettu miehen kanssa juuri muusta kuin juutalaisvainoista, Hitleristä, keskitysleireistä ja toisesta maailmansodasta puhuakaan seuraavan viikon aikana. Varsova oli meidän seuraava pysähdyspaikka, mutta se jäi kyllä pahan kerran Auschwitzin varjoon. Krakova on muutenkin todella kiva kaupunki ja tosi paljon jäi näkemättä. Me oltiinkin miehen kanssa hyvin yksimielisiä siitä, että Krakovaan on päästävä uudestaan.
35 on siis yhtä kuin vitonen, ja vastasin ap:n kysymykseen siitä, miten järjestimme reissun. Osa lainauksesta jäi valitettavasti puuttumaan.
Ei ole mitään 14 vuoden ikärajaa! Kyseinen ikäraja on SUOSITUS mutta kyllä sinne pääsee nuorempikin.
Riippuu minusta paljon myös lapsesta.Ja ehkäpä myös siitä onko koulussa jo käsitelty näitä asioita.Sanoisin että ehkä noin 13v (jos ajattelisin omaa poikaani.)
Itse kävin Auschwitzissä 22 vuotiaana pari vuotta sitten eikä siellä kyllä yhtäkään lasta näkynyt. En kyllä ainkaan itse sinne olisi pystynyt menemään edes alle 18 vuotiaana.
Varmaan riippuu siitäkin onko lapsi kuinka tietoinen paikasta ja ymmärtääkö mitä siellä on tapahtunut.
Mutta en kyllä tuon ikäisiä sinne veisi :)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:23"]
Mummoni sanoi, että siellä haisee kalma kun kävi kaasukammiossa ja noita tavaroita katsomassa, piti nousta äkkiä takaisin "raittiseen ilmaan" kun alkoi ottamaan sydämestä.
ap
[/quote]
No miten tuonkin kokee... Minusta siellä ei kyllä mikään kalma (tai muukaan) haissut, mutta vakavaksi tuo kyllä todella veti. Se kaasukammiohan ei ole alkuperäinen sen alkuperäisen kaasukammion osista uudellenrakennettu kammio.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 14:19"]
Me olimme stutthoffin keskitysleirillä toissa kesänä, silloin 13-vuotiaan pojan kanssa. Ainakaan hänelle se vierailu ei ollut traumaattinen kokemus. Sitten taas työkaverini kertoi tytöstä, joka oli pitkään keskitysleirillä käynnin jälkeen ollut siitä ahdistunut, 15-vuotias tyttö.
[/quote]
Eikö ainakin Stutthofiin ole ikäraja? 15 vuotta tms?