Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosivat yksinkertaiset, työpaikalla opittavat työtehtävät, jotka eivät edellytä tutkintoa?

Vierailija
12.10.2020 |

Aiemmin oli paikan päällä opittavia töitä, nyt kaikkiin työpaikkoihin vaaditaan jonkinlainen tutkintotodistus. Miksi näin? Aina löytyy sellaisia, joista ei ole opiskelijoiksi. Ennen sellainenkin sai töitä, nyt ei.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisille on eläke, ei he töitä tarvitse kun terveitä ihmisiä on työttöminä pilvin pimein ja he ei saa eläkettä.

Vierailija
2/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on varmaan se, että työnantajilla on yksinkertaisesti varaa vaatia näyttö opinnoista.  Tulijoita on.  Ja miksi ottaa kouluttamaton, kun koulutettukin on tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatisaatio ja digitalisaatio  vei osan. Osan vei itsepalvelu. Osa siirtyi halvempien työvoimakustannusten maihin. 

Vierailija
4/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on tietenkin johtanut nämä pitkään jatkuneet työnantajapuolen markkinat.  Työnantaja sanelee ja paikkoja havittelevat joko ovat onnekkaita tai sitten jäävät nuolemaan näppejään.

Vierailija
5/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työelämä vaatimuksineen on mennyt aivan uusiksi aloittajan kuvaamista ajoista eli jostakin 1950-1960-luvulta.  Enää ei työpaikkoja "oteta" mistään, vaan ne saadaan, ja harva edes saa.

Vierailija
6/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kauppaan töihin. Mitään ei tarvitse osata ja kun keharitkin täyttää hyllyjä, niin säkin opit.

Vierailija
7/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja antaa väärän kuvan nykytilanteesta: työtä ei löydy edes niillä papereilla!  Tuntuu siltä ettei yksinkertaisesti ihmisiä tarvita enää töihin, vanhatkin työntekijät potkitaan pois.

Vierailija
8/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi syy siihen, että en hanki lapsia. Kaltaisilleni tyhmille ihmisille ei ole enää tarvetta eikä mahdollisuuksia ansaita elantoaan. En oikeasti osaa kuvitella, mitä järjenjuoksullani varustetut jälkeläiseni voisivat tehdä työkseen.

Vierailija
9/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tosiaan tilanne Suomessa mennyt.  Yksikin nainen valitteli televisiossa ettei häntä otettu vapaaehtoiseksi päiväkotiin laittamaan lapsille voileipiä, kun ei ollut tutkintotodistusta.  Kyllä ihmettelin, että taas tuhlaaja-Suomessa tapahtuu!

Vierailija
10/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työtehtävät ovat edelleen sellaisia, että oppii rutiinit parissa viikossa ilman koulutusta... ihan naurettavaa.

Vierailija
11/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kaikilla jonkinlainen paperi jonkinlaisista opinnoista on?  Onhan Suomessa oppivelvollisuus.

Vierailija
12/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin korkea palkkataso ja kuitenkin ihmiset haluavat samaa muotikrääsää kuin muuallakin maailmassa, että teollisuustyö on siirtynyt pääosin Kiinaan ja nuihin edullisemman työvoiman maihin, jossa sitten tekevät vaatteita, kenkiä, kulutustavaraa ja kaikenlaista muotisälää murto-osalla Suomen hinnoista.

Ihmisillä on enemmän tavaraa kuin koskaan aiemmin ja se tulee pääosin Kiinasta. Halpatyömaissa on perustason töitä kyllä, kun he tekevät ne kaikki tavarat.

Vierailija
13/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet työtehtävät ovat edelleen sellaisia, että oppii rutiinit parissa viikossa ilman koulutusta... ihan naurettavaa.

Ei suinkaan naurettavaa.  Moni ottaisi tällaisen työn ilomielin, jos saisi.

Vierailija
14/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodari/ohjelmoija ei välttämättä tarvitse tutkintoa, mutta pitää olla taitava ja osaava kuitenkin.

Vierailija
15/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mihinkään ole kadonneet. Työnantajat ovat vain laiskistuneet ja luulevat tutkintotodistuksen olevan tae siitä, että joku on hyvä työntekijä. Harmi, näin menetetään paljon potentiaalia.

Vierailija
16/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti on siistiä sisätyötä ja sen oppii parissa päivässä.

Vierailija
17/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä eduskunnassakin 200. Ei siellä tarvitse osata mitään eikä edellytetä mitään tutkintoja.

Vierailija
18/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päässyt taloushallinnon hommiin, vaikka mulla ei ole alaan liittyvää tutkintoa. Tulin ensin firmaan assariksi postittamaan ja käsittelemään laskuja. Välillä mua pyydettiin tekemään muita juttuja, ja opin sitten siinä taloushallintoa. Olin siis osa-aikatöissä, kun olin opiskelija ja kesällä mulle löytyi täysipäiväistä hommaa. Sitten aloin puhua, että voisin etsiä kokopäivätöitä, ja he kysyivät minulta, että enkö halaisi tehdä jotain samassa firmassa. Viihdyin siellä, joten myönnyin ja pääsin talouspuolelle.

Olin humanistisen alan opiskelija eikä opinnoistani ole mitään hyötyä näissä hommissa. Se ärsyttää usein, koska mielestäni taloushallinto on tylsää eikä se oikeastaan kiinnosta. Firma on kuitenkin hyvä työpaikka ja olen nyt raskaana, joten etsin uudella energialla uutta työpaikkaa äitiysloman jälkeen.

Vierailija
19/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällaisia työtehtäviä on, mutta niiden jatkoksi on lisätty paljon muuta yhdelle työntekijälle.  Olen entinen rahoitusalan toimihenkilö.  Aloittaessani 1970-luvulla tehtävät olivat yksinkertaisia ja niitä tehtiin rutiininomaisesti.  Vähitellen homma monipuolistui, mutta niitä rutiinitehtäviäkin jäi vielä hoidettaviksi muun ohella.

Vierailija
20/27 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne vähäistä osaamista edellyttävät tai työssä oppimista tarjoavat työpaikat ole kaikki kadonneet.  Ne työpaikat vain ovat nyt muiden kuin kantasuomalaisten työpaikkoja, ja niiden palkkataso on kehno.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän