En aio koskaan matkustaa Intiaan - protestina tyttöjen raiskauksille
Ahdistavaa lukea intian raiskauksista. Jotenkin yllättävän vähän kansainvälistä huomiota kulttuurissa istuvalle tavalle raiskata tyttöjä ja naisia. Olen nyt päättänyt että en tule matkustamaan Intiaan tästä syystä - en voi kannattaa maata, jossa on noin perustavaa laatua olevaa vääryyttä. Eihän intilainen perusihminen minun hiljaista protestiani huomaa, mutta muuta ne osaa tehdä....
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:19"]
Oikeasti jos haluat ehkäistä tyttöjen raiskauksia matkustat intiaan. Ensiksikin turistien takia uhrataan resursseja järjestyksen ylläpitämiseen ja harrastetaan muutakin siivousta.
Toiseksi ajatelkaa intiaa yhtenä suurena tehtaana, joka tuottaa raiskaajia ja muutakin rikollista ainesta. Mitä muuta nämä ihmiset ovat kuin yhteiskuntansa tuotteita? Voisi kuvitella, että nämä rikolliset tulevat sellaisista olosuhteista, jotka raaistavat siellä eläjän ja matkan varrella häviää myös kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan. Vauraus ja mm. turismin tuoma raha ehkäisevät pitkällä tähtäimellä raiskauksia. Kun ihmiset elävät kuin ihmiset he myös käyttäytyvät ihmisten lailla. Mitkään kovat tuomiot tai boikotit eivät intiasta raiskauksia poista.
[/quote]
Miksi kenenkään pitäisi tietoisesti riskeerata oma tai läheistensä henki ja terveys? Kyllä siellä nimenomaan raiskataan myös turisteja.
Naisen asema ei kyllä todellakaan parane sillä, että turistit matkaavat sinne raiskattavaksi. Intian hallinnolla tulee olemaan kova paine kitkeä raiskauksia kun miljardiluokan turismibisnes romahtaa.
No eihän sinne edes uskalla mennä. NEhän raiskaa turistejakin.
Missään ei suurkaupungissa ole naisen turvallista yksin liikkua ainakaan pimeän tullen. Näin on Intiassakin. Itse asiassa - vaikka nyt viime aikoina ilmi tulleet tapaukset ovatkin todella kuvottavia - ei taida olla todisteita siitä, että juuri Intiassa naisia raiskattaisiin poikkeuksellisen paljon.
Minä olen aika pitkälti samaa mieltä kuin kommentoija nro 8. Intian ongelmien taustalla on äärimmäinen köyhyys ja näköalattomuus ja varmaan myös kastilaitos, joka kasvattaa ihmiset luulemaan, että osa ihmisistä (tässä tapauksessa naiset, mutta yhtä hyvin vääräuskoiset, väärää heimoa olevat, väärää kastia olevat) ovat alempiarvoisia ja käytettävissä miten tahansa.
Intia on äärimmäisen jakautunut luokkayhteiskunta, ja naisten kohtelu on vain yksi ilmentymä tuosta epätasa-arvosta. En usko, että länsimaalaisten naisten boikotti muuttaa asiaa ainakaan parempaan suuntaan.
Hyvä ap. Itse olen myös kaikki nämä vuodet boikotoinut Thaimaata. Kannustan myös muita liittymään mukaan hiljaiseen protestiini lasten ja naisten hyväksikäyttöä vastustamaan.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:34"]
Missään ei suurkaupungissa ole naisen turvallista yksin liikkua ainakaan pimeän tullen. Näin on Intiassakin. Itse asiassa - vaikka nyt viime aikoina ilmi tulleet tapaukset ovatkin todella kuvottavia - ei taida olla todisteita siitä, että juuri Intiassa naisia raiskattaisiin poikkeuksellisen paljon.
[/quote]
Todisteita raiskauksien suhteellisesti (määrällisestihän Intiassa raiskataan paljon) korkeasta määrästä ei ole sen vuoksi, että poliisit eivät ole halukkaita niitä kirjaamaan tai selvittämään.
En ikinä matkustaisi Intiaan..mutta kylläkin Thaimaahaan. Sielläkin paljon asioita pitäisi muuttaa,mutta silti Thaimaa huomattavasti siistimpi ja turvallisempi kuin Intia. Intia boikotissa ikuisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:42"]
[/quote]
Todisteita raiskauksien suhteellisesti (määrällisestihän Intiassa raiskataan paljon) korkeasta määrästä ei ole sen vuoksi, että poliisit eivät ole halukkaita niitä kirjaamaan tai selvittämään.
[/quote]
Niin tai sitten raiskauksia ei ole sen enempää kuin muuallakaan. Me emme voi tietää, et sinäkään.
Tästä oli hyvä kirjoitus viime keväänä Hesarissa. Kopioin siitä pääosan tähän, koska kaikilla ei ehkä ole pääsyä Hesarin arkistoon:
(HS/Inka Kovanen, 18.5.2013)
"
Intialainen pitkän linjan feministi Kamla Bhasin on langan päässä ärtynyt. Häneltä on toistumiseen kyselty, miksi juuri Intiassa raiskataan niin paljon ja ovatko raiskaukset erityisen intialainen ilmiö.
"Näytä minulle maa, jossa ei raiskata", Bhasin sanoo.
Raiskauksista on kyselty erityisen paljon joulukuusta asti, jolloin Delhissä raiskattu 23-vuotias nainen kuoli saamiinsa vammoihin. Lisää puhtia kyselykierros on saanut keväällä paljastuneista pikkulasten raiskauksista.
Raiskauksia tapahtuu kaikkialla maailmassa. Mutta Intiassa ongelma nousee vahvasti esille, koska Intiassa on äänekäs naisasialiike, Bhasin väittää.
Etelä-Aasian naisverkostoa johtavan Bhasinin mukaan naisliike on Euroopassa ja Yhdysvalloissa jo kuollut.
"Jos joku raiskataan New Yorkissa, syntyykö siitä kansanliike?"
Tosin vertaaminen muihin maihin ei intialaisia naisia auta, muistuttaa Wall Street Journalin haastattelussa tunnettu intialainen naisaktivisti ja asianajaja Vinda Grover.
"Se on huono rinnastus. Se merkitsee vain sitä, että joka paikassa on syytä huoleen", Grover sanoi.
Eri maiden raiskaustilastot ovat vaikeasti vertailukelpoisia. YK:n Huume- ja rikostoimiston mukaan vuonna 2010 Intiassa kirjattiin 1,8 raiskausta sataatuhatta asukasta kohden kun taas Yhdysvalloissa luku oli 27,3.
Intiassa harva raiskauksen uhri kuitenkaan tekee rikosilmoitusta ja vaikka tekisikin, arviolta vain neljännes niistä johtaa syytteeseen. Intiassa raiskaukseksi ei lasketa esimerkiksi avioliitossa tapahtunutta raiskausta.
Toisaalta myös Yhdysvalloissa raiskatuista yli 40 prosenttia jättää rikoksen raportoimatta, kertovat oikeusministeriön tilastot.
Keskellä pääkaupunkia tapahtunut 23-vuotiaan opiskelijanaisen raiskaus toi ongelman lähemmäs Intian kasvavaa keskiluokkaa. Se on osaltaan auttanut vähentämään raiskauksiin liittyvää häpeää ainakin kaupungeissa. Maaseudun pikkukyliin muutokset tulevat hitaammin.
"Kun raiskauksia tapahtuu yhä useammin metropolien keskiluokan ja alemman keskiluokan tytöille, tulevat ne entistä näkyvämmiksi", sanoo intialaisen naisjärjestön Apne Aapin johtaja Abhilasha Kumari.
"Intialaiset sanoivat viimein, että nyt riittää", sanoo Bhasin.
Joulukuussa alkanut liikehdintä on jo pakottanut poliisin muuttamaan toimintatapojaan ja alleviivannut sitä, ettei raiskaus ole suvun häpeä vaan rikos.
Intian parlamentti on hyväksynyt tukun uudistuksia raiskausten vähentämiseksi, ja Delhissä on lisätty naispoliisien määrää. Perinteet ja uskomukset istuvat kuitenkin tiukassa.
Raiskausten taustalla Intiassa ja muualla on ikivanha miesvaltainen kulttuuri, jota on ylläpidetty väkivallan, luokan tai kastin avulla, Bhasin sanoo.
Bhasinin mielestä raiskausten ehkäisyssä tulisi nykyistä enemmän keskittyä miehiin.
"Miksi poliisin pitäisi olla vastuussa, mikseivät miehet lopeta raiskaamista? Miksi miehemme ovat niin väkivaltaisia, miksi he tappavat niin paljon?"
Raiskauksesta kiinni jäävät ovat Bhasinin mukaan näköalattomia, työttömiä ja turhautuneita miehiä. He näkevät ympärillään Intian räikeän ja kasvavan eriarvoisuuden ja rikkaudet, joista he eivät pääse osalliseksi."
12
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:45"]
En ikinä matkustaisi Intiaan..mutta kylläkin Thaimaahaan. Sielläkin paljon asioita pitäisi muuttaa,mutta silti Thaimaa huomattavasti siistimpi ja turvallisempi kuin Intia. Intia boikotissa ikuisesti.
[/quote]
Minä en boikotoikaan Thaimaata itseni vuoksi vaan niiden satojen tuhansien kärsivien ihmisten vuoksi, jotka nyt ja historian saatossa ovat joutuneet viihdyttämään ensin maanmiehiään ja nyt vielä maahan vyöryvää turistilaumaa. Ehkä itseni vuoksi siltä osin, että sieluni itkisi ko. paikassa enkä voisi nauttia lomastani.
Ööh... Tuohan on vähän sama kuin minä sanoisin, etten osta koskaan timanttisormusta koska timanttilouhoksissa työolot ovat niin huonot. Ihan kuin tuo olisi suurikin uhraus minulta. Erikoisia tapoja ihmisillä nostattaa sitä omaa hienouttaan.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 19:09"]
Ööh... Tuohan on vähän sama kuin minä sanoisin, etten osta koskaan timanttisormusta koska timanttilouhoksissa työolot ovat niin huonot. Ihan kuin tuo olisi suurikin uhraus minulta. Erikoisia tapoja ihmisillä nostattaa sitä omaa hienouttaan.
[/quote]
Aika yleinen matkakohde se kuitenkin tällä hetkellä on. Minun rahani jäävät kuitenkin heiltä saamatta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:41"]
Ahdistavaa lukea intian raiskauksista. Jotenkin yllättävän vähän kansainvälistä huomiota kulttuurissa istuvalle tavalle raiskata tyttöjä ja naisia. Olen nyt päättänyt että en tule matkustamaan Intiaan tästä syystä - en voi kannattaa maata, jossa on noin perustavaa laatua olevaa vääryyttä. Eihän intilainen perusihminen minun hiljaista protestiani huomaa, mutta muuta ne osaa tehdä....
[/quote] Varmaan julkaisevat taman uutisen heti raiskausuutisen jalkeen Mumbai Mirrorissa.
Miamiin ja Orlandoon, NYCiin ja LAhan kylla matkustaisit ottamatta edes selvaa raiskaustilastoista kun siella se shoppaus on aah niin ihanaa ja halpaa.
Senkin kaksinaismoralistit.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:42"]
[/quote]
[/quote]
Niin tai sitten raiskauksia ei ole sen enempää kuin muuallakaan. Me emme voi tietää, et sinäkään.
Tästä oli hyvä kirjoitus viime keväänä Hesarissa. Kopioin siitä pääosan tähän, koska kaikilla ei ehkä ole pääsyä Hesarin arkistoon:
(HS/Inka Kovanen, 18.5.2013)
"
Intialainen pitkän linjan feministi Kamla Bhasin on langan päässä ärtynyt. Häneltä on toistumiseen kyselty, miksi juuri Intiassa raiskataan niin paljon ja ovatko raiskaukset erityisen intialainen ilmiö.
"Näytä minulle maa, jossa ei raiskata", Bhasin sanoo.
Raiskauksista on kyselty erityisen paljon joulukuusta asti, jolloin Delhissä raiskattu 23-vuotias nainen kuoli saamiinsa vammoihin. Lisää puhtia kyselykierros on saanut keväällä paljastuneista pikkulasten raiskauksista.
Raiskauksia tapahtuu kaikkialla maailmassa. Mutta Intiassa ongelma nousee vahvasti esille, koska Intiassa on äänekäs naisasialiike, Bhasin väittää.
Etelä-Aasian naisverkostoa johtavan Bhasinin mukaan naisliike on Euroopassa ja Yhdysvalloissa jo kuollut.
"Jos joku raiskataan New Yorkissa, syntyykö siitä kansanliike?"
Tosin vertaaminen muihin maihin ei intialaisia naisia auta, muistuttaa Wall Street Journalin haastattelussa tunnettu intialainen naisaktivisti ja asianajaja Vinda Grover.
"Se on huono rinnastus. Se merkitsee vain sitä, että joka paikassa on syytä huoleen", Grover sanoi.
Eri maiden raiskaustilastot ovat vaikeasti vertailukelpoisia. YK:n Huume- ja rikostoimiston mukaan vuonna 2010 Intiassa kirjattiin 1,8 raiskausta sataatuhatta asukasta kohden kun taas Yhdysvalloissa luku oli 27,3.
Intiassa harva raiskauksen uhri kuitenkaan tekee rikosilmoitusta ja vaikka tekisikin, arviolta vain neljännes niistä johtaa syytteeseen. Intiassa raiskaukseksi ei lasketa esimerkiksi avioliitossa tapahtunutta raiskausta.
Toisaalta myös Yhdysvalloissa raiskatuista yli 40 prosenttia jättää rikoksen raportoimatta, kertovat oikeusministeriön tilastot.
Keskellä pääkaupunkia tapahtunut 23-vuotiaan opiskelijanaisen raiskaus toi ongelman lähemmäs Intian kasvavaa keskiluokkaa. Se on osaltaan auttanut vähentämään raiskauksiin liittyvää häpeää ainakin kaupungeissa. Maaseudun pikkukyliin muutokset tulevat hitaammin.
"Kun raiskauksia tapahtuu yhä useammin metropolien keskiluokan ja alemman keskiluokan tytöille, tulevat ne entistä näkyvämmiksi", sanoo intialaisen naisjärjestön Apne Aapin johtaja Abhilasha Kumari.
"Intialaiset sanoivat viimein, että nyt riittää", sanoo Bhasin.
Joulukuussa alkanut liikehdintä on jo pakottanut poliisin muuttamaan toimintatapojaan ja alleviivannut sitä, ettei raiskaus ole suvun häpeä vaan rikos.
Intian parlamentti on hyväksynyt tukun uudistuksia raiskausten vähentämiseksi, ja Delhissä on lisätty naispoliisien määrää. Perinteet ja uskomukset istuvat kuitenkin tiukassa.
Raiskausten taustalla Intiassa ja muualla on ikivanha miesvaltainen kulttuuri, jota on ylläpidetty väkivallan, luokan tai kastin avulla, Bhasin sanoo.
Bhasinin mielestä raiskausten ehkäisyssä tulisi nykyistä enemmän keskittyä miehiin.
"Miksi poliisin pitäisi olla vastuussa, mikseivät miehet lopeta raiskaamista? Miksi miehemme ovat niin väkivaltaisia, miksi he tappavat niin paljon?"
Raiskauksesta kiinni jäävät ovat Bhasinin mukaan näköalattomia, työttömiä ja turhautuneita miehiä. He näkevät ympärillään Intian räikeän ja kasvavan eriarvoisuuden ja rikkaudet, joista he eivät pääse osalliseksi."
12
[/quote]
Hyvä artikkeli, mutta minä en tuohon usko, paitsi tietysti tuon että joka puolella maailmaa raiskataan. Lähes jokaisen raiskauksen yhteydessä uutisoidaan siitä, miten paikalliset poliisit ovat vastahakoisia ryhtymään toimenpiteisiin raiskaustapauksissa. En jaksa usko että Yhdysvalloissa raiskattaisiin 15 kertaa enemmän kuin Intiassa, kyllä se syy on siinä, että raiskauksista eivät raportoi joko naiset tai poliisit.
Rekisteröityjen raiskaustapauksien määrä Intiassa on 25 000, ja ihmisoikeusjärjestöjen mukaan niiden raiskauksien määrä, joita ei ilmoiteta, on paljon enemmän. No, mikäkö tuo "paljon enemmän" on? Sitä ei voida tietää. Lisäksi Intiassa raiskausluvut ovat kymmenessä vuodessa kasvaneet 53 %. Onko raiskaukset vain lisääntyneet vai onko ilmoitusaktiivisuus vain lisääntyneet? Joka tapauksessa, joka vuosi (raportoitujen) raiskauksien määrä on kasvaa, enkä usko että kasvu saavuttaa lakipistettään ihan heti.
Tässäkin vähän osviittaa siitä, miten poliisi(johtaja)t suhtautuvat naisteen kohdistuvaan väkivaltaan: http://yle.fi/uutiset/poliisijohtajan_raiskauskommentti_kuohuttaa_intiassa/6931290
Se, että nykyään Intian raiskauksista puhutaan on suuri edistysaskel. Niitä on aina ollut, mutta naisten aseman paranemisen myötä aihetta on alettu käsitellä. ...Itse aion matkustaa Intiaan. Maa on yhtä paljon niiden naisten maa, kuin niiden sortajien maa.
21, niin - minä en kiistä ollenkaan, etteikö siellä tulisi poliisin tietoon vain osa raiskauksista ja niistäkin vain osa päätyy koskaan oikeuteen. Pointti olikin juuri tuo, että miten paljon enemmän niitä raiskauksia oikeasti on - kun ei edes länsimaissa poliisin tietoon tule kuin osa raiskauksista.
Joka tapauksessa emme siis voi mennä sanomaan määristä mitään varmaa!
Ja minusta on tässä tapauksessa parempi levittää länsimaista oikeuskäsitystä ja naisten aseman esimerkkiä sinne kuin eristää Intia. Yrittää myös kohentaa Intian taloutta ja sosiaalisia oloja, koska - kuten tuossa HS:n jutussa arveltiin - iso osa raiskausongelmasta johtuu osattomuudesta ja köyhyydestä.
Ymmärrän kyllä sinun ja ap:n kannan tässä, se on sitten se toinen tapa reagoida - varmaan ymmärrät sinäkin, että aivan samaan ongelmaan voi etsiä myös tällaista lähestymiskulmaa kuin mitä minä (ja näköjään tuo kahdeksikko) edustan.
Yhtä mieltä olemme silti siitä, että ongelma on olemassa ja sille on syytä tehdä jotain.
12
Minäkään en vie rahojani noihin paskamaihin, ihan periaatteesta. Nuorempana haaveilin pääseväni käymään Intiassa,mutta olin silloin naivimpi. En myöskään halua tutustua millään erityisella tavalla tuon maan kulttuuriin saati ihmisiin, kun on kerran muitakin kohteita joihin tutustua. Luin juuri sen joukkoraiskaus-uutisen niiden ihmissaastojen naamoilla höystettynä ja oksennus nousi kurkkuun inhosta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:19"]Oikeasti jos haluat ehkäistä tyttöjen raiskauksia matkustat intiaan. Ensiksikin turistien takia uhrataan resursseja järjestyksen ylläpitämiseen ja harrastetaan muutakin siivousta.
Toiseksi ajatelkaa intiaa yhtenä suurena tehtaana, joka tuottaa raiskaajia ja muutakin rikollista ainesta. Mitä muuta nämä ihmiset ovat kuin yhteiskuntansa tuotteita? Voisi kuvitella, että nämä rikolliset tulevat sellaisista olosuhteista, jotka raaistavat siellä eläjän ja matkan varrella häviää myös kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan. Vauraus ja mm. turismin tuoma raha ehkäisevät pitkällä tähtäimellä raiskauksia. Kun ihmiset elävät kuin ihmiset he myös käyttäytyvät ihmisten lailla. Mitkään kovat tuomiot tai boikotit eivät intiasta raiskauksia poista.
[/quote]
Täähän nyt on ihan sama kuin sanoisit, että on ihan ok raiskata jos on huonoista olosuhteista kotoisin.
En minäkään, enkä myöskään osta mitään mikä on siellä valmistettu.
ja saivartelijoille tiedoksi: tiedän kyllä että ongelmia on muuallakin, mutta jos kaikkea boikotoisin, en voisi enää syödä tai pukeutua. Tämä on se taistelu, jonka minä valitsen.
tämä ei herätä juurikaan keskustelua edes av:lla. ihmettelen. äitinä en vain pysty enää lukemaan yhtä ainoaa intian raiskausuutista. pakko sulkea silmät. ja boikotoida. myös taistelu jonka valitsen.
Sukulaiseni on myös valinnut olla matkustamatta sinne, ei näiden tapausten vuoksi, vaan yleisten olojen. Välttää myös muita vastaavia maita.
Alkaa täällä Suomessanin olla noita äijäporukoita, jotka vihaa esim homoja ja muodon vuoksi hengaa jonkun muijan kanssa, joka passaa, mut kaikki oikee kiva on poikien kanssa. Ihan sama ilmiö, eli jos pintasivistys häipyy, on samat kuviot kun Intiassa. Ihminen ei oo eläimellinen, ikävä kyllä, sillä eläimet ei sauhuu ympäriinsä vihaamassa ja kiusaamassa vaan viihteen takia.