Jotta uusperheelämä onnistuisi - tässä vinkki!!!!
Tulipa mieleen tuosta ketjusta missä oli taas kerran haukkuja suuntaan ja toiseen. Olen elänyt uusperheelämässä yli 10vuotta, oli mun ja sun lapset sekä kaksi kappaletta x:ää tietysti. Tunnen paljon uusperheitä, osan hyvin ja osan vain sen verran että moikataan ja vaihdetaan muutama sana kun tavataan. Oli aika kun en oikein tykännyt mieheni lapsista (varsinkin vanhin joka silloin 7vee, on hankalampaa mitä vanhempi lapsi kyseessä) mutta tänä päivänä kun kaikki meidän lapset jo aikuisia tykkään heistä erittäin paljon. On ihanaa kun soittavat minulle asioista, kun jutellaan syviä tai tulevat käymään muuten vain. Kaikki rakastavat ja hoitavat mielellään pikkusiskoaan joka on meidän ainoa yhteinen lapsi, 10vee.
MUTTA ei ole ollut helppoa tämä tie, sitä en todellakaan väitä. Täytyy olla kärsivällisyyttä, huumoria, ei mustasukkaisuutta, hyväksymistä, luopumista, joustavuutta - ja ennen kaikkea, mihin minä aina uudelleen ja uudelleen painostan - AIKAA ja taas vähän AIKAA. Uskallan väittää että suurin osa uusperheistä jotka hajonneet ovat kiirehtineet liikaa, eivät ole edennyt lasten tahdissa vaan ajatustapa ollut enemmän "minäminänytjaheti". Toki kun rakastaa ja kaikki on ihanaa - silloinhan HALUAA kaiken ja nopeasti, mutta enemmän voittaa silti jos antaa aikaa kaikille ja koko tilanteelle.
On suuri trauma lapselle kun vanhemmat eroaa, se vaatii aikaa sopeutua siihen, sitten on trauma (usein) kun tulee uusi mies/naisystävä kuvioon - sekin vaatii aikaa hyväksyä sitä (lapselle siis). Jos se mies/naisystävä vielä muuttaa isän/äidin kanssa yhteen, sekin on asia joka vaatii sopeutumista ja AIKAA taas kerran. Jos näissä asioissa edetään liian nopeasti lopputulos on usein ei niin hyvä. Kun siellä sitten asutaan yhdessä, ja voi olla montakin lasta - kestää KAUAN ennen kuin kaikki voivat uudessa tilanteessa hyvin, vuosia tähän usein menee. Kaikkien on löydettävä paikkansa, ja on tärkeätä että kaikki voivat hyvin ja ymmärtävät että tämä on nyt tilanne ja kaikki sujuu. Sitten yhtäkkiä tuleekin uusi vauva??!!! täh? Jos on annettu aikaa uuteen perheelämään tämä voikin sujua ihan kivasti ja uusperhe on todella ihana asia MUTTA kun uusi vauva syntyy 1-2vuotta eron jälkeen niin kyllä oikeesti vähän suututtaa. Ei kyllä silloin ollenkaan edetä lasten ehdoilla ja silloin on todella suuri riski että uusperhekin hajoaa, kun joku rakennuspala uusperheessä on huonosti liimattu kiinni (eli yksi perhejäsen ei ole sopeutunut vielä) jossain vaiheessa talo kaatuu koska se vaikuttaa kaikkiin ihmisiin lopuksi. Meillä meni yli 5 VUOTTA ennen kun tuntui ok hankkia lapsi yhdessä ja odotus palkittiin. Olen aivan varma siitä että jos lapsi olisi tullut 2-3vuotta aikaisemmin olisi ollut kriisi isolla K:lla koska silloin lapset eivät olleet valmiitä läheskään. Tämä on asia mitä olen yrittänyt viedä eteenpäin monille, se pitää paikkaansa lähes 100%sesti. Täytyy ihan erilailla laittaa omat tarpeensa ja halut sivulle uusperheessä verrattuna ns tavisperheessä koska lapset uusperheessä ovat erittäin haavoittuvia ja ovat jo kokeneet kriisin/ trauman kun isä ja äiti erosivat. Hyvää jatkoa - ja muistakaa - AIKA on avainsana jos haluatte onnistua.