Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi nuoret ymmärtämään työn tärkeyden elämässä ja aikuisuudessa?

Vierailija
11.10.2020 |

Nuorille kun tuntuu elämässä olevan kaikki muu paljon tärkeämpää kuin työ ja rehellinen toimeentulon hankkiminen. Tuo on todella surullista ettei työ enää motivoi nuoria siinä samassa määrin mitä edellisiä sukupolvia. Parjatuille milleniaaaleillekkin työ on tärkeää,mutta ei enää näille heitä nuoremmille :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei niitä töitä ihan noin vaan nykyään hankita, boomer.

Vierailija
2/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan eteen on kuule tehtävä kovasti töitä, ahkeroitava ja nähdä kovasti vaivaa. Lähetät hakemuksia, soitat perään, käyt haastatteluissa. Se koskee meitä kaikkia ja lopulta ahkeruus, sinnikkyys ja uutteruus palkitaan. Ei kukaan tule kotoa hakemaan töihin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että nuoria ei työ kiinnosta näkyy siinä että edes opiskelujen ajaksi ei haeta ilta- ja kesätöitä. Miten ihmeessä kuvittelevat saavansa töitä sitten vanhempina kun ei ole mitään kokemusta ja osaamista?

Vierailija
4/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että nuoria ei työ kiinnosta näkyy siinä että edes opiskelujen ajaksi ei haeta ilta- ja kesätöitä. Miten ihmeessä kuvittelevat saavansa töitä sitten vanhempina kun ei ole mitään kokemusta ja osaamista?

En minä olisi jaksanut koulua ja työtä yhtäaikaa. Lainaakin saa niin paljon ettei työnteko ole pakollista, hyvässä ja pahassa.

Vierailija
5/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä olisi jaksanut koulua ja työtä yhtäaikaa. Lainaakin saa niin paljon ettei työnteko ole pakollista, hyvässä ja pahassa.

Ai että lainalla eläisit vaikka palkkaa saisit joillain aloilla jopa 3000 euroa kuussa?

Vierailija
6/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään tukikuukausien määrää on vähennetty ja opiskelijaruoan hintaa nostettu, eikä opiskeluoikeuskaan ole elinikäinen. Yhteiskunta hönkii ihan eri tavalla opiskelijoiden niskaan kuin 90-luvulla; nykyään täytyy valmistua mielellään alle tavoiteajan ollaksesi kunnon kansalainen. Ja toki siinä vaiheessa pitäisi olla suhteet kunnossa että niistä alan töistä olisi mitään mahdollisuutta edes haaveilla.

Vierailija
7/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lainalla eläisit vaikka palkkaa saisit joillain aloilla jopa 3000 euroa kuussa?

Tarkoitin opintolainaa.

Vierailija
8/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 1970-luvun lopulla syntynyt. Mulla oli teininä tasan yksi kesätyö, lukion ekan ja tokan luokan välissä. Abivuotta edeltävänä kesänä kävin avoimen yliopiston abikursseja ja seuraavana yliopistojen pääsykokeita, joten en edes hakenut kesätöitä. Kun mukaan lasketaan vaihto-oppilasvuosi, joka viivästytti kirjoituksia vuodella, mulla oli 20-vuotiaana tasan 2 kk kesätyökokemusta.

Pääsin ekalla yrittämällä yliopistoon, ja sain heti oman alan kesätöitä. Nyt olen 43-vuotias enkä ole ollut päivääkään työtön työnhakija.

Eli kannustan nuoria mieluummin opiskelemaan kunnolla kuin tekemään töitä.

Vierailija
9/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 1970-luvun lopulla syntynyt. Mulla oli teininä tasan yksi kesätyö, lukion ekan ja tokan luokan välissä. Abivuotta edeltävänä kesänä kävin avoimen yliopiston abikursseja ja seuraavana yliopistojen pääsykokeita, joten en edes hakenut kesätöitä. Kun mukaan lasketaan vaihto-oppilasvuosi, joka viivästytti kirjoituksia vuodella, mulla oli 20-vuotiaana tasan 2 kk kesätyökokemusta.

Pääsin ekalla yrittämällä yliopistoon, ja sain heti oman alan kesätöitä. Nyt olen 43-vuotias enkä ole ollut päivääkään työtön työnhakija.

Eli kannustan nuoria mieluummin opiskelemaan kunnolla kuin tekemään töitä.

Mitä järkeä ku kaikki pitää kuitenki hulluna. Sama olla hullu ilman että edes yrittää opiskella. Lopputulos on kuitenki se että te kaikki saatanat tuomitsette, tälläkin hetkellä helvetti. Mitäs ette ota töihin.

Vierailija
10/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ei kannata yleistää. Minun lapseni ovat tehneet aina opiskelujen ohella töitä . Aina hakeneet kesätöitä. Asutaan Helsingissä ja nuoret haluavat rahaa itselleen. Tietääkseni heidän opiskelukavereillaankin on ilta- ja viikonlopputyötä.

Vierailija
11/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolainen tyttäreni haki kesätöitä ja lähetti 40 hakemusta ja sai työn.

Vierailija
12/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuilla elää ihan yhtä hyvin, miksi tehdä töitä kun sama raha tulee tekemätä mitään

Vierailija
13/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan eteen on kuule tehtävä kovasti töitä, ahkeroitava ja nähdä kovasti vaivaa. Lähetät hakemuksia, soitat perään, käyt haastatteluissa. Se koskee meitä kaikkia ja lopulta ahkeruus, sinnikkyys ja uutteruus palkitaan. Ei kukaan tule kotoa hakemaan töihin.

Ap

Miten noin aloittajan mielestä - Ovatko lähes 100 000 matkailu- ja ravintola-alan uutta työtöntä mielestäsi pelkästään laiskoja ja osaamattomia??  Tällä hetkellä potkitaan ulos heitäkin joilla yli 20 v kokemus alalta. Nykyisessä epävakaassa ja muuttuvassa taloudessa on eduksi jos osaa ansaita elantonsa esim. somessa, tubettamisella tai kaupallisilla yhteistöillä. 

Vierailija
14/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti Suomessa on arvostettu työn raskaan raatajaa joka hajottaa itsensä fyysisesti ja psyykkisesti vain ollakseen kunnon kansalainen.

Työelämä sellaisena kuin me sen tunnemme tulee jossakin vaiheessa tiensä päähän, todennäköisesti nopeammin kuin uskommekaan. Ammatteja katoaa ja uusia tulee mutta itse työ hajautuu pätkiksi ja 8-16 työajasta tulee harvinaisempaa.

Nuoremmat arvostavat enemmän vapautta ja hyvää elämää kuin 40v uraputkea ja hyvä niin.

Vierailija
15/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et jonne menneisyydestä tiedä mitään. 

Ennenvanhaan laiska näki nälkää. Ja vähän muutkin. Ilman töitä ei paljoa olisi palstoilla lässytelty. Ihan urbaanilegendaa, että silloin olisi työt taivaasta tippuneet. Itse ne työpaikat luotiin silloinkin. 

Vierailija
16/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et jonne menneisyydestä tiedä mitään. 

Ennenvanhaan laiska näki nälkää. Ja vähän muutkin. Ilman töitä ei paljoa olisi palstoilla lässytelty. Ihan urbaanilegendaa, että silloin olisi työt taivaasta tippuneet. Itse ne työpaikat luotiin silloinkin. 

Onko ymmärryksessä vikaa? Ei ole kyse siitä onko laiska vai ei. Vaikka olisi kuinka ahkera, voi silti jäädä työelämän ulkopuolelle.

Vierailija
17/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokunen vuosi sitten olisin ollut samaa mieltä. En enää. Ei kannata rikkoa itseään työnteon takia, kun ei enää ketään kiinnosta maksaa kohtuullista palkkaa ja verorahat menee ulkomaille tai ulkomaalaisille eläteille. 

Vierailija
18/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomushan ne työt on Suomesta hävittänyt. Nuorten puolue, eli nuorten omaan piikkiin menee kyllä tämä katastrofi. 

Vierailija
19/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomushan ne työt on Suomesta hävittänyt. Nuorten puolue, eli nuorten omaan piikkiin menee kyllä tämä katastrofi. 

Nuoria on turha syyttää. Kokoomus on onnistunut kampanjoinnissaan ja imagonrakennuksessaan viime vuosikymmeninä. Nuoret haluavat kuulua joukkoon ja olla cool. Toisaalta sosialististen valtioiden romahdus oli huonoa peeärrää vasemmistolla. 60-70-luvullahan yhteiskunnallisesti aktiiviset nuoret halusivat olla sosialisteja. Kokoomus on nyt osunut suoneen - jopa pienituloinen (nais)sairaanhoitaja äänestää taantumuksellista Kokoomusta, joka ajaa ison pääoman ja patriarkaatin asiaa. Kyllä tuo taitoa vaatii puolueen markkinoinnilta. 

Politiikka on raakaa peliä ja kannattajia houkutellaan valheillakin. 

Vierailija
20/23 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joop kirjoitti:

Perinteisesti Suomessa on arvostettu työn raskaan raatajaa joka hajottaa itsensä fyysisesti ja psyykkisesti vain ollakseen kunnon kansalainen.

Työelämä sellaisena kuin me sen tunnemme tulee jossakin vaiheessa tiensä päähän, todennäköisesti nopeammin kuin uskommekaan. Ammatteja katoaa ja uusia tulee mutta itse työ hajautuu pätkiksi ja 8-16 työajasta tulee harvinaisempaa.

Nuoremmat arvostavat enemmän vapautta ja hyvää elämää kuin 40v uraputkea ja hyvä niin.

Aika vaikeaa on saada vapautta ja hyvää elämää, jos ei ole yhtään taloudellista vakautta ja varallisuutta.ois

Toisaalta työelämän epävarmuus on iso ongelma nykyisin. Samoin tukien suuruus, kun nykyisin täysin yhteiskunnan tuilla saa yhtä hyvän tulotason kuin työssäkäyvä.

Minun on ollut vaikea perustella omille lapsille miksi kannattaa ponnistella, opiskella ja tehdä töitä, kun kaverien äidit on työttömiä yksinhuoltajia, ja heillä on yhtä paljon rahaa kuin meillä työssäkäyvillä. Ja sitten vielä höystettynä asenteella että halveksutaan "suorittamista" ja että elämässä pitää vain toteuttaa itseään ja tehdä kivoja juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme