Arvostele mun salitreeni
Käyn 1-3 x viikossa salilla ja teen yleensä aina saman ohjelman. Tavoitteita ei oikein ole, paitsi kuluttaa vähän energiaa ja ylipäätään liikkua. Olen normipainoinen. Ohjelman olen keksinyt ihan omasta päästä.
Alkuverryttelyn jälkeen teen aina jalkoja, eli
-askelkyykkyjä ja tavallisia kyykkyjä, yleensä ilman mitään painoja
-16 kg kahvakuulalla perusheilautusta
-jalkaprässiä
-pakaroita laitteessa
sitten teen selkää ja vatsaa niille tarkoitetuissa laitteissa
Sitten nostelen 6 kilon käsipainoja, erilaisia pystysoutuliikkeitä ja hauiksia, yritän saada hartioissa veren kiertämään... "Allit" teen laitteessa.
Lopuksi menen venyttelyhuoneeseen, teen vähän vatsalihaksia, lankkua, punnerruksia (naisten ja miesten) ja venyttelen. Siinä se. Mitä parannettavaa tässä olisi? Kiitos jos joku jaksaa lukea ja vastata!
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 12:17"]
Ei ole leuanveto epärealistista, jos osaa tekniikan. Ja jos ei ole suhteessa älyttömän painava alakerta.
[/quote]
Aika harva tyttö näitä saa lopulta vedettyä kovin montaa. Treenaan välillä puoliammattiurheilijoiden kanssa, jotkut saavat 5 ja jotku 15, mutta normitytöltä niitä ei kannata liikaa odottaa.
Tosin eipä noi perus-salikeijotkaan niitä saa vedettyä, ei siksi tyttöjenkään kannata liian surullisia olla.
Oletko teini kun käytät hauiskäännössä teineille sopivia 6 kg. pikkupainoja?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:08"]
[/quote]
En ole ap, mutta voin vastata omasta puolestani. Minulle 3 kg on jo tarpeeksi nyt kun olen aloittanut ihan nollasta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:08"]
[/quote]
Minua aktiivikuntoilijana ärsyttää pahasti tällaiset toisten painojen dissaajat. Juuri tuollaisten ääliöiden vuoksi monet eivät uskalla aloittaa kunnon saliharjoittelua, kun voimat eivät vielä riitä isoihin painoihin. Suurimmalla osalle naisista 6 kg on aluksi liian iso paino hauiskääntöihin (tarkoitan siis sitä, että kummassakin kädessä on 6 kg:n käsipaino), ja useimmat saavat harjoitella säännöllisesti monta kuukautta ennen kuin 6 kg käy turhan pieneksi.
Tietysti aina kannattaa lisätä painoja sitä mukaa, kun voimat kehittyvät.
Loistava ohjelma. Opit tekemään kyykyt noin 3 vuoden päästä hyvin. Sitten sopii ottaa lisää painoa ohjelmaan. Muista tehdä myös takareisiä.
Moni aloittaa painoharjoittelun liian aikaisin. Eivät osaa edes kyykistyä suorassa kulmassa. Vaurioittavat polvensa nilkkansa ja selkänsä.
Kyykyt eivät edes sovellu monille aikuisille edes urheilua aktiivisesti harrastaneille, koska eivät ymmärrä painopistettään ja notkeuttaan.
Kyykyt vaativat melkoisesti oikeanlaista notkeutta ja painopisteen hallintaa.
Ap:lla on hyvä ohjelma kolmeksi vuodeksi, kunhan miettii tarkkaan miten liikkeet tehdään oikein.
Tässä keskivartalon hallintaa painottava yksijakoinen salitreeni (saa kritisoida).
Ideana, että "vähemmän on enemmän":
Jalat:
Etuheilautus (pakarat, reidet)
Askelkyykky painoilla (pakarat, reidet) vaihtoehtoisesti yhden jalan kyykky trx-nauhoilla, jos salilla sellaiset on
Askelkyykkyyn hyvä tekniikka! Turha venkuttelu pois jalkasarjoista, yhden sarjan voi tehdä ilman painoja, sitten kokeiluun painot, joilla juuri ja juuri jaksaa hallitusti tehdä liikkeen. Ei siis mitään kolmen kg käsipainoja vaan kokeiluun ne raskaimmat mahdolliset painot, joilla vielä jaksaa tehdä hyvällä tekniikalla.
Selkä:
Selkälaite tai selkäpenkki, mahd. lisäpainolla (alaselkä)
Alatalja tai ylätalja (yläselkä, hartiat, hauis). Hyvä tekniikka!
Ojentajat
Pull-down (myös keskivartalon hallinta)
tai vaihtoehtoisesti kick back (joka ottaa ainakin minulla enemmän hartioihin)
Rinta
Punnerrukset (myös hartiat ja keskivartalon hallinta)
tai vaihtoehtoisesti penkki
Vatsat
Näistä ei muuta kuin että kolmekin sarjaa vatsoja on jo ihan tarpeeksi. Valitse parit sellaiset vatsat, joita et jaksa tehdä loppuun, esim. lankku, vuorikiipeilijä. Monta vatsalihassarjaa, joiden jälkeen vielä jaksaa ja jaksaa tehdä vatsoja, on hyödytöntä.
Jos noiden lisäksi vielä jaksaa niin valinnaisena: hauiskääntö, joku hartialiike (vipunosto?), joku kolmas jalkaliike kuten jalkaprässi
En ymmärrä, miksi täällä on karmeaa huutoa tavoitteista. Eikö "ylipäätään liikkuminen" oo loistava tavoite sinänsä? Eikö salilla tärkeintä oo treenata nimenomaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takia eikä esim. hyvän kropan takia? Kumpi on tärkeämpää?
Joka tapauksessa oon sitä mieltä, että sun kannattaisi lisätä tuohon sun ohjelmaan vähän poweria. Lisää painoja ja isoja liikkeitä kuten leukoja, kyykkyjä, maveja, penkkiä. Ne on kokonaisvaltaisesti loistavia: kehittää monia lihaksia yhtä aikaa, polttaa näin paljon rasvaa ja kasvattaa lihasta. Ja kun jotkut huutelee tuon 3-jakoisen puolesta, niin itse olen päinvastaista mieltä. Aloittelijan on tehokkainta treenata yksijakoisella. Se polttaa eniten rasvaa ja kasvattaa parhaiten lihaksia, koska samoja lihasryhmiä kuormitetaan huomattavasti useammin. Lisäksi se on paljon nopeampi opetella kuin esim. kolmijakoinen joten tositreenin makuun päästään nopeammin. Siitä miksi yksijakoinen on mielestäni parempi, voi lukea lisää täältä: http://50alennusta.wordpress.com/2014/04/11/7/
Sun treeni kuulostaa ihan hyvältä, mutta vaihtelua kannattaa lisätä. Eli voit kyllä kuormittaa isoja lihasryhmiä niin, että teet jokainen kerta erilaisen treenin. Hyviä treenejä!
Jos sulla ei ole tavoitteita, niin miks kyselet? Hinkkaa vaan samaa ohjelmaa ja pienillä painoilla.. Oikkesti hei, jos sä käyt vaikka kolme kertaakin viikossa, niin kannattaisko kattoo vaikka netistä joku 2 tai 3 jakoinen ohjelma? Tulee pikkasen vaihtelua, eihän kukaan jaksa vetää samalla ohjelmalla ja samoilla painoilla loputtomiin..? Tylsää eikä mitään järkeä. Ylipäätään tollanen huvikseen käydään heiluttelemassa meininki hämmästyttää mua. Miks ei ole mitään tavoitetta? Mä en jaksais käydä salilla jos mulla ei olis tavotteita.
Olihan ap:llä tavoitteita, liikkua ja kuluttaa vähän energiaa..
#4 ja ap, kyllpähän tuossa tavoitteet sitten täyttyy: liikkuu ja kuluttaa energiaa.
t. 2
Joo, no okei okei.. mut miks sitten kysellä jos on "vaan" tavotteena kuluttaa energiaa. Onko noilla liikkeillä sit mitään väliä? Jos tavotteena on pelkkä energian kulutus, niin sehän on sit yks hailee mitä sä teet, vaikka sit heiluttelisit sitä kahvakuulaa tunnin putkeen tai hyppisit haara-perushyppyjä. En nyt oikein tajua ap:n kysymystä..? Vähän niinkun turhaa kysyä mielipidettä ohjelmasta, jos sillä ei oo muuta tarkoitusta kun se energiankulutus. Eli siis toisaalta ihan sama mitä sä teet, se energia kuluu anyway.. Mutta, jos sä haluut kroppaa muokata, niin monipuolista treeniä ja painoja kunnolla kehiin. Ja ota se ohjelma, vaikka netistä ja pyydä joku tsekkaan, että teet ne liikkeet myös oikein.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 08:53"]
Joo, no okei okei.. mut miks sitten kysellä jos on "vaan" tavotteena kuluttaa energiaa. Onko noilla liikkeillä sit mitään väliä? Jos tavotteena on pelkkä energian kulutus, niin sehän on sit yks hailee mitä sä teet, vaikka sit heiluttelisit sitä kahvakuulaa tunnin putkeen tai hyppisit haara-perushyppyjä. En nyt oikein tajua ap:n kysymystä..? Vähän niinkun turhaa kysyä mielipidettä ohjelmasta, jos sillä ei oo muuta tarkoitusta kun se energiankulutus. Eli siis toisaalta ihan sama mitä sä teet, se energia kuluu anyway.. Mutta, jos sä haluut kroppaa muokata, niin monipuolista treeniä ja painoja kunnolla kehiin. Ja ota se ohjelma, vaikka netistä ja pyydä joku tsekkaan, että teet ne liikkeet myös oikein.
[/quote]
niin ja olin toi 3.
Kyllä mulla painoja on paljon. Sitä just kysyin, että onko tää tarpeeksi monipuolinen? Kaksi- tai kolmijakoiset ohjelmat ei toimisi mulla, jos kuitenkin jaksan lähteä vain kerran viikossa salille, niin suurin osa liikkeistä jäisi tekemättä.
ap
Oho siis olitkin maininnut selkää laitteessa ja punnerruksia...
Jos haluat vaan vähän liikkua niin kuntopyörä tms. voi olla tyhjiä kyykkyjä parempi. Tai soutulaite, se on monipuolinen. Selkä, vatsa ja kyljet voi tehdä paremmin patjalla vaikka kokonaan, jos painoja on niissäkin ministi. Saisi niitä syvempiä mahdollisimman hyvin tehtyä. Vähän tankoa kyykky, maastaveto, siinä tulee hieman koko alakroppaa ja selkä, vähän pohkeillenousua lisäksi.
Korvaa ohjelmasi tällä. Nimi saattaa kuulostaa peruspulleelle liikkujalle vähän raffilta, mutta tässä on perusasiat hyvin hallussa. Alla oleva teksti on kopioitu Mika Nyssölältä (kaveri tietää jotain treenauksesta). Itse tein ohjelmalla isosti tuloksia.
http://www.mikanyyssola.fi/?p=5242
"Jos puhutaan aloittelijoista, on ehkä fiksuinta lähteä treenaamaan kokonaisvaltaisempia treenejä yhdellä kertaa. Eli puhutaan pienempijakoisesta treenijaosta. 2-jakoinen tai ehkä jopa 1-jakoinen. Tällöin treenataan vain yksi liike per lihasryhmä, koska ideana on treenata sama lihasryhmä toisen, ehkä jopa kolmannen kerran saman viikon aikana. 1-jakoisessa ohjelmassa voidaan esimerkiksi toteuttaa kuuluisaa Arnoldin Golden six- jakoa, jossa liikkeinä on yleistehokkaat ja isot liikkeet koko kropalle.
Golden Six:
1. Takakyykky.
Käytä painoa, joka sallii sinun saavan 4×10 toistoa. Laskeudu aina niin alas, että reitesi ovat vaakatasossa lattiaa kohden. Tee 10 toistoa, lepää kaksi minuuttia ja toista.
2. Penkkipunnerrus
Ota kohtuullisen leveä ote, kädet noin 80 cm leveydellä toisistaan. 3 x 10 toistoa. Lepää kaksi minuuttia sarjojen välillä.
3. Leuanveto leveällä otteella
Tee niin monta toistoa kun pystyt, eli 3 x max.
4. Niskan takaa punnerrus
Käytä leveää otetta. Peukalot noin 15 senttiä olkapäiden ulkopuolella per puoli. 4 x 10 toistoa. Kaksi minuuttia lepoa sarjojen välillä.
5. Hauiskääntö tangolla
Pidä kyynärpäät kiinni kyljissä ja ota olkapäiden levyinen ote. Tee liike kontrolloidusti. 3 x 10 toistoa. 90 sekuntia lepoa sarjojen välillä.
6. Istumaannousu
Pidä polvet koukussa ja kädet pään takana. Älä pidä taukoa toistojen välissä vaan tee 20 toistoa tai niin monta kun voit ilman tauon pitämistä. 3 – 4 sarjaa. 60 sekuntia lepoa sarjojen välillä."
Alkuverkkaa teen kyllä stepperissä (sellaisessa missä kädetkin liikkuu) ja soutulaitteessa. Ja pohkeet teen jalkaprässissä. Ei huvittaisi minkään ohjelapun kanssa kulkea salilla... Oon vaan miettinyt, teenkö ihan hulluja, kun tuntuu että kaikki muut tekee ihan eri tavalla. Mitään tankojuttuja en ole yleensä tehnyt, en tykkää säätää niiden kanssa, mut just mietin että ne maastavedot sun muut olis varmaan hyödyllisiä, joskus oon kokeillut.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 11:30"]
12 laittoi hyvän ohjelman MIEHELLE. Norminainen joutuu treenaamaan todella paljon, että saa edes yhden leuan. Naiselle tuo ohjelma on epärealistinen.
Hauiskääntökään ei välttämättä ole eka liike jollekin tavisnaiskuntoilijalle, joka haluaa vain itsensä liikkeelle. Jollekin aloittelijamiehelle, joka haluaa lihasmassaa, se on paljon tärkeämpi liike.
Omasta mielestäni istumaannousu ei ole paras vatsaliike. Siinä tulee monen tehtyä huonolla tekniikalla ja treenattua lonkakoukistajia. On paljon tehokkaampia vatsoja ja varsinkin sellaisia, joita aloittelijan on helpompi tehdä hyvällä tekniikalla. Eipä siis ihme, että tuo ohjelma on alun perin 70-luvulta(??).
[/quote]
Leuanvedot voi tehdä apulaitteessa, vaihtoehtoisesti korvata ylätaljalla.
Hauiskääntö on ihan yhtä validi liike sekä pojille että tytöille. Naisille vielä tekee hyvää saada sinne käsiin jotain lihasta niiden allien täytteeksi.
Vatsalihasliikeestä sen verran, että kunhan tekniikka on kunnossa, istumaannousu on vain liikkeenä ylivertainen. Vatsalihasliikkeissä on toki variaatiomahdollisuuksia paljon, pääasia että niitä vatsalihaksia rasitettaan jollain kohdeliikkeellä.
-12-