Tabu, oman lapsen agressiivisuus
Tiedän ettei olla ainoita, mutta tästä ei kyllä puhuta. Lähes kaikista muista kasvatusongelmista/ haasteista puhutaan hyvinkin avoimesti, mutta tästä ei. Että oma lapsi (uhma- ja leikki-iän ohittanut) käyttäytyy omia vanhempia/ sisaruksia kohtaan agressiivisesti ja hyökkäävästi. Siis sellaisella poikkeuksellisen voimakkaalla tavalla, joka ei ole enää "normaalin" rajoissa.
Meillä esiintyy lyömistä nyrkeillä, potkimista, raapimista sekä sanallista uhkailua erittäin törkein sanakääntein. Koska omat keinot ei riitä, olemme hakeneet apua, mutta pyörät pyörii niiin hitaasti. Ensin on koitettu vahvistaa meidän vanhemmuustaitoja ym. mutta se ei ole auttanut. Pelottaa kun vuodet vaan kuluu ja lapsi kasvaa ja agressiivista käytöstä ei saada hallintaan (lapsi on nyt 8v, tämä alkanut 6-vuotiaana).
Tunteet tähän liittyen on niin voimakkaita ja musertavia. Pelko, häpeä, epätoivo, omat vihan tunteet, uupumus, hämmennys, syyllisyys. Kukaan muu elänyt tätä helvettiä läpi?
Kommentit (50)
Aloittaja- kirjoitti:
Tuli vain mieleen kirjoitti:
Helpottaako käytös pidemmillä lomilla, kun on "rentoja" päiviä? Jos hän rasittuu kouluympäristössä muita herkemmin, mutta sinnittelee siellä. Kotona sitten uskaltaa näyttää väsymyksen.
Joo tyypillisesti helpottuu.
Meidän nepsy lasta helpotti kun lopetti ip-kerhon ja sen sijaan tuli kotiin, missä sai touhuilla omiaan ihan rauhassa tunnin parin ajan ja syödä välipalaa. Se koulun hälinä + ip kerho hälinä oli hänelle hyvin raskasta. Mutta tuohan on hyvin yksilöllistä varsinkin nepsyillä.
Minäkin komppaan sitä kirjoittajaa, joka oli sitä mieltä että perinteiset tiukat joustamattomat säännöt tai lahjonta eivät oikein toimi nepsyillä vaan voivat pahentaa oireilua. Jotenkin se lapsen kuunteleminen ja osallistaminen toimii vain paremmin. Enkä tarkoita sitä, että silloin kaikki olisi sallittua.
Naula seinään mistä nahkavyö roikkumaan. Viesti lapselle että tuo odottaa sinua jos et osaa käyttäytyä.
Isä nosti korvista lapsena ilmaan jos en osannut käyttäytyä. Mummolassa pappa hákkasi muovisella lelumiekalla kun en osannut käyttäytyä. Aika nopeasti sitä oppi olemaan kun en kuitenkaan ole sadomasokisti.
Kyllä se on vanhemmissa vika jos ei 8v kersaa saa kuriin.
Meillä auttoi kun lapsi otettiin pois päiväkodista. Kuormittui selvästi siellä aivan liikaa. Nyt on jo koulussa, ja kuormittuu sielläkin sekä liiasta ihmisten seurasta että esim. melusta, on samanlainen erityisherkkä ja ääri-introvertti kuin minäkin. Pääosin onneksi nykyään osaa hillitä itsensä ja poistuu vaan paikalta. Mutta jos jotkut kiusaajat ei anna olla rauhassa ja ykisn kun toinen yrittää hakeutua yksinäisyyteen, niin kyllä siitä voi lopulta "nurkkaan ahdistettuna" raivari tulla.
Mutta joo ei ole siis enää sellainen ihan sairaalloisen tuntuinen juttu kun oli 5-6 v päiväkoti/eskaritouhuissa, jossa tuntui että lapsi muuttuu hirviöksi tai kuin riivatuksi. Ja ongelmat loppui kun ei tarvinnut käydä siellä enää. Vaikeat kouluvuodethan tuon luontoiselle tulee, tiedän kun olin itse samanlainen, helpottaa vasta aikuiselämässä kun saa valita erakkomaisen työn ja elämäntavan jossa ei ylikuormitu.
Jos lapsi altistuu p ornolle niin käytös muuttuu usein tuommoiseksi. Kyllä se siellä terapiassa sitten...
Vierailija kirjoitti:
Naula seinään mistä nahkavyö roikkumaan. Viesti lapselle että tuo odottaa sinua jos et osaa käyttäytyä.
Isä nosti korvista lapsena ilmaan jos en osannut käyttäytyä. Mummolassa pappa hákkasi muovisella lelumiekalla kun en osannut käyttäytyä. Aika nopeasti sitä oppi olemaan kun en kuitenkaan ole sadomasokisti.
Tuollaisen kanssa se menisi vain siihen, että lapsi olisi ensiavussa luunmurtumien takia, koska kunnon pahoinpitelyä pienempi voimankäyttö ei tehoa tuollaiseen, vaan lietsoo sitä raivoa aivan järkyttäviin mittasuhteisiin. Ei lapsi tunne siinä tilassa edes juuri kipua tai yhtään mitään tolkun ajatustakaan sen puoleen.
Ota lapsi kotikouluun. Kuulostaa siltä, että se olisi lapsen paras ja etu. Jos vastaat heti ettei pysty, niin silloin pidät koulua vaan säilytyspaikkana lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
No hoh hoijaa. Huono provohan tämä on, mutta tiedoksi kuitenkin, että väkivallalla uhkailu on henkistä väkivaltaa. Ikävää jos typerä kommenttisi onkin totta, ja olet tuollaista joutunut kokemaan (siinä tapauksessa ei ole ihme, että empatiataidoissasi on puutteita).
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi kotikouluun. Kuulostaa siltä, että se olisi lapsen paras ja etu. Jos vastaat heti ettei pysty, niin silloin pidät koulua vaan säilytyspaikkana lapsellesi.
En ole ap, mutta meillä on hyvin samankaltainen tilanne. En missään tapauksessa pystyisi ottamaan lasta kotikouluun, kyllä pää hajoaisi. Viime kevään "etäopetuksen" (joka oli ihan huono vitsi) jälkeen olen edelleen aivan loppu. Kyllä minun vain on pakko "säilyttää" lasta koulussa ja käydä itse ihmisten ilmoilla eli töissä. Eli mitä ehdottaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta meillä on hyvin samankaltainen tilanne. En missään tapauksessa pystyisi ottamaan lasta kotikouluun, kyllä pää hajoaisi. Viime kevään "etäopetuksen" (joka oli ihan huono vitsi) jälkeen olen edelleen aivan loppu. Kyllä minun vain on pakko "säilyttää" lasta koulussa ja käydä itse ihmisten ilmoilla eli töissä. Eli mitä ehdottaisit?
Samanlailla siellä hajoilee luokkatovereitten päät sun lapseen. Kyllä sun huoltajana pitää oma lapsi kestää, varsinkin jos se rauhottuu kotona kun ei oo ärsykkeitä.
Joo tyypillisesti helpottuu.