G: Paljon syötte d-vitamiinilisää µg / vrk?
Mä aloin nyt syömään vähän enemmän kun syön kalaa tosi harvoin ja maitotuotteita en voi juoda ollenkaan. Mulla on monivitamiini joka sis. 10µg ja nyt ostin lisäksi 50 µg sis. d-vitamiini lisän jota otan nyt 2 x päivässä ja parin viikon päästä ajattelin vähentää yhteen tablettiin päivässä. Onko liikaa? Sitten kesällä meinasin kyllä jättää tuon 50µg sis. pois.
Kommentit (28)
Mikä on raskaana olevalle kalaa syömättömälle oikea määrä päivässä?
Aiemmin en syönyt ollenkaan ja verikokeen mukaan oli vajausta. Nyt syönyt 100 puoli vuotta. Käyn keväällä mittaamassa tasot
50 mikrogrammaa D-vitamiinilisästä ja 10 mikrogrammaa monivitamiinitabletista. Kesäisin noin puolikas annos.
Syön 50 mikroa päivässä ja kesällä 25.
Kesällä 40-50 µg, talvella 40-100 µg. Olen tehnyt näin parisen vuotta. Aiemmin söin vain monivitamiinissa olevan 7,5 - 10 µg verran ja olin huomattavasti väsyneempi. En ole ottanut aurinkoa varmaan kahteenkymmeneen vuoteen, joten tarve d-vitamiinille on suuri.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:53"]
[quote author="melba" time="03.01.2014 klo 15:49"]
Kesällä 20-30 µg ja talvella 50-60µg. Emme juo d-vitaminoitua maitoa, kun juomme luomumaitoa. Ihan verikokeilla kahteen kertaan todettu sopivaksi annostukseksi. 25 µg ympäri vuoden ei riittänyt.
[/quote]
Juuri näin. Ja lääketieteestä on ihan ok suositella kaikille 10ug päivässä. Tutkisivat nyt prkl asiaa, kuinka monella se riittää nostamaan pitoisuuden veressä luukatoa ehkäisevälle tasolle yli 80 nmol/l
[/quote]
Minä syön d-vitamiinia 20 ug/päivä. Kun minulta mitattiin verikokeella d-vitamiinin määrä, se oli lääkärin sanojen mukaan poikkeuksellisen hyvä arvo suomalaiselle, itse lukua hän ei sanonut.
100.