Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosiaalipalveluissa ei ole asiakaspalvelua?

Vierailija
10.10.2020 |

Olen tehnyt työurani ensin Verohallinnossa, sitten pöydän toisella puolella yritysten asioita hoitamassa. Ja sehän toimii näin: kun asiakas soittaa, minä olen se, joka selvittää asian. Jos en osaa itse vastata, otan yhteystiedot ylös ja selvitän. Se olen minä joka soittaa toiseen virastoon tai menee kysymään asiaan erikoistuneelta kollegalta. Ja jos asia on hyvin monimutkainen, pyydän tätä toista asiantuntijaa soittamaan asiakkaalle.

Sotepuolellahan se ei mene näin. Ensinnäkin jo lähtökohtaisesti se 'asiakas' on asioineen jotenkin vaivaksi. Toisekseen, asiathan ei selviä millään. Moniko on kokenut sen luukulta luukulle hypyttämisen? Että juu me ei täällä voida auttaa, mutta soittappa tuonne niin ne siellä varmasti auttaa. Siellä seuraavassa numerossa sitten ihmetellään, että miten ne tänne käski soittaa ja ei... Mutta soittappa kuule tuonne niin sieltä varmasti osaavat auttaa tai 'ohjata eteenpäin' ja so it goes.

Ja miten tämä kaikki on muka niin näkymätöntä, ettei edes tajuta miten paljon tällainen säätäminen maksaa? Jo yksin sitä kautta, että tämä 'asiakas' vie apua saamatta työaikaa jokaisella pisteellä, johon häntä pompotellaan.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sosiaalipuolella on kädet täynnä töitä. Itse työskentelen lastensuojelussa. Jos meille soittaa asiakas, joka kertoo esim. taloudellisista ongelmistaan, hänet ohjataan ottamaan yhteyttä aikuissosiaalityöhön. Voi toki soittaa myös asiakkaan puolesta, että tollainen tyyppi kaipaisi apua teiltä. Minä en voi sen asiakkaan asiaa hoitaa, koska ei kuulu toimivaltaan ja meillä ei aikuiset voi olla asiakkaina. En myöskään voi taata, koska siellä aikuispuolella on ensimmäinen vapaa aika hänen asiaansa hoitaa, se voi olla kuukauden päästä ehkä kahden. Kas kun sotepuolella ei liiku pelkkä neuvonta vaan myös ihan raha.

Vierailija
2/2 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä toimitaan kyllä ainakin juuri noin vaikka kiire on jatkuva. Asiakas soittaa, minä selvitän asian tai jos en osaa itse vastata, otan yhteystiedot ylös ja selvitän tai kysyn kokeneemmalta kollegalta. Otan myös usein asiakkaan puolesta yhteyttä jonnekin. Kaikkea en kuitenkaan voi tehdä, koska toimivaltani yltää vain siihen palvelualueeseen, jolla toimin. Tätä ohjaa laki. Lisäksi en voi tehdä useinkaan päätöksiä nopeasti, vaikka haluaisin, koska minun pitää perustella jatkuvasti sekä asiakkaan että kunnan suuntaan, miksi päätös on myönteinen tai kielteinen.

Terv. vammaispalvelut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä