Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheet ja ne exät..

Vierailija
03.01.2014 |

Luin viestiketjua jossa käsiteltiin "ahnetta ex puoliso" ja huomasin kuinka erikoisia ja jopa vääristyneitä kuvitelmia ihmisillä on uusperheistä. Monet ketjussa kirjoittavat ettei esimerkiksi miehen aikaisempien lasten asiat kuulu uudelle puolisolle, mietin vain että päteekö tämä sama äidin uudessa suhteessa? Pystyykö äiti sanomaa samoin uudelle miehelleen, "lapseni asiat eivät kuulu sinulle". Kun taas toisaalta perään kuulutetaan että isä ja äitipuolet ovat lapsista samalla tavalla vastuussa kuin isäkin. Ristiriitaista eikö?

Jos sanotaan ettei aikaisempien liittojen lasten asiat kuulu uudelle puolisolle tarkoittaako tämä myös sitä että hän voi jättää aikasemmasta liitosta olevan lapsen täysin huomioimatta? Eli esimerkiksi jos äitipuoli hakee miehensä ja hänen yhteisen lapsen hoidosta, voi hän täysin ilman mitään omantunnon tuskia jättää ottamatta miehen aikaisemman lapsen kyytiinsä sillä eihän lapsen asiat hänelle kuulu? vai tarkoitetaanko tässä sitä että äiti tai isäpuole täytyy ruokkia, kasvattaa ja huolehtia lapsesta kuin omastaan mutta siinä vaiheessa kun lapsen lähivanhempi on jotain vaille ei enää lapsen asiat kuulukkaan äiti tai isäpuolelle? 

Kuinka moni täällä kirjoittava esimerkiksi tietää että aviopuoliso on elatusvelvollinen myös puolisostaan? Hyvinkin moni ihminen myös on niinkin järkevä että haluaa osallistua perheensä asioihin, muodostuipa perhe omista tai puolison aikaisemmista lapsista. Tämä tilanne usein korpeaa entistä puolisoa joka on hyvin valitettavaa.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omille lapsilleni sanonut suoraan ettei rahaa ole,mikäli mulla tai eksällä ole ollut varaa ostaa jotain härpäkettä mitä ovat pyytäneet.Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Tuskin ydinperheissäkään ostellaan kaikki mitä lapsi pyytää,eihän?

Sitä paitsi,jos luitte kunnolla tuon ketjun aloittajan viestit,huomaisitte seuraavat asiat:

-Mies maksaa enemmän elatusta,mitä lapsi tarvitsee.

-Mies maksaa tuon edellä mainitun lisäksi lapsen harrastukset(summaa ei sanottu)

-Miehen poika sai jouluna 500e puhelimen

-Ap:n poika sai jääkiekkovarusteet,jotka lopulta kustansi hänen oma isänsä ja äitinsä.

Mun mielestä olisi ihan reilua,että se vauvakin saisi jotain härpäkkeitä,jos kerran poikakin sai kalliin puhelimen.Ja ap ei ole huora,jos hän on kotona hoitamassa vauvaa,tuonkin kirjoittaja saisi kyllä hävetä!

Vierailija
2/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyseistä ketjua varmaan edes huomannut mutta ole itse uusperheen lähi-äitipuoli ja meidän perhe on porukka joka puhaltaa samaan hiileen ja kaikilla pitää omassa kodissaan olla hyvä olla. Minä olen maksellut miehen lapsen menoja siinä missä yhteistenkin, ihan mielelläni, koska hän on minulle kuin oma lapsi. Miehen exän kanssa ei ole tarttenut mistään vääntää. Olen hirvittävän onnellinen siitä että meillä on mennyt viimeiset 15v. näin hyvin, en vaihtaisi tätä perhettä mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin naimissa, niin vaimo tuhlasi kaikki rahat ja kiitokseksi sain vain valitusta KÖYHDYYDESTÄ. Nyt elän yhdessä lastensi kanssa ja olen saanut huomata, että tässähän ollaan melkein rikkaita. Tarkoittaa sitä, että on mahdollista ostaa melkein mitä päähän pälkähtää, tehdä matkoja lasten kaa ja sitä rataa...

Kun olin naimisissa, niin vaimo oli jo etukäteen kuluttanut (eri tavoin) kaikki rahat ja vain itseensä.

Ex-vaimo ei luonnollisesti maksa elareita mulle, vaikka onkin täysi etä-äiti=naistenhan ei tarvitse maksaa elareita=kuuluu vain miehille.

Mutta vähät siitä, pääasia on, että pääsin siitä verenimijästä eroon!

Vierailija
4/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin naimissa, niin vaimo tuhlasi kaikki rahat ja kiitokseksi sain vain valitusta KÖYHDYYDESTÄ. Nyt elän yhdessä lastensi kanssa ja olen saanut huomata, että tässähän ollaan melkein rikkaita. Tarkoittaa sitä, että on mahdollista ostaa melkein mitä päähän pälkähtää, tehdä matkoja lasten kaa ja sitä rataa...

Kun olin naimisissa, niin vaimo oli jo etukäteen kuluttanut (eri tavoin) kaikki rahat ja vain itseensä.

Ex-vaimo ei luonnollisesti maksa elareita mulle, vaikka onkin täysi etä-äiti=naistenhan ei tarvitse maksaa elareita=kuuluu vain miehille.

Mutta vähät siitä, pääasia on, että pääsin siitä verenimijästä eroon!

Vierailija
5/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään laittaa miestäni ostamaan tyttärilleen vaatteita yms. omilla rahoillaan. Ihan pulassahan se reppana olisi :). Ihan kiltisti ostan omasta palkkapussistani samalla tavalla miehen lapsille kuin omallekin. Miten perheessä voi edes olla "omat" rahat kellään? 

Miehen eksälle emme ylimääräistä rahaa anna menneisyyden opettamana, mutta ostamme sitten tavarana pyörät yms., jotta tuki menee varmasti lapsille. Kyllähän se välissä suorastaan ketuttaa, että toinen osapuoli ei osallistu millään tavalla omien lastensa elatukseen vaan nauttii mahdollisuudesta olla kotona toisten rahojen turvin. Silti en lasten kuullen raha-asioista todellakaan jupise ja toivon, että menee vielä monta vuotta ennen kuin ymmärtävät asioiden todellisen laidan. 

Vierailija
6/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järkyttävää ylipäätään se että kaikki lasketaan rahassa. Ei taida nykyään ihmiset edes tietää mitä muista vaihtoehtoja on. Esim. kuinka paljon hyvää tahtoa on jaettavana missäkin kuviossa. Kuinka paljon minä voin ottaa huomioon toisia ja heidän tarpeitaan. Kyllä olis lapsilla ihan eri tason elämä kun kilpailtais hyvästä tahdosta rahan sijaan. Mut ninhän se on et ihminen ei varmaan ikinä ole ollut näin tyhmä suhteessa siihen millaisia mahdollisuuksia olisi.

Vierailija
7/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uusperheessä kasvaneena, on vain yksi toive:

Kohdelkaa lapsia tasa-arvoisesti, riippumatta kenen lapsesta kyse. Ostakaa samanarvoiset lahjat, maksakaa samanrvoiset harrastukset jne. Se ei todellakaan riitä, että täyttää lain vaatimat edellytykset maksamalla ne elatusmaksut, jos uuden perheen lapset saavat kaiken muun. Tästä ei seuraa mitään muuta kuin vaikeuksia lasten ollessa pieniä ja nuoria, ja sisarusten välistä katkeruutta aikuisiälläkin.

Luin ko. ketjun, ja olen samaa mieltä ettei poika olisi tarvinnut sitä ipadia kun oli juuri saanut älypuhelimen. Tähän riittäisi perusteeksi se, että lapsi oli juuri saanut älypuhelimen. Piste. MUTTA älkää jatkako keskustelua vertaamalla exän tuloja, elatusmaksuja, poikien harrastuksia yms. "Kun äitis maksoi tämän, nyt on isäs vuoro maksaa" yms. fraasit ja riidat puistattaa vieläkin aikuisiällä.

Kaikki lapset samalle viivalle hankinnoissa riippumatta siitä, missä kukin asuu.

Vierailija
8/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 12:36"]

Kohdelkaa lapsia tasa-arvoisesti, riippumatta kenen lapsesta kyse. Ostakaa samanarvoiset lahjat, maksakaa samanrvoiset harrastukset jne. Se ei todellakaan riitä, että täyttää lain vaatimat edellytykset maksamalla ne elatusmaksut, jos uuden perheen lapset saavat kaiken muun. Tästä ei seuraa mitään muuta kuin vaikeuksia lasten ollessa pieniä ja nuoria, ja sisarusten välistä katkeruutta aikuisiälläkin.

Luin ko. ketjun, ja olen samaa mieltä ettei poika olisi tarvinnut sitä ipadia kun oli juuri saanut älypuhelimen. Tähän riittäisi perusteeksi se, että lapsi oli juuri saanut älypuhelimen. Piste. MUTTA älkää jatkako keskustelua vertaamalla exän tuloja, elatusmaksuja, poikien harrastuksia yms. "Kun äitis maksoi tämän, nyt on isäs vuoro maksaa" yms. fraasit ja riidat puistattaa vieläkin aikuisiällä.

Kaikki lapset samalle viivalle hankinnoissa riippumatta siitä, missä kukin asuu.

[/quote]

Ja se etälapsi on auttamatta ja automaattisesti altavastaajana, kun on etä. Siinä jää herkästi uudesta perheestä ulkopuoliseksi, kyläilijäksi, jonka äitikin vaan on ahne ja uuden perheen rahojen perään.

Siinä mielessä suosittelen kaikille viikko-viikko-systeemiä. Olisi jälkikäteen ratkonut paljon meidänkin perheen ongelmia.

Vierailija
9/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on, jos joku on jossain katkera? Oikeasti hei. Tunnen monia aikuisia, jotka muistelee esimerkiksi isän uuden liiton lasten saamisia ja mököttävät niitä vielä viisikymppisenä. Toisaalta ne asiat ei hetkautaa yhtään niitä sisaruksia, koska heillä on toisensa ja keskinäinen suhde. Ei se sisaruspuoli heille oikeasti merkkaa juurikaan mitään sen enempää kuin joku serkku.

Vierailija
10/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:03"]

Mitä merkitystä sillä on, jos joku on jossain katkera? Oikeasti hei. Tunnen monia aikuisia, jotka muistelee esimerkiksi isän uuden liiton lasten saamisia ja mököttävät niitä vielä viisikymppisenä. Toisaalta ne asiat ei hetkautaa yhtään niitä sisaruksia, koska heillä on toisensa ja keskinäinen suhde. Ei se sisaruspuoli heille oikeasti merkkaa juurikaan mitään sen enempää kuin joku serkku.

[/quote]

No luulisi lapsen vanhemmille merkkaavan. Aina ei mene nallekarkit tasan, mutta luulisi että vanhemmat tänä päivänä pyrkisivät kohtelemaan lapsiaan tasapuolisesti ja vahvistamaan näiden keskinäisiä välejä - riippumatta siitä onko "vain" sisarpuoli vai kokonainen.

Vierailija
11/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]

Minusta on outoa, että oman biologisen lapsen elatukseen voi antaa pitkin hampain 150 e, mutta samaan aikaan on valmis maksamaan uuden puolison lapsen elinkustannuksista 600 - 1500 e/kk. Ei yksinkertaisesti mahdu päähän, miten omat lapset voi jättää paljon vähemmälle vain siksi, että uusi puoliso vaatii miehen rahoja oman perheensä yhteisiksi.

[/quote]

Eiköhän se suurin ongelma ole se, että se on ihan hemmetin vaikaa nostaa etälapsen elintasoa ilman että se samalla nostaa eksän elintasoa. Sitä taas ei kukaan halua tehdä.

[/quote] Hä? Miten minun elintasoni nousee siitä että lapsi harrastaa kalliimmin, onhan siitä maksusta puolet minun vastuullani. Tai jos hänelle ostetaan kalliimpia varusteita tai vaatteita. Minähän niistä puolet kustannan. Asumiseenhan menee suurin osa elareista, sitten ruokaan.

Vierailija
12/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuuden kodissani tietysti molemmat aikuiset osallistuivat arjen asioihin, mutta kasvatus ja taloudellinen vastuu minusta oli äidilläni. Tämä oli kerrottu avoimesti myös minulle. Tiesin siten, keneltä tulee kysyä luvat ja rahat yms. Minusta oli helppoa kun ei ollut kahta eri mielipidettä kuultavana. 

Asia olisi ollut eri jos isäpuoleni lapset olisivat viettäneet meillä enemmän aikaa. Tuolloin tasapuolisuuden vaatimus olisi korostunut, lasten olisi pitänyt olla enemmän "kuin yhteisiä".

Vierailija
13/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 12:36"]

[/quote] Miksi? Minun lapseni käyvät isän perheessä kerran kahdessa viikossa ja heitä ei ainakaan kiinnosta tippaakaan, minkä härpäkkeen nyxän teinipojat ovat saaneet ja kenen rahoilla. He saavat kaiken tarvittavan minulta ja isältään elatusmaksujen muodossa.

Vierailija
14/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]

Minusta on outoa, että oman biologisen lapsen elatukseen voi antaa pitkin hampain 150 e, mutta samaan aikaan on valmis maksamaan uuden puolison lapsen elinkustannuksista 600 - 1500 e/kk. Ei yksinkertaisesti mahdu päähän, miten omat lapset voi jättää paljon vähemmälle vain siksi, että uusi puoliso vaatii miehen rahoja oman perheensä yhteisiksi.

[/quote]

Eiköhän se suurin ongelma ole se, että se on ihan hemmetin vaikaa nostaa etälapsen elintasoa ilman että se samalla nostaa eksän elintasoa. Sitä taas ei kukaan halua tehdä.

[/quote] Hä? Miten minun elintasoni nousee siitä että lapsi harrastaa kalliimmin, onhan siitä maksusta puolet minun vastuullani. Tai jos hänelle ostetaan kalliimpia varusteita tai vaatteita. Minähän niistä puolet kustannan. Asumiseenhan menee suurin osa elareista, sitten ruokaan.

[/quote]

Vastaus oli siihen, kun joku ihmetteli, miksi eksä on valmis laittamaan rahaa uusperheen elämään paljon enemmän (mistä kukaan eksä edes uusperheen rahanjakoa tietää?): silloin sen näkee suoraan, mihin raha menee. Samaa rahamäärää ei tietenkään haluta laittaa eksän kukkaroon, koska tietenkin eksä hallinnoi lapsen elatuksen.

Vierailija
15/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on myös tärkeää. Itse kun olin Uusioperheessä tarjosin miehelleni mahdollisuutta, että voisi joka viikko viikolla mennä tapaamaan lastaan, mutta ei halunnut.

Minua oikeasti ärsytti, että minua sitten oltiin lykkäämässä sellaiseen rooliin, että miehen entinen lapsi ei ole tärkeä. Rahasta oli tiukkaa joten oli mahdoton tilanne kun ex- alkoi vaatimaan elareiden nostamista.

Aikatauluissa tämä ex- yritti mennä kuin minua ei olisikaan tajuamatta, että kyllä se jos tapaamisviikonloppu vaihtuu vaikuttaa koko perheeseen meillä.

Kyllästyin koko touhuun, mies itse esitti parempaa isää kuin olikaan ja ex- oli totaalisen itsekäs omissa menoissaan.

Vierailija
16/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 07:47"]

Musta oli ihan järkyttävä ko. ketju! Mies siis osti lapselle joka ei ole edes hänen kalliita jäkisvarusteita?!?!

Oikeasti, tuo on vaan jotenkin niin väärin. Hänen pitäisi ostaa niitä omalle lapselleen ainoastaan.

Ja ennen kuin joku epäilee etten tiedä mistään mitään niin minulla on 4 lasta + miesystävä jonka kanssa en suostu muuttamaan yhteen ettei hänen tarvitse maksaa minun ja lasteni menoja. Hänen oma (hyvä) palkkansa kuuluu yksin hänelle ja olen kehottanut häntä mm. sijoittamaan asuntoihin että oma omaisuutensa karttuisi.

Se miten lapseni elätän on sitten minun murhe. Heidän isänsä ei osallistu elatukseen sillä - aivan oikein, hänellä on uusi perhe joka kuppaa hänet perikatoon.

ToivoisiN että kaikki yh-äidit elättäisi ITSE omat lapsensa omalla työllä jottei tarvitsisi lukea ja kuulla juttua "ahneista yh-äideistä" jotka haluaa vaan kupata miehiä. Nyt tsemppiä naiset, älkää olko käsi toisen lompakolla! Olkaa itsenäisiä, pystytte kyllä siihen.

Tsemppiä kaikille uusperheellisille, en itse mitenkään pystyisi sun-mun-meidän-kuvioihin, siispä en sellaiseen hakeudukaan tällä elämänkokemuksella.

[/quote]

Taisi kalikka kalahtaa, kun tämä viesti on saanut näin paljon miinusta. Av-mammastahan on ihan ok, että eron jälkeen etsitään uusi puoliso elättämään niitä exille tehtyjä äpäröitä.

Vierailija
17/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin aikasemmin että me ei olla niitä rahanahneita k-päitä ja nyt jatkan vähän..

Eli jos kerran poikani asuu luonani, saan elatusmaksuja ja vielä apua harrastusmaksuissa ex:ltä. En todellakaan oleta että se ostelisi lapselle sen lisäksi tabletteja ja puhelimia ja muuta krääsää.. SE ON MINUN TEHTÄVÄNI koska lapsi asuu luonani. Jos tämä ex ostaa siellä lapsilleen jotain, se ei ole omalta pojaltani pois vaan hän tajuaa että iskä ostaa noille ja äiti minulle koska asun äidin kanssa ja sisarpuolet asu iskän luona. Ei ole vaikeaa selittää asiaa lapselle. Jos he saavatkin jotain enemmän niin so what, lasta ei pidä opettaa sellaiseksi materialistiksi joka repii pelipöksynsä jos ei saa jotain. Tuntuu että nykymaailmassa on tää suhteellisuuden taju lähtenyt vanhemmilta ja siinä sivussa myös lapsilta. Asiat maksaa rahaa, rahaa saa kun tekee töitä, se ei kasva puissa. Miksi lapsia ei opeteta että säätäsi viikkorahojaan tai tekisi kotihommia lisää ansaitakseen ja äiti voisi sitten vaikka osan maksaa jostain tabletista jos se pitää saada.

Isällä on uusi perhe jota elättää ja poikaansa elättää elatusmaksujen kautta. piste.

Vierailija
18/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetytti siinä ketjussa ja muissakin uusperhejutuissa se miksi uusperheaikuiset ajattelevat että lapset eivät tarvitse aikaa ja rakkautta. Uusperheissä tuntuu että lapset ovat taakka ja velvollisuus jotka pitää ruokkia ja vaatettaa täysi-ikäisyyteen asti jotteivät vain ihmiset puhu vanhemmista pahaa, mutta aikaa, rakkautta tai huomiota ei "entisille" lapsille soisi yksikään isä, isäpuoli tai äitipuoli, ainoastaan oma äiti jos ei ole sattunut vielä löytämään uutta kumppania. Kunhan äitikin taas jollekin kelpaa niin sitten hänkin nakkaa lapset emotionaalisesti menemään.

Vierailija
19/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen totta, oon huomannu saman, myös sen että lasten tapaamisista sopiminenkaan harvemmin tämän palstan mukaan kuuluu uusille puolisoille, varsinkaan lasten isän puolisoille. Vaikka tosiasiassa lasten isän uusi puoliso on usein se joka käy kaupassa ja ruokii lapset joten jo pelkän ruokailun järjestäminen vaikuttaa myös uuteen puolisoon. Monen on vain hyvin vaikea sitä tajuta että eronkin jälkeen elämä jatkuu eikä kukaan ei kukaan jää päivystämään kotiinsa että sattuuko lasten äidillä olemaan taas joku meno että voi lapset isälle kysymättä sysätä.

Vierailija
20/38 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni ensin hyvin, kun ostettiin ruuat yhdessä ja pelattiin yhteiseen pussiin. Sitten jossain vaiheessa tilanne muuttukin niin, että mies kieltäytyi ostamasta ruokaa, jota lapseni söivät yms. Ostin sitten itse kaikki, jopa hänelle  jonkin aikaa. Lopulta tein pesäeron, kun elämä meni hankalaksi.