Migreenin ennakko-oire muistiongelmat ja hajamielisyys
Mulla ollut lapsesta saakka migreeni auraoireilla. Puhevaikeutta, näkökenttäpuutokset, raajojen puutumista, sanasekoilua jne. Huomaan myös, että ennen kohtausta saatan olla useita päiviä huonomuistinen ja ajatus ei kulje johdonmukaisesti. Päätän tehdä jotain, esim nollata matkamittarin työpaikan pihassa parin sekunnin päästä, unohdan sinne päästyäni, siis aivan saman tien. Tuon kaltaisia muitakin pikkujuttuja unohtelen kun kohtaus tekee tuloaan tai on päällä. Onko tämä sittenkin, 35sena, alkavaa muistisairautta? Onko muilla kokemuksia?
- migreeniin ja sen monimuotoisuuteen väsynyt
Kommentit (74)
Suosittelen mustaseljatuoremehun kokeilemista teille.
Mulla se auttoi todella pahaan migreeniin.
Migreeni on viheliäinen sairaus. Minulla on ollut kaksi migreenin aiheuttamaa aivoverenvuotoa, jotka selvisivät vasta pään magneettikuvassa.
Molemmilla vanhemmillani on migreeni, joten sisaruksellani ja minulla on migreeni.
Samoja oireita ja pelkoja kuin ap:lla. Mutta kai tämä vain migreeniä on. Olen pari vuotta nuorempi, mutta sairastanut jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Migreeni on viheliäinen sairaus. Minulla on ollut kaksi migreenin aiheuttamaa aivoverenvuotoa, jotka selvisivät vasta pään magneettikuvassa.
Molemmilla vanhemmillani on migreeni, joten sisaruksellani ja minulla on migreeni.
Käytetäänkö teillä aromisuolaa tai pansuolaa?
Vierailija kirjoitti:
https://www.kaleva.fi/urpo-rinteen-laakaripojille-sakkoja-petoksista/22…
tiesitkö tuosta?
Etenkin kaipaisin ajatuksia migreenin yhteydestä muistiin, onko teillä auraoireena ja kohtauksen aikana huonomuistisuutta, siis pitempään kuin yksittäisten sanojen unohtamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samat oireet. Ensin katoaa puolet näkökentästä, sitten ei tajua lukemaansa. Nuo näköhäiriöt on tosi inhottavia, mutta selvä merkki että lääke on otettava nopeasti.
Mä olen saanut lääkäreiltä ohjeet, että täsmälääkkeen (triptaanin) saa nimenomaan ottaa vasta kun aura on ohi. Muuten se voi pidentää ja pahentaa auraa. Mulla on näkö- , puhe- ja puutumisoireita.
Mulla on kans samaa migreenioiretta. Mulla ei enää ole edes näköauraa ollenkaan ja tuo aivosumu on pääasiallisin oire + puutumiset ja päänsärky ja pahoinvointi. Aivosumu voi olla niin pahaa etten osaa edes kirjoittaa sillä hetkellä. Eikä muuten saa lääkäristä tähän mitään apua. Väittävät että ei voi olla migreeniä ja pitävät joku luulosairaana tai psykosomaattisina oireina ja yrittävät passittaa psykiatrille. En tiedä mistä sitten löytyisi apu. Hormonitoimintaan liittyy selkesti, menkkojen ja ovikseen aikaan iskee ja voi kestää jopa viikon putkeen. Eli ehkä sitten helittää kun vaihdevuodet alkaa.
LSD ottaa migreenikohtaukset pois 8-12kk. Siitä vaan tutkimaan asiaa ellet usko
Vierailija kirjoitti:
Etenkin kaipaisin ajatuksia migreenin yhteydestä muistiin, onko teillä auraoireena ja kohtauksen aikana huonomuistisuutta, siis pitempään kuin yksittäisten sanojen unohtamista.
Ap
Mä en ole ikinä kuullut, että migreenioireet voisi ennakoida muistisairautta. Uskoisin, että ei tarvitse olla siitä huolissaan. Se lähestyvä aura vaan tekee niin hömelöksi ja väsyneeksi (ja ehkä myös väsymys laukaisee magreeniä?) että ei siinä kukaan ole parhaimmillaan. (:
Samoja oireita. Ja niiden lisäksi saatan puhua ihan puutaheinää tajuamatta sitä itse. Tyyliin sanoa tulleeni kävellen vaikka olen tullut autolla ja kun tuota tapahtuu työelämässä, ni ei ollenkaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö nuo aivovernevuodot enää kuukausia myöhemmin ja ilman varjoaineita? Mulla on ollut myös migreenin yhteydessä kahdesti halvausoireita, mutta magnettikuva otettiin vasta kuukausia myöhemmin ja ilman varjoainetta. Ei näkynyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans samaa migreenioiretta. Mulla ei enää ole edes näköauraa ollenkaan ja tuo aivosumu on pääasiallisin oire + puutumiset ja päänsärky ja pahoinvointi. Aivosumu voi olla niin pahaa etten osaa edes kirjoittaa sillä hetkellä. Eikä muuten saa lääkäristä tähän mitään apua. Väittävät että ei voi olla migreeniä ja pitävät joku luulosairaana tai psykosomaattisina oireina ja yrittävät passittaa psykiatrille. En tiedä mistä sitten löytyisi apu. Hormonitoimintaan liittyy selkesti, menkkojen ja ovikseen aikaan iskee ja voi kestää jopa viikon putkeen. Eli ehkä sitten helittää kun vaihdevuodet alkaa.
No onpa tietämättömiä lääkäreitä. Tuo kirjoitusvaikeus liittyy ihan samaan kuin puhevaikeuskin, ja todellakin voi olla migreenin auraoire. Mullakin on sitä. Sekin on tyypillistä, että liittyy naisilla hormonikiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kaleva.fi/urpo-rinteen-laakaripojille-sakkoja-petoksista/22…
tiesitkö tuosta?
Toisaalla - samanniminen ihminen kertoo:
"Uusia lääkkeitä muistisairauksiin ei ole tullut yli kymmeneen vuoteen asetyylikoliini-lääkkeiden ja memantiinin rinnalle.
Satoja tutkimuksia on 30 vuoden aikana päätetty miinusmerkkisin tuloksin, ja joskus on aivan loppumetreillä laajoissa potilastutkimuksissa selvinnyt, ettei lupaavalta vaikuttanut lääke sittenkään tehoa.
Neurologian professori Juha Rinne kertoo yhden syyn: muistisairauksien perimmäistä syytä ei edelleenkään tiedetä.
Tuon avaimen löytäminen on tärkeää, jotta lääkkeillä voitaisiin estää, pysäyttää tai merkittävästi hidastaa muistisairauksia, eikä vain tukea toimintakykyä."
Nimenomaan tuo memantiini on glutamaattien vastavaikuttaja ja se aikaisempi on malationin vastavaikuttaja ja sitä on käytetty 1940- luvulta saakka kasvinsuojeluaineena. Miten on mahdollista väittää tuollaista, vaikka tietää hyvin syyt? Sehän jopa lukee tuossa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö nuo aivovernevuodot enää kuukausia myöhemmin ja ilman varjoaineita? Mulla on ollut myös migreenin yhteydessä kahdesti halvausoireita, mutta magnettikuva otettiin vasta kuukausia myöhemmin ja ilman varjoainetta. Ei näkynyt mitään.
Onko käytössä estolääkkeitä? Nehän voivat a i h e u t t a a sen aivoverenvuodon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne halvausoireet kuuluu joillakin auraan. Ei sen "kummempaa". Kamalan tuntuista tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tietämättömiä lääkäreitä. Tuo kirjoitusvaikeus liittyy ihan samaan kuin puhevaikeuskin, ja todellakin voi olla migreenin auraoire. Mullakin on sitä. Sekin on tyypillistä, että liittyy naisilla hormonikiertoon.
Joo. Nyt kun on menossa tuo migreeniyhdistyksen tiedotuskampanja, niin saiasivat tiedottaa samalla lääkäreitäkin. On ihan väärin että joutuu kymmeniä vuosia kärsimään ja lääkäristä saa osaksi vaan vähättelyä ja mt-epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Samoja oireita ja pelkoja kuin ap:lla. Mutta kai tämä vain migreeniä on. Olen pari vuotta nuorempi, mutta sairastanut jo 30 vuotta.
Minulla on kirja vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.
Sivulla 180 lukee:
"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:
Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."
Samat oireet. Ensin katoaa puolet näkökentästä, sitten ei tajua lukemaansa. Nuo näköhäiriöt on tosi inhottavia, mutta selvä merkki että lääke on otettava nopeasti.