Miksi inhoatte lapsettomuushoidoissa käyviä (erityisesti nuoria)?
Olen 27v ja lapsettomuushoidoissa miehen kanssa. Kyllä vaan, olemme julkisella. Julkisella sektorilla on järkeä olla tällä hetkellä siksikin, koska isossa sairaalassa lääkärit on päteviä, on nähneet paljon ja satun käymään tuossa samassa sairaalassa endokrinologilla ja muissa kontrolleissa.
Eli endot ja gynet pystyy molemmat seuraamaan sairauteni tilaa, kun kaikki paperit ja tiedot on siellä. Tietojahan voi toki lähettää sähköisesti esim. Väestöliittoon, mutta kyllä minun kohdalla on omasta mielestäni paras näin, että kaikki on keskitetty yhteen paikkaan. Minun oireyhtymäni sattuu olemaan sellainen, että tarvitaan melko paljon erityisosaamista, yksityisillä klinikoilla ei tiedetä juurikaan näistä minun asioistani ja Väestöliitossa lääkäri joutui koko ajan soittelemaan tietoa.
Julkisella ei tehdä meille kuin tasan tämä yksi ivf-hoito, joka on tulossa. Sen enempään emme saa lupaa julkisella sektorilla ja klinikoilla emme aio jatkaa jos ei tärppää.
Miksi inhoatte minua niin kovasti siksi, että sallin itselleni tämän yhden mahdollisuuden?
Entä jos tulenkin luomusti raskaaksi, onko sekin lapsi teistä "vääränlainen" ja pitäisi jättää synnyttämättä?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:38"]
Sä ET ole nuori!
Sitten itse asiaan: meinaatko että sairautesi ei periydy lapsellesi jos hän on tyttö? onpa sitten varmaan tosi kiva 25v. päästä seurata miten oma lapsesi kärsii lapsettomuudesta. Sairasta, miten voit tehdä niin :'(
Ja vielä meidän verorahoilla!!!! Kehtaatkin !
[/quote]
Komppaan. Kivako katsoa kun oma tyttösi käy myöhemmin samaa paskaa läpi? Onko kiva katsoa jos oman lapsesi elämä onkin helvettiä kun hän onkin vakavasti sairas ja hän katsoo sinua silmiin: äiti, miksi teit tämän minulle?
On se vaan kumma että verorahoista paasataan, vaikka tuskin kovin moni on saanut edes "korvattua" omia kulujaan valtiolle. Ja miksi aina otetaan esille esim. lapsettomuudrn ja lihavuuden aiheuttamat kulut, vaikka esimerkiksi urheiluvammat ovat nykyään suuri kuluerä niin pitkien saikkujen kuin korjausleikkausten kannalta?
Tekisi mieli sanoa rumasti ap:lle, mutta siitä seuraisi varmaan bannit. Silittelen siis päästä ja sanon että hyvä hyvä, kyllä sinä vielä äidiksi tulet! Eihän näissä asioissa saa mielipiteitä sanoa, tai alkaa vinkuminen.
Kustannathan sinäkin ap, minulle jotain kivaa? Jooko?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:57"]
On se vaan kumma että verorahoista paasataan, vaikka tuskin kovin moni on saanut edes "korvattua" omia kulujaan valtiolle. Ja miksi aina otetaan esille esim. lapsettomuudrn ja lihavuuden aiheuttamat kulut, vaikka esimerkiksi urheiluvammat ovat nykyään suuri kuluerä niin pitkien saikkujen kuin korjausleikkausten kannalta?
[/quote]
Urheilu edistää kuitenkin väestön terveyttä. Lapsettomuushoidot eivät edistä kenenkään terveyttä, vaan aiheuttavat mm. veritulppia terveille nuorille naisille, kuten e-pilleritkin.
Vinkuvänkyvonku, miksi inhoatte vikiviki.. Ehkä juuri tuon marinan vuoksi??
Juuri sen vuoksi koska te olette tuollaisia. Vikisijöitä, nyhveröitä, tulevia yhäreitä, toisten verorahoilla itsensä paksuksi laittavia...
Vieläkö jatkan vai menikö perille?
Oletteko te vastaajat tosissanne? Mikä ihme naisia vaivaa...Häpeäisitte.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Miehiä vaivaa vielä enemmän. Tiedän aika 95% varmasti sanoa, että lapsettomuushoidoissa ollut nainen ei löydä erotessaan enää uutta miestä. Koska hoidoilla saadut lapset, tai lapsettomuus on miehille totaalinen turn off.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:25"]
[/quote]
Miehiä vaivaa vielä enemmän. Tiedän aika 95% varmasti sanoa, että lapsettomuushoidoissa ollut nainen ei löydä erotessaan enää uutta miestä. Koska hoidoilla saadut lapset, tai lapsettomuus on miehille totaalinen turn off.
[/quote]
Ne miehet tuskin vaivautuvat nettipalstoilla laukomaan ilkeyksiä ja solvauksia vieraalle ihmiselle. Todella, todella ihmettelen näiden vastaajien käytöstapoja ja arvomaailmaa. Ja samaan aikaan täällä ollaan yhdessä sitä mieltä, että lasten pitäisi osata käyttäytyä. Milläs oppivat, jos vanhempansa käyttäytyvät itse noin?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
Ne miehet tuskin vaivautuvat nettipalstoilla laukomaan ilkeyksiä ja solvauksia vieraalle ihmiselle. Todella, todella ihmettelen näiden vastaajien käytöstapoja ja arvomaailmaa. Ja samaan aikaan täällä ollaan yhdessä sitä mieltä, että lasten pitäisi osata käyttäytyä. Milläs oppivat, jos vanhempansa käyttäytyvät itse noin?
[/quote]
Sen lapsen kehitys tuskin siitä minnekään häiriintyy jos äiti/isä kirjoittelee netissä jollekin tuntemattomalle mielipiteensä suoraan. Silti voi opettaa lapsellensa käyttäytymistä. Itse en lauo mielipiteitäni lapsen kuullen, vaan hän saa muodostaa ne itse. Lapsettomuushoitoja en sulata, enkä tule sulattamaan mutta oma lapseni saa päättää oman kantansa sitten itse aikanaan.
Mitä helvettiä mammat?!
Te syydätte niitä lapsia laumoittain maailmaan. Palstalla lähes jokaisella tuntuu olevan se 3 lasta! Sitten kehtaatte sanoa että joku ei ole oikeutettu edes siihen yhteen?! Ja teidän lauman olemassaolo on kustannettava? Hyi vittu mitä porukkaa.
En todellakaan vihaa sinua ap, toivon että saat ihanan ja terveen lapsen:)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:08"]
En inhoa, mutta en ymmärrä miksi se lapsi on pakko tehdä väkisin ja luonnottomilla menetelmillä kun luonto ei selvästikään ole tarkoittanut kaikkia vanhemmiksi. Lapsettomuus on luonnon tapa ehkäistä maapallon liikakansoittumista ja tyhmät ihmiset eivät tajua sitä vaan taistelevat kaikin keinoin oman etunsa nimiin. Minäminäminä, paskat maapallosta millä elämme...
[/quote]
Luonnon tapa ehkäistä liikakansoitus on sairaudet ja ruuan puute. Eli yltiöympäristöystävällisten ihmisten pitäisi kannustaa ihmisiä olemaan hoitamatta sairauksiaan ja olla rokotuttamatta.
Lapsettomuus on todella tehoton tapa ehkäistä liikakansoitus (vai näyttääkö sinulta siltä, että ihmisten määrä olisi laskussa?).
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:55"]
En inhoa, mutta en ymmärrä miksi se lapsi on pakko tehdä väkisin ja luonnottomilla menetelmillä kun luonto ei selvästikään ole tarkoittanut kaikkia vanhemmiksi. Lapsettomuus on luonnon tapa ehkäistä maapallon liikakansoittumista ja tyhmät ihmiset eivät tajua sitä vaan taistelevat kaikin keinoin oman etunsa nimiin. Minäminäminä, paskat maapallosta millä elämme...
[/quote]
Luonnon tapa ehkäistä liikakansoitus on sairaudet ja ruuan puute. Eli yltiöympäristöystävällisten ihmisten pitäisi kannustaa ihmisiä olemaan hoitamatta sairauksiaan ja olla rokotuttamatta.
Lapsettomuus on todella tehoton tapa ehkäistä liikakansoitus (vai näyttääkö sinulta siltä, että ihmisten määrä olisi laskussa?).
[/quote]
Lapsettoman henkilön tulisi ymmärtää että luonto EI ole tarkoittanut häntä lisääntymiskykyiseksi.
Aika karseita kommentteja. Luulen että ne on pitkälti yhden ihmisen kirjoittamia kommennetteja. Todennäk. katkeroituneen lapsettomuushoidoissa epäonnistuneen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:36"]Ehkä hieman asian vierestä, mutta onhan lapsettomuushoidoissa käyvä maksanut veronsa, jolla sitten saa hoitoja. Jos ei kävisi hoidoissa eikä saisi lasta, niin hän sitten maksaisi muiden lasten koulutuksen, päivähoidon ja terveyskystannukset jne., vaikkei itsellä edes lasta olisi.
[/quote]
Helvetin hyvin sanottu! Minä en nyt ymmärrä tätä vastarintaa täällä. Verorahoihin on ihan turha vedota! Ylläolevaan lisättäköön vielä lapsilisät, neuvolakäynnit ja äideille/isille maksettavat hoitovapaarahat yms.. eikö lapseton työssäkäyvä maksa myös näitä! Miettikää ennen kun sanotte saakelin töötisköt
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:36"]Ehkä hieman asian vierestä, mutta onhan lapsettomuushoidoissa käyvä maksanut veronsa, jolla sitten saa hoitoja. Jos ei kävisi hoidoissa eikä saisi lasta, niin hän sitten maksaisi muiden lasten koulutuksen, päivähoidon ja terveyskystannukset jne., vaikkei itsellä edes lasta olisi.
[/quote]
Helvetin hyvin sanottu! Minä en nyt ymmärrä tätä vastarintaa täällä. Verorahoihin on ihan turha vedota! Ylläolevaan lisättäköön vielä lapsilisät, neuvolakäynnit ja äideille/isille maksettavat hoitovapaarahat yms.. eikö lapseton työssäkäyvä maksa myös näitä! Miettikää ennen kun sanotte saakelin töötisköt
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
Lapsettoman henkilön tulisi ymmärtää että luonto EI ole tarkoittanut häntä lisääntymiskykyiseksi.
[/quote]
Kannattaisi lopettaa tuon luonto sanan käytön tässä yhteydessä, koska se ei todellakaan ole jumalankaltainen hahmo, joka päättää, kuka synnyttää ja kuka ei. Osalla lapsettomuutta aiheuttaa kyllä biologia (sairaudet) tai asiat, johon voi itse vaikuttaa (ruokavalio), mutta usein esitetään syynä esimerkiksi ympäristösaasteita, jotka eivät todellakaan ole luonnollisia asioita. No tietenkin jonkun mielestä on ihan ok jättää lapsettomaksi, kun on "tyhmästi" asunut vilkasliikenteisen kadun varrella Helsingissä eikä jossain landella.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kannattaisi lopettaa tuon luonto sanan käytön tässä yhteydessä, koska se ei todellakaan ole jumalankaltainen hahmo, joka päättää, kuka synnyttää ja kuka ei. Osalla lapsettomuutta aiheuttaa kyllä biologia (sairaudet) tai asiat, johon voi itse vaikuttaa (ruokavalio), mutta usein esitetään syynä esimerkiksi ympäristösaasteita, jotka eivät todellakaan ole luonnollisia asioita. No tietenkin jonkun mielestä on ihan ok jättää lapsettomaksi, kun on "tyhmästi" asunut vilkasliikenteisen kadun varrella Helsingissä eikä jossain landella.
[/quote]
Hah, kukaan ei ole tahattomasti lapseton sen takia että on asunut kaupungissa vilkkaan liikenteen ympäröimänä :D Ei se ympäristön saaste nyt NIIN paljon lapsettomuutta aiheuta.
Ap sanoo käyvänä endolla, kävisikö hän endolla ilman mitään sairauksia? Endolla jos käy, niin syy voi olla jotain aivolisäkkeeseen, kilpirauhaseen tms. liittyvää esimerkiksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta, prolaktinooma ym.
Jos kävisi vain gynellä, niin sitten voisi olla endoa, pcos:ta yms..
Olen itse 29v. kärsin endometrioosista ja haluaisimme mieheni kanssa edes sen yhden lapsen. Pelkään että katkeroidun. Kun mietin ystäviäni joilla on jo useita lapsia alkaa tuntua siltä että oma suku alkaa kuihtua pois, vanhana kukaan ei pidä meistä huolta, ei kysele kuulumisia. On muutenkin hyvin pieni ystäväpiiri ja pieni suku.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:16"]
AP:lla on oikeus lapseen siinä missä kenellä tahansa muullakin! Se on faktaa, mutta se, että yhteiskunta maksaa sen saamisen, on minusta vähän ehkä turhaa, kun sen voisi hoidattaa omakustanteisesti, niin ei ketään närästäisi.
ps. se, että jonkun kropat ei voi itse saada lasta, ei tarkoita, että eivät soveltuisi vanhemmiksi!
[/quote]
Mutta tämähän johtaisi siihen, että köyhät lapsettomat eivät voisi lisääntyä, mutta rikkaat lapsettomat voisivat. Ei sellainen ole tavoiteltavaa kehitystä. Kyllä julkisella hoidetaan paljon turhempiakin tapauksia, esim. huumeidenkäyttäjät ja maksansa pilalle juoneet.
[/quote]
Älä huoli, tämähän oli vain minun mielipide, en ole politiikassa mukana, joten ei hätää :) Etkä sinäkään voi määritellä, mikä on turhempaa kuin toinen asia. Rajanveto on aina äärimmäien vaikeaa.