Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset käyvät kalliiksi

Vierailija
02.01.2014 |

Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuukaudessa täysi-ikäiseksi asti.  Laskekaapa huviksenne, paljonko tuon summan sijoittaminen kasvattaisi varallisuutta samassa ajassa. Sitten voitte arvioida, onko lapsesta saatava lisäarvo tuon rahan (ja kaiken lapsiin  liittyvän harmin) arvoista. 

http://sijoitusrahastot.org/rahastot-sijoitusrahasto-opas/sijoituslaskuri/

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ajattele, että voi kun sain rahoilleni hyvän vastineen kun sain lapsia. Jotenkin todella kylmästi muotoiltu. Ehkä noin ajattelevan ei kannata koskaan lapsia hankkiakaan. Niissä kun on paljon muutakin tekemistä kuin se raha. Jos saa vammaisen lapsen, niin saako sitten itkeä kun rahoille ei tullut vastinetta?

Vierailija
42/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on jotenkin tosi kieroutunut. Lasketaan että jos joku ihminen on olemassa, niin häviää näin ja näin paljon ja jos ei ole, voittaa rahaa? Ok. Olisiko elämässä kenties jotain muutakin tarkoitusta kuin se raha?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei saa onnea! Mutta onnea on se että olen saanut olla kotiäitinä 15 vuotta, kasvattaa lapset itse, ei ole ollut kiirettä mihinkään. Olen saanut nähdä lasteni kasvavan ja kaikki kehitysvaiheet ilman kiirettä ja hoppua. Enemmän lapseni ovat minua tarvinneet kuin joku toimisto papereita pyörittelemään, ei voi edes verrata. Onneksi ollut valinnan vapaus, sain valita sen mielestäni arvokkaimman ja tärkeimmän. Tätä ei mikään raha korvaisi!

Vierailija
44/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei saa onnea! Mutta onnea on se että olen saanut olla kotiäitinä 15 vuotta, kasvattaa lapset itse, ei ole ollut kiirettä mihinkään. Olen saanut nähdä lasteni kasvavan ja kaikki kehitysvaiheet ilman kiirettä ja hoppua. Enemmän lapseni ovat minua tarvinneet kuin joku toimisto papereita pyörittelemään, ei voi edes verrata. Onneksi ollut valinnan vapaus, sain valita sen mielestäni arvokkaimman ja tärkeimmän. Tätä ei mikään raha korvaisi!

Vierailija
45/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
46/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
47/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
48/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, älä hanki vaimoa! Vaimo käy näin ja näin kalliiksi. Rakkaudella ei ole merkitystä, vain tuloslaskelmilla. Jos et koskaan mene naimisiin, elät siellä pienessä yksiössä ja syöt aina illalliseksi saman valmisruoan, säästät näin ja näin paljon. 80-vuotiaana olet siis maailman onnellisin mies!

Vierailija
49/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 23:06"]

[/quote]

Kyllähän lapset rahan väärti ovat, mutta kyllä lapset hoppua mulle ovat tuoneet enemmän kuin opiskelut tai työelämä sitä ennen.

Vierailija
50/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 23:05"]

Olisiko elämässä kenties jotain muutakin tarkoitusta kuin se raha?

[/quote]

Non sequitur.

Vierailija
51/62 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, yhden lapsen keskimääräiset kustannukset ovat n. 90 000 € Suomessa. Tämä ei oma laskelmani vaan mm. Meidän Perhe -lehdessä julkaistu asiantuntija-arvio.

Tiesin tuon jo ennen lasten hankintaa, silti halusin lapsia enkä päivääkään ole katunut.

Vierailija
52/62 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 00:04"]

Juu, yhden lapsen keskimääräiset kustannukset ovat n. 90 000 € Suomessa. 

[/quote]

130 000 pelkkiä kulutusmenoja. Vanhemmuudesta johtuvat ansionmenetykset tulevat vielä siihen päälle. Näin sanovat Tilastokeskus ja Stakes. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022316710824_uu.shtml

Vierailija
53/62 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 23:06"]

[/quote]

Huomaa kyllä, että olet ollut siellä kotona lasten kanssa 15 vuotta....(5 identtistä viestiä)

Vierailija
54/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:04"]

Mitä väliä jollain laskennallisilla lisäarvoilla on? Kaikkea ei vain mitata rahassa.

[/quote]

Omalla veneellä purjehtimisen tuottamaa mielihyvää ja tyytyväisyyttä voi myöskään mitata rahassa. Tarkoittaako tämä, että rahaa ei kannata lainkaan miettiä, kun harkitsee oman veneen hankkimista?

Vierailija
55/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomilla on yksinäinen vanhuus, eikä ketään pitämässä puolia viranomaisia vastaan. Ei lapsenlapsia, kaikki oman ikäiset jo seniilejä tai kuolleita.

Vierailija
56/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on ostanut 100 000 eurolla Talvivaaraa, niin eipä siinä paljon sydäntä lämmitä. Toisaalta jos on tehnyt lapsen, joka tulee ja kietoo perunamuusiset kätensä äidin kaulalle ja antaa ison pusun ja sanoo äiti mä rakastan sua, niin se kyllä lämmittää paaaaaljon enemmän. Kaikkea kun ei voi rahassa mitata.

Vierailija
57/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsista aiheutuva ansionmenetys pienempi, jos lapsi kilpailee ja menestyy esimerkiksi hiihdossa tai yleisurheilussa SM-tasolla? Entä lisääkö se, jos lapsi on laiska nörtti ansionmenetystä? Eli voiko kunniaa ja mainetta tai häpeää mitata tässä tapauksessarahassa?

Vierailija
58/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku tosissaan miettii, että lapsi ei maksaisi keskimäärin tuota 600 euroa kuuukaudessa? Tokihan ei kaiken ikäisenä saman verran, mutta asumis- ja ruokakulujen lisäksi vaatteet (uusiksi monta kertaa vuodessa), harrastukset, päivähoitomaksut, iltapäiväkerhot, kesäleirit. Matkustaessa on aina se lapsi enemmän kuin ei lasta ja jo 3-vuotiaasta maksetaan usein lähes täysi hinta.

Meillä lapsen harrastuskulut ovat 200 euroa kuukaudessa ja tähän ei ole laskettu harrastusvälineitä, jotka joudutaan uusimaan nekin säännöllisesti. Päälle vielä kisamaksat ja turnausmaksut sekä sellaiset ohajaamattomat harrastusvälineet ja kulut kuten laskettelu ja uiminen, joita lapsi harrastaa säännöllisen epäsäännöllisesti.

Tokihan nämä ovat vapaaehtoisia kuluja, mutta tuskin kukaan tekaisee lapsia ajatuksenaan selvitä näiden kanssa mahdollisimman halvalla.

Vierailija
59/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:05"]

Toisaalta jos on tehnyt lapsen, joka tulee ja kietoo perunamuusiset kätensä äidin kaulalle ja antaa ison pusun ja sanoo äiti mä rakastan sua, niin se kyllä lämmittää paaaaaljon enemmän. 

[/quote]Joku tekee myös psykopaatit, parantumattomasti mielisairaat, erittäin vaikeasti kehitysvammaiset, narsistiset, vanhempansa hylkäävät, elämän kaltoin kohtelemat, syrjäytyneet, vakaviin rikoksiin syyllistyvät tai muuten hyvin  paljon surua ja murhetta aiheuttavat lapset. Talvivaara-vertaus ontuu, koska jos lapsen hankkiminen on valtava kuluerä, ei se emotionaalisestikaan ole mikään takuuvarma sijoitus.

Vierailija
60/62 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä olla jonkin sortin tunnevamma, jos ei ymmärrä sitä että lasten arvoa ei rahassa mitata. Voihan sitä istua koko elämänsä kotona matkustamatta koskaan minnekään ja tehdä tulolaskelmia paljonko säästää siinä, ettei ole nyt Espanjassa. Mutta mitä elämää se on? Minä en elä rahaa varten, se on vain väline. Ja lapset antavat valtavasti iloa ja onnea minun elämääni. Se on verrattavissa jonkun lapsettoman matkusteluun ja siitä nauttimiseen. Minulla on lapsia ja rahasta ei ole tiukkaa, miksi murehtia jotain tuloslaskelmia. Elämä on elämistä varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi