Kokemuksia rintakumista läpi imetyksen??
Eli onko kukaan käyttänyt rintakumia läpi koko imetyksen? Itsellä ei oikein nänni taivu muuten tohon imetykseen, mutta kumin kanssa homma toimii. Onkohan tässä nyt joku syy miksi kumista pitäisi yrittää eroon??
Kommentit (11)
Mulla ei onnistunut aluksi ilman kumia, vauva ei saanut kunnon otetta. Mutta vähitellen onnistui niin, että otin kumin pois kesken imetyksen ja lopulta onnistuin jättämään sen kokonaan pois.
Meidän vauva nyt 10kk ja rintakumilla on menty kokoajan. Niin tasaiset rinnanpäät, että niistä ei saa mitään otetta. Joskus ollaan koitettu ilman ja vauva on välillä otteenkin saanut, mut hermo siinä on yleensä mennyt kuitenkin loppujen lopuksi. Hyvin me on pärjätty tää imetysaika rintakumilla, vaikka olishan se ollut mukavampaa ilman kumia. Varsinkin kun mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän repii sitä kumia pois ja heittelee seinille ym :D. Niiden keittäminen on vähän tylsää, mut mulla on niitä 6kpl, niin täytyy keitellä sit vaan 6pv välein. Enkä ole enää huuhtonut niitä vedellä imetysten välissä. Niin tein noin ekat 2kk. :)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:29"]Meidän vauva nyt 10kk ja rintakumilla on menty kokoajan. Niin tasaiset rinnanpäät, että niistä ei saa mitään otetta. Joskus ollaan koitettu ilman ja vauva on välillä otteenkin saanut, mut hermo siinä on yleensä mennyt kuitenkin loppujen lopuksi. Hyvin me on pärjätty tää imetysaika rintakumilla, vaikka olishan se ollut mukavampaa ilman kumia. Varsinkin kun mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän repii sitä kumia pois ja heittelee seinille ym :D. Niiden keittäminen on vähän tylsää, mut mulla on niitä 6kpl, niin täytyy keitellä sit vaan 6pv välein. Enkä ole enää huuhtonut niitä vedellä imetysten välissä. Niin tein noin ekat 2kk. :)
[/quote]
Yök, mikset huuhtele?
Itse täysimittainen 6 kk rintakumeilla, sitten yhtäkkiä homma alkoikin pelittää ilman kumeja (rinnanpään muoto muuttui) ja imetin vielä toiset 6 kk ilman kumia. Ja mulla oli kumeja myös kunnon arsenaali, joku kymmenisen kappaletta. Ja kaikkien kannattaa ottaa se suurin koko rintakumeista, vaikka tyhjää jäisi runsaastikin, sillä näin ote vauvalla on laajempi ja ei vaikuta maidontuotantoon niin helpostI, kun rinta saa stimulaatiota isommalta alueelta.
Että ihan vapaasti vaan imetät kumin kanssa, turhaa siitä aina pelotellaan. Tsemppiä!
Kumeillä koko imetys, molempien lasten kohdalla. Ekaa imetin 1v6kk, tokaa imetin 1v10kk. Ainoa ongelma rintakumeista oli neuvolan ämmälle. Että kyllä niistä nyt pitäisi eroon päästä...
Mulla oli niitä kyllä varmaan parikymmentä, ja joka kerta kun imetin, otin puhtaan rintakumin. Hyi helvetti jos olis sellaisen hapantuneen maitoisen ottanut... Vauvan ollessa isompi keitin koko satsin kerran viikossa, muuten vain pesin huolella.
Joo ei kait kumista haittaa ole. On vaan ehkä helpompi kun ei tarvii sen kanssa säätää ja muistaa kuljettaa kaikkialle mukaansa.. Mutta ehdottaisin että yrität juuri kesken imetyksen ottaa kumin pois ja katsoa josko nänni olisi hieman koholla ja vauva saisi otteen. Nänni useasti muotoutuu imetyksen aikana..
Täällä ollaan kyllä aika hygieniakammoisia. Meidänkin kotona on ihan terve ja hyvinvoiva 8kk, jonka rintakumeja ei ole joka välissä huuhdottu ja keitetty. Vuorokauden käytössä ja sitten keittäminen. Ei se hanavesi mitään pöpöjä niistä vie, eikä ne nyt missään maidossa lillu. Vauva imee sen puhtaaksi ja sitten odottamaan seuraavaa käyttöä.
Mä käytin suunnilleen ekat 6 kk. Huvitti, kun neuvolalääkäri demonisoi rintakumia ja sanoi, että siitä on ehdottomasti päästävä eroon. Terveydenhoitaja kävi hiljaa sanomassa, että imetä vaan sen kanssa, jos tuntuu hyvältä.
Mä huuhtelin aina imetyksen jälkeen ja keitin kerran vuorokaudessa kumit.
Mäkin käytin läpi imetyksen rintakumia, poju nyt 1,5v. Hyvin sujui, eikä ilman olis pärjätty. Keitin kerrav vrk ja huuhtelin ekat 3kk. Ei sitä rintaakaan imetyksen jälkeen pestä, niin ajattelin, että maitopöpöjä siinä tississäkin on, että hyvää vastustuskykyä vaan, kun alkoi olla vanhempi :).
Minäkin käytin rintakumia ekat 4 kk ja sitten ilman vielä seuraavat 4 kk. Rintakumin kanssa maitoa herui tolkuttomia määriä, ilman sitä ei melkein yhtään. Jännä ilmiö. Samoin pumppaamisen kanssa. Rintakumia käytettäessä pystyin pumppaamaan hetkessä tuttipullollisen, ilman rintakumia ei pumpatessa enää tullut kuin pieniä määriä.
Itselläni rintakumi ei oikeasti pysynyt rinnassa vaan lähti kesken syötön irti, jos sitä ei ollut pessyt ja vieläpä ihan saippuavedellä ja sen jälkeen vielä keitin, kunnes vauva alkoi syödä kiinteitä. Minullakin oli useita rintakumeja, muistaakseni 8 kpl ja osan poltin kattilanpohjaankin väsymyksessäni, mutta joka ilta pesin sen päivän rintakumit. Hyvällä tuurilla saatoin käyttää päivän samaa rintakumia, mutta mitä vanhempi rintakumi, sitä huonommin se pysyi kiinni ja sitä useammin sitä piti pestä.
Jos rintakumin käyttö ei tunnu sinusta itsestäsi hankalalta, niin ongelma voi olla lähinnä siinä, että rinta saa kumia käyttäessä vähemmän simulaatiota kuin ilman kumia. Tämä VOI johtaa maidon tuotannon vähenemiseen. Kaikilla ei kuitenkaan ongelmia tule, koska toisilla tulee maitoa "luonnostaan" enemmän kuin toisilla, jolloin homma toimii myös rintakumin kanssa.
Useimmilla kyllä nänni muotoutuu imetyksen kestäessä niin, että imetys onnistuu myös ilman kumia. Jotkut ovat päässeet vähitellen kumista eroon sillä, että ovat aina leikanneet siitä palan pois - vähitellen isomman ja isomman. Imetystukihenkilöltä voisit saada enemmän vinkkejä siitä, miten kumista pääsee eroon.
Jos kuitenkin maito tuntuu riittävän hyvin viikosta ja kuukaudesta toiseen, ei ole mitenkään pakko yrittää päästä kumista eroon.