Suuttuisitko jos työkaveri huomauttais että haiset pahalle?
Ja menisi sen jälkeen sinusta aina kauemmas istumaan?
Kommentit (44)
Masentuisin. Mulla on ollut nuorena vuosia hajuongelma. Olisi pitänyt käydä monta kertaa päivässä suihkussa ja vaihdella puhtaita vaatteita pari kertaa päivässä. Muistan, kun kerran olin sairaalassa ja olin käynyt siellä suihkussa pari tuntia ennemmin, niin joku hoitaja sanoi toiselle, että tuo potilas voisi käydä suihkussakin. Ajattelin, että no niin,tässä sitä taas ollaan.
Mutta esim. hienhajuun ei aina auta pelkkä pesu saippualla ja vedellä. Silloin voi olla hyvä pyyhkiä kainalot pesun jälkeen desinfiointiaineella tai käsidesillä.
Täytyisi todella, todella vaivata se haju ennen kuin vihjaisin jotain siihen suuntaan.
Eli käytännössä en sanoisi enkä ole koskaan kenellekään moista sanonut. Enkä sano.
Nenäkästä, ylimielistä ja törkeäähän se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Suuttuisin sillä en varmasti haise pahalle. Huolehdin hygieniastani moitteettomasti enkä käytä siis myöskään likaisia vaatteita. Käyn joka aamu suihkussa ja koska harrastan aktiivisesti liikuntaa niin suihkussa on käytävä myös illalla. Edes palstalla ei voida väittää että suihku kaksi kertaa päivässä tarkoittaa huonoa hygieniaa. Käytän deodoranttia ja pesen hampaat aamuin ja illoin ja lisäksi tietenkin aina hammaslanka. Olisi siis selvää, että kyseessä on työpaikkakiusaaminen jos tällaisia väitteitä alkaisi joku esittämään.
Tästä huolimatta voi haista, sillä haju voi tarttua ympäristöstä. Olen 100 % varma, että lähisukulainen huolehti hygieniasta, heillä oli siistiä ja pyykättiin aina tarpeen tullen. Mutta he itse eivät huomanneet sitä talonsa hajua. Hänen äitinsä siitä sanoi, me muut ei oikein viitsitty. Lopulta sairastuminen altistumisen takia sai heidät muuttamaan. Nyt asuvat toisessa, mutta terveessä, talossa, eivätkä enää haise. Heillä siis koko perheen vaatteet haisi, kun olivat niin pinttyneitä. Joutuivat lopulta hävittämään lähes kaiken, kun tajusivat että huonekalut ja vaatteet ovat pilalla. Haju ei siis läheskään aina johdu hygienian puutteesta.
Itsellä vaihdevuosiaikana oli tuskaa, kun vaikka olisi puoli tuntia sitten käynyt suihkussa, saattoi kuuma hikiaalto pyyhkäistä koko kropan yli vuorokauden ajasta riippumatta. Onneksi tämä on nyt niin ohi, että näitä tulee vain öisin ja aamusuihkulla pärjää päivän.
Riippuisi miten sanoo. Jos nätisti, kahden kesken, olisin nolona ja kiitollinen.
Yhdelle miehelle töissä tekisi mieli sanoa hänen onnettomasta suuhygieniastaan. Hänen huoneensa haisee vaikka olisi jo poistunut sieltä. Ihmettelee kun tuuletusikkuna on auki aina kun tulee lounastauolta.
Jotenkin minusta tuntuu, että tätäkään asiaa suomalaisilla työpaikoilla de facto esitetään mitenkään erityisen huomaavaisesti toiselle.
Toivottavasti olen väärässä, mutta onhan tämä työpaikkakiusaajien luvattu maa.
No käykö ap suihkussa ja peseekö vaatteet? Jos harvoin tekee kumpaakaan, niin kyllä haisee ja jos vielä tupakoi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin hometalossa kauan ja olisin todella toivonut että joku olisi sanonut että hei te haisette homeelle.
Jälkeenpäin ymmärrän, miksi joku meni joskus kauemmas, koska se haju oli jo todella järkyttävä. Viikko pois sieltä talosta ja sen huomasi itsekin, ei kuitenkaan täysin.
Jos joku olisi sanonut jotain, oltais voitu lähteä aiemmin pois.
Myös sairaus voidaan huomata hajusta, joten olisin kiitollinen, vaikkakin nolo.
Kirjoitinkin viestini samaan aikaan, samasta asiasta. Tuskin edes olet sama henkilö, sillä tämä on yllättävän yleistä. Lapsuudenkodissani on myös hometta ja sen haistaa kun menee, muutaman päivän kun siellä on, hajua ei enää huomaa. Sitten kun tulee taas omaan kotiin, sen tarttumisen huomaa ja on pyykättävä puhtaatkin vaatteet matkalaukusta. En vaan saa muita uskomaan, että se pitäisi purkaa pois ja hankkia porukalle vaikka rivitalokämppä, jo heidän kunnonkoin takia. Mutta ei, ei siinä ole mitään vikaa, vaikka flunssa on jatkuvaa ja hajun huomaa moni.
Nää on näitä haju ihmisiä. Yhdellekin piti sanoa töissä että laitapa tuo tahrainen päitä pesuun jo kotona, ollut monta päivää jo sulla. Ihan naispuolinen ihminen. Ja hampaat keltaisen möhnän peitossa kun hymyilee.
AP:lle. Työpaikkakiusaamista.
Ei tuota vain sanota toiselle. Ellei nyt sitten koko työpäivää istuta kylki kyljessä, niin ehkä sitten... Ja tietenkin asiallisesti kahden kesken.
Vierailija kirjoitti:
No mä menin sanomaan yhdestä kerhotilasta, että se haisee. Ei olisi pitänyt. Nyt olen muuttunut kivasta ihmisestä varastavaksi valehtelijaksi. Sitä en viitsinyt sanoa, että se haju tarttuu niihin ihmisiinkin. Kaksi muuta sanoi samasta asiasta ja heille sama kohtalo. Mutta se on ihan järkky se haju. Hajuihin tottuu itse, jos on paljon esim. homeisessa tilassa. Myös eläinsuojeluihmiset haisee, mutta he ovat tottuneet niin siihen kissan pissan hajuun, että eivät itse sitä tajua. En ymmärrä, miten joku voi pitää kissatalossa samaa vaatetta ja sitten mennä vaikka kauppaan. Mä yhdessä vaiheessa tein sellaisessa vapaaehtoistyötä ja heti kotona piti pistää vaatteet pesuun ja käydä suihkussa. Lopettamisen syyt on sitten jo toinen juttu.
Jaa, en min ainakaan haise vaikka olen elinsuojelija.
Vierailija kirjoitti:
Ei kertonut tarkemmin. Sanoi vaan että pahalle ja kysyi kuinka usein käyn suihkussa. Ap
Kuinka usein käyt?
Kai ainoita hajuja mille ei voi mitään, on se sairaus missä iho haisee kalalle. Siihen ei ole lääkettä.
Muut hajut luulisi pystyvän poistamaan. Haiseeko vaatteet sille, ettei ne ole kuivuneet loppuun asti? Joillakin haisee vaatteet ummehtuneelle.
En noin voi asiaa esittää varsinkaan, tositen kuullen.
Oletko ap vaihdevuosi-ikäinen? Silloin usein tulee vähän ihmeellisiä hajuja ihosta mitä ei itse huomaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä menin sanomaan yhdestä kerhotilasta, että se haisee. Ei olisi pitänyt. Nyt olen muuttunut kivasta ihmisestä varastavaksi valehtelijaksi. Sitä en viitsinyt sanoa, että se haju tarttuu niihin ihmisiinkin. Kaksi muuta sanoi samasta asiasta ja heille sama kohtalo. Mutta se on ihan järkky se haju. Hajuihin tottuu itse, jos on paljon esim. homeisessa tilassa. Myös eläinsuojeluihmiset haisee, mutta he ovat tottuneet niin siihen kissan pissan hajuun, että eivät itse sitä tajua. En ymmärrä, miten joku voi pitää kissatalossa samaa vaatetta ja sitten mennä vaikka kauppaan. Mä yhdessä vaiheessa tein sellaisessa vapaaehtoistyötä ja heti kotona piti pistää vaatteet pesuun ja käydä suihkussa. Lopettamisen syyt on sitten jo toinen juttu.
Jaa, en min ainakaan haise vaikka olen elinsuojelija.
Jos vietät aikaasi eläinsuojassa pitkiä aikoja kerrallaan, haiset, ellet vaihda vaatteita ja peseydy sen jälkeen. Muista kuinka ekoilla kerroilla se haju oli kamala, sitten siihen tottui. Lomaa pari viikkoa ja heti sen hajun taas huomasi kun oli ollut pois.
Sanoisin vaan että kyllä kyllä, mutta haju on helpompi muuttaa kuin ulkonäkö. Ja menisin tahsllani lähemmäs. Aina.
Onneksi työskentelen hienhajuisessa äijäporukassa. Ei haittaa jos lemahtaa.
En, parempi tietää totuus kuin elää harhaluuloissa.
En suuttuisi. Olen itse kärsinyt työkaverini erittäin pahanhajuisesta hengityksestä. Röökimätä. En pystynyt sanomaan tyypille vaan otin etäisyyttä.
Me asuttiin hometalossa kauan ja olisin todella toivonut että joku olisi sanonut että hei te haisette homeelle.
Jälkeenpäin ymmärrän, miksi joku meni joskus kauemmas, koska se haju oli jo todella järkyttävä. Viikko pois sieltä talosta ja sen huomasi itsekin, ei kuitenkaan täysin.
Jos joku olisi sanonut jotain, oltais voitu lähteä aiemmin pois.
Myös sairaus voidaan huomata hajusta, joten olisin kiitollinen, vaikkakin nolo.