Työhakemusten käsittelijät: pitkä vai lyhyt CV?
Olen hakemassa töihin, josta minulla on toisessa yrityksessä ennestään kymmenen vuoden työkokemus.
Riittääkö lyhyt CV, jossa on vain työn kesto sekä nimikkeet vai pitäisikö nettihakemuksen lisäksi laittaa pidempi CV, jossa on myös tarkemmat työtehtävät? Ala on sen verran pieni, että tehtävänimikekin jo kertoo että kokemusta on.
Kommentit (36)
Mahdollisimman lyhyt, mahdollisimman persoonallinen (olematta mitenkään älytön), mahdollisimman informatiivinen ja konkreettinen. Karsi kaikki turha pois ja avaa sitä, mitä olet todella tehnyt, mitä todella osaat. Kerro, miten erotut muista hakijoista.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 10:16"]
Mahdollisimman lyhyt, mahdollisimman persoonallinen (olematta mitenkään älytön), mahdollisimman informatiivinen ja konkreettinen. Karsi kaikki turha pois ja avaa sitä, mitä olet todella tehnyt, mitä todella osaat. Kerro, miten erotut muista hakijoista.
[/quote]
miten tavallinen toimistorotta voi erottua muista hakijoista? Mitä asioita?
Olen käsitellyt CV:itä, jotka ovat 3-4 sivuisia ja niihin oli merkattu joka helkutin muutaman tunnin mittaiset lyhytkurssitkin. Rekrytoijan kommentti näihin oli ettei edes lue niitä enkä jaksanut minäkään.
Suhteellisen lyhyt, jossa on mainittu juuri hakemaasi työhön liittyvät työt ja pikkasen jotain muuta, joka voi tuoda lisäbonusta. Eikä liian vanhoja juttuja!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 10:36"]
Olen käsitellyt CV:itä, jotka ovat 3-4 sivuisia ja niihin oli merkattu joka helkutin muutaman tunnin mittaiset lyhytkurssitkin. Rekrytoijan kommentti näihin oli ettei edes lue niitä enkä jaksanut minäkään.
Suhteellisen lyhyt, jossa on mainittu juuri hakemaasi työhön liittyvät työt ja pikkasen jotain muuta, joka voi tuoda lisäbonusta. Eikä liian vanhoja juttuja!
[/quote]
3-4 sivua??? Jestas :o
Jätä pois kaikki irrelevantit jutut. Jos haet IT-alan töitä, jätä pois lukioaikainen kesätyösi mäkkärillä, ja saaristolaivurikurssisi (ellei koodausprojekti liity merenkulkuun...). Ja joo, ei ne harrastukset tuo mitään lisäbonaria. Turha pois vaan.
eiks pitkät cv:t kuuluu poliitikkojen kotisivuille? "katsokaa miten ahkera ja hyvä minä olen!". ei sellaista ilmapiirinpilaajaa halua kukaan työpaikalleen?
Mä olen useamman kerran haastattelussa kuullut, että olen siellä nimenomaan siksi, että työkokemuksen ja koulutuksen lisäksi harrastukseni ovat herättäneet mielenkiinnon. Ainakin viimeisen työpaikkani sain jopa osittain niiden ansiosta, haettiin tietynlaista tyyppiä ja kuulemma juuri harrastusyhdistelmäni kertoi, että olen sellainen.
Harrastukset nimenomaan auttavat tekemään siitä toimistorotan CV:stä persoonallisen. Eli niitä ei missään tapauksessa kannata jättää pois. Jos harrastukset ovat hyvin tavanomaisia, voi miettiä josko lyhyesti mainitsisi, mitä niistä on oppinut/ mitä ne antavat ko työhön. Tyyliin lukeminen > kehittää ilmaisukykyä, juoksu >kehittää pitkäjänteisyyttä, käsityöt > silmää yksityiskohdille jne. Jos harrastat miekannielentää, oluen panemista ja ikebanaa, harrastukset puhuvat puolestaan, eikä niitä tarvitse lähteä avaamaan. [quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 11:27"]
Ja joo, ei ne harrastukset tuo mitään lisäbonaria. Turha pois vaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 11:54"]
Mä olen useamman kerran haastattelussa kuullut, että olen siellä nimenomaan siksi, että työkokemuksen ja koulutuksen lisäksi harrastukseni ovat herättäneet mielenkiinnon. Ainakin viimeisen työpaikkani sain jopa osittain niiden ansiosta, haettiin tietynlaista tyyppiä ja kuulemma juuri harrastusyhdistelmäni kertoi, että olen sellainen.
Harrastukset nimenomaan auttavat tekemään siitä toimistorotan CV:stä persoonallisen. Eli niitä ei missään tapauksessa kannata jättää pois. Jos harrastukset ovat hyvin tavanomaisia, voi miettiä josko lyhyesti mainitsisi, mitä niistä on oppinut/ mitä ne antavat ko työhön. Tyyliin lukeminen > kehittää ilmaisukykyä, juoksu >kehittää pitkäjänteisyyttä, käsityöt > silmää yksityiskohdille jne. Jos harrastat miekannielentää, oluen panemista ja ikebanaa, harrastukset puhuvat puolestaan, eikä niitä tarvitse lähteä avaamaan.
[/quote]
Rekrytoimiston mainostaja / CV-kurssien pitäjä paikalla?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 10:36"]
[/quote]
3-4 sivua??? Jestas :o
[/quote]
No jos on ikää 40+ ja paljon erilaista koulutusta, työkokemusta ja kokemusta erilaisista luottamustoimista ym., kolme sivua tulee helposti täyteen (siis kun ei tunge niitä sivuja täyteen pientä pränttiä vaan muotoilee sivut riittävän väljiksi ja luettaviksi!).
Riippuu tietenkin iästä, kokemuksesta ja etenkin haettavasta työstä, mitä CV:ssä kannattaa esiin tuoda.
t. itse 46-vuotias ja kolmesivuisella CV:llä vakityön saanut
Vaikka olen vasta kolmekymppinen saan pienelläkin präntillä helposti kolme sivua täyteen! Tervetuloa pätkätyöläisyyteen...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 11:59"]
Vaikka olen vasta kolmekymppinen saan pienelläkin präntillä helposti kolme sivua täyteen! Tervetuloa pätkätyöläisyyteen...
[/quote]
Höh! Laitat tietysti pikkupätkät yhteen 1.1.2007-31.12.2013 erinäisiä it-alan töitä.
No ei tietenkään näin! Ei tuollaisesta ylimalkaisuudesta saa kuvaa siitä, mitä työssä on tehty. Ei CV:ssä ole tarkoitus luetella pelkkiä tehtävänimikkeitä, vaan kertoa mitä työssään on tehnyt, mistä vastannut, mitä saanut aikaiseksi ja mitä oppinut! Ei se pelkkä titteli mitään kerro.[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:04"]
[/quote]
Höh! Laitat tietysti pikkupätkät yhteen 1.1.2007-31.12.2013 erinäisiä it-alan töitä.
[/quote]
Ja onnea sitten vaan että joku palkkaa "erinäisellä kokemuksella"...??[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
Hohhoijaa, Tä työnhaku on kyllä supermasentavaa. Tuntuu ihan toivottamalta, kun tollaset pikku muotoseikat olevinaan on niin hemmetin tärkeitä. Ja vaikka kuinka olisi kaikki viimeisen päälle niin aina löytyy vähintään 20 pätevämpää. Ennen sain työpaikat kymmenen rivin sähköposteilla. Ihan ohis vaan..
Aivan oikein. Tuollainen "sekalaisia it-alan duuneja" -tyyppinen ratkaisu ei todellakaan anna hyvää kuvaa osaamisesta.
Liika liirumlaarum on pahasta, mutta superlyhyt CV, josta ei mitenkään käy ilmi se, mitä hakija on työtehtävissään tehnyt ja millaista todellista osaamista hänellä on, on sekin huono.
t. rekrytoija
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:09"]
No ei tietenkään näin! Ei tuollaisesta ylimalkaisuudesta saa kuvaa siitä, mitä työssä on tehty. Ei CV:ssä ole tarkoitus luetella pelkkiä tehtävänimikkeitä, vaan kertoa mitä työssään on tehnyt, mistä vastannut, mitä saanut aikaiseksi ja mitä oppinut! Ei se pelkkä titteli mitään kerro.[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ÄLKÄÄ PERKELE TOPPOSTATKO! Sanoo kyllä teidän "tiedoista" jotain...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:12"]
Hohhoijaa, Tä työnhaku on kyllä supermasentavaa. Tuntuu ihan toivottamalta, kun tollaset pikku muotoseikat olevinaan on niin hemmetin tärkeitä. Ja vaikka kuinka olisi kaikki viimeisen päälle niin aina löytyy vähintään 20 pätevämpää. Ennen sain työpaikat kymmenen rivin sähköposteilla. Ihan ohis vaan..
[/quote]
totta, niin totta. Voi olla vaikka kuinka hyvä työntekijä mutta jos ei hakemusta osaa muotoilla niin siihen tyssää. Toisekseen ei "saisi" olla myöskään mikään kotirotta vailla sosiaalisia kontakteja, sillä verkostoituminen on kaiken a ja o. Minä uuvun..
Mitä tarkoittaa "TOPPOSTATKO"? Mitä kieltä se on?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:13"]
ÄLKÄÄ PERKELE TOPPOSTATKO! Sanoo kyllä teidän "tiedoista" jotain...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:20"]
Mitä tarkoittaa "TOPPOSTATKO"? Mitä kieltä se on?
[/quote]
Jos et tiedä, niin voit kysyä poliisilta.
Mä en ole rekrytoija, mutta sun kannattais ehkä miettiä alaa myös siltä lantilta, että onko väliä, millaista se sun alan kokemus on, vai vain sillä, että sitä on. Jos väliä on vain sillä, että ylipäänsä on kokemusta, säästä rekrytyypin vaivaa ja pane vain lyhyt cv. Jos taas kokemuksen laatu on se, joka erottaa sinut muista hakijoista ja osoittaa että olet juuri sopiva juuri tähän tehtävään (paremmin kun mihin tshansa randomiin alan tehtävään) niin pane pidempi.
Eli mieti, onko alan sisäistä erikoistumista paljon vai vähän ja onko sulla kilpailevia hakijoita paljon vai vähän?