Työhakemusten käsittelijät: pitkä vai lyhyt CV?
Olen hakemassa töihin, josta minulla on toisessa yrityksessä ennestään kymmenen vuoden työkokemus.
Riittääkö lyhyt CV, jossa on vain työn kesto sekä nimikkeet vai pitäisikö nettihakemuksen lisäksi laittaa pidempi CV, jossa on myös tarkemmat työtehtävät? Ala on sen verran pieni, että tehtävänimikekin jo kertoo että kokemusta on.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:35"]
Minulla mahtuu kahdelle sivulle, vaikka vaikeaa se on. Tiedän, että pitempi CV on monelle rekrytoijalle liian pitkä. Vaikka kokemusta olisi kuinka paljon, CV:ssä pitää mainita olennainen, ei kaikkea mahdollista yhden päivän koulutusta, selostuksia kouluaikaisista töistä tai muuta epäolennaista.
[/quote]
Minulla menee kolmelle sivulle väkisinkin. Eikä CV:ssä ole mitään kouluaikaisia kesätöitä tai parin päivän koulutuksia! Omaa alaa ajatellen relevanttia koulutusta ja erilaista kokemusta on vain yksinkertaisesti paljon. Olen luetuttanut CV:n parillakin rekrytointialan ammattilaisella, ja he ovat todenneet, ettei siinä ole mitään turhaa. Tuolla CV:llä olen kyllä töitä saanut, että ei se pituuskaan välttämättä ole ehdoton no-no.
Totta. Voi että inhoan myös sitä hetkeä, kun työhaastattelussa sanotaan tyyliin, että meillä on ollut aivan loistavia haastateltavia, joten myy nyt itsesi meille, että miksi juuri sinut pitäisi valita! Ai että ihan tottako se, mitä nyt seuraavan kahden lauseen aikana sanon, ratkaisee tämän homman eikä osaamiseni, kokemukseni, sopivuuteni työyhteisöön ja tehtävään yms.?! Pelleilyä, ja sen tietää myös haastattelija.
En vaan jaksa näitä pelejä. Aika harva työ perustuu kuitenkaan siihen, miten supliikisti ja vakuuttavasti pystyy parilla lauseella itseään kehumaan ja yhteistä menestystä firman kanssa visioimaan. On sellaisiakin töitä, mutta en ole niihin hakenut vaan ihan perus asiantuntijatyöhön toimistossa. Koko tuo show on niin naurettavaa, että tuon kysymyksen kohdalla tekisi mieli poistua paikalta :D [quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:12"]
Hohhoijaa, Tä työnhaku on kyllä supermasentavaa. Tuntuu ihan toivottamalta, kun tollaset pikku muotoseikat olevinaan on niin hemmetin tärkeitä. Ja vaikka kuinka olisi kaikki viimeisen päälle niin aina löytyy vähintään 20 pätevämpää. Ennen sain työpaikat kymmenen rivin sähköposteilla. Ihan ohis vaan..
[/quote]
Yksi vaihtoehto on laittaa hakemukseen sellaista osaamista ja näyttöjä, jotka ei CV:hen mahdu. Hakemuksessahan pitää perustella, miksi olisi oikea henkilö tehtävään.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:47"]
Totta. Voi että inhoan myös sitä hetkeä, kun työhaastattelussa sanotaan tyyliin, että meillä on ollut aivan loistavia haastateltavia, joten myy nyt itsesi meille, että miksi juuri sinut pitäisi valita! Ai että ihan tottako se, mitä nyt seuraavan kahden lauseen aikana sanon, ratkaisee tämän homman eikä osaamiseni, kokemukseni, sopivuuteni työyhteisöön ja tehtävään yms.?! Pelleilyä, ja sen tietää myös haastattelija.
En vaan jaksa näitä pelejä. Aika harva työ perustuu kuitenkaan siihen, miten supliikisti ja vakuuttavasti pystyy parilla lauseella itseään kehumaan ja yhteistä menestystä firman kanssa visioimaan. On sellaisiakin töitä, mutta en ole niihin hakenut vaan ihan perus asiantuntijatyöhön toimistossa. Koko tuo show on niin naurettavaa, että tuon kysymyksen kohdalla tekisi mieli poistua paikalta :D
[/quote]
Täysin samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:49"]
Yksi vaihtoehto on laittaa hakemukseen sellaista osaamista ja näyttöjä, jotka ei CV:hen mahdu. Hakemuksessahan pitää perustella, miksi olisi oikea henkilö tehtävään.
[/quote]
Minulla ainakin on CV:ssä kaikki oleellinen. En ymmärrä, mitä ne muut näytöt olisi? Peruskoulun tokalla voitettu piirrustuskilpailu?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 10:36"]
Olen käsitellyt CV:itä, jotka ovat 3-4 sivuisia ja niihin oli merkattu joka helkutin muutaman tunnin mittaiset lyhytkurssitkin. Rekrytoijan kommentti näihin oli ettei edes lue niitä enkä jaksanut minäkään.
Suhteellisen lyhyt, jossa on mainittu juuri hakemaasi työhön liittyvät työt ja pikkasen jotain muuta, joka voi tuoda lisäbonusta. Eikä liian vanhoja juttuja!
[/quote]
Omalla kohdallani CV:n pituus ja laatu on hyvä mittari, että osaako hakija erottaa olennaisen epäolennaisesta. Yleensa 1 sivu on maksimi, mutta joskus 2 sivuakin on ok, jos antaa tarvittavia lisätietoa hakijasta.
Ja tietojen olennaisuus määräytyy työn mukaan. On eri asia hakeeko ensimmäisiä "oikeita" työpaikkoja vai pitkän kokemuksen asiantuntijatehtäviä.
Eli kokeneellakin tekijällä CV:n pitäisi mahtua kahdelle sivulle, ymmärtäisin.
En vaan jaksa näitä pelejä. Aika harva työ perustuu kuitenkaan siihen, miten supliikisti ja vakuuttavasti pystyy parilla lauseella itseään kehumaan ja yhteistä menestystä firman kanssa visioimaan. On sellaisiakin töitä, mutta en ole niihin hakenut vaan ihan perus asiantuntijatyöhön toimistossa. Koko tuo show on niin naurettavaa, että tuon kysymyksen kohdalla tekisi mieli poistua paikalta :D [quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:12"]
Hohhoijaa, Tä työnhaku on kyllä supermasentavaa. Tuntuu ihan toivottamalta, kun tollaset pikku muotoseikat olevinaan on niin hemmetin tärkeitä. Ja vaikka kuinka olisi kaikki viimeisen päälle niin aina löytyy vähintään 20 pätevämpää. Ennen sain työpaikat kymmenen rivin sähköposteilla. Ihan ohis vaan..
[/quote]
[/quote]
Veit sanat suustani! En ole tosin muutamaan vuoteen joutunut töitä hakemaan mutta todellakin tuo työnhakupeli on peli, jota minä en hallitse. Tähän asti päässyt töihin jotenkin muuten, "kautta rantain" .8
Ehkä se cv riippuu alastakin. Itse olen ollut töissä vain päiväkodeissa, joko hoitajan tai lastentarhanopettajan sijaisena. Pätkiä on kertynyt kymmeniä, ja jos erittelisin jokaisen erikseen, veisi se viisi A4:n arkkia. Joten jatkossakin minun cv:ssä on esim. 1.1.2003-23.12.2009 päivähoitajan sijaisuuksia päiväkodeissa aa, bb ja cc. Mikään ei erota noista sijaisuuksia toisistaan. Mitään erityistaitoja minulla ei ole ompelun ja askartelun lisäksi, en osaa viittomakieltä, en osaa laulaa enkä soittaa. Olen kuitenkin pätevä hallitsemaan suuremmankin ryhmän yksinäni ja erittäin haka nukuttamaan lapsen kuin lapsen.
Erotu nyt sitten näillä joukosta! (en ole työtön, mutta jos olisin, niin hankalaksi menisi)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:37"]
Ehkä se cv riippuu alastakin. Itse olen ollut töissä vain päiväkodeissa, joko hoitajan tai lastentarhanopettajan sijaisena. Pätkiä on kertynyt kymmeniä, ja jos erittelisin jokaisen erikseen, veisi se viisi A4:n arkkia. Joten jatkossakin minun cv:ssä on esim. 1.1.2003-23.12.2009 päivähoitajan sijaisuuksia päiväkodeissa aa, bb ja cc. Mikään ei erota noista sijaisuuksia toisistaan. Mitään erityistaitoja minulla ei ole ompelun ja askartelun lisäksi, en osaa viittomakieltä, en osaa laulaa enkä soittaa. Olen kuitenkin pätevä hallitsemaan suuremmankin ryhmän yksinäni ja erittäin haka nukuttamaan lapsen kuin lapsen.
Erotu nyt sitten näillä joukosta! (en ole työtön, mutta jos olisin, niin hankalaksi menisi)
[/quote]
Totta ja nuo vahvuudet varmaan ovat monen muunkin cv:ssä eli kyllä on vaikeaa työn löytäminen. Pitäisi tuntea paljon ihmisiä ja tehdä itseään tykö jokapaikassa myös vapaa-ajalla. Se kai olisi toimivin keino.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:37"]
[/quote]
Aivan! Tää "pitää erottua joukosta"-vouhotus on ihan turhaa. Jos työpaikkaa kohden on 200 hakijaa, niin vaikka "erottuu joukosta", niin tuurilla sinne töihin mennään.
Helppolukuinen, selkeä, tiivis. Pitäisi mahtua kahteen sivuun.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:54"]
En vaan jaksa näitä pelejä. Aika harva työ perustuu kuitenkaan siihen, miten supliikisti ja vakuuttavasti pystyy parilla lauseella itseään kehumaan ja yhteistä menestystä firman kanssa visioimaan. On sellaisiakin töitä, mutta en ole niihin hakenut vaan ihan perus asiantuntijatyöhön toimistossa. Koko tuo show on niin naurettavaa, että tuon kysymyksen kohdalla tekisi mieli poistua paikalta :D
[/quote]
Täysin samaa mieltä!
[/quote]
Samaa mieltä minäkin!
Usein juuri niiden mänttien erilaisten konsulttien esittämät kysymykset on näitä ympäripyöreitä mukanokkelia kysymyksiä. Sellaisten, jotka on palkattu pelkästään rekrytointitarvetta varten. Kun firman omat työntekijät haastattelee, kysymykset on paljon relevantimpia työtehtävää ajatellen.
Mua ärsyttää, kun tosi monet paikat on nykyään joidenkin ammattimaisten rekrytointifirmojen takana. Uskoisin, että työllistyminen olisi helpompaa, jos siinä välissä ei olisi rekrytoijaa karsimassa hakemuksia. Mä olen saanut melkein aina paikan, kun työnantaja on haastatellut mua suoraan. Rekrytointifirmojen välityksillä jaetuista paikoista ei ole juuri koskaan kuulunut mitään.
Olen nyt ihan tyytyväisenä lähetellyt kolmen sivun cv:tä, jossa paljon kappalevälejä tms. Täytyykin sitten ilmeisesti tiiviistää kahdelle, vaikka kyllähän se niillekin hyvin mahtuu. Jotenkin ajatellut vaan luettavuutta. Ketuttaa koko homma. Eikä töistä mitään toivoa.
Kun olen akateemisena hakenut jatkorahoitusta säätiöiltä, on tainnut olla kolmenkin sivun cv. Joskus ne määrääväät jotain pituusrajoja. Tämä vielä menee, mutta jos aikoo hakea normaalityöelämästä, on aika vaikea vääntää julkaisupainotteinen cv ikään kuin työpainotteiseksi. En varmaan normitöitä koskaan saakaan.
Minulla mahtuu kahdelle sivulle, vaikka vaikeaa se on. Tiedän, että pitempi CV on monelle rekrytoijalle liian pitkä. Vaikka kokemusta olisi kuinka paljon, CV:ssä pitää mainita olennainen, ei kaikkea mahdollista yhden päivän koulutusta, selostuksia kouluaikaisista töistä tai muuta epäolennaista.