Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan television katselu

Vierailija
02.01.2014 |

Kuinka tarkkoja olette siitä saako vauva katsoa televisiota? Meillä vauva 8 kk joka touhuaa omien lelujen parissa kun olemme olohuoneessa, mutta välillä jää katsomaan telkkaria ja kovasti kiinnostaisi siellä pyörivät ohjelmat.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:08"]

Totta on, että alle 3-vuotiaille TV ei sovi lainkaan. Radiota voi käyttää ja soittaa esim. musiikkia, jos vauva on ihan pakko jättää välillä yksin hereillä ollessaan.

[/quote]

Kommenttisi on muuten järkevä, mutta tämä viimeinen väite ei ole "totta". Tämä on ilmeisesti jossain kasvatustieteen mediakasvatusta koskevassa tenttikirjassa esitetty, ei aukottomasti tieteellisesti kaikkien lasten ja kaiken televisio-ohjelman osalta todistettuun teoriaan (jos näin olisi, esim. tuo AAP suosittelisi sitten, ettei alle 3-vuotiaiden lasten anneta katsoa televisiota koskaan, missään olosuhteissa, kuten he suosittelevat esim. tiettyjen ruoka-aineiden poistoa lasten ruokavaliosta) perustuva ajatus. Minäkin muistan itse asiassa hämärästi tämän lukeneeni opiskellessani mediakasvatusta vähän toisesta kulmasta mediatieteen opintojen yhteydessä, mutta en siis lopullisena totuutena television vaikutuksesta lapsiin.

En myöskään ymmärrä, mikä perustavan laatuinen ero olisi esim. sillä että a) vauva kuulee Mozartia Classic FM:ltä b) vauva kuulee Mozartia Mezzolta (klassisen musiikin tv-kanava), ja näkee mahdollisesti ne soittajat sivusilmällä ruudulta. Meillä on vauva altistettu kummallekin.

Vierailija
42/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:46"]

Isovanhempien mielestä on kauhean hauskaa katsella vauvan kanssa telkkaria, koska vauva rauhoituu ja jää tuijottamaan ruutua. Onneksi ei tarvitse pyytää hoitoapua kuin todella harvoin. Onhan asiasta sanottu, mutta anopit eli molemmat isoäidit eivät ota kuuleviin korviinsa. Hokevat vain "ai että miten tykkää seurata telkkaria". Onneksi tuota tapahtuu todella harvoin, koska (tietysti) hoidamme lapsemme itse, joten en usko että vauvastamme tulee ihan kauheasti 100% telkkarittomia lapsia tyhmempi :)

[/quote]

Olisivatkohan isoäidit television vaaroista tietämättöminä (tosin nämä teoriat olivat hurjimmillaan joskus 1970-luvulla...) joskus tehneet tuota samaa omien lastensa kanssa? Ilmeisesti sitten ajattelevat, ettette te tuon takia ole menneet piloille, kun jatkavat lastenlastenkin kanssa. ;-) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te telkkarittomat tissitakiaisten äidit olette tehneet ne ekat kuukaudet, kun vauva asuu tissillä jotain 8 tuntia päivässä? Tuijotatte vauvaa silmiin koko tuon ajan? Tuijotatte seinää? Harva jaksaa mitään kovin kehittävää siinä väsymyksessä lukeakaan. Mun tuttavapiirissä kaikki katsovat telkkaria tai pelaavat tabletilla (välkkyy kuvia ja vie äidin huomion, tuskin sen parempi vaihtoehto).

Ne hetket, kun vauva nukkuu, käytetään itse nukkumiseen tai kotitöihin, koska harva tuonikäinen pysyy tississä kiinni liikkeessä, eikä kauhean turvallistakaan laittaa vaikka kuumaa ruokaa samalla kun imettää.

Vierailija
44/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksa muistaa, koska meillä on lapset "keksineet" telkkarin. Esikoista tietenkin suojeltiin hysteerisesti, mutta varmaan lähempänä 1-veenä rakastui Titi-nalleen ja niitä katsoi ja rytmitti mukana. Muutenkin kaikki ne ekat dvd:t oli puhtaasti musiikki-dvd:tä (Titi, Fröbelit, jne.), koska musta ne oli jotenkin vähemmän pahoja sen musiikin takia. Lähinnä lapsi katseli niitä aamuisin, kun siivosin keittiön aamupalan jäljiltä ja kävin suihkussa.

Sitten kun perheeseen alkoi tulla lisää lapsia, ne on vain kaikki olleet siinä samassa olkkaritilassa, vauvasta isoimpaan (4kpl). Viimeisin on ollut varmaan 4-kuisesta asti siinä aamutv:n lastenohjelmia ihmettelemässä. Välillä katsovat, välillä leikkivät, välillä lepertelevät pienimmälle. Tunnin-puolitoista varmaan kaikkineen katsovat.

Mutta sitten meillä luetaan vastapainoksi todella paljon. 3 ekaa ovat puhuneet KAIKKI 1,5-vuotiaina 3-4 sanan lauseita, kaikilla on ollut viimeistään 2-vuotiaina kaikki äänteet puheissaan, käyttävät neuvolan mukaan hämmästyttävän rikasta kieltä. Jotkut lasten kavereista on välillä hoomoilasena, kun eivät tajua jotain sanaa, mitä meidän lapset käyttää. 

Että ei se telkku nyt musta ihan saatanasta ole. Riippuu vähän, mitä sieltä antaa katsoa ja kuinka paljon. En mäkään niitä Nelosen hengästyttäviä takaa-ajo ja räiskintä-lastenohjelmia anna katsoa. Pikkukakkonen ja joitain tärppejä Juniorilta. Paljon laadukkaita LASTENmusaohjelmia ja ohjelmia, joissa käytetään hyvää suomea. Kaikki voicet ja idolsit on ihan pannassa, koska ne aiheuttaa kummaa keekoilua parilla tyttölapsellani.

En mä oo ollu huolissani siitä vauvojen tv:n "katselusta". Ei ainakaan meidän vauvat oo jaksanu kauan sitä katsella, lelut kiinnostaa enemmän. Aika pian sieltä lattianrajasta on huikittu parempaa viihdyttäjää.

Vierailija
45/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tosi tarkkoja. Katsotaan ohjelmia silloin, kun vauva ja taapero eivät ole läsnä. Kestämme kyllä, me aikuiset, televisiottomuuden. Lapset ovat parasta ohjelmaa.

Vierailija
46/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölytoosat kiinni vauva perheessä. Musiikkia kehiin ja sekin rauhallista, jutella voi ja lauleskella. Vauva aika menee nopeasti ohi. Aika pian alkaa aika jolloin satuja luetaan päivittäin monta kertaa.

Vierailija
47/58 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimpien (julkaistu Media Science monthly issue 102) tutkimuksien mukaan tv:n katselu nimenomaisesti kehittää aivoja tehokkaammin mikäli vanhemmat eivät ole suorittaneet ylempää korkeakoulututkintoa(masters degree). En usko, että suomessa tämä olisi mennyt sensuurista läpi kun täällä mennään aina heikompien tahdissa. Elsevieristä voi ostaa artikkelin ja tosiaan kyseessä on tieteellinen kehti, jossa artikkelit ovat ennen julkaisuaan kiertäneet useilla asiantuntijoilla. Suomessa muutenkin viitataan wikipediaan ja se kertoo jo kaiken kirjoittajasta.

Vierailija
48/58 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän neiti on ollut samassa tilassa telkkarin kanssa ihan siitä asti kun tultiin sairaalasta kotiin.. Yleensä telkkarista näkyy facebook tai joku muu nettisivu, iltaisin mies pelaa playstationilla jotain räiskintä peliä ja vauva saattaa tuijotella sitä sitteristä. Neiti on nyt 7vk. Tuskin tuosta tytöstä sen tyhmempää tulee kun muistakaan...

Vierailija
49/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:12"]Kai tämä tiedote on ihmisille, jotka sitovat lapsen sitteriin tv:n eteen koko päiväksi tai itse tuijottavat tv:tä koko ajan ja jättävät lapsen huomioimatta.

En itse usko, että tv:n pitämistä ajoittain taustalla päällä on mitään haittaa. Suurin osa lapsista tykkää elämän äänistä. Itse laitan esim. suihkuun mennessäni tv:n päälle, koska olen huomannut, että vauva jaksaa silloin odottaa paremmin. Vauvalle tulee turvallisempi olo kun ei koe olevansa täysin yksin. Katson, että ohjelma on rauhallista.

Onhan normaalissa elämässäkin paljon aistiärsykkeitä. Oma vauvani on rauhallinen, mutta pitää paikoista, joissa tapahtuu paljon. Esim. kahviloissa ja ravintoloissa nauttii ihmisten katselemisesta ja perhekerhoissa muiden lasten äänistä.

Puheen kehityksen kannalta voi olla myös hyötyä jos kotona on välillä tv tai radio päällä. Varsinkin silloin jos lapsi on paljon äidin kanssa kahdestaan kotona. Normaalilla äidillä ei tv tai radio vähennä lapselle puhumista, mutta harvoin kukaan jaksaa koko päivää pitää monologia vauvalle, joka ei vielä puhu. Tällöin tv voi olla hyvä lisä lapsen kuulemaan puheeseen.

[/quote]

Kuka jättää vauvan yksin (olkkariin ilmeisesti) kun menee suihkuun???

[/quote]

Minä jätän suihkuun mennessäni vauvan yksin olkkariin leikkikehään puuhaamaan lelujensa kanssa. Mikä siinä on ongelma? Miten itse toimit?

[/quote]

Kiitos vastauksesta, ihmettelin kun vaan alapeukkuja tullut.

Eli siis Otan mukaan, aina ollut vahdittava. Tämä on varmaan joku luonnekysymys, olen kyllä kuullut että on myös helppoja vauvoja.. No ihan pienenä ei voinut jättää selälleen kun pyrki liikkeelle/kääntymään. Sitten sitteristä pyrki karkuun. Sitten oli leikkikehä mutta eihän sinne voi yksin jättää kun pyrkii kiipeämään pois!

Vierailija
50/58 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:57"]

Mitä te telkkarittomat tissitakiaisten äidit olette tehneet ne ekat kuukaudet, kun vauva asuu tissillä jotain 8 tuntia päivässä? Tuijotatte vauvaa silmiin koko tuon ajan? Tuijotatte seinää? Harva jaksaa mitään kovin kehittävää siinä väsymyksessä lukeakaan. Mun tuttavapiirissä kaikki katsovat telkkaria tai pelaavat tabletilla (välkkyy kuvia ja vie äidin huomion, tuskin sen parempi vaihtoehto).

Ne hetket, kun vauva nukkuu, käytetään itse nukkumiseen tai kotitöihin, koska harva tuonikäinen pysyy tississä kiinni liikkeessä, eikä kauhean turvallistakaan laittaa vaikka kuumaa ruokaa samalla kun imettää.

[/quote]

Mä olen lukenut kirjoja. Se aika on niin ihanaa myös sen takia kun ehtii lukea tosi paljon vaikka myös itse nukkuu ja katsoo paljon myös vauvaa silmiin :) Olen nyt toisenkin lapsen kanssa ehtinyt aika paljon lukea vaikka esikoinenkin on kotihoidossa, iltaisin ja viikonloppuisin kun mies kotona on ollut aikaa tähän. Silloin kun olen yksin lasten kanssa useimmiten teen samalla jotain esikoisen kanssa, ainakin juttelen jos ei muuta, usein myös luen hänelle kirjoja samalla kun imetän.

Itse pyrin siihen, ettei vauva juuri televisiota katselisi mutten ole ehdoton asian suhteen. Joskus jopa miehen kanssa istuskelemme tietokoneen (meidän televisio kun oikeata ei ole!) ääressä illalla niin että jommalla kummalla on vauva sylissä yleensä kasvot pois tietokoneelta ja katsomme jotakin yhdessä. Ja kuopusvauva on toki joskus samassa huoneessa, jossa esikoinen katsoo päivän piirrettynsä.

Omien vanhempieni luona ja anoppilassa kuitenkin häiritsee, että  televisio on melkein kokoajan päällä ja tulisi sieltä mitä tahansa ja eivät myöskään huomaa sitä jos joku ei sovi yhtään lapsille. Valitettavasti oma kokemukseni työelämän kautta tukee vahvasti sitä, että esimerkiksi oppimisvaikeuksia, keskittymiskyvyttömyyttä ja käytöshäiriöitä on paljon lapsilla, joiden kotona on televisio jatkuvast auki ja lapset saavat sitä paljon katsoa, näin siitä huolimatta, että lapset katsoisivat lastenohjelmia. Kaikkein järkyintä on musta joku disney channel jos eivät lapset osaa sanaakaan enkkua niin onpa opettavaista vahdata aamusta iltaan sellaista. Olen itse sosiaalityöntekijä ja olen nähnyt tätä paljon ja myös puheterapeutti tuttavani sanoi, että kielenkehityksellä ja vanhempien toiminnalla on aika iso merkitys. Tästä ei pidä kenenkään loukkaantua, neroja voi kasvaa television äärellä ja lapsella voi olla vaikka mitä ongelmia vaikka vanhemmat loruilisivat hänen kanssaan päivät pitkät eikä olisi koskaan televisiota nähnytkään.

Vierailija
51/58 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on saanut katsella Pikkukakkosta jo ollessaan yksivuotias, on nyt 1v ja 1kk ja sanavarasto 10-15 sanaa. Ei mikään huono mielestäni. Paljon enemmän kuin se, että katsooko vauva televisiota vai ei, vaikuttaa se paljonko lapselle luetaan ja kuinka paljon hänelle puhutaan, keskustellaan ja kysellään asioita.

Minä olen tapittanut silmät kiiluen Muumeja koko pienen ikäni ja olin kasiluokalla valtakunnallisessa äidinkielen testissä Helsingin koululaisista paras. Ei mikään meriitti, mutta en todellakaan usko, että sillä on niin suuren suurta merkitystä. Onko noissa tutkimuksissa huomioitu sitä, että paljon tv:tä katsovat vanhemmat voivat muutenkin olla passiivisempia tai jopa masentuneita eivätkä puhu ja keskustele lapsen kanssa kotona? Vai onko vain vedetty johtopäätöksiä ilman taustojen selvittelyä.

Vierailija
52/58 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:39"]Tutkimusten mukaan jokainen tunti, jonka alle 2-vuotias viettää tvn ääressä, vähentää 8-16 sanan verran sitä sanavarastoa, joka hänellä muutoin olisi 3-vuotiaana.

Lapsi ei juuri opi puhumaan tvstä, koska tv ei ole interaktiivinen. Oppiakseen puhetta lapsi tarvitsee vierelleen aikuisen, joka kiinnittää huomiota lapseen, reagoi lapsen osoittamiin tunnetiloihin ja ilmeisiin ja ennen kaikkea toistaa, toistaa ja toistaa sanomaansa. On lapsellista väittää, että pelkkä puheen kuuleminen tvstä opettaisi lasta puhumaan.

Lisäksi suurin osa tvn ohjelmasta on englanninkielistä, ei sekään auta suomenkielistä puhumaan opettelevaa lasta.

Se, että leikit nyt vauvasi kanssa palikoilla, heijastuu suoraan siihen, millainen hänen kielen kehityksensä taso on puolen vuoden päästä. Mutta ei, sinäpä istut mielummin tvn ääressä. Kun eihän nyt tvstä voi luopua vain siksi, että on saanut lapsen!

[/quote] Olen iloinen siitä että TV on tyhmentänyt muksuani :) Meillä on aina telkkari päällä taustalla, ja lapsemmme (nyt 2v5kk) sanoi ekat sanat 8kk iässä (oli kyl vähän lapsellinen joo ku sanoi vain äiti, tissi ja kissa), ja nyt puhuu sekä suomea että ruotsia ja sanavarasto on todella laaja molemmissa :)

Vierailija
53/58 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei löysin väkivallalle Cittarista loistavan vaihtoehdon. Ei mitään aivotonta, vaan oikeasti kivaa, mutta väkivallatonta. Vissiin keski-euroopassa isokin juttu.

Sai kyllä vaan DVD:nä 
http://www.pienisirkus.fi/~/index.php/fi/

Vierailija
54/58 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kahelii porukkaa täällä.. Onneks oma äiti ei aikoinaan ollu tällanen!

Vierailija
55/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siellä olla pelottavaa. Kaikenlaiset äänet ja kovat äänet. Ennen kaikkea tunnelataus välittyy vauvalle ja eläimille vaikka eivät ymmärräkään kuten isommat tai aikuiset ihmiset.

Vierailija
56/58 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu ja milläs estät jos haluat itsekin katsoa. Samoin näytetään youtubesta videoita. Jos joku pelottaa tai ei tykkää katsoa, vaihdetaan toinen ohjelma.

Vierailija
57/58 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei käy pesulla sen takia, että sillä on vauva?

Vierailija
58/58 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme... Yhden ihmisen otannalla: Katselin ihan pienestä asti lastenohjelmia, muistaakseni päivittäin ehkä 2h ajan. En tietenkään muista tapahtuiko tuota alle 3v., mutta äitini tuntien ihan varmasti. Äitini myös katsoi telkkaria (itse asiassa mielestäni hänelle yksinhuoltajana aivan liikaa, mutta se ei kuulu tähän), eli se oli meillä taustameluna iltaisin.

TV:n lisäksi ulkoilin päivittäin tuntikausia, leikin mielikuvitusleikkejä, askartelin, ja olin koko ajan keksimässä kaikenlaista touhua mitä lapset nyt keksii. Vauva- ja taaperoaikana oli myös paljon ulkoilua, kirjojen lukemista ja leikkimistä. Vanhempana minulla oli aina joku "projekti" päällä remonttiseinien piirtelystä tarinamaailmojen keksimiseen. Olen aivan varma, että sain televisiosta suunnattomasti virikkeitä ajatuksilleni ja maailmankuvani laajentui valtavasti - aivan samoin kuin kirjojen ansiosta, joita minulle luettiin päivittäin ja joita itse luin  myöhemmin usean kirjan viiikkotahdilla.

Pakko myös mainita, että väittelin tuossa jokin aika sitten, menestyksekkäästi. Että se siitä neurologisen kehityksen hidastumisesta. (Ei sillä että väitteleminen todistaisi sinällään yhtään mitään ihmisen älykkyydestä tai kyvyistä, mutta ei se ainakaan siitä kerro että aivoni olisivat vaurioituneet telkkarin tuijotuksen johdosta.)

Tiedän että kyse on vain minusta, ja tutkimukset väittävät painavasti muuta. Mutta jos joku pieni lapsi tai jopa vauva katsoo (todennäköisesti vielä minua huomattavasti vähemmän) ikäiselleen sopivia ohjelmia (Dinotassut on ihana <3) toisinaan, en pysty uskomaan että siitä on mitään haittaa pitkällä tähtäimellä. Jos se tyhmistää, niin ko. lapsi olisi tyhmistynyt jostain syystä muutenkin. Aivan kuten purkkiruoka silloin tällöin ei todellakaan suista yksivuotiaan ruokavaliota raiteiltaan ja pilaa hänen loppuelämäänsä - jos joku lapsi lihoo tai syö yksipuolisesti, syy ei ole satunnaisissa Pilteissä. Näin toimin täysin hyvällä omallatunnolla oman reilu yksivuotiaani kanssa.

Anteeksi vuodatus, minua vain ärsyttää suunnattomasti tämä nykyajan tutkimusvöyhötys, suositukset ja neuvot ja säännöt ja "pitäisi-ei pitäisi" -retoriikka. Koko ajan tulee lisää informaatiota, ja hyvä niin, ihmiskunta kehittyy - mutta silti peräänkuulutan oman järjen käyttöä.