Maski suojaa käyttäjäänsä koronalta
Käytä sitä. Se suojaa sinua. Älä usko päättäjien höpöpuheita ja manipuloitua tutkimustulosta. Selvitä faktat. Sinua on vedätetty.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suojaa; kirurgin maski vähentää ainakin saamasi viruskuormaa, mikä taas vaikuttaa siihen millaisena tauti tulee. Eli maskin lisäksi turvavälit.
N95/PPF2/PPF3 maski suojaa taas jo erittäin hyvin.
Kenellä on vara käyttää kirurginmaskeja, kun huomioidaan suomalaisten palkansaajien ostovoima.
Maski antaa suojan vain oikein käytettynä ja se antaa liiaksi turvallisuuden tunteen. Ja aina kun maskia hipaistaan kädellä tai sitä korjataan, se pitäisi vaihtaa uuteen eli helposti maskeja menisi vähintään 10kpl päivässä, joka tekee 300 maskia kuukaudessa. Kuinka monella on siihen varaa, vaikka olisi kuinka hyvätuloinen?
Paperiset maskit maksaa 10-15€ 50kpl paketti. Itse käytän myös kankaisia johon saa lisättyä suodatinkankaan, 3€/m kärkkäiseltä.
Maskia ei varmaan sitten kannata hipoa kädellä. Itse käytän työvuoron aikana 3-4 maskia (se täytyy vaihtaa parin tunnin välein, myös kankainen.)
Terveisin hyllyttäjä, 30h/viikko, ostovoiman huipulta
Nuo halpikset ovat ihan huonoja maskeja! Törkeää ohjeistaa ketään käyttämään niitä! Jos maskissa ei ole sitä nenävahviketta, se on täysin kelvoton! Lasit huurtuu ja osalla käyttjistä maski nousee silmienkin yli! Lisäksi poskista näkyy, miten maski vain falskaa.
Tokmanni toi keväällä maahan suuren määrän maskeja. Ne oli tarkoitettu myyntiin, mutta menivät terveydenhuollon käyttöön.
Kyllä myytävissä maskeissa on standardit jotka täytyy täyttyä. Vissiin nekin maskit oli ihan käyttistä kun kelpasivat tositoimiinkin.
Keväällä oli huutava pula maskeista kaikkialla maailmassa, eikä pelkästään Suomessa ja noita "tokmannin" maskeja meni perusterv.hoitoon, missä tartuntavaara oli vähäisempi esim. kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suojaa; kirurgin maski vähentää ainakin saamasi viruskuormaa, mikä taas vaikuttaa siihen millaisena tauti tulee. Eli maskin lisäksi turvavälit.
Kenellä on vara käyttää kirurginmaskeja, kun huomioidaan suomalaisten palkansaajien ostovoima.
Maski antaa suojan vain oikein käytettynä ja se antaa liiaksi turvallisuuden tunteen. Ja aina kun maskia hipaistaan kädellä tai sitä korjataan, se pitäisi vaihtaa uuteen eli helposti maskeja menisi vähintään 10kpl päivässä, joka tekee 300 maskia kuukaudessa. Kuinka monella on siihen varaa, vaikka olisi kuinka hyvätuloinen?
Mä joudun nyt töissä pitämään maskia ja räpläilen ja korjailen sitä monta kertaa päivässä! Sitä nenätamppia asettelen paikoilleni monta kertaa päivässä ja välillä on pakko raapia poskea tms jos kutittaa. Samoin purkan olen sujauttanut maskin alareunan kautta paperiin ja pannut roskiin.
En pese enkä desinfioi käsiä näiden jälkeen. Pidän maskinkäyttöä TÄYSIN pelleilynä ja epäilen, että tartunnat kiihtyvät nousuun juuri maskinpidon takia. Koska jos siis sen koskettelun jälkeen kädet pitäisi pestä, NIIN EIHÄN KUKAAN TOIMI NIIN!
Eli levittelemme siis virusta sen jälkeen käsissämme ympäri liikkeitä, me, joiden pitää siellä nyt hysteeristen pellejen mielenterveydentakia maskeja pitää.
Sinä se tässä pelleilet. Älä syö sitä purkkaa. Älä räplää sitä maskia. Käsidesipullon voi pitää mukana jos tarvii maskia oikoa/kutittaa/vaihtaa liikkeellä uuteen. Maskin lenksuihin voi myös tehdä solmut jolloin itsellä ainakin istuu paremmin.
En minäkään voi pestä käsiä tunnin välein vaihtaakseni maskin kun olen myyjänä yksin 4h, mutta yritän kuitenkin parhaani ja toimia mahdollisimman hygieenisesti. Käsidesiä kouraan ja turvavälit.
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaskin voi tehdä itse, ja siihen saa ommeltua taskun suodattimelle, joka lisää suodatustehoa parhaimmillaan ffp2- maskin tasolle, kun vuotokohtia ei ole, kuten kirurginmaskeissa. Ei maksa käytännössä kuin muutaman euron, jos tekee kymmenen maskia, aikaa menee vartti per maski. Tuolla määrällä pärjää hyvin yhden päivän.
Jos ei osaa ommella, voi opetella. Jos ei ole konetta, käsinkin voi ommella ja kirjastoissa on myös koneita. Desinfiointi kestää päivässä noin vartin oheistoimintoineen. Luonto ja lompakko kiittää. Ei voi olla näin vaikeaa. Asenne ratkaisee, aina.
Minä osaan ommella ja teen paljon vaatteita itselleni ja on hyvät koneet, mutta en ikipäivänä suosittele ompelemaan itse maskeja, kuin jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja sen saman asian ajaa huivi.
Ja syystä, vaatekankaat ei ole suunniteltu maskien tekoon, vaan tarvitsi aivan oman laisensa kankaan.
Olen nähnyt itse ompelemia maskeja esim. Marimekon kankaista, joka on tarkoitettu aivan muuhun käyttöön kuin maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän varten hoitsut sairastuu töissä koronaan vaikka heillä on parhaat suojaukset?
Tarvittavat toisiaan kahvihuoneessa.
Suojaisivat varmaan jotenkin jos niitä voisi arjessa käyttää niin kuin pitäisi, eli vaihtaisi tunnin välein - mihin on varaa vain terveydenhuollossa, ja niihin (eli kasvoihin) ei koskisi potentiaalisesti kontaminoituneilla sormilla. Itse olen oppinut olemaan koskettamatta kasvoihini tämän aikana mutta maskin käyttö on muuttanut tämän taas huonompaan suuntaan.
Onko missään "tosielämän" testiä näiden kansanmaskien tehosta? Labratestit voi osoittaa mitä vaan eikä sillä ole mitään tekemistä arjen kanssa.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun nyt töissä pitämään maskia ja räpläilen ja korjailen sitä monta kertaa päivässä! Sitä nenätamppia asettelen paikoilleni monta kertaa päivässä ja välillä on pakko raapia poskea tms jos kutittaa. Samoin purkan olen sujauttanut maskin alareunan kautta paperiin ja pannut roskiin.
En pese enkä desinfioi käsiä näiden jälkeen. Pidän maskinkäyttöä TÄYSIN pelleilynä ja epäilen, että tartunnat kiihtyvät nousuun juuri maskinpidon takia. Koska jos siis sen koskettelun jälkeen kädet pitäisi pestä, NIIN EIHÄN KUKAAN TOIMI NIIN!
Eli levittelemme siis virusta sen jälkeen käsissämme ympäri liikkeitä, me, joiden pitää siellä nyt hysteeristen pellejen mielenterveydentakia maskeja pitää.Sinä se tässä pelleilet. Älä syö sitä purkkaa. Älä räplää sitä maskia. Käsidesipullon voi pitää mukana jos tarvii maskia oikoa/kutittaa/vaihtaa liikkeellä uuteen. Maskin lenksuihin voi myös tehdä solmut jolloin itsellä ainakin istuu paremmin.
En minäkään voi pestä käsiä tunnin välein vaihtaakseni maskin kun olen myyjänä yksin 4h, mutta yritän kuitenkin parhaani ja toimia mahdollisimman hygieenisesti. Käsidesiä kouraan ja turvavälit.
Postauksesi viimeinen sana on ainoa mikä toimii oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaskin voi tehdä itse, ja siihen saa ommeltua taskun suodattimelle, joka lisää suodatustehoa parhaimmillaan ffp2- maskin tasolle, kun vuotokohtia ei ole, kuten kirurginmaskeissa. Ei maksa käytännössä kuin muutaman euron, jos tekee kymmenen maskia, aikaa menee vartti per maski. Tuolla määrällä pärjää hyvin yhden päivän.
Jos ei osaa ommella, voi opetella. Jos ei ole konetta, käsinkin voi ommella ja kirjastoissa on myös koneita. Desinfiointi kestää päivässä noin vartin oheistoimintoineen. Luonto ja lompakko kiittää. Ei voi olla näin vaikeaa. Asenne ratkaisee, aina.
Minä osaan ommella ja teen paljon vaatteita itselleni ja on hyvät koneet, mutta en ikipäivänä suosittele ompelemaan itse maskeja, kuin jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja sen saman asian ajaa huivi.
Ja syystä, vaatekankaat ei ole suunniteltu maskien tekoon, vaan tarvitsi aivan oman laisensa kankaan.
Olen nähnyt itse ompelemia maskeja esim. Marimekon kankaista, joka on tarkoitettu aivan muuhun käyttöön kuin maskeihin.
Mikrokuitukangaspyyhe maksaa 6 euroa, siitä saa n. 20 maskia. Mikrokuitukankaan läpi on helppo hengittää ja se kestää kosteutta paremmin kuin tavis puuvilla. Mistä tahansa kankaasta tehdyn maskin sisällä voi käyttää suodatinta, se estää virusten pääsyn maskin läpi. Niin tiivistä kangasta ei olekaan, joka pysäyttäisi viruksen tiheydellään ja samalla olisi kevyt hengittää.
https://www.tuontipojat.com/product/17/tp1-vaihtosuodatin-10kpl---ffp2
Muissakin nettikaupoissa myydään tuota samaa suodatinta.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän varten hoitsut sairastuu töissä koronaan vaikka heillä on parhaat suojaukset?
Ja myös lääkärit. Ja tartunta on tullut, jopa isoissa sairaaloissa ja viimeiksi taisi olla terv.kesk.sairaalassa, vaikka kuinka hyvin yrittävät suojautua maskeihin ja muihin suojavarusteisiin.
Ja kirurgeilla on huippu laatuiset maskit käytössä leikkauksissa, samoin muut suojavaatteet, eivätkä itse saa edes koskea maskiin tai laittaa sitä naamalleen, vaan tekevät muut ja silti potilas on saa jonkun pöpön.
Jotenkin huolestuttaa, kuinka ihmiset sokeasti luottavat maskin käytön turvallisuuteen ja suojaan koronavirukselta. Ihan kuin maski poistaisi uhan koronavirukselta.
Vierailija kirjoitti:
Suojaisivat varmaan jotenkin jos niitä voisi arjessa käyttää niin kuin pitäisi, eli vaihtaisi tunnin välein - mihin on varaa vain terveydenhuollossa, ja niihin (eli kasvoihin) ei koskisi potentiaalisesti kontaminoituneilla sormilla. Itse olen oppinut olemaan koskettamatta kasvoihini tämän aikana mutta maskin käyttö on muuttanut tämän taas huonompaan suuntaan.
Onko missään "tosielämän" testiä näiden kansanmaskien tehosta? Labratestit voi osoittaa mitä vaan eikä sillä ole mitään tekemistä arjen kanssa.
Tsekeissä oli keväällä maskipakko, kangasmaskeilla mentiin kun muuta ei ollut. Tartuntamäärät oli huomattavasti alemmat kuin naapurimaissa. Maskipakko kumottiin toukokuussa ja tartunnat on nyt samaa tasoa muun Euroopan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt itse ompelemia maskeja esim. Marimekon kankaista, joka on tarkoitettu aivan muuhun käyttöön kuin maskeihin.Mikrokuitukangaspyyhe maksaa 6 euroa, siitä saa n. 20 maskia. Mikrokuitukankaan läpi on helppo hengittää ja se kestää kosteutta paremmin kuin tavis puuvilla. Mistä tahansa kankaasta tehdyn maskin sisällä voi käyttää suodatinta, se estää virusten pääsyn maskin läpi. Niin tiivistä kangasta ei olekaan, joka pysäyttäisi viruksen tiheydellään ja samalla olisi kevyt hengittää.
https://www.tuontipojat.com/product/17/tp1-vaihtosuodatin-10kpl---ffp2
Muissakin nettikaupoissa myydään tuota samaa suodatinta.
Tässä on ihan puolueettomasti ja tieteellisesti testattu , miten kangasmaski suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta.
https://www.apteekkari.fi/uutiset/kangasmaskilla-suojaat-muita-et-itsea…
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski
Lähde: VTT
"Uloshengityksen kostuttaessa maskia sen suodatusteho heikkenee. Myöskään hygieniasyistä kankaista maskia ei tule käyttää yli tuntia yhtäjaksoisesti.
VTT:n kokeissa havaittiin, että materiaalista riippumatta kankainen maski kerää tehokkaasti itseensä uloshengitettyjä mikrobeja. Yhden tunnin käytön jälkeen puuvillaisen maskin mikrobimäärä kohosi lähes 200 000:n.
Kostea maski tarjoaa mikrobeille myös mitä otollisimman lisääntymisalustan. Likainen maski on käyttäjälleen terveysriski."
Meillä on töissä maskipakko ja 2-4 kappaletta kertakäyttömaskeja varattu per/päivä. Olen laitoshuoltaja.
Maskit auttaisivat oikeasti vain siinä tilanteessa kun kaikki käyttäisivät niitä oikein. Nyt suurin osa ei käytä, eikä suurimmalla osalla varmaa ole edes halua/jaksamista käyttää oikein. Pidetään vain päässä ja moralisoidaan muita, vaikka itse ei edes vaivauduta käyttämään oikein.
Tämän takia ne eivät toimi myöskään Espanjassa tai iltaliassa. Ihmiset käyttävät väärin, jolloin ovat = hyödyttömiä.
Tai ainakin mitä olen näitä keskusteluja seurannut, niin tulee vastaan mitä ihmeellisimpiä "suosituksia" ja ehdotuksia joiden avulla maskia olisi jotenkin kivempi/helpompi käyttää. Esim. joku väitti jossain että kangasmaskille riittää normi 60 pesu kerran päivässä jotta on turvallinen. Tiedoksi, ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain erakkoa joka käy kaupassa kerran viikossa.
Normi ihminen tarvitsisi 10 maskia päivässä että saisi osittaisen suojan.
Se kun pitäisi vaihtaa aina uuteen joka tilanteessa.
Tämän seurauksena saisi keuhkotaudin saastuneen ilman hengittämisestä sekä tulehtuneen ihon.
Todisteita keuhkotaudin ja tulehtuneen ihon saamisesta? Palstalla mennään taas naurattavuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Maskit auttaisivat oikeasti vain siinä tilanteessa kun kaikki käyttäisivät niitä oikein. Nyt suurin osa ei käytä, eikä suurimmalla osalla varmaa ole edes halua/jaksamista käyttää oikein. Pidetään vain päässä ja moralisoidaan muita, vaikka itse ei edes vaivauduta käyttämään oikein.
Tämän takia ne eivät toimi myöskään Espanjassa tai iltaliassa. Ihmiset käyttävät väärin, jolloin ovat = hyödyttömiä.
Tai ainakin mitä olen näitä keskusteluja seurannut, niin tulee vastaan mitä ihmeellisimpiä "suosituksia" ja ehdotuksia joiden avulla maskia olisi jotenkin kivempi/helpompi käyttää. Esim. joku väitti jossain että kangasmaskille riittää normi 60 pesu kerran päivässä jotta on turvallinen. Tiedoksi, ei riitä.
En ole maskivastainen, mutta elämän realiteetit on hyvä muistaa. Kaikki eivät voi käyttää jo terv.syistä maskeja, eikä kaikilla ole edes varaa ostaa laadukkaita maskeja ja mikä pahinta, vaihtaa niitä riittävän usein, vaan sitä samaa maskia pidetään jopa monta tuntia.
Ja tutkimukset, myös kansainväliset tutkimukset osoittavat, ettei kangasmaski suojaa kantajaansa, vaan toisia ja nekin pitäisi vaihtaa 1/2-1h välein.
Ja tämä ei ole länkyttämistä, vaan tosiasia, joka pitää huomioida maskien käytössä, jos haluaa suojautua koronalta.
Jotenkin tuntuu, kuinka koronan estämiseksi on nyt hokkus pokkus keksitty maski, joka mahdollistaa entisen elämän, jopa hallitusta syytetään maskeista, mutta näin ei ole, ei Suomessa, eikä muissa maissa.
Monissa maissa oli maskipakko, muttei sieltä korona ole mihinkään kadonnut.
Korona virus on siitä viheliäinen virus, ettei edes tiedetä millä siltä suojautuisi.
Tänään HS kirjoittaa, kuinka Belgiassa luovutaan maskipakosta ja Ranska on menossa samaan, vaikka tartuntojen määrä vaan kasvaa.
Ei enää tiedä mihin uskoa ja miten suojautuisi.
Kun avauksen väite on mitä on niin kommentoidaan nyt siihen: VTT:n tuoreet kokeet osoittavat, että kangasmaskit eivät suojaa käyttäjäänsä virustartunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä käytän joka päivä. Iho kostuu maskin alla hengityksen takia. Voi voi.
Vinkkejä; hengitä nenän kautta, vältä puhumista.
Miten asiakaspalvelija välttää puhumista?
"Hei. 15 €. Kiitos. Ole hyvä. Kiitos. Näkemiin".
Vierailija kirjoitti:
Korona virus on siitä viheliäinen virus, ettei edes tiedetä millä siltä suojautuisi.
Tänään HS kirjoittaa, kuinka Belgiassa luovutaan maskipakosta ja Ranska on menossa samaan, vaikka tartuntojen määrä vaan kasvaa.
Ei enää tiedä mihin uskoa ja miten suojautuisi.
Edelleenkin kaikista paras keino suojautua on pysytellä tarpeeksi kaukana muista ihmisistä.