Saako missään työssä enää 3000e/kk palkkaa jos ei vaadita mitään kovin pitkää koulutusta tai pitkää kokemusta?
Tuntuu että tosi huonoja palkkoja maksetaan nykyään joka paikassa.
Kommentit (174)
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tienaa noin 6500-8000e/kk raksalla, tekee reissutöitä omalla autolla, kilometrikorvauksista koostuu pitkälti palkka, mutta ajaa 50000km vuodessa, ja se ei sovi kaikille. Ei koulutusta, on nyt viisikymppinen, ja mennyt raksalle töihin, ensin kesätöihin, ja siitä peruskoulun jälkeen heti hommiin. Työ tekijäänsä opettaa. Perusti 35 vuotiaana oman firman.
Kilometrikorvaukset, päivärahat, ruokarahat Yms ei vaan ole palkkaa, ne on kulukorvausta.
Km-korvaukset on tavallaan palkanlisää... Ne kyllä ylikompensoivat todellisia kuluja useimmiten, mutta toisaalta ovat myös veronalaista tuloa. Ja onhan nuo melkoisia kilometrimääriä jos 50 tuhatta kilometriä vuodessa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linja-autonkuljettaja. HSL alueella saa reilusti yli tuon ja jos jaksaa tehdä lähes aina tarjolla olevia ylitöitä niin pääsee jo ihan normaalien palkansaajien tuloihin. Työssä ei kyllä ihmisarvoa paljoa ole ja aika rasittavaa vuorotyötä. Sitten kun sen osaa niin ei enää rasita kuin tylsyys. Istut valoissa, ajat metrin, pysähdyt pysäkille, ajat metrin, istut valoissa ja ajat metrin.. Siinä alkaa miettimään, että tässä tämä elämä nyt sitten kuluu - valoissa kökkien ja pysäkillä seisten.
Näissä rekkakuski ja linja-auto -jutuissa aina unohtuu ettei kuka vain voi ruveta ajamaan moisia vehkeitä. Suoritat ensin henkilöauton B kortin ja jotkut suorittavat samalla C kortin, eli kuorma-auto kortin, jolla ei saa ajaa rekkaa. 21 vuotiaana voi sitten suorittaa rekkakortin jos on esittää työkokemusta kuorma-autolla ajelusta. Sitten kun olet ajanut työksesi rekkaa vuosia niin voit suorittaa linja-auton ajamiseen oikeuttavan kortin, koska se on huomattavasti vaativampaa työtä kuin rekalla ajelu. Tyhjää linja-autoa sai muistaakseni siirtää pelkäkällä kuorma-auto kortilla. Melkoiset vaatimukset ammattikuskeilla. Itse en pystyisi noita suorittamaan. Pelkkä B-kortti takataskussa.
Joo. Ei taida olla näillä mitään todellista kosketusta kuljetusalaan ja ylipäätään isompiin autoihin. Jo kevytkuorma-autolla ajaminen on välillä stressaavaa tietyissä tilanteissa ja olosuhteissa kokeneellekin. Ehkä rekkakuski pääsee fyysisesti helpommalla, kun kuormaus tehdään koneilla asiakkaan toimesta, mutta ne pohjalle vaadittavat kuorma-autokuskin hommat vaatii sitten voimaa, kestävyyttä ja henkistä sietokykyä. Rullakoiden työntely on kevyttä ja helppoa vain teoriassa suoraa käytävää pitkin ja päälle tiukat aikataulut. Lisäksi on vastuu liikenteessä. Katsokaa joskus miten helpolta se bussin tai perävaunullisen rekan ajaminen kaupunkialueella näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja jos vuorotyö ei ole ongelma
Perussairaanhoitajakoulutus ammattikorkeakoulussa kestää 3,5 vuotta, Ei siis mikään lyhyt koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Koodarina voi tienata ilman pitkää koulutusta, jos osaa aluksi koodata sen verran, että pääsee töihin. Yksi tuttu meni suoraan lukiosta 18-vuotiaana koodaushommiin ja aloitti 2000€/kk. Palkka nousi hiljalleen ja 20-vuotiaana aloitti toisessa firmassa 3400€/kk ja meni rekryssä monen maisterin ohi.
Sitä en tiedä, kuinka hyville palkoille voi päästä pelkällä lukiopohjalla ja työssä oppimisella. Kuvittelisin, että ainakin joissain koodaushommissa on eduksi, ellei jopa välttämätöntä, että on opiskellut teoriaakin. Jos on noheva, niin kai noitakin voi opiskella itse työn ohessa, että voi päästä paremmille (5000€ ja siitä ylöspäin) palkoille.
Kaverini tienaa jotain 5000 e/kk. On lukenut tietojenkäsittelytiedettä yliopistolla, mutta ei valmistunut koskaan (jäi kiinni ainakin ruotsista). Työhaastatteluissa ei kysytty papereita, vaan osaamista. On pätevä alallaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet työt teollisuudessa. Usein 3-vuorotyötä vaatii.
Kemianteollisuus, paperiteollisuus, osa metalliteollisuudesta, kaivosala, osa rakennusalan töistä, satamat, teurastamot, VR..
Tässä näitä hyviä palkanmaksajia amispohjalta.
Näissä pääsee jo neljäänkin tonniin tai sen yli, jos näkee vähän vaivaa.
Eli kaikki miesten alat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työt teollisuudessa. Usein 3-vuorotyötä vaatii.
Kemianteollisuus, paperiteollisuus, osa metalliteollisuudesta, kaivosala, osa rakennusalan töistä, satamat, teurastamot, VR..
Tässä näitä hyviä palkanmaksajia amispohjalta.
Näissä pääsee jo neljäänkin tonniin tai sen yli, jos näkee vähän vaivaa.Eli kaikki miesten alat.
Myös leipomoala, jos miettii jotain naisvaltaisempaa. Yölisä 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on ahtaaja. Ammattikoulupohja ja palkka noin 4000€/kk.
Tuossa varmaan jo ylitöitäkin?
Ja tuo duuni on kyllä todella raskasta ja todella epämukavissa olosuhteissa.
Kolmivuorotyötä, kaikissa vuoden sääolosuhteissa. Ei eroa onko viikonloppu vai arki, yö tai päivä. Ja ilmeisesti jotain epäsäännöllisiä vuoroja odotusaikoineen, koska eihän rahtilaivoja solkenaan tule. Kovaa duunia.
Itse ajan rekkaa ja tämän vuoden tulot tulee olemaan noin 45 000€ eli keskimäärin 3750€/kk ja pekkaset päälle.
Teen tosin yötöitä eli ilta- ja yölisät nostaa palkkaa.
Ja korjaisin pari juttua aikaisemmista kommenteista. CE-kortin voi saada jo heti 18-vuotiaana, jos peruskoulusta menee suoraan suorittamaan logistiikan perustutkinnon ammattikouluun, näin minäkin tein ja 18-vuotiaana oli taskussa ammattipätevyys ja rekkakortti, joten töihin pääsi heti. Ja kyllä nuoriakin vasta kortin saaneita palkataan ajamaan rekkaa, ei kaikki vaadi alkuun kokemusta pelkällä kuorma-autolla ajamisesta. Itse kyllä aloitin ilman kärryä, koska halusin saada kokemusta ensin siitä.
Ja sitten toinen juttu, joku täällä sanoi, että rekkakuskin työ on fyysisesti kevyempää kuin kuorma-autonkuljettajan työ. Se riippuu ihan siitä mitä ajaa. Elintarvikekuljetuksissa (itse ajan näitä), kuorma lastataan ja puretaan itse. Lastatessa on kyllä pässi (sähköinen lavansiirtovaunu) apuna, mutta purku kauppaan tapahtuu käsivoimin pumppukärryillä. Työpäivän aikana askelia kertyy helposti 15 000-20 000 ja sen aikana siirrät, vedät ja työnnät keskimäärin 60-80kpl lavaa tai 100-200 kpl rullakkoa, joiden paino vaihtelee 100-1000kg välillä. Eli ei mitään kevyintä hommaa.
Lennonjohtaja. 1.5 v koulutus ja sen päälle kunnon palkka.
Kaksi huonoa juttua:
Karsinta koulutukseen on tiukka. Ja nyt tilapäisesti tuo lentohomma on vähän niin ja näin.
Rekkakuski kirjoitti:
Itse ajan rekkaa ja tämän vuoden tulot tulee olemaan noin 45 000€ eli keskimäärin 3750€/kk ja pekkaset päälle.
Teen tosin yötöitä eli ilta- ja yölisät nostaa palkkaa.
Ja korjaisin pari juttua aikaisemmista kommenteista. CE-kortin voi saada jo heti 18-vuotiaana, jos peruskoulusta menee suoraan suorittamaan logistiikan perustutkinnon ammattikouluun, näin minäkin tein ja 18-vuotiaana oli taskussa ammattipätevyys ja rekkakortti, joten töihin pääsi heti. Ja kyllä nuoriakin vasta kortin saaneita palkataan ajamaan rekkaa, ei kaikki vaadi alkuun kokemusta pelkällä kuorma-autolla ajamisesta. Itse kyllä aloitin ilman kärryä, koska halusin saada kokemusta ensin siitä.
Ja sitten toinen juttu, joku täällä sanoi, että rekkakuskin työ on fyysisesti kevyempää kuin kuorma-autonkuljettajan työ. Se riippuu ihan siitä mitä ajaa. Elintarvikekuljetuksissa (itse ajan näitä), kuorma lastataan ja puretaan itse. Lastatessa on kyllä pässi (sähköinen lavansiirtovaunu) apuna, mutta purku kauppaan tapahtuu käsivoimin pumppukärryillä. Työpäivän aikana askelia kertyy helposti 15 000-20 000 ja sen aikana siirrät, vedät ja työnnät keskimäärin 60-80kpl lavaa tai 100-200 kpl rullakkoa, joiden paino vaihtelee 100-1000kg välillä. Eli ei mitään kevyintä hommaa.
Jatkan vielä, että eniten päänvaivaa ja stressiä tuottaa ehdottomasti talvi, silloin jos sääolosuhteet on hankalia. Liukkaalla ja pahalla kelillä väittäisin, että kokeneimpiakin kuskeja saattaa hirvittää, se vaatii nimittäin älyttömän paljon ennakoivaa ajattelua, rauhallisuutta ja tietoa ja taitoa siitä mitä siellä ratin takana teet. Ei ole läheskään verrattavissa henkilöautolla ajamiseen.
En tiedä akkojen töistä, mutta minulla on miespuolisia kavereita, jotka työskentelevät valvomotöissä vuorotyönä. Kaikilla on pohjalla toisen asteen koulutus. Siinä tienaa lisineen ylikin kolme tonnia kuussa, eikä oikeasti mitään tarvitse thdä.
UPM:n Pelloksen tehtailla Mikkelin Ristiinassa. Kolmivuorotyö, työhön opetetaan. Paikkoja on miltei koko ajan hiljaisesti auki kunhan vaan hakee. Tekevät kai sen verran tuotantoa minkä verran kulloinkin on henkilöstöä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä akkojen töistä, mutta minulla on miespuolisia kavereita, jotka työskentelevät valvomotöissä vuorotyönä. Kaikilla on pohjalla toisen asteen koulutus. Siinä tienaa lisineen ylikin kolme tonnia kuussa, eikä oikeasti mitään tarvitse thdä.
Tulipa mieleen nuoruuden kesätyöni eräässä isossa elintarviketehtaassa. Oli julkista tietoa että pojille maksettiin raskaantyön lisää siitä että heidän tehtävänsä oli kerran parissa tunnissa kaataa linjaston alkupäässä sijaitsevaan laariin raaka-ainetta. Tähän meni noin puoli minuuttia? Lopun ajasta istuivat, juttelivat ja katselivat kun me tytöt teimme työtä liukuhihnalla tauotta koneen tahdissa seisten koko ajan. Varmaan tällaisilla munalisillä voi tehdastyössäkin päästä ihan mukaviin ansioihin.
Stadissa ratikkakuski ja metronkujettaja. Kaivinkonekuskit, nosturikuskit. Isännöitsijä. Ulosottomies.
Huvittavaa kuinka kaikki 3-6 vuotta kestävät koulutukset nähdään täälläkin esimerkkinä lyhyestä koulutuksesta.
Suomessa roskakuskiksi ryhtyminen vaatii monen vuoden koulutuksen + sen jälkeiset ilmaiset harjoittelut... sitten ihmetellään miksi kukaan ei saa töitä. Joku pielessä tässä valtiossa.
Vierailija kirjoitti:
Linja-autonkuljettaja. HSL alu eella saa reilusti yli tuon ja jos jaksaa tehdä lähes aina tarjolla olevia ylitöitä niin pääsee jo ihan normaalien palkansaajien tuloihin. Työssä ei kyllä ihmisarvoa paljoa ole ja aika rasittavaa vuorotyötä. Sitten kun sen osaa niin ei enää rasita kuin tylsyys. Istut valoissa, ajat metrin, pysähdyt pysäkille, ajat metrin, istut valoissa ja ajat metrin.. Siinä alkaa miettimään, että tässä tämä elämä nyt sitten kuluu - valoissa kökkien ja pysäkillä seisten.
Olen bussikuski pääkaupunkiseudulla, ja mun peruspalkka on reilu 3000e/kk, toki siinä on kaikki ikälisät. Vuorolisät nostaa kk-ansiota 500-800e.
Mun parikymppinen poika tienaa 50000e vuodessa ajamalla pelkkiä öitä.
Mulle on ihan sama, missä aikani vietän, kun palkka juoksee koko ajan. Jos päivä venyy minuutinkin yli, saan palkan kahdesta minuutista.
Vierailija kirjoitti:
Veturinkuljettaja, vajaa vuoden kurssi ja helposti heti valmistuttua yli 3000euroa kuussa. Toki soveltuvuustestit pitää läpäistä.
Juuh tuossa vaan on se, että pohjalla pitää olla esim lukio. Eipä tuonne veturinkuljettajan koulutuksee peruskoulun todistuksella pääse.
Provikkaliksainen huoltomies. Pitkää päivää, hyvää palkkaa. +4000 näppiin joka kuukausi, ja 10-15 hotelliyötå, joista päivärahat puhtaana keskimäärin 550 e/ kk. Kovaa perustyötä, kova palkka.
Teollisuuden mittalaitteet huoltokohteina.
Miten tuossa pääsee parhaiten alkuun? Jos ei ole perehtynyt aiemmin tuohon? Onko antaa jotain linnkejä? Kiitos. 😉