Päiväkoti ja allergiat
Haluaisin kuulla kokemuksia vaikeasti allergisten lasten päivähoidosta.
Miten hyvin päiväkodissa on otettu allergiat huomioon, onko käynyt vahinkoja? Huolehtivatko hoitajat, ettei kontakteja allergisoiviin ruoka-aineisiin tule?
Jännityksellä pohdiskelen meidän allergisen lapsen päivähoitokysymystä... Jäänkö vielä kotiin vai uskaltaako 2-vuotiaan moniallergisen laittaa jo hoitoon.
Kommentit (7)
Varmasti jokainen huolehtii sen verran kuin vain kykenee. Ihan järjellä ajateltuna voi kyllä tulla monta tilannetta, jolloin ei voi juuri olla sinun lapsesi vieressä: toinen aamuvuorolainen on joutunut liikenneonnettomuuteen tällöin siellä pienten ryhmässä on vain se yksi aikuinen aamulla mahdollisesti tämä on sijainen, joka ei uudessa tehtävässä ihan muista kaikkia allergioita, varsinkaan kun puolet pienistä itsee tutun hoitajan perään.
Ruokailutilanteet: lastasi ei voi laittaa yksin istumaan toiseen huoneeseen. Kukaan ei voi istua hänen vierellään koko aikaa. Noin pienistä lapsista ei koskaan tiedä, että mitä saavat päähänsä: lapsesi voikin maistaa ruokaa toisen lautaselta
Mysö sellainen on mahdollista, että kaveri yskäisee ja ruoan muruja menee lapsesi lautaselle. Kun lapsi on noin pieni, ei hän yskäisyistä välitä.
Lapsi löytää jonkin ruoanmurusen lattialta ja laittaa sen suuhunsa.
Pääosin olen kuullut hyviä kokemuksia allergisten lasten päivähoidosta. Toki poikkeuksiakin löytyy.
Riippunee paljon siitä kuinka vakavia oireita tulee vahinkoaltistukisista ym.
Ja tosi paljon vaihtelee päiväkotien välillä tilanne miten hyvin allergiat hoituvat.
Itse hoidin allergiset lapset kotona eskariin asti. Mutta ainakin siellä ja koulussakin on moniallergisen ruuat hoituneet hyvin. Eli keittiö on toiminut hyvin ja vahinkoaltistuksia on tullut vain muutamia ja nekin ei niin vaarallisilla aineilla.
Eikös siedätys ole päivän sana noissa alllergiajutuissa eikä enää välttäminen?
Lasteni ryhmässä oli vaikeasti moniallerginen, ja niiden vuosien aikana en kuullut kertaakaan, että mitään vahinkoa olisi syntynyt, eli tarkkoja olivat, ongelmia oli kyllä muuten sitten jonkinverran, mutta hoidettavia.
Ainakin Helsingissä on ihan allergiapäiväkoti, jonne voi hakea jos allergiat ovat todella pahat... Oman lapsen päiväkodissa oli kaikki allergiset lapset samassa pöydässä istumassa (ryhmä istuu siis ruokaillessa muutamassa pöydässä) ja koko ajan joku aikuinen vahtimassa ettei esim maitoallergikko iske kättään pöydälle kaatuneeseen maitoon jne
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 18:33"]
Eikös siedätys ole päivän sana noissa alllergiajutuissa eikä enää välttäminen?
[/quote]
On, mutta siedätys aloitetaan yksi ruoka-aine kerrallaan, joten se vie aikaa moniallergisella. Toisekseen kaksivuotiasta ei vielä ihmeemmin siedätetä.
Moniallergisen lapsen kohdalla sitä ainakin itse näin lastenhoitajana terästäytyy jokaisen ruokalajin kohdalla. Meillä on ollut muutama moniallergikko ja heidän kohdallaan ei ole virheitä tullut.
Mutta joskus on kyllä tullut vahinkokin, esim. itse annoin kerran lapselle jugurttia, jossa oli omenaa. Säikähdin ihan hirveästi, soitin heti vanhemmalle, ja onneksi olivat vähän jo siedättäneet itsekin lasta omenaan. Kamalia tilanteita.