mikä niissä mielenterveyskuntoutujissa pelottaa?
Mä olen mielenterveyskuntoutuja. Ihan yhtä lailla mä haluan seurustella ja naida kuin muutkin. Kauheita ennakkoluuloja vieläkin. Joo ja mulla on siis pakko-oireinen häiriö.
Kommentit (4)
Ei minua ainakaan pelota mikään. Mielenterveyden sairaudet ovat ihan niin kuin muutkin. Sielu ja ruumis ovat symbioosissa keskenään, enkä ymmärrä, miksi joku fyysinen sairaus olisi jotenkin "ymmärrettävämpi tai hyväksyttävämpi", kuin psyykeongelma. "Jännä" jotenkin, kun monikaan ei edes itse tajua sairastavansa esim. masennusta, ennen kuin ns. "pimahtaa". Tässä vaiheessa yleensä loppuu "pöpiksi" nimittely, tai ainakin pitäisi. Nää asiat ovat niin ohuiden piuhojen varassa, ettei uskoisikaan. Pelätään ja pilkataan, koska aihe on tabu, eikä tietoakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 04:21"]
Ei minua ainakaan pelota mikään. Mielenterveyden sairaudet ovat ihan niin kuin muutkin. Sielu ja ruumis ovat symbioosissa keskenään, enkä ymmärrä, miksi joku fyysinen sairaus olisi jotenkin "ymmärrettävämpi tai hyväksyttävämpi", kuin psyykeongelma. "Jännä" jotenkin, kun monikaan ei edes itse tajua sairastavansa esim. masennusta, ennen kuin ns. "pimahtaa". Tässä vaiheessa yleensä loppuu "pöpiksi" nimittely, tai ainakin pitäisi. Nää asiat ovat niin ohuiden piuhojen varassa, ettei uskoisikaan. Pelätään ja pilkataan, koska aihe on tabu, eikä tietoakaan ole.
[/quote]
Näin se menee. Monesti asiat eivät ole niin selkeitä ja yksinkertaisia. Mielenterveyden ongelmiin saattaa joskus liittyä päihteet, alkoholi tai huumeet. Päihteistä seuraa helposti sairauden huonoa hoitoa ja muita harmeja, samalla tavalla kun viina tai huumeet sekottavat myös ns. terveen henkilön elämän. AP:n kysymykseen vastaus: Mielenterveyskuntoutujissa ei pelota mikään, jokainen mielenterveuskuntoutuja on erilainen. Osa kuntoutujista saattaa olla pelottavia, jos esimerkiksi kännäävät tai rähisevät. Sama homma on tietysti myös ns. terveiden kanssa, jos joku käyttäytyy huonosti tai kännää holtittomasti, niin se pelottaa.
Mä vaan "pelkään" niitä ja haluan seurustella "tavallisten" kanssa. Sori!