Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla valemuistoja?

Joup
09.10.2020 |

Tänään tästä tulee tv-dokkari. Siinä kyse oli väärästä hyväksikäyttömuistosta.
Minulla ei ole valemuistoja, mutta eräs entinen ala-asteen Luokkakaveri kertoi kerran aivan uskomattomia kiusaamisjuttuja luokkakokouksessa. Meitä oli seitsemän muuta luokan tyttöä ja kukaan ei ollut ikinä kuullutkaan tapahtumista joista hän kertoi. Yksikään tapahtumista ei ollut meille tuttu. Olimme aivan puulla päähän lyötyjä. Pitkien keskustelujen jälkeen päättelimme että hän muistaa täysin väärin. Hän elää näissä uskoissaan vieläkin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valemuistot on todella outoja. Jotkut on niin eläviä, että oikeasti luulee niin käyneen. Minulla on isovanhempieni kotoa sellainen muisto, että siellä on yksi ylimääräinen huone vaikka sitä ei ole koskaan ollut. Ei edes ole mahdollista, koska siinä kohdassa on kalliota. Mutta silti muistan sen huoneen selvästi. Missä siellä oli ovi ja ikkuna ja mitä tavaroita siellä oli. Veikkaan, että tämä muisto on jonkinlainen rekonstruktio ja yhdistelmä jostain muusta, elokuvasta tai unesta.

Vierailija
42/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muisti on muuttuva asia. Joka kerta kun muistelet jotain tapahtumaa, se muuttuu hieman, koska muistelun hetki liittää siihen jotain. Hyvin pieniä vivahteita, mutta kuitenkin. Siksi vanhusten muistot ovat usein niin tarinallisia, koska ne ovat vuosien saatossa koostuneet sellaisiksi.

Myös se mieliala mikä sinulla on muistellessa vaikuttaa muistoihin. Masennuksella on sellainen huono seikka mitä muistoille tapahtuu: kaikki värittyy ankeaksi ja harmaaksi. Niitä tulkitsee masentuneen mielialan läpi. Siksi en ole enää ollenkaan varma onko terapia aina hyväksi ihmiselle. Vastaavasti jos positiivisella mielellä muistelet, niin liität siihen positiivisia tulkintoja ja jossain vaiheessa hämärtyy mikä olikaan se oikea muisto ja mikä myöhemmin siihen liittynyt olotila.

Toi tekstisi avarsi näkemystäni, miksi kitaraa soittaessani jotkut kappaleet onnistuu soittaa ja toisia ei. Joku toinen päivä roolit vaihtuu toisin päin, eli edellis päivän onnistuneet soitot epäonnistuu ja silloiset epäonnistuneet kappaleiden soitot onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muistavat asiat eri tavalla, ns omalla tyylillä.

Siksi ette muistaneet, kun ei merkinnyt teille mitään tai halusitte kiusata. Tai päinvastoin.

Vierailija
44/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sitten valehtelevat ihan suoraan päin näköä keksien tarinoita, saavuttaakseen jotain itselleen, arvostusta.

Vierailija
45/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muisti on muuttuva asia. Joka kerta kun muistelet jotain tapahtumaa, se muuttuu hieman, koska muistelun hetki liittää siihen jotain. Hyvin pieniä vivahteita, mutta kuitenkin. Siksi vanhusten muistot ovat usein niin tarinallisia, koska ne ovat vuosien saatossa koostuneet sellaisiksi.

Myös se mieliala mikä sinulla on muistellessa vaikuttaa muistoihin. Masennuksella on sellainen huono seikka mitä muistoille tapahtuu: kaikki värittyy ankeaksi ja harmaaksi. Niitä tulkitsee masentuneen mielialan läpi. Siksi en ole enää ollenkaan varma onko terapia aina hyväksi ihmiselle. Vastaavasti jos positiivisella mielellä muistelet, niin liität siihen positiivisia tulkintoja ja jossain vaiheessa hämärtyy mikä olikaan se oikea muisto ja mikä myöhemmin siihen liittynyt olotila.

Toi tekstisi avarsi näkemystäni, miksi kitaraa soittaessani jotkut kappaleet onnistuu soittaa ja toisia ei. Joku toinen päivä roolit vaihtuu toisin päin, eli edellis päivän onnistuneet soitot epäonnistuu ja silloiset epäonnistuneet kappaleiden soitot onnistuu.

Sekä siihen päälle se, että sinä olet kokija. Oikein hyvänä päivänä voisit soittaa minkä kappaleen tahansa.

Harjoittelemattakin.

Zinc

Vierailija
46/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

43534534sdf

Vierailija
47/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä ala-asteen aikaisesta tapahtumasta en ole varma, tapahtuiko se oikeasti. Olimme kavereiden kanssa luokkahuoneen oven takana kuuntelemassa, kun opettaja piti puhuttelua eräälle luokkakaverille. Tämän verran on totta. Mutta sitten oli yksi lause, josta en ole varma, sanoiko opettaja todella jotain niin outoa vai keksinkö sen itse ja valehtelin kavereille, että opettaja oli sanonut niin.

Vierailija
48/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä oli valemuisto. Aikoinaan kun seurusteltiin, mies haki erästä työpaikkaa. Mä päivitin hänen cv:nsä ja autoin kirjoittamaan hakemuksen. (hän ei ole niin lahjakas kirjallisesti) Hän pääsi siihen paikkaan ja oli aikansa.

Noin 15 vuotta myöhemmin meille tuli jotain puhetta siitä työpaikasta ja mies sanoi että Virpi (exän nimi, nimi muutettu) auttoi häntä pääsemään sinne. Olin ihan puulla päähän lyöty ja mies vielä väitti vastaan kun sanoin että minähän se olin. Pystyin onneksi joidenkin päivämäärien ja tapahtumien perusteella todistamaan, että se todellakin olin minä joka auttoi häntä työn hakemisessa, eikä ex ollut ollut sillon kuvioissa enää pitkiin aikoihin.

Muistat wäärin

Zinc

Älä yritä. En muista ja pystyn todistamaan sen.

Et pysty !

Zinc

Etsippä vaikka todisteet, niin niitä ei ole niinkuin muistat asiat !

Vierailija
49/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja päiväkirjoja lukiessa olen huomannut, että muistan asiat yleensä oikein. Ainoa asia, jonka olen muistanut täysin väärin, oli se ketä äänestin presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella vuonna 2006.

Vierailija
50/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä siihen päälle se, että sinä olet kokija. Oikein hyvänä päivänä voisit soittaa minkä kappaleen tahansa.

Harjoittelemattakin.

Zinc

Olen yli 100 kappaletta opetellut ulkoa soittamaan. Jotenkin koen muistin ja muiston olevan yhteydessä toisiinsa.

Vierailija
51/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä valemuistoista mutta välillä harmittaa että en voi puhua nuorimpien sisarusteni kanssa perheessäni tapahtuneista asioista niin kuin vanhempien sisarusteni kanssa. Olivat monien tapahtumien aikaan niin pieniä että eivät tietoisesti muista niitä sillä tavoin kuin minä mutta oireilevat niitä nyt aikuisina tietämättä mistä ne johtuvat. Minä kyllä muistan sen aggressiivisen huutamisen ja väkivallan mutta nuorimmille sisaruksilleni ei ole yhtä helppoa ymmärtää miksi saavat paniikkikohtauksen kun joku on aggressiivinen. Voin kertoa kyllä mitä on tapahtunut mutta vaikea saada ihmistä uskomaan että elämämme oli sellaista kun ihmisellä ei ole tietoista muistikuvaa vaikka alitajuisesti reagoi samanlaisiin tilanteisiin. Asiat on myös kuvattu viranomaispapereissa mutta minkä sille jos ei muista.

Vierailija
52/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Muistan että lapsena söimme tietynlaista ruokaa usein viikonloppuna. Kun juttelin asiasta äitini kanssa, kävi ilmi ettei meillä ole koskaan ollut kyseistä ruoka-ainetta, kun ei sitä kukaan syönyt. Omalla, jo aikuisella lapsellani on myös, ja aika paljonkin. Hän aina välillä kysyy onko joku asia oikeasti tapahtunut hänen ollessa pieni, siten joko vahvistan tai kiellän. Yleensä hänen valmuistonsa ovat osittain totta, eli olemme olleet kyllä paikassa x, mutta häne ie ole ollut siellä kuumeessa tjn.

Vierailija
53/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nuorena yhden sarjan (OZ, Kylmä rinki) ja muistin sen tapahtumat selkeästi. Samoin muisti puolisoni. Ihan samat muistikuvat oli, mitä tapahtui, keskusteltiin niistä.

Katsottiin se sarja uudelleen: niitä asioita ei tapahtunut.

Siinä vaiheessa oli aika creepy olo.

Kaikkein selkein oma valemuisto, mutta että puolisokin jakoi sen?

Ehkä ne muistamanne tapahtumat sattuivat jossain toisessa sarjassa ja sekoititte sen Oziin?

Vierailija
54/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nuorena yhden sarjan (OZ, Kylmä rinki) ja muistin sen tapahtumat selkeästi. Samoin muisti puolisoni. Ihan samat muistikuvat oli, mitä tapahtui, keskusteltiin niistä.

Katsottiin se sarja uudelleen: niitä asioita ei tapahtunut.

Siinä vaiheessa oli aika creepy olo.

Kaikkein selkein oma valemuisto, mutta että puolisokin jakoi sen?

Ehkä ne muistamanne tapahtumat sattuivat jossain toisessa sarjassa ja sekoititte sen Oziin?

Vai voiko olla, että ne kohtaukset ollaan leikattu pois? Tai voiko olla vaihtoehtoisia jaksoja?

Itsellänikin on elokuvien suhteen niin, että uudelleen katsottuna ne on erilaisia, kuin silloin, kun ensimmäisen kerran näin ne. En tiedä onko vääristynyt muisto vai uudelleen käsitelty versio.

Vierailija
55/61 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/61 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös valemuisto, liittyen elokuvaan Kaikki oikein. En siis ole elokuvaa nähnyt, mutta kuvia olen elokuvasta nähnyt. Muistin virheellisesti, että toinen pääosan esittäjä on Panu Mikkola, mutta se onkin Antti Luusuaniemi. Asia selvisi minulle tänään, kun googletin lottoon liittyviä asioita.

Vierailija
57/61 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan elokuvat ovat sellaisia, joissa valemuistojen todellisuus näyttäytyy hyvinkin konkreettisesti.

Aina kun katson jonkun elokuvan usean, usean vuoden tauon jälkeen, muistan niiden kohtauksia aivan eri lailla.

Muistiin ei voi luottaa.

Vierailija
58/61 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valemuistoja menneestä koska olin aina niin kännissä että muisti meni!Delete ,joten on voinut tapahtumien jälkeen aloittaa puhtaalta pöydältä!Onneksi en  muista!

Vierailija
59/61 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deletoinnin jälkeen minulle tulee välinpitämätön olo!

Vierailija
60/61 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä laiskuuttani,enkä mukavuudenhaluisuuttani jaksa välittää mikä oli totuus!Täydellinen välinpitämättömyys,kun kaikkihan meni kännin piikkiin!