Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla valemuistoja?

Joup
09.10.2020 |

Tänään tästä tulee tv-dokkari. Siinä kyse oli väärästä hyväksikäyttömuistosta.
Minulla ei ole valemuistoja, mutta eräs entinen ala-asteen Luokkakaveri kertoi kerran aivan uskomattomia kiusaamisjuttuja luokkakokouksessa. Meitä oli seitsemän muuta luokan tyttöä ja kukaan ei ollut ikinä kuullutkaan tapahtumista joista hän kertoi. Yksikään tapahtumista ei ollut meille tuttu. Olimme aivan puulla päähän lyötyjä. Pitkien keskustelujen jälkeen päättelimme että hän muistaa täysin väärin. Hän elää näissä uskoissaan vieläkin.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun that´s the trick ..

Kumpikin voi olla totta ..

Zinc

Vierailija
2/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää, koska jos on, luulen niitä oikeiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Is the cat in the box ?

Zinc

Vierailija
4/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA-kerhossa minulle uskoteltiin menneisyyteni olleen ihan toisenlainen verrattuna todellisuuteen.

Vierailija
5/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut ilmi montakin asiaa, isojakin. Nykyään en enää luota muistiini yhtään.

Vierailija
6/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvanttimekaniikka on hyödytöntä, jos sitä ei sovella tosielämään ;)

Zinc

Vierailija
7/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on valemuistoja.

Vierailija
8/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan olemassa myös tilanteita, joissa ne voidaan osoittaa vääräksi. Silti valemuisto on olemassa. Esim. Matka johonkin ulkomaille, mutta olet työvuorolistan mukaan ollut töissä. Silti muistat matkan ja tapahtumat.

Vierailija
9/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen kuitenkin monta kertaa jutellut ystävieni ja tuttujen kanssa ja ne kertovat asioista joista minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa. Miksei sama voisi toimia myös toisin päin? Muisti ei ole luotettava eikä pelkästään sen perusteella pitäisi tuomita ketään.

Vierailija
10/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin lapsuudessa eläneeni erässä paikassa, myöhemmin kävi ilmi että muistoni perustui valokuvaan, jonka olin nähnyt jostain toisesta lapsesta. Muistan että kehittelin sen kuvan ympärille itselleni tarinaa siitä paikasta.

Hämmentävä kokemus...

Vierailija
11/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joitain juttuja, joista en ole varma olivatko totta vai unta. Aika yhdentekeviä juttuja, ei mitään kauheita.

Vierailija
12/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valemuisto. Liittyy traumaattiseen tapahtumaan. Tuntuu täysin aidolta, mutta jos yritän sitä enemmän kaivella tai puhua siitä aivot tuntuvat alkavan kangerrella. Jopa nyt kun kirjoitan tätä joudun keskittymään. Muutoin olen ns. terveiden kirjoissa.

Vierailija
13/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin nuorena yhden sarjan (OZ, Kylmä rinki) ja muistin sen tapahtumat selkeästi. Samoin muisti puolisoni. Ihan samat muistikuvat oli, mitä tapahtui, keskusteltiin niistä.

Katsottiin se sarja uudelleen: niitä asioita ei tapahtunut.

Siinä vaiheessa oli aika creepy olo.

Kaikkein selkein oma valemuisto, mutta että puolisokin jakoi sen?

Vierailija
14/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivetaan kultaharkkoja Lapista.

Vierailija
15/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Tässä olet oikeassa. Kiusaajat eivät ehkä ole kokeneet kiusaavansa eivätkä edes muista niitä kaikkia kiusatulle ohimennen heitettyjä vitsikkäiksi tarkoitettuja herjoja, ja toisaalta kiusattu muistaa sen tunteen mikä niistä on aiheutunut ja se on ehkä muistoissa vielä suurentunut.

Vierailija
16/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nuorena yhden sarjan (OZ, Kylmä rinki) ja muistin sen tapahtumat selkeästi. Samoin muisti puolisoni. Ihan samat muistikuvat oli, mitä tapahtui, keskusteltiin niistä.

Katsottiin se sarja uudelleen: niitä asioita ei tapahtunut.

Siinä vaiheessa oli aika creepy olo.

Kaikkein selkein oma valemuisto, mutta että puolisokin jakoi sen?

Kuule. Matrixissa videoita muutellaan ..

Zinc

Vierailija
17/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt nyrkkeilyotteluitakin, jotka menevät erilailla ..

Zinc

Vierailija
18/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän voi tietää, ovatko muistoni oikeita. Luin jostakin, että joka kerta kun ihminen ajattelee jotain muistoa, se muuttuu. Kävin eräässä asunnossa toistakymmentä vuotta sitten, ja kun minulta kyseltiin ko. asunnosta, muistin kerroksen väärin, samoin muistin väärin että makuuhuoneessa olisi ollut erikoinen tapetti ja että asunnossa ei ollut parveketta, vaikka oikeasti siinä oli iso lasitettu parveke. Nämä ovat kuitenkin aika pieniä asioita kertomaasi verrattuna.

Lähiomaiseni on muistisairas ja hän sepittää jatkuvasti asioita, esim. jos talouteen on ilmestynyt jokin uusi tavara, hän kertoo satuja miten joku vieras mies toi sen. Hän uskoo vilpittömästi näihin selityksiinsä ja loukkaantuu verisesti, jos joku kyseenalaistaa ne.

Vierailija
19/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Tässä olet oikeassa. Kiusaajat eivät ehkä ole kokeneet kiusaavansa eivätkä edes muista niitä kaikkia kiusatulle ohimennen heitettyjä vitsikkäiksi tarkoitettuja herjoja, ja toisaalta kiusattu muistaa sen tunteen mikä niistä on aiheutunut ja se on ehkä muistoissa vielä suurentunut.

Tuo on yksi aspekti. Kokonaan toinen aspekti on se, että toiselle ihmiselle asia voi tapahtua ja toiselle ei tapahdu.

Puhut subjektiivisesta käsityksestä ja se voi samaankin asiaan olla kahdella ihmisellä aivan eri ..

Zinc

Siitä samaa mieltä. On myös mahdollista, että toiselle ihmiselle asia tapahtuu, toiselle ei tapahdu ;)

Vierailija
20/61 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tunnukin käsittämättömältä, mutta kunkku tietää tämänkin ..

Zinc