Apua tietokoneessani on kuulemma virus enkä osaa kunnolla englantia. Joku nainen soitti minulle Microsoftilta ja yritti auttaa minua puhdistamaan koneen mutta en ymmärtäny kunnolla ohjeita
Mitä minun tulee nyt tehdä? Osaavatkohan jossain liikkeessä pelastaa koneeni?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mekin luettiin se iltalehden juttu huijareista. Kivat sulle.
Mikä juttu?
Joko tää on toooooosi tökerö provo tai sitten olet aika hassu. Miksi nainen Microsftilta soittaisi sulle jonkun viruksen vuoksi? Mieti nyt vähän. Anna nyt sille vielä kaikki tunnussanat ja -luvut niin kyllä tulee toosasi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu?
googlaa microsoft huijaus
Kannattaa antaa kaikki mitä pyytävät heille. Asiasta toiseen, laittaisitko tänne pankkitunnuksesi ja salasanat, jotta voisin tarkistaa ettei kukaan ole päässyt tilillesi viemään rahojasi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa antaa kaikki mitä pyytävät heille. Asiasta toiseen, laittaisitko tänne pankkitunnuksesi ja salasanat, jotta voisin tarkistaa ettei kukaan ole päässyt tilillesi viemään rahojasi
586745
4534
8789
4332
Siinä. Mitä muuta tarvitset? Haluaisin saada viruksen pois.
Jos laitat luottkortin numerosi, niin me kyllä hoidamme koneesi kuntoon!
Laita kuva luottokortistasi niin me kyllä autetaan
Voe ihimettä kirjoitti:
Joko tää on toooooosi tökerö provo tai sitten olet aika hassu. Miksi nainen Microsftilta soittaisi sulle jonkun viruksen vuoksi? Mieti nyt vähän. Anna nyt sille vielä kaikki tunnussanat ja -luvut niin kyllä tulee toosasi kuntoon.
Toosassani ei ole enää mitään vikaa. Klamydia hoitui antibiooteilla.
ap
Se voi olla joku huijari, ei kaikkea kannata uskoa. Jos tietokoneesi toimii normaalisti ei siinä mitään viirusta
ole.
Jos puhui vielä englantia on varmasti joku huijaus, ne huijarit usein soittelee englantia puhuen.
Sun on nyt parasta hakata koneesi tuhannen tuusaksi.
Mulle soitti eilen sama huijari myös, tai huijariryhmä mikälie. Soittivat eri numeroista, ensin nainen ja sen jälkeen mies. Puhuivat englantia ja väittivät olevansa Microsoftilta ja auttavansa mua hoitamaan viruksen pois tietokoneesta. Tajusin toki heti että on huijaus ja suljin puhelut. Mutta harmitti nuo puhelut, kun olin odottanut just yhtä tärkeää puhelua ja huijarit vaan soittelee...
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006663203.html tässä esim. samasta asiasta
Poista System32 kansio niin ei viirukset leviä.
En minäkään ollut tiennyt, että tuollainen uudenlainen tietokonehuijaus on liikkeellä. En kyllä ikinä luota mihinkään noihin.
Kaverini, joka on hyvä tietokoneasioissa toisin kuin minä, on antanut ohjeen, että lähtökohtaisesti kaikki tietokoneongelmat, joihin liittyen pyydetään soittamaan jonnekin tai joku soittaa Microsoftilta tms. ja pyytää henkilökohtaisia tietoja, ovat huijausta 100% varmasti.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Miksi vastaat tuntemattomiin numeroihin. Itse en vastaa IKINÄ. Jos on oikeasti asiaa, jättävät viestin tai tekstiviestin.
Ihan hyvä aloitus provoksi, koska aihe on tärkeä, että kukaan ei oikeasti haksahda tuohon huijaukseen.
Kerrataan todellakin faktat:
- Microsoft ei koskaan soita ja tarjoa apua jos sulla on virus koneessa, koska se ei ole ensiksikään tietoturvayritys.
- Toiseksi, asiakas on aina se, jonka pitää ottaa yhteys Microsoftiin, tietoturvayritykseesi, nettiliittymän tarjoajaasi, jne...
- Ja kolmanneksi mitkään yritykset tai poliisi eivät koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, ei puhelimessa eikä livenä. Itse asiassa pankitkaan eivät koskaan soita ja kysy pankkitunnuksiasi. Ne pankkitunnuksethan annetaan vain ja ainoastaan verkkopankillesi netissä.
Tästä kannattaa varoittaa iäkkäämpiä perheenjäseniäkin. Onnistuivat viemään viisinumeroisen summan sukulaisnaiselta, joka yleensä on epäluuloinen ja varuillaan huijareiden varalta. Kukaan ei tajua, miten on voinut haksahtaa tähän, mutta varmaan huijareiden avuliaisuus ja ystävällisyys on nyt voittanut järjen.
Meilla tama toistuu aina muutaman viikon kuluttua. Soittelijoilla on kova intialainen aksentti ja kun kysyy nimea se on "Eric Anderson".
Minulla on viruksentorjuntaohjelma joka on toiminut hyvin. Pyydan aina lahettamaan tiedot kirjallisina joten voin tutustua niihin rauhassa. Ei ole kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Meilla tama toistuu aina muutaman viikon kuluttua. Soittelijoilla on kova intialainen aksentti ja kun kysyy nimea se on "Eric Anderson".
Minulla on viruksentorjuntaohjelma joka on toiminut hyvin. Pyydan aina lahettamaan tiedot kirjallisina joten voin tutustua niihin rauhassa. Ei ole kuulunut.
Huijarithan eivät voi tietää onko sinulla edes Windows-laite. Joten seuraavan kerran kun soittavat voisi olla hauska sanoa, että "Ai Microsoftista? Miten niin minullahan on Mac!!!!"
Itse esittäisin varmasti kielitaidotonta savolaista, viäntäisin ja kiäntäisin oikein kunnolla.
Mene huomenna kirjastoon. Heillä on digi-guruja, jotka auttavat ilmaisiksi, vaikka monta tuntia. Soita ensin.