Haluaisitko muuttaa Suomesta pois jos siihen olisi mahdollisuus? Miksi haluaisit lähteä?
Itse lähtisin jos voisin, niin synkkä ja surullinen ilmasto että tuntuu ottavan mielenterveyden päälle joka vuosi pahemmin.
Kommentit (233)
Terveiset Pärnusta. Todella tyytyväinen olen elämääni täällä Itämeren rannalla. Käyn Suomessa enää todella harvoin ja joka kerta ihmettelen mihin Suomi on menossa. Junalla kuljen siellä päässä ja se Helsingin aseman seutu on todella järkyttävä. Nyt valoja päälle siellä hallituksessa!
En halua elää persuvallan alla, joten muutan toiseen maahan jos tulee persuhallitus, tai muutan toiseen kaupunkiin jos tule jussi the rasisti pormestari.
Vierailija kirjoitti:
Mulle Suomessa ei ole muuta masentavaa kuin just tämä syksyn ilmasto. Ja täällä Etelä-Suomessa melkein joka vuosi marraskuu alkaa lokakuun puolivälissä ja kestää maaliskuun puoliväliin asti. En vaan tiedä, mihin täältä muuttaisin. Missä olisi sen mukavampaa? Jos syksystä kevääseen olisikin jossain mukavampaa, sitten keväästä syksyyn on viheliäisen kuumaa sekä erilaisia ikäviä sääilmiöitä kuten hurrikaaneja. Niin ja mihinkään maanjäristysalueellekaan en haluaisi muuttaa. En myöskään sellaiseen maahan, missä ei iltaisin uskalla liikkua ulkona ilman tuliasetta. Jäljelle jää joku Saksa, Ranska, Belgia ja Sveitsi. Paitsi että en halua sellaiseenkaan maahan, missä on väkivaltaisia mellakoita. Jäähän sitten vielä Viro, mutta ei taida Tallinnassa ilmasto olla sen parempi kuin Helsingissäkään.
Kahdella työkaverillani on talviasunnot Espanjassa. Lähtevät lokakuussa Espanjaan ja tulevat huhtikuussa Suomeen. Mullekin ehkä joku tällainen sopisi hyvin.
Onkohan sulla nyt pikkaisen epärealistinen ja negatiivinen mielikuva Euroopan maista... Miten ja missä esim Belgiassa, Sveitsissä, saksassa tai Alankomaissa on väkivaltaisia mellakoita?! Et uskaltaisi italiassa tai Luxemburgissa kulkea ilman tuliasetta?! Jos pelkää omaa varjoaankin niin paras kyllä tosiaan jäädä omaan synnyinkylään ja nukkuakin sängyn alla ettei taivas tipu päälle...
Heti lähden kun vaan eläkkeelle pääsen. Asuntokin jo hommattuna. Toivottavasti pääsen terveenä eläkkeelle.
Kyllä haluaisin surkean ihmiselle elinkelvottoman ilmastomme vuoksi.
Jos verrataan vaikkapa Kanarian saariin. Siellä on aina leppeä kesäsää, mutta ei kuitenkaan ole koskaan hyttysiä, mäkäräisiä, paarmoja tai hirvikärpäsiä vaan aina mahtavat kelit liikkua ja ulkoilla. Koko eteläisellä pallonpuoliskolla napa-aluetta lukuunottamatta sama juttu.
En, koska ei ole erityistä halua olla m a m u.
Vierailija kirjoitti:
Terveiset Pärnusta. Todella tyytyväinen olen elämääni täällä Itämeren rannalla. Käyn Suomessa enää todella harvoin ja joka kerta ihmettelen mihin Suomi on menossa. Junalla kuljen siellä päässä ja se Helsingin aseman seutu on todella järkyttävä. Nyt valoja päälle siellä hallituksessa!
Joo eikä Virosta löydy ollenkaan narkkareita, juoppoja ja pahaa köyhyyttä! Olet kyllä paratiisin läytänyt.
Per ssut lähtee itse sankoin joukoin mam uiksi! 🤣
Haluaisin muuttaa pohjois-italiaan ja käydä töissä sveitsin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muuttaa pohjois-italiaan ja käydä töissä sveitsin puolella.
Miksi et muuta? Eu-kansalainen saa automaattisesti työluvan Sveitsiin, ja Italiaan luonnollisesti saa muuttaa täysin vapaasti.
Päätin jo lukioiässä, että muutan ulkomaille. Olen aina inhonnut pimeyttä ja kärsinyt siitä. Lisäksi tuntui aina, että en jotenkin sovi Suomeen. Yliopistoiässä matkustelin ja vaihto-opiskelin ja tarkentui vielä, että haluan Italiaan. Opiskelin yliopistossa muiden opintojen ohella kielen, ja valmistuttuani muutin Roomaan ja sittemmin P-Italiaan. Alku oli aika jännittävää ja epävarmaa, mutta toistaiseksi olen pärjännyt hyvin 6 vuotta. Muutto tänne oli ehdottomasti oikea päätös minulle, ainakin tässä elämäntilanteessa. En ole kuitenkaan sulkenut pois mahdollisuutta palata joskus Suomeen, vaikka tunnen itseni siellä aina vain ulkopuolisemmaksi.
ahaa nyt sitten kelpaa puhua Suomesta. Kun mä avaudun tästä niin kaikki on vaa haukumassa.
Johonkin lämpimään, jos saisin kaikki läheiseni mukaan.
Just kun Suomessa on niin synkkää niin pitäisi olla nimenomaan enemmän iloa ja juhlia. En ymmärrä miksi ihmiset vaa masentuvat omiin koloihin. Ylipäätän kun kukaan ei koskaan juttele eikä halu kehittyä.
Amerikkalaisten holtiton ihannoiminen ja heidän ajastusmaailman apinoiminen olen jo pitkään ihmetellyt.
Olisi kiva muuttaa Eurooppaan pois tästä jenkki-suomi kulttuurista.
En. Rakastan talvea ja erämaita, en tykkää kuumasta. Parasta Suomessa on 8 vuodenaikaa. Sitten kun ne loppuu, muutan ehkä vielä pohjoisemmaksi, Norjaan. Tai ehkä Islantiin, se olisi kiva kokea mutta en usko, että loppuiäkseni jäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Suomessa ei ole muuta masentavaa kuin just tämä syksyn ilmasto. Ja täällä Etelä-Suomessa melkein joka vuosi marraskuu alkaa lokakuun puolivälissä ja kestää maaliskuun puoliväliin asti. En vaan tiedä, mihin täältä muuttaisin. Missä olisi sen mukavampaa? Jos syksystä kevääseen olisikin jossain mukavampaa, sitten keväästä syksyyn on viheliäisen kuumaa sekä erilaisia ikäviä sääilmiöitä kuten hurrikaaneja. Niin ja mihinkään maanjäristysalueellekaan en haluaisi muuttaa. En myöskään sellaiseen maahan, missä ei iltaisin uskalla liikkua ulkona ilman tuliasetta. Jäljelle jää joku Saksa, Ranska, Belgia ja Sveitsi. Paitsi että en halua sellaiseenkaan maahan, missä on väkivaltaisia mellakoita. Jäähän sitten vielä Viro, mutta ei taida Tallinnassa ilmasto olla sen parempi kuin Helsingissäkään.
Kahdella työkaverillani on talviasunnot Espanjassa. Lähtevät lokakuussa Espanjaan ja tulevat huhtikuussa Suomeen. Mullekin ehkä joku tällainen sopisi hyvin.
Onkohan sulla nyt pikkaisen epärealistinen ja negatiivinen mielikuva Euroopan maista... Miten ja missä esim Belgiassa, Sveitsissä, saksassa tai Alankomaissa on väkivaltaisia mellakoita?! Et uskaltaisi italiassa tai Luxemburgissa kulkea ilman tuliasetta?! Jos pelkää omaa varjoaankin niin paras kyllä tosiaan jäädä omaan synnyinkylään ja nukkuakin sängyn alla ettei taivas tipu päälle...
Tuliaseilla viittasin esim Yhdysvaltoihin sekä moniin Etelä- ja Väli-Amerikan sekä Afrikan maihin. Tosin osassa näistäkin keäsaikaan ilmasto on sellainen, että olisi ihan liian kuuma sekä näissä paikoissa on myös erilaisia luonnonmullistuksia. Kanada taas muuten voisi olla ihan kiva paikka asua, mutta ei siellä ilmasto oikeastaan poikkea Suomen ilmastosta. Yhtä ankeaa sielläkin on pimeään vuoden aikaan kuin Suomessakin.
Uutisissa on kyllä ollut aika paljonkin kuvia Keski-Euroopan maiden mellakoista, joten ei kiinnosta asua sellaisessakaan paikassa. Tosin voivat liitty lähinnä tähän pandemia-aikaan. Ja Välimeren maissa on kesäisin usein ihan saakelin kuuma, jopa 40 astetta pahimmillaan. Ihan kiva käydä lomareissulla vaikka huhti-toukokuussa, mutta ei enää heinä-elokuussa.
Haluaisin asua sellaisessa maassa, jossa puolet vuodesta olisi Suomen toukokuu ja puolet vuodesta Suomen heinäkuu. Muuten maa saisi olla kuten Suomikin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eikä Virosta löydy ollenkaan narkkareita, juoppoja ja pahaa köyhyyttä! Olet kyllä paratiisin läytänyt.
Mutta Virossa on vähemmän rikollisuutta, koska virolaiset käyvät rötöstelemässä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Just kun Suomessa on niin synkkää niin pitäisi olla nimenomaan enemmän iloa ja juhlia. En ymmärrä miksi ihmiset vaa masentuvat omiin koloihin. Ylipäätän kun kukaan ei koskaan juttele eikä halu kehittyä.
Amerikkalaisten holtiton ihannoiminen ja heidän ajastusmaailman apinoiminen olen jo pitkään ihmetellyt.
Olisi kiva muuttaa Eurooppaan pois tästä jenkki-suomi kulttuurista.
Miksi et järjestä? Normaalivuosina (siis ennen pandemiaa) mulla on vähintään yhdet kekkerit kuukaudessa elokuusta loppiaiseen. Joulukuussa on kolmet eli itsenäisyyspäivä, joulu ja uusi vuosi. Loppiaisen jälkeen tulee tauko ja sitten pääsiäisestä alkaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn muuten Suomessa ihan hyvin, mutta jotenkin ajattelen monien ihmisten sekä yleisen asenteen olevan aika lannistava ja sellainen vähän kiusaamiseen sekä muiden alentamiseen pohjautuva kulttuuri täällä on. En todellakaan halua yleistää, mutta itsellä paljon ikäviä kokemuksia. Ehkä se on ajatus, että tahtoisi kokeilla miten onnistuisi ulkomailla ihmisten kanssa ja olisiko jokin paremmin. Minulla on muutamia tuttuja ulkomailta ja jotenkin heidän kanssaan kaikki on sujunut paremmin. Muuten minulle sopisi paremmin jatkuvaan asumiseen jokin kylmenpi paikka ( vähän Suomen kaltainen). Aina sitä mietti, että voihan se olla, että kaikki on samoin muuallakin ja en siis ajattele olevani itse täydellinen mitenkään ja vikaa on minussakin.
Minulla täysin samat fiilikset Suomesta tai tarkemmin sen kulttuurista. Viihtyisin täällä, jos töissä ei käyttäydytä toisia kohtaan epäasiallisesti. Haluaisin kokeilla asumista muissa maissa ja se saattaa olla kohdallani mahdollista tulevaisuudessa.