Lapsia myrkytetään päiväkodeissa
Lukiko kukaan tätä? Mitä ajatuksia nousi?
Lapseni ovat helsinkiläisessä päiväkodissa, mutta en tiedä, käytetäänkö siellä kyseistä myrkkyä. Tuo teksti viittaisi medisoftiin tms..
http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/myrkytetaanko-lastasi-paivakodissa/
Kommentit (63)
Jotenkin tuosta tekstin jäsentelystä ja TEHOKEINOISTA!! tuli mieleen eräs Tukiainen. Kun mielikuvan sai työnnettyä sivuun, jäljelle jäi hysterian lietsonta. En muutenkaan pidä Maria Nordinia kovin uskottavana tahona.
Nykyisin alkoholittomissa käsideseissä on PHMB-nimistä ainetta, se on läheistä sukua tuolle kielletylle aineelle. Ainakin Medisoftin ja Chemisoftin alkoholittomissa käsihuuhteissa on noita yhdisteitä. Käsidesi ei korvaa käsien pesua.
Peruskäsidesit on turvallisia oikein käytettynä eli silloin kun niitä ei juoda.
Hyvä kun tiedät asian mikrobiologia paremmin. Ja EUhan on myös kieltänyt PHMGn käytön.
No onhan tämä järkyttävää, jos pitää paikkaa. Aion kyllä tarkistaa asian.
Luulen, että käsidesin käyttö johtuu siitä, että hoitajat ovat niin laiskoja, etteivät jaksa viedä lapsia käsipesulle. Miksei vesi ja saippuapesu muuten riittäisi?
Eikö käsidesin käytön pitänyt rajoittua sen tavallista rajumman influenssan estoon. Miksi sitä jatketaan edelleen? Jotkut aikuisethan käyttivät käsidesiä ihan hullusti: ensin pestiin ja kuivattiin kädet huolellisesti ja sitten käytettiin vielä kuin varmemmaksi vakuudeksi käsidesiä. Minulle riitti pelkkä käsien perusteellinen pesu myös ennen ruokailua enkä saanut influenssaa.
Joissakin hammastahnoissa ja käsisaippuoissakin on desinfiointiainetta, jonka nimeä en nyt saa päähäni, kun ei minulla ymmärrettävästi ole kyseisiä tuotteita, mutta joka myös on terveydelle vaarallista. Luultavasti kyseessä on joku samanlainen aine kuin käsidesissä. Tuoteselosteet näissä ovat niin pientä pränttiä, että ilman suurennuslasia on vaikea saada selvää ja toisekseen ne ovat pelkkää latinaa. Ja latinaahan harva nykyään hallitsee.
PS Muisti palailee pätkittäin. Jos en ihan väärin muista, niin aine oli nimeltään triklosaani.
Eihän teidän miehillä enää edesseiso. Jostainhanse johtuu.
samaa mieltä. vesipesulla selviää, kunhan viitsii.
Jos lapsillanne on käsissä ihottumaa voi syyllinen olla käsidesi. Meidän lapsi oli sairaalassa pari kuukautta ja sielä käytettiin käsidesiä. Hänellä ei ole ikinä ollut mitään ihottumia, mutta sairaalassa iski paha ihottuma käsiin ja se meni ohi, kun kielsin käyttämästä käsidesiä.
Onneksi asuinpaikkakunnallani ei käytetä käsidesiä päiväkodeissa tai kouluissa. Eikö se ole turvallisuus riski kun lapset käyvät yksinään vessassa?
Jos tämä on totta, niin sairaaloiden henkilökunta altistuu melkoiselle myrkkymäärälle. Käsidesiä kuuluisi käyttää jokaisen kerran jälkeen, kun on koskenut potilaaseen. Itse siis sairaalassa töissä ja olen saanut voimakasta kutinaa yhdestä käsidesistä, toisesta (LV) taas en. En ole katsonut, minkä merkkistä se kutinaa aiheuttava on, liekö sitten Medisoftia. Mutta millä sitä hengitysilmaa välttelee työpaikalla?
Sairaanhoitajat varmaan suuremmassa vaarassa. toisaalta lapset ehkä herkempiä. meidän tarhassa ei tietääkseni käytetä käsidesiä. käytetäänkö muka jossain?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:24"]
Käsien desinfiointiaineella on tärkeä paikka sairaala-ja hoitoympäristössä. Muualla pärjää käsien pesulla vedellä ja saippualla. Kunnollinen kuvaaminen on myös tärkeää. Jos kädet jäävät kosteiksi, se on melkein sama, kuin jos niitä ei pesisi ollenkaan.
terv. SH
[/quote]
Juuri näin. Saippuointi, huuhtelu ja kuivaus.
[/quote]
Lapsille pitää opettaa oikea käsienpesu jo pienenä.
Medisoftin purkin mukaan sitä ei medisoftissa ole. Eikä näy erisaninkaan tuoteselosteessa. En löydä muita kuin tuon bloggarin itse linkittämän tuotteet, jota en ole itse edes nähnyt käytettävän.