Mitä tapahtuu postipaketeille, jos joutuu koronakaranteeniin?
Kuka korvaa, jos joutuu koronakaranteeniin eikä pysty hakemaan tilaamiaan paketteja postiautomaatista?
Mitä, jos ei ole kaupan kotitoimitusten alueella tai ei saa kotitoimitusaikaa? Miten silloin saa ruoan kaupasta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Jos sä et hae sun pakettia, se palautuu lähettäjälle. Pyydä lähettäjältä että hän EI HAE SITÄ!!! Sit se menee hakemattomien pakettien käsittelyyn ja se säilytetään siellä 3kk. Sä saat lunastaa paketin sieltä 10€ sen 3kk aikana.
Ei. Muistin väärin! Mä oon siis lunastanu ite, mutta olin se lähettäjä. Eli tietysti mun tilanne olk eri, et sä voi sitä lunastaa. Sori.
Oikeesti hei, nyt on jotenkin tosi avutonta meininkiä. Etkö oo ees selvittänyt postin sivuilta asiaa. Kyllä rahalla saa. Ei sitä kukaan korvaa toki. Ootko nuori? Kun et tiedä että nettitilauksilla on palautusoikeus, ja jos paketti palautuu lähettäjälle se käsitellään normaalina palautuksena. Pakettia ei ole edes avattu joten ei ole mitään ongelmia. Vähän siinä toki kestää. Jos tilasit joltain yksityiseltä jotain niin se voi olla vähän eri juttu. Mä en antais sen paketin palautua, vaan kyselisin ensin postilta, sitten kuriirifirmoilta, lopuksi taksikuskilta, ja onhan noita apu palveluita. Avutonta jos et jotain keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä et hae sun pakettia, se palautuu lähettäjälle. Pyydä lähettäjältä että hän EI HAE SITÄ!!! Sit se menee hakemattomien pakettien käsittelyyn ja se säilytetään siellä 3kk. Sä saat lunastaa paketin sieltä 10€ sen 3kk aikana.
Ei. Muistin väärin! Mä oon siis lunastanu ite, mutta olin se lähettäjä. Eli tietysti mun tilanne olk eri, et sä voi sitä lunastaa. Sori.
Ja jos joku ihmettelee miksen heti hakenut pakettia kun se palautus, niin posti toi ilmoituksen liian myöhään ja en ehtinyt mitenkään. Ja sisältö oli arvokas niin tietty lunastin sen sitte. Lopputuloksena laitoin sen uusiks samalle tyypille, joka maksoi myös sen lunastuksen.. meillä siis meni ok, vaikka oli kaamee säätö pari vuotta sitten
Postin sivulla ostat lisäaikaa paketin säilyttämiselle. Problem solved.
Jos joudut karanteeniin sun paketit automaattisesti poltetaan ja haudataan mereen. Sitten sulle lähetetään ilmoituskirje, jossa lukee ”lällälläää et ikinä saa pakettiasi mitenkään ja sinulta peritään 10 000000e muuten vaan. Lällällää”.
Ikävä kyllä ei ole mitään tapaa kiertää tätä :( kukaan maailman historiassa ei ole onnistunut saamaan mitään pakettia poikkeusoloissa. Pahoittelen.
Tilaa postipakettisi pelkästään kotiovelle toimituksella. Olen itse sopinut postinjakajan kanssa, mihin voi jättää pakettini (piharakennuksen ovelle sateensuojaan). Minun ei tarvitse olla kotona eikä kuitata mitään, kuittaus hoituu postinjakajan puhelulla.
Vierailija kirjoitti:
Postin sivulla ostat lisäaikaa paketin säilyttämiselle. Problem solved.
Ja voihan sieltä postin sivulta tilata kotiinkannon jo postissa hakua odottavalle paketille, jos suunnitelma muuttuu eikä pääse itse hakemaan. Maksaa vaan sen lisämaksun. Sitä en muista, onko maksu sama vaikka olisi useita paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko joku kunnan viranomainen ne mun paketit sitten, jos joutuisin karanteeniin? Vanhemmat asuu kaukana ja ystävät samoin. Ei mulla ole ketään, jota pyytäisin. T. Nimim. Ei kannata muuttaa työn perässä
----------
eiköhän rahalla saa kotiinkuljetuksen.
Taksi?
Tuskin kunnan viranomainen hakee, ellei kyse ole jostain lakisääteisestä jutusta, vaikka insuliinista diabeetikolle.
Viranomaiset eivät mitään pakettihakuja tee. Heillä on tärkeämpää tekemistä. Eikö ole edes työkavereita, vaikka työn perässä muutit?[/quote]
En mä usko, että työkaverit suostuisi juoksemaan mun asioilla. Löytyisi sitä ja tätä syytä. Pyysin kerran hakemaan yhtä mun pakettia, kun jouduin työmatkalle sen saapuessa eikä kukaan suostunut hakemaan.[/quote]
--
kyllä haen kunhan hinnasta sovitaan.
Kotivara on avainsana ruoan hankinnassa. Se antaa muutaman päivän pelivaran, kun selvittää tuoreruoan kuljetusta. Moniin pikkutaajamiin tuli keväällä taksisysteemit kaupan keräämille ostoksille.
Kyllä nyt menee vaikeaksi vääntämiseksi.
Postin sivuilla neuvotaan ottamaan yhteytta asiakaspalveluun, jotta voidaan löytää ratkaisu. Tässä yksi esimerkki: Yhdellätoista eurolla saat ostettua jo Postin palvelupisteeseen toimitetulle paketille kotiintoimituksen.
Ruokaostoksista pitää ottaa yhteyttä kunnan sosiaalipuoleen. Oman kunnan sivuilta löytynee puhelinnumero, josta löytää tietoa ja apua tilanteeseen. Apteekista pystyy tilaamaan verkkoapteekeista. Ottaa vain kotiintoimituksen, toimitus yleensä muutamassa päivässä.
Facebookissa toimii kauppa-apuryhmä, mutta tämän ap vissiin tyrmäsi.
Ruokaostokset pystyy tekemään verkossa ja esim. pyytää taksia toimittamaan ne. Soittaisin ja kysyisin taksikeskuksesta, että onnistuuko.
Mielenkiinnosta kurkkasin ja tässä linkit kahden eri kunnan korona-apuihin:
https://www.jyvaskyla.fi/terveys/korona/karanteeni
https://vaasa.elakkeensaajat.fi/koronavirus/apua-arjen-sujumiseen/ (koskee muitakin kuin eläkkeensaajia)
Tai soitat johonkin kotipalvelu firmaan ja kysyt sieltä. Kaupassa ainakin voivat käydä, kenties paketinkin hakea. Maksaa joo, mutta ei tolkuttomasti, kun ei tuollaisessa nyt tuntikausia mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin tuoss atilanteessa jatkoaikaa. Ensin ehdotin että tilaat maksullisen kotiinkuljetuksen erilleen ja pyydät jättämään ovelle, mutta asutko jossain ihan peräkylässä ettei muka onnistu?
Ei sitä jatkoaikaa saa postiin tai pakettiautomaattiin toimitettuun pakettiin. Jos ostos on jo maksettu, rahaa ei yleensä saa takaisin.
Ainakin mulle avautuu lähetyksen seurantakoodilla postin sivu, mistä voi maksaa lisää säilytysaikaa tai kotiinkannon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan korvaa, koska voi kirjoittaa valtakirjan ja valtuuttaa jonkun toisen hakemaan puolestaan. Ruoka-asioissa auttaa kuntasi sosiaalitoimi, jos ei muuta apuväkeä ole saatavilla.
Tarkennus: Pakettiautomaattiin ei edes tarvitse valtakirjaa. Sen kun antaa hakukoodin valtuuttamalleen hakijalle.
Aivan, ongelmana on se, että automaattiin tilattu, valmiiksi maksettu paketti saattaakin yhtäkkiä päätyä postista henkkareilla haettavaksi paketiksi, ihan vaan jos postissa niin jostain syystä päätetään. Näin kävi minulle juuri tällä viikolla. Onneksi oli voimassa oleva henkkari olemassa, enkä ollut karanteenissa.
Automaattiin tilatut meillä useimmiten menevät postin pisteeseen, automaatti on ilmeisesti aina täynnä. Useimmiten tilaan automaattiin, mutta harvoin siihen saan.
Käsittääkseni valtakirjaa ei sittenkään yleensä tarvitse, se henkkari/ajokortti saa olla kenen vaan, siis se hakija ja henkkarinsa tietenkin sama.
Jatkoaikaa voi ostaa omapostista, ja paketeille voi postista ostaa kotiinkuljetuksen, tosin luin että tässä nyt koronan aikana ollut muutoksia, se lomake ei ole ollut käytössä tms.
No sehän menee ihan niinkuin normaalistikkin. Joku norsu talloo sen paketin paskaksi, sitten se jää jumiin lajitteluhihnan väliin ja lopuksi posti hävittää sen mustaan aukkoon.
Jos onnistut jotenkin vakuuttamaan postin siitä, että se on niiden vika eikä missään tapauksessa johdu sinusta, niin saat korvaukseksi kaksi käytettyä kakkosluokan postimerkkiä.
Jos paketti joutuu koronakaranteeniin, niin saat sen vasta 14 vuorokauden päästä. Tätähän sä kysyit.
muuten olisit kysynyt "jos jouDUN"