Miksi Kela kysyy omistanko metsää?
Omistan. Meneekö se ja ottaa metsät haltuun tai pakottaa myymään että saan Kelan "etuuksia"?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Jotkut elää pelkällä puun myynnillä,jopa vuotuiselle verolistalle.
Verolistoille pääsee kerran viidessäkymmenessä vuodessa ja elää tuloilla mikäli omistaa tuhansia hehtaareita metsää.
Tuhansia? Jos minulla olisi 200 hehtaaria metsää, ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Tuon metsän rahallinen arvo olisi todennäköisesti n. miljoonan ja sen myymällä ja uudelleen sijoittamalla eri omaisuusluokkiin saisin siirtä jatkuvaa tulovirtaa loppuelämän tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Sitä metsää pitäisi sitten olla vähintään 500 ha tasaisesti eri kehitysluokissa. Ja metsätyöt pitäisi osata tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verolistoille pääsee kerran viidessäkymmenessä vuodessa ja elää tuloilla mikäli omistaa tuhansia hehtaareita metsää.
Tuhansia? Jos minulla olisi 200 hehtaaria metsää, ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Tuon metsän rahallinen arvo olisi todennäköisesti n. miljoonan ja sen myymällä ja uudelleen sijoittamalla eri omaisuusluokkiin saisin siirtä jatkuvaa tulovirtaa loppuelämän tarpeisiin.
Tiedän yhden vuotuisen verolistalaisen lähes pelkällä metsän myynnillä.
Takavuosina metsästä muuten piti maksaa isot verot pinta-alan mukaan vaikka ei edes myynyt puuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai isoisältä pienehkön metsäpalstan.
Todella tarkkaan saa katsoa, onko nyt opiskeluaikana oikeutettu opintotukeen tai asumislisään. Kela määrittää laskennallisen tuoton, vaikka kyseessä taimikko/nuori kasvatusmetsikkö.
Sitä paitsi pojan kaikki tähän astiset säästöt meni lahjaveron maksuun, joka metsäpalstan vastaanottamisesta seurasi.
Kela laskee metsähehtaarista tuloa 35-200 € vuodessa sen mukaan, missäpäin Suomea metsä sijaitsee. Metsää saa siis olla aika paljon ennen kuin sillä on mitään vaikutusta opinto- tai asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai isoisältä pienehkön metsäpalstan.
Todella tarkkaan saa katsoa, onko nyt opiskeluaikana oikeutettu opintotukeen tai asumislisään. Kela määrittää laskennallisen tuoton, vaikka kyseessä taimikko/nuori kasvatusmetsikkö.
Sitä paitsi pojan kaikki tähän astiset säästöt meni lahjaveron maksuun, joka metsäpalstan vastaanottamisesta seurasi.
Kela laskee metsähehtaarista tuloa 35-200 € vuodessa sen mukaan, missäpäin Suomea metsä sijaitsee. Metsää saa siis olla aika paljon ennen kuin sillä on mitään vaikutusta opinto- tai asumistukeen.
Eli jo 10 hehtaaria tuottoisampaa metsää tekee 2 tonnia vuodessa. Kyllä se jo tuissa tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Metsästä saatu tuotto on tuloa, joka varmaankin sitten vaikuttaa etuuksiin, tai jopa "etuuksiin", mitä ne lienevätkään.
Metsästä saatu tuotto näkyy vasta silloin kun metsää myy. Pelkästä passiivisesta omistuksesta ei tarvitse maksaa edes veroja, myynnistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.
Tai voit laittaa sen lainan takuudeksi.
Sellaista se on, kun kuuluu rikkaiden luokkaan :)
Eipä pääse verolistalle sillä metsien myynnillä kuin kerran. Sitten on ne metsät hakattu ja odotellaan että lisää kasvaa.
Sama juttu kuin yrityksen myynnin kanssa. Ne miljoonat saa ostajalta vain kerran eikä ensi vuonna enää olla missään listoilla.
Metsän arvo perustuu hakattavan puun määrään, ei hehtaareihin.
Kuka tahansa voi syödä metsästä, vieläpä toisten metsistä! Elikkä etuudet kaikilta pois...?
Mites ne huomioi METSÄTILAN joka ei tuota penniäkään? Metsätillaa ei voi myydä koska silloin myös joudun samalla myymään asunnonkin joka on pankilla vakuutena lainasta, eikä tästä saa tällä hetkellä enmpää kuin 14000€ - 20000€, johtuen sijainnista. Lähimpään kauppaan noin 30km
Metsäpalstan omistaminen ei ole vaikuttanut kelan etuuksiini koska sieltä ei ole tuloa ollut.
Metsäomaisuus on varallisuutta. Outoa ettei aloittaja tätä tiedä!
Ei ole metsää todellakaan. :) Jos joku vastaisi että on tiheä ja jyrkkä metsä. Kuin vuorenpeikon koloaluetta. Kukkulat.
Metsän kasvusta tulee vuosittain laskennalista tuloa, vaikkei myisi käpyäkään...