Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kela kysyy omistanko metsää?

Vierailija
09.10.2020 |

Omistan. Meneekö se ja ottaa metsät haltuun tai pakottaa myymään että saan Kelan "etuuksia"?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen taimikon perustamiseen on käytetty rahaa mm. maanmuokkaukseen, taimiin ja puiden istutukseen. Lisäksi kaikki välinehankinnat ja matkakulut siihen päälle. Metsämään hinta on joitakin tonneja per hehtaari. Ei taimikon myymisellä saa välttämättä edes omiaan pois, joten sellaiseen pakottaminen on aivan järjetöntä. Ei ole kenenkään etu, että ihmiseltä evätään vauratustumismahdollisuudet tuollaisillä päätöksillä, koska pahimmillaan se tuen tarve voi olla loppuelämän mittainen, kun jää ne tulevaisuudenkin tuotot saamatta."

Nyt oli kyse PERINTÖMETSÄSTÄ, johon perijä ei itse ole panostanut yhtään mitään.

Vierailija
62/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?

Jotkut elää pelkällä puun myynnillä,jopa vuotuiselle verolistalle.

Verolistoille pääsee kerran viidessäkymmenessä vuodessa ja elää tuloilla mikäli omistaa tuhansia hehtaareita metsää.

Tuhansia? Jos minulla olisi 200 hehtaaria metsää, ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Tuon metsän rahallinen arvo olisi todennäköisesti n. miljoonan ja sen myymällä ja uudelleen sijoittamalla eri omaisuusluokkiin saisin siirtä jatkuvaa tulovirtaa loppuelämän tarpeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?

Sitä metsää pitäisi sitten olla vähintään 500 ha tasaisesti eri kehitysluokissa. Ja metsätyöt pitäisi osata tehdä itse.

Vierailija
64/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verolistoille pääsee kerran viidessäkymmenessä vuodessa ja elää tuloilla mikäli omistaa tuhansia hehtaareita metsää.

Tuhansia? Jos minulla olisi 200 hehtaaria metsää, ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Tuon metsän rahallinen arvo olisi todennäköisesti n. miljoonan ja sen myymällä ja uudelleen sijoittamalla eri omaisuusluokkiin saisin siirtä jatkuvaa tulovirtaa loppuelämän tarpeisiin.

Tiedän yhden vuotuisen verolistalaisen lähes pelkällä metsän myynnillä.

Takavuosina metsästä muuten piti maksaa isot verot pinta-alan mukaan vaikka ei edes myynyt puuta.

Vierailija
65/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika sai isoisältä pienehkön metsäpalstan.

Todella tarkkaan saa katsoa, onko nyt opiskeluaikana oikeutettu opintotukeen tai asumislisään. Kela määrittää laskennallisen tuoton, vaikka kyseessä taimikko/nuori kasvatusmetsikkö.

Sitä paitsi pojan kaikki tähän astiset säästöt meni lahjaveron maksuun, joka metsäpalstan vastaanottamisesta seurasi.

Kela laskee metsähehtaarista tuloa 35-200 € vuodessa sen mukaan, missäpäin Suomea metsä sijaitsee. Metsää saa siis olla aika paljon ennen kuin sillä on mitään vaikutusta opinto- tai asumistukeen.

Vierailija
66/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika sai isoisältä pienehkön metsäpalstan.

Todella tarkkaan saa katsoa, onko nyt opiskeluaikana oikeutettu opintotukeen tai asumislisään. Kela määrittää laskennallisen tuoton, vaikka kyseessä taimikko/nuori kasvatusmetsikkö.

Sitä paitsi pojan kaikki tähän astiset säästöt meni lahjaveron maksuun, joka metsäpalstan vastaanottamisesta seurasi.

Kela laskee metsähehtaarista tuloa 35-200 € vuodessa sen mukaan, missäpäin Suomea metsä sijaitsee. Metsää saa siis olla aika paljon ennen kuin sillä on mitään vaikutusta opinto- tai asumistukeen.

Eli jo 10 hehtaaria tuottoisampaa metsää tekee 2 tonnia vuodessa. Kyllä se jo tuissa tuntuu.

Vierailija
67/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästä saatu tuotto on tuloa, joka varmaankin sitten vaikuttaa etuuksiin, tai jopa "etuuksiin", mitä ne lienevätkään.

Metsästä saatu tuotto näkyy vasta silloin kun metsää myy. Pelkästä passiivisesta omistuksesta ei tarvitse maksaa edes veroja, myynnistä vain.

Vierailija
68/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.

Tai voit laittaa sen lainan takuudeksi.

Sellaista se on, kun kuuluu rikkaiden luokkaan :)

Vierailija
69/75 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä pääse verolistalle sillä metsien myynnillä kuin kerran. Sitten on ne metsät hakattu ja odotellaan että lisää kasvaa.

Sama juttu kuin yrityksen myynnin kanssa. Ne miljoonat saa ostajalta vain kerran eikä ensi vuonna enää olla missään listoilla.

Metsän arvo perustuu hakattavan puun määrään, ei hehtaareihin.

Vierailija
70/75 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi syödä metsästä, vieläpä toisten metsistä! Elikkä etuudet kaikilta pois...?

Vierailija
71/75 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne huomioi METSÄTILAN joka ei tuota penniäkään? Metsätillaa ei voi myydä koska silloin myös joudun  samalla myymään asunnonkin joka on pankilla vakuutena lainasta, eikä tästä saa tällä hetkellä enmpää kuin 14000€ - 20000€, johtuen sijainnista. Lähimpään kauppaan noin 30km

Vierailija
72/75 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäpalstan omistaminen ei ole vaikuttanut kelan etuuksiini koska sieltä ei ole tuloa ollut.

Vierailija
73/75 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäomaisuus on varallisuutta. Outoa ettei aloittaja tätä tiedä! 

Vierailija
74/75 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole metsää todellakaan. :) Jos joku vastaisi että on tiheä ja jyrkkä metsä. Kuin vuorenpeikon koloaluetta. Kukkulat.

Vierailija
75/75 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsän kasvusta tulee vuosittain laskennalista tuloa, vaikkei myisi käpyäkään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän