Miksi Kela kysyy omistanko metsää?
Omistan. Meneekö se ja ottaa metsät haltuun tai pakottaa myymään että saan Kelan "etuuksia"?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Saat metsästä halutessasi puunmyyntituloja, joten et ole tt-tuen tarpeessa.
Halutessa niitä puunmyyntituloja tulee suunnilleen kerran 20 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi koska kela toimii Suomen valtion alaisuudessa ja omistaa itse kaikki metsät suomessa. Tuolla omistatko metsää kysymyksellä tarkistetaan vaan että valehteletko kelalle omasta varallisuudestasi.
Eli pieni osuus yhteisomisteisesta metsästä on lähinnä rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.
Siitä myyntitulosta menee 34 prosenttia veroa. Huomioiko ne kelassa sen kun arvioivat metsän arvoa?
Kyllä sinun pitää myydä metsä katsotaan omaisuudeksi, eli et voi saada kelasta tarvitsemasi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.
Mutta kun minulla ei ole oikeutta myydäkään sitä. En ole ainoa omistaja kyseissä metsässä.
Myy osuutesi muille osakkaille, sillähän se selviää. Ja pärjäät sitten omillasi jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea saat kyllä. Asumistukeakim jos sitä ei ole kovin paljon. Toimeentulotukea et saa.
Vierailija kirjoitti:
Saat metsästä halutessasi puunmyyntituloja, joten et ole tt-tuen tarpeessa.
Voi hyvänen aika. Vain hakkuukypsästä metsästä voi saada puunmyyntituloja. Voi olla, että ap:n metsästä voi myydä puuta vasta parinkymmenen vuoden päästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minulla ei ole oikeutta myydäkään sitä. En ole ainoa omistaja kyseissä metsässä.
Myy osuutesi muille osakkaille, sillähän se selviää. Ja pärjäät sitten omillasi jonkun aikaa.
Ei kai tuollaiseen omaisuutensa syömiseen pitäs ketään pakottaa vain sen takia että saisi kelasta rahaa joka on juurikin tarkoitettu syömisen rahoittamiseen.
tuolla syömisellä tarkoitan normaaleita elämisen ja asumisen kuluja.
Törkeää tuo metsänomistajien syrjiminen tukiasioissa, kun tuijotetaan vaan sitä laskennallista tuottoa, millä ei monesti ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Se ei paljoa lohduta, jos on nuorta taimikkoa, josta on seuraavan 15 v ajan pelkkiä kuluja (heinän torjunta, varhaisperkaus) ja Kela kehtaa väittää sinun rikastuvan sillä. Myymisessäkään ei ole mitään järkeä, kun ei tuon ikäisellä metsällä ole VIELÄ juuri mitään arvoa. Ne rahat tulee siitä vasta vuosikymmenien kuluttua, ellei luonnontuhot vie kaikkea ennen sitä.
Minäkin hain aikoinaan Kela tukia ja silloin laskivat minulle metsätuloa 300e /kk, vaikka ei vuosiin ollut puun myyntejä. No nyt 15 v myöhemmin tein vasta puukauppoja 60 000 eurolla, mutta ei tuota rahaa silloin ollut käytettävissä, kun sitä olisi eniten tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaiseen omaisuutensa syömiseen pitäs ketään pakottaa vain sen takia että saisi kelasta rahaa joka on juurikin tarkoitettu syömisen rahoittami
Toimeentulotuki on VIIMEINEN tukimuoto, jos kaikki muut kivet on käännetty, siis myös omaisuuden myynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vaan se oletus, että muut osakkaat haluavat edes ostaa sen osuuden ja heillä on siihen ylipäätään varaa. Ei voi myöskään pakottaa myymään osuutta ventovieraalle, joka
aiheuttaisi haittaa muille osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut elää pelkällä puun myynnillä,jopa vuotuiselle verolistalle.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää tuo metsänomistajien syrjiminen tukiasioissa, kun tuijotetaan vaan sitä laskennallista tuottoa, millä ei monesti ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Se ei paljoa lohduta, jos on nuorta taimikkoa, josta on seuraavan 15 v ajan pelkkiä kuluja (heinän torjunta, varhaisperkaus) ja Kela kehtaa väittää sinun rikastuvan sillä. Myymisessäkään ei ole mitään järkeä, kun ei tuon ikäisellä metsällä ole VIELÄ juuri mitään arvoa. Ne rahat tulee siitä vasta vuosikymmenien kuluttua, ellei luonnontuhot vie kaikkea ennen sitä.
Minäkin hain aikoinaan Kela tukia ja silloin laskivat minulle metsätuloa 300e /kk, vaikka ei vuosiin ollut puun myyntejä. No nyt 15 v myöhemmin tein vasta puukauppoja 60 000 eurolla, mutta ei tuota rahaa silloin ollut käytettävissä, kun sitä olisi eniten tarvinnut.
Jos sen taimikon myy ja koko metsäalan, saa siitäkin sentään jonkin verran rahaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus kristus mikä sotku jos omistat perityn yhteismetsäosuuden ja toisen mokoman, johon on hallintaoikeus elossa olevalla vanhemmalla., Tuo on lähtökohtaisesti virkailijoille täysin vieras konsepti ja selvitysrallissa kuluu aikaa ja hermoja, vaikka tuloja tulisi huimat 45e/vuosi.
Etuuskäsittelijän painajainen luulisi olevan.
Meillä poika sai isoisältä pienehkön metsäpalstan.
Todella tarkkaan saa katsoa, onko nyt opiskeluaikana oikeutettu opintotukeen tai asumislisään. Kela määrittää laskennallisen tuoton, vaikka kyseessä taimikko/nuori kasvatusmetsikkö.
Sitä paitsi pojan kaikki tähän astiset säästöt meni lahjaveron maksuun, joka metsäpalstan vastaanottamisesta seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen taimikon myy ja koko metsäalan, saa siitäkin sentään jonkin verr
Sen taimikon perustamiseen on käytetty rahaa mm. maanmuokkaukseen, taimiin ja puiden istutukseen. Lisäksi kaikki välinehankinnat ja matkakulut siihen päälle. Metsämään hinta on joitakin tonneja per hehtaari. Ei taimikon myymisellä saa välttämättä edes omiaan pois, joten sellaiseen pakottaminen on aivan järjetöntä. Ei ole kenenkään etu, että ihmiseltä evätään vauratustumismahdollisuudet tuollaisillä päätöksillä, koska pahimmillaan se tuen tarve voi olla loppuelämän mittainen, kun jää ne tulevaisuudenkin tuotot saamatta.
Mullakin muutama vuosi sitten kela laski metsätuloa 3€/kk, nyt kun tulin uudestaan asiakkaaksi laskivat 35€/kk, hatustako noita vedetään?
Vierailija kirjoitti:
Sen taimikon perustamiseen on käytetty rahaa mm. maanmuokkaukseen, taimiin ja puiden istutukseen. Lisäksi kaikki välinehankinnat ja matkakulut siihen päälle. Metsämään hinta on joitakin tonneja per hehtaari. Ei taimikon myymisellä saa välttämättä edes omiaan pois, joten sellaiseen pakottaminen on aivan järjetöntä. Ei ole kenenkään etu, että ihmiseltä evätään vauratustumismahdollisuudet tuollaisillä päätöksillä, koska pahimmillaan se tuen tarve voi olla loppuelämän mittainen, kun jää ne tulevaisuudenkin tuotot saamatta.
Nyt oli kyse PERINTÖMETSÄSTÄ, johon perijä ei itse ole panostanut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut elää pelkällä puun myynnillä,jopa vuotuiselle verolistalle.
Verolistoille pääsee kerran viidessäkymmenessä vuodessa ja elää tuloilla mikäli omistaa tuhansia hehtaareita metsää.
Tietysti siksi koska kela toimii Suomen valtion alaisuudessa ja omistaa itse kaikki metsät suomessa. Tuolla omistatko metsää kysymyksellä tarkistetaan vaan että valehteletko kelalle omasta varallisuudestasi.