Miksi Kela kysyy omistanko metsää?
Omistan. Meneekö se ja ottaa metsät haltuun tai pakottaa myymään että saan Kelan "etuuksia"?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.
Mutta kun minulla ei ole oikeutta myydäkään sitä. En ole ainoa omistaja kyseissä metsässä.
Et myöskään kertonut kelalle olevasi metsänomistja?
joskus muinoin kelalla nähtiin suoraan kiinteistöt mitä ihmiset omisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyödy metsästä mitään, en oksan oksaa. Mutta se on minulle perinnöksi annettu. Nyt en saa sitten opintotukia, asumistukia ja mahdollista toimeentulotukea kun metsä on minulle testamentattu?
Metsästä hyödyt kun sen myyt pois. Saat siis rahaa. Pitäisi jo yksinkertaisemman ymmärtää.
Mutta kun minulla ei ole oikeutta myydäkään sitä. En ole ainoa omistaja kyseissä metsässä.
Kyllä voit, myyt muille osakkaille. Eli saat tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus ei vaikuta asumistukeen.
Opintotuesta en tiedä.
Toimeentulotukeen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen metsä vaikuttaa mutta ei työmarkkinatukeen. Asumistukeenkin vain silloin jos jatkuvasti myöt sitä esim. harvennnutat.
Väärin. Tarveharkintaiseen työmarkkinatukeen vaikuttaa metsän laskennallinen tuotto, joka lasketaan verottajan laskemalla vuosituotolla x metsän hehtaarimäärä. Samalla kaavalla metsän omistus (laskennallinen tuotto) huomioidaan myös yleisessä asumistuessa.
Käytännössä tarveharkinnaton työmarkkinatuki on yli 55-vuotiailla, jotka on joskus olleet riittävästi töissä työssäoloehdon täyttymiseen, eli kaikilla muilla työmarkkinatuen saajilla vaikuttaa.
Yhteisomistuksessa olevasta metsästä huomioidaan vain se osuus, jonka (verottajan) mukaan omistat. Jakamaton metsä, esim. kuolinpesästä, ei vaikuta työmarkkinatueen eikä asumistukeen.
T. työttömyysturvan ja asumistuen käsittelijä Kelasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuesta en tiedä.
Näin oli ainakin ennen.
Pelkkä omaisuus ei vaikuta, mutta omaisuudesta saatu tuotto vaikuttaa.
Jos metsä seisoa nököttelee siellä kaikessa rauhassa, niin eihän siitä mitään tuottoa ap:lle tule.
Tuottoa vasta sitten, kun hän myy osan metsästä tai kokonaan omistamansa metsän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuesta en tiedä.
Näin oli ainakin ennen.
Pelkkä omaisuus ei vaikuta, mutta omaisuudesta saatu tuotto vaikuttaa.
Jos metsä seisoa nököttelee siellä kaikessa rauhassa, niin eihän siitä mitään tuottoa ap:lle tule.
Tuottoa vasta sitten, kun hän myy osan metsästä tai kokonaan omistamansa metsän.
Metsäomaisuudesta huomioidaan vuotuinen laskennallinen tuotto joka on aluekohtainen metsien keskituotto. Metsän todellinen tuotto jakautuu epätasaisesti, siksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen metsä vaikuttaa mutta ei työmarkkinatukeen. Asumistukeenkin vain silloin jos jatkuvasti myöt sitä esim. harvennnutat.
Väärin. Tarveharkintaiseen työmarkkinatukeen vaikuttaa metsän laskennallinen tuotto, joka lasketaan verottajan laskemalla vuosituotolla x metsän hehtaarimäärä. Samalla kaavalla metsän omistus (laskennallinen tuotto) huomioidaan myös yleisessä asumistuessa.
Käytännössä tarveharkinnaton työmarkkinatuki on yli 55-vuotiailla, jotka on joskus olleet riittävästi töissä työssäoloehdon täyttymiseen, eli kaikilla muilla työmarkkinatuen saajilla vaikuttaa.
Yhteisomistuksessa olevasta metsästä huomioidaan vain se osuus, jonka (verottajan) mukaan omistat. Jakamaton metsä, esim. kuolinpesästä, ei vaikuta työmarkkinatueen eikä asumistukeen.
T. työttömyysturvan ja asumistuen käsittelijä Kelasta
Tarkennan vielä, että asumistuessa huomioidaan metsän tuotto ja pääomatulot vain, jos ylittävät 10,87 e/kk, ja työmarkkinatuessa on henkilön siviilisäätyyn ja perhesuhteisiin perustuva "suojaraja" ennen kuin pääomatulot ja muut tulot, kuten metsän tuotto, alkavat vaikuttaa vähentävästi. Yksin asuvalla tämä on 311 e/kk, eli tuon alle jäävät eivät vähennä tuen määrää. Avo-/avioliitossa olevalla ja perheellisellä raja on reilun tonnin, että aika iso metsä saa olla, että vaikuttaa.
Metsän omistus ja pääomatulot ym. vastaavat tarkistetaan aina edellisen vuoden verotustiedoista siltä varalta, että tällaiset asiat jätetään ilmoittamatta. Jos on ilmoittamattomia tuloja, saat lisäselvityspyynnön perästä.
Kela kysyy, kun se haluaa tietää taloudellisen tilasi ja ilmoittamattoman varallisuutesi määrän. Kerro pois pikimmiten, ja rehellisesti!
Jeesus kristus mikä sotku jos omistat perityn yhteismetsäosuuden ja toisen mokoman, johon on hallintaoikeus elossa olevalla vanhemmalla., Tuo on lähtökohtaisesti virkailijoille täysin vieras konsepti ja selvitysrallissa kuluu aikaa ja hermoja, vaikka tuloja tulisi huimat 45e/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ensin realisoida ja käyttää sun omaisuus. Vasta sitten voit saada tukia.
Höpö höpö. Sitä kysytään mm. tuömarkkinatukea hakevalta mahdollisten pääomatulojen varalta
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen tulee ensisijaisesti hankkia rahansa itse. Jos on aiemmin onnistunut keräämään omistusta, tulee nuo omistukset muuttaa rahaksi ennen kuin voi saada viimesijaista tukea eli toimeentulotukea. Se on tarkoitettu oikeasti varattomien ihmisten tueksi, joilla ei ole mitään omistuksia joita voisi rahaksi muuttaa.
Ihminen kun on loppuviimein vastuussa omasta toimeentulostaan.
MYYPPÄ PERKELE IHE JOKU 40 HEHTAARIA METSÄÄ! EI SE HETI SIELTÄ TULE, VAAN VÄHITELLEN, PIENISSÄ ERISSÄ! KUN TYÖ AKAT TIIJÄ NÄISTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Myyt ne sitten pois. Mikä tässä oli muka ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Omistukset eivät vaikuta tukiin, mutta tulot vaikuttavat. Eli vaika olisi miljoona hehtaaria metsää, mutta ei ole siitä tuloja, niin ei saisi vaikuttaa asiaan.
Laskennallinen metsätulo otetaan huomioon tosi monessa maksussa (myös esim sosiaalihuollon asiakasmaksuissa). Ihan riippumatta saatko reaalisesti penniäkään. Metsistä eroon heti jos alkaa näyttää siltä että tukia tarvitsee tai joutuu asumispalveluihin asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki pitäisi mutta ongelmana onkin kuinka sekä syödä kakku että säästää se.
Saat metsästä halutessasi puunmyyntituloja, joten et ole tt-tuen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Ja sitten sinä olet se "hyväosainen".
Älä usko noita. Myy metsä pois ja ryyppää rahat. Sen jälkeen saat melkein kaikkia mahdollisia tukia. Mitä nopeammin toimit, sitä nopeammin pääset käsiksi myös tukiin.
Älä ole hölmö ja pidä omaisuudesta kiinni. Jos olisit ollut kaukaa viisas olisit ryypännyt koko omaisuutesi jo ennen kuin tarvit mitään tukia. Moni tekee niin.