Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinä toimisit ko. tilanteessa?

Vierailija
31.12.2013 |

Halu on olla lapsen kanssa kotona kesä (+välttää hoitojärjestelyt), joten tähän pyritään. 
Olen töistä opintovapaalla, koulusta on lomaa saman verran mitä lapsellakin. Lähtiessä opintovapaalle, minulla jäi lomapäiviä sisään 20. Koulun kesälomalta ei tietenkään saa tukea, joten millä rahoittaa tuo kesäloma? Säästöä ei tuu opiskelijana kertymään, sitä on turha ehdottaa ;) 
Lomapalkka, lomakorvaus, lomaraha, lomat rahana? Miten nää kiemurat oikein menee? Mietin, että jos pyydän lomapäivät rahana, saanko sillon myös jotain muita korvauksia? Lomaraha maksetaan silloin kun on lomat pitäny, mut jos ottaa rahana niin ei varmaan sitten? Jos säästän lomapäivät myöhemmäksi, saan kuitenkin lomarahan? Voiko opintovapaan aikana pitää vuosilomaa? Jos voi, niin silloin minun pitäisi saada lomapalkka ja lomaraha? Eikö niin? 
Miten siis saan venytettyä tulot mahdollisimman isoksi kesän ajaksi, kuitenkin 2,5kk elettävänä ilman tuloja.. Onko ketään joka on ollu vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä ei ole niin paljoa että eläisi koko kesän. Asunto- ja remonttilainaisena niitä säästöjä ei oo oikein voinu kerryttää :/ Ne vähätkin säästöt hupenee varmasti opiskelun aikana.

Vierailija
2/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaan aikana ei voi pitää palkallista lomaa, vaan opintovapaa pitää keskeyttää, ja aloittaa uusi opintovapaa loman jälkeen. Työnantaja voi halutessaan vaikeuttaa tuota prosessia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena, paljonko tuo koulutusraha on?

Vierailija
4/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9:lle , kyllä voit pitää lomasi ja saat niistä loma-ajan palkan , lomaraha/lomakorvaus , joillakin aloilla on että puolet tuosta lomarahasta /korvauksesta saa ns lomaltapaluu rahana mutta se on ala kohtaista eli jos termi ei ole sinulle tuttu niin sit ei koske sinua tuo paluu homma. Sinun täytyy sopia työnantajan kanssa että sinulla on määrättynä aikana vuosilomaa.

Ap.lle , kysy työnantajaltasi mikä käytäntö firmalla on, mutta joo kyllä pitäisi pystyä pitämään lomaa , mihin asti olet opintovapaata anonut ?

Kannattaa kokeilla vuorotteluvapaata , kunhan täytät edellytykset ja olet ollut tarpeeksi kauan töissä , voit olla esim kahtena kesänä peräkkäin vv:lla ja saada siitä rahaa, säästät lomat koulujen syys ja joululoma ym vastaaviin ja kuitenkin saada lomarahat vv:aan aikana . Toimii kivasti , ei ihan rahaon ja lapsilla vanhempi koko kesän kotona , esim juuri eskarin/ ekan / tokan luona käyneenä.

Vierailija
5/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh olikin vanha aloitus .

12

Vierailija
6/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi pitää palkallista lomaa, jo kertyneistä ja ansaituista lomapäivistä? Miksei voisi? Saahan opintovapaan aikana tienatakin joka kuukausi rahaa max 250 euroa vaikka toisen työnantajan leivissä! Tarkan koulutusrahaston  tuen määrän voit laskea koulutusrahaston sivuilla.

Vierailija
7/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:04"]

Kyllä voi pitää palkallista lomaa, jo kertyneistä ja ansaituista lomapäivistä? Miksei voisi? Saahan opintovapaan aikana tienatakin joka kuukausi rahaa max 250 euroa vaikka toisen työnantajan leivissä! Tarkan koulutusrahaston  tuen määrän voit laskea koulutusrahaston sivuilla.

[/quote]

Opintovapaa on nimensä mukaisesti (vaki)työstä myönnetty VAPAA. Opintovapaan aikana saa tehdä pienen määrän työtä toisen lafkan leivissä, mutta omalta (vaki)työpaikalta ei saa mitään etuuksia. Jos olet vapaalla, ei sinulla ole työvelvollisuuksia, mutta ei työnantajallakaan ole velvollisuutta maksaa sinulle ihan mitä sattuu juuri silloin kun sinä haluat. Soita palkanlaskijalle, hän tietänee parhaiten.

Vierailija
8/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole työnantajalla velvollisuuksia, mutta ei kai sitä ole missään laissa määrätty ettei opintovapaan aikana jo aiemmin kertyneitä lomapäiviä saisi käyttää. Kun jäin opintovapaalle, esimieheni sanoi, että soitat vain minulle kun haluat käyttää jo aiemmin kertyneet lomapäiväsi. Tätä en kuitenkaan opiskeluaikana, eli koulutusrahaston maksukuukausien aikana ole tehnyt, sillä tuloni olisi ylittänyt ( vaikka toki koulutusrahaston sivuilla lukee, että ansaittuun rahaan pätee enemmänkin se milloin raha on ansaittu, kuin se, milloin se on saatu ) Eli toisin sanoen kun olen lomarahani ja lomapalkkani ja lomapäiväni jo ansainnut ennen opintovapaan alkua, luulen että myös koulutusrahasto olisi hyväksynyt nämä tulot, ilman mitään takaisin perintää. En kuitenkaan ole ottanut sitä riskiä. Nyt kuitenkin kesälomalla, kuukausilta kun koulutusrahasto ei tukea minulle maksa, lomapäivilleni ja lomarahahoilleni olisi käyttöä, mutta lafkassa esimies vaihtunut ja uusi esimies ei ole minulle mitään vastausta osannut antaa!

Vierailija
9/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajallahan ei ole mitään velvollisuutta antaa niitä lomia rahana, koska niin ei oikeastaan edes saisi toimia.

Vierailija
10/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitähän tässä ei nyt ollenkaan ole kyse! En ole vaihtamassa mitään lomapäiviä rahaan! Olen vain käyttämässä jo ansaittua vuosilomaani opintovapaan aikana.

Vierailija
11/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:36"]

No siitähän tässä ei nyt ollenkaan ole kyse! En ole vaihtamassa mitään lomapäiviä rahaan! Olen vain käyttämässä jo ansaittua vuosilomaani opintovapaan aikana.

[/quote]

No lukeehan tuossa sun aloituksessa, että "mietin, että jos pyydän lomapäivät rahana" jne.

Vierailija
12/26 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lue minun aloituksessani kuin että haluaisin käyttää jo kertyneet lomapäivänä opintovapaan aikana. Ja kun kerran olen ne lomapäivät jo ansainnut, niistä myös luonnollisesti maksetaan palkkaa jokaiselta päivältä, jokaiselta tunnilta + vielä jotain extraa päälle, eli lomarahat.

Vierailija
13/26 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää ottaa kesäyliopistosta kursseja että sa kesältä aikuiskoulutustukea (ja sitten katsoo että ne kesällä suoritetut kurssit tulee hyväksiluettua tutkintoon / mihin tahansa todistukseen jota olet tekemässä).

Jos tämäkään ei ole mahdollista ja on oikeasti tiukkaa kesällä rahan suhteen, voi aikuiskoulutustukeenkin saada KELAn lainatakaus (sama kuin normaalissa opintotuessa). Sitten vaan pankkiin hakemaan opintolainaa.

Muussa tapauksessa mun käsittääkseni työnantajan ei ole pakko maksaa mitään lomarahaa tai lomaltapaluurahaa opintovapaan aikana, vaan noi kerrytetyt lomat saa kait käyttöön vasta sitten kun opintovapaa päättyy. Lomapäiviä kait kertyy opintovapaankin aikana, mutta niitäkään ei varmaan voi käyttää ennenkuin opintovapaa on päättynyt. Eli jos haluat kikkailla ja työnantaja siihen suostuu voit keskeyttää opintovapaan kesäksi ja ottaa siihen lomat, sitte alottaa uusi opintovapaa kesän jälkeen, mutta voi olla ettei työnantaja suostu tälläseen. Käsittääkseni ainoa raha jota työnantajalta voi saada opintovapaan aikana on bonus jos sellasta on kertynyt ennen opintojen alkamista ja se maksetaan vasta tiettynä päivämääränä.

Mutta muuten, jos ei kikkailusta tule mitään niin siitä sitten nostamaan opintolainaa.

Vierailija
14/26 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuikoulutustukea haettaessa työnantajan täytettävässä lomakkeessa on kohta jossa kysytään "Palkallinen loma-aika tai lomakorvaus opintovapaan aikana", joten voi tuo lomarahan saaminen opintovapaalla ilmeisesti onnistua jos se näin on sovittu työnantajan kanssa kun täyttelitte hakupapereita...

http://www.koulutusrahasto.fi/files/8414/1681/3541/Aitu_palkansaaja_perus_su_11_2014.pdf

Vierailija
15/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet opintovapaalla, sinä aikana sinulle ei (pääosin) kerry uutta vuosilomaa eikä työnantajan tarvitse katkaista opintovapaata antaakseen sinulle vuosilomasi. Rahana voit sen toki pyytää

Lomarahat riippuu ihan oman alasi TESsistä.

Vierailija
16/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko lomarahaa vaikka et palaa töihin heti? Eikös aika monissa työehtosopimuksissa lomarahan saannin peruste ole töihin palaaminen?

Vierailija
17/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet töihin ja hoidat isän kanssa vuorotellen. Kato kun ihan itsekin voi itsensä elättää. On siis muitakin rahoitusmuotoja kuin tuki, tuki, tuki, tuki, toistrn tasku.

Vierailija
18/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi sä oot tyhmä.

-ohis[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 10:25"]

Menet töihin ja hoidat isän kanssa vuorotellen. Kato kun ihan itsekin voi itsensä elättää. On siis muitakin rahoitusmuotoja kuin tuki, tuki, tuki, tuki, toistrn tasku.

[/quote]

Vierailija
19/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, Jep, tiedän, ettei uutta lomaa kerry. Kyse olikin vanhoista lomista :)

3, Lomarahat meille maksetaan joka vuosi maalis/heinakuussa, riippumatta milloin lomansa pitää. Kun työsuhde jatkuu, eikö se silloin kuitenkin minulle kuulu? 

4, kato kun olen ollut töissä jo 12vuotta putkeen, ja olen mielestäni ihan ansainnut lomapäiväni joko lomana tai rahana. Käsittääkseni se on minun oma asiani miten käytän ansaitsemani lomapäivät/rahat.

Vierailija
20/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten säästöjä ei ole kertynyt? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi