Miten sinä toimisit ko. tilanteessa?
Halu on olla lapsen kanssa kotona kesä (+välttää hoitojärjestelyt), joten tähän pyritään.
Olen töistä opintovapaalla, koulusta on lomaa saman verran mitä lapsellakin. Lähtiessä opintovapaalle, minulla jäi lomapäiviä sisään 20. Koulun kesälomalta ei tietenkään saa tukea, joten millä rahoittaa tuo kesäloma? Säästöä ei tuu opiskelijana kertymään, sitä on turha ehdottaa ;)
Lomapalkka, lomakorvaus, lomaraha, lomat rahana? Miten nää kiemurat oikein menee? Mietin, että jos pyydän lomapäivät rahana, saanko sillon myös jotain muita korvauksia? Lomaraha maksetaan silloin kun on lomat pitäny, mut jos ottaa rahana niin ei varmaan sitten? Jos säästän lomapäivät myöhemmäksi, saan kuitenkin lomarahan? Voiko opintovapaan aikana pitää vuosilomaa? Jos voi, niin silloin minun pitäisi saada lomapalkka ja lomaraha? Eikö niin?
Miten siis saan venytettyä tulot mahdollisimman isoksi kesän ajaksi, kuitenkin 2,5kk elettävänä ilman tuloja.. Onko ketään joka on ollu vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (26)
Voiko opintovapaalla olla vaikka koulusta on kesälomaa? Ja sitten mennä vaikka kesätöihin toiselle työnantajalle? Jos hakee opintovapaata koko opintojen keston kahdeksi vuodeksi kerralla... Kannattaako kuitenkin hakea esim. lukukausi kerrallaan, elo-joulukuum sitten tammi-toukokuu ja taas elo-joulukuuu jne. Voiko ne kaikki hakea työnantajalta samalla kertaa (ne pätkät siis)? Tietääkö kukaan?
Kiinnostaa edellisen kysymykset myös, itselläni olisi opintovapaan anominen nyt ajankohtaista ja mietin miten kannattaa toimia... Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta? Kyseessä aikuiskoulutus (toisen asteen koulutus)
Mites liitolta rahaa? Velvoittaa kaiketi menemään työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ko. ajalle... Ite asiaa selvittelen huomenna... Ite pyysin päästä loma-aikana töihin mutta ei ole tarjota
Luulisin, että on joku karenssi... jos kerran työpaikka on niin en usko että saa mitään päivärahoja vaikkei työnantaja tarjoa töitä loman ajaksi. Ehkä siinä tapauksessa on sitten etsittävä kesätöitä ihan mistä tahansa tai mentävä sosiaalitoimiston asiakkaaksi.
Tämä on vanha aihe, mutta täällä oli niin paljon vääriä vastauksia, että haluan kertoa, kuinka asia ihan oikeasti menee.
Työnantaja ei saa maksaa kertyneitä lomia rahana pois opintovapaan takia. Kertyneet lomat on annettava työntekijälle opintovapaan kanssa päällekäin. Siltä ajalta työntekijä saa lomapalkkaa, mahdollisen lomarahan ja hänelle kertyy uutta vuosilomaa. Työntekijän tulee ilmoittaa vuosilomasta Kelaan tai koulutusrahastoon tai mistä ikinä jotain tukia nosteleekaan.
Kertyneitä vuosilomia saa maksaa rahana vain työsuhteen päättyessä ja tietyissä poikkeuksellisissa tilanteissa työsuhteen aikana (pitkä sairausloma, armeijaan/siviilipalvelukseen lähtö). Vuosilomalaki ei mitenkään estä työnantajaa antamasta vuosilomaa päällekäin opintovapaan kanssa (sama sääntö koskee myös mm. lomautusta ja hoitovapaata).
Työnantaja voi lätkästä sen vuosiloman opintovapaan kanssa päällekäin kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen – ihan samalla tavalla kuin jos työntekijä olisi töissä. Tottakai loman sijoittelusta voi myös sopia, kuten voisi sopia työssä ollessakin: jos työntekijälle on vaikka eduksi pitää vuosiloma johonkin tiettyyn aikaan kesällä, kun ei saa tukia, niin tästä voi hyvin sopia työnantajan kanssa.
Hei!
Oletko ap saanut tähän vastauksen? Itsellä juuri samanlainen tilanne ja pohdin miten toimia.. eli kesäkuukausilta en saa koulutusrahaston tukea, mutta minulla on omassa työpaikassani (mistä olen siis opintovapaalla) vanhoja lomapäiviä jäljellä, nämä lomapäivät ovat kertyneet vuoden 2014 aikana.. Voiko ne käyttää kesällä opintovapaan aikana? ja saako niistä jokaiselta päivältä palkan + lomarahat päälle?