Supermarjon suorittajatytär romahti
Surullista.
Kommentit (94)
Ihanaa, kun täällä palstalla tiedetään kaikesta kaikki.
Yli 20 vuotta sitten ei paljoa homeesta puhuttu, mutta itse altistuin homekoulussa sillä seurauksella, että yläasteikäisenä tuli astma ja kaikenlaiset allergiat. Kilpaurheilu-ura katkesi ennen aikojaan, kun jatkuvien kuumeiluiden, poskiontelotulehdusten jne. syytä ei pystytty selvittämään, vaikka lomalla olin aina oireeton! Nykyäänkin kroppani reagoi kaikissa homeessa olevissa rakennuksissa (esim. limakalvot turpoavat, ihottumaa tulee, astma alkaa oireilla jne.) ja tämä on ollut este joskus myös työnteolle. Oma terveys menee huipputyöpaikankin edelle, jos työpaikan sisäilma ei ole kunnossa. Silloin on täytynyt vaan irtisanoutua ja kärsiä karenssi, kun edelleenkin moni työterveyshuolto pesee kätensä irti näistä homeoireista. Esim. eräässä työpaikassani oli myöhemmin tutkittu ja todettu mm. sädesieniä eli näitä joiden erittämien myrkkyjen tiedetään lisäävän mm. syöpäriskiä.
Kosteusvaurioiden yhteydessä sisäilman kemikaaliset yhdisteet lisääntyvät, kun kostuneet rakennusmateriaalit alkavat kasvaa hometta, sienirihmastoja, yms.. Kuivistakin materiaaleista erittyy sisäilmaan yhdisteitä, mutta ilmiö kiihtyy kosteusvaurioiden yhteydessä. On tästä jo muutkin uskaltaneet puhua ääneen esim. Iholla sarjan Marian blogi. Homerakennusten (vai pitäisikö puhua väärin rakennettuista taloista) määrä on kuitenkin Suomessa niin suuri, että ongelmaa yritetään hyssytellä. Rakennusmääräykset seuraavat aikaansa ja litteäksi aikanaan väitetynkin maapallonkin tiedetään nykyisin olevan navoiltaan litistynyt pallo... Joten puhutaan homeesta ja sen lieveilmiöistä ääneen, eikä enää kaiveta niitä vanhentuneita selityksiä, kuten mielenterveysongelmia selittävänä tekijänä. Kenen vointi ja mieliala ei laskisi jos epämääräisille ja toistuville oireille ei löytyisi selitystä, mutta tiettyjä rakennuksia välttämättä ks. oireet pysyisivät poissa!? Ihmisillä on erilainen geeniperimä, joten kaikki eivät oireile samalla tavoin. Toisekseen huippukunnossa oleva ihminen huomaa usein helpommin toimintakykyään alentavat tekijät muita nopeammin.
Kaikki sympatiat homeongelmista kärsiville, oli sitten julkisuudesta tuttuja tai ei. Suomessa voitaisiin muutenkin mennä enemmän siihen malliin, että USKALLETAAN tehdä jotain ihan itse, eikä aina vain ARVOSTELLA niitä, jotka ovat konkreettisesti tehneet jotain. Kumpaahan ihmiset harmittelevat kuolinvuoteella enemmän tehtyjä virheitä vai niitä, jotka jäi kokonaan tekemättä?
Parempaa uutta vuotta 2014 (ja sisäilmaa) kaikille!
Miten tuo tyttö pystyy menemään kisamatkoille? Majottuvatko asuntovaunussa tms? Varmaan hiihtäjillä on jotain treenejä sisätiloissakin. Luulisi, että saisi reaktioita muiden harrastajien vaatteista jne.
Millä tavalla tytär romahti?! Aloitus meni nyt hieman ohi.. Tytär oireilee jostain koulun homeongelmasta niin sekö on romahdus?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 20:10"]
"Perheen arki on muuttunut dramaattisesti, kun 13-vuotiaan Sara-tyttären vaikeat yliherkkyysongelmat määrittävät tahdin. Sara on nykyisin kotiopetuksessa. Kaikki alkoi siitä, kun Hollolan koulun sisäilma- ja homeongelmat altistivat Saran. Nyt hänen elämänsä on rajoittunut dramaattisesti lähinnä kotona oleiluun, ja vakavaksi äityneet oireet ovat johtaneet välillä sairaalahoitoonkin."
Jos seuraavalla kerralla luettais juttu loppuun saakka.
Ei lapsi ole romahtanut henkisesti vaan hänellä on yliherkkyyttä koulun sisäilma- ja homeongelmien vuoksi.
[/quote]
Kuulostaa kyllä pahalta, jos sitä hometta on kaikkialla muualla kuin kotona.
[/quote]
Se että on altistunut homeelle aiheuttaa sairastelua ja sairauksia, sairaana yleensä pysytään kotona.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:33"]
Tuo lapsihan on vakavasti alipainoinen. 160 cm ja 36 kg, eli BMI 14. Alipainoinen sekä aikuisten painoindeksilaskurilla että lasten painoindeksilaskurilla.
[/quote]
Ja valitettavasti myös näyttää hyvin alipainoiselta. Voiko osa ongelmista johtua siitä? Syömishäiriö?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:07"]
Tytär on ikäisissään (tytöt alle 14v) Suomen ehkä parhaan viiden joukossa. Hiihdossa siis.
[/quote]
Tuosta http://tulokset.hiihtoliitto.fi/urheilijat/sara-niittyviita/ näkee tytön hiihtotulokset viimeisen vuoden ajalta.
[/quote]
Mikä on tuo One Way Pro Team jota Sara edustaa? Marjon perustama hiihtoseura?
Henkinen romahdus estää kyllä kilpailemisen aika paljon tehokkaammin kuin fyysiset oireet. Oma poikani reagoi erittäin voimakkaasti ihan tavalliselle pölylle, mutta kyllä hän silti pystyy urheilemaan, vaikka pölyä on joka paikassa. Ei tosin ole huippu-urheilija. Ulkona on juuri hyvä olla.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:57"]
Todellakaan ei vielä ole saatu uutta yläastetta Hollolassa käyttöön! Parakeissa muksut on. Rakenteilla on tosiaan uusi iso päiväkoti ja koulukompleksi.
Ja homeongelma yläasteella on todellinen. Kaverin lapsi on pahasti altistunut eikä voi tällä hetkellä käydä koulua, kun samantien nousee kuume ja tulee muut oireet. Kunta ei suostu maksamaan kuljetuksia Lahteen homeettomaan kouluun.
Että sellanen paskakylä tämäkin. Terkkari on ainoa minne pääsee (melkein) jonottamatta.
[/quote]
Sanopa yksi homeeton koulu lahdessa? Ei ainakaan Laune,Kiveriö,Mettis/kärpänen,Jalkaranta.. itse asiassa Lahdessa taitaa kaikkissa kouluissa olla enemmän ja vähemmän hometta.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 20:20"]
oiskohan tuolla tytöllä jotain mt-ongelmia? vai miten yksi tyttö saanut jotain home- ja silmäoireita
[/quote]
Miten niin yksi? Se on ihan yleisessä tiedossa oleva asia että kyseisessä koulussa on homeongelma, ja eikös siellä opiskella parakeissa tällä hetkellä..
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 11:01"]
Siis kai sillä miehellä on joku oikea hyvä duuni kun tuollaisessa talossa asuvat? Ei kai koko perheen toimeentulo ole "tanssiharrastuksen" varassa, josta on itsestäänselvää, ettei se elätä saatika että sillä elettäisiin isossa luxus-talossa.
[/quote]
Ei ole muuta duunia kuin tuo yritys.
[/quote]
No huh huh, ei ihme että stressi näkyy riutuneilta kasvoilta. Täysin epärealistiset kuvitelmat, miten "viihdebisnes" Suomessa elättää. Eli siis useimmiten ei elätä eikä ainakaan kokonaista perhettä, joka asuu isossa uudessa talossa. Harrastusmielessä tuollainen voi vähän lisätienestiä tuoda.
Minäkin sairasuinb työpaikan homeiden vuoksi ja samalla sain myös jnkinlaisen kemikaaliyliherkkyyden. Jos en saa altistusta mistään, olen täysin terve ja voin urheilla ihan normaalisti. Jos koulun tai työpaikan sisäilma on pahasti homeinen, niin silti pitkässä juoksussa vain 1/3 ihmisistä sairastuu. Ne sairastuvat, joilla on geneettinen herkkyys siihen, esim. ovat perineet suvustaan astma tai atopiaa -herkkyyden. Terveen on hanakal uskoa, että toinen sairastuu sisäilmasta, josta ei itse saa mitään oireita, eikä haista mitään. En minäkään uskonut ennenkuin itse sairastuin ja aloin aivan selvästi haistaa työpaikan tunkkaisen ilman eri tiloissa. Useampi asiakas oli kommentoinut minulle jo vuosien ajan, että teillä on homeessa tämä toimisto ja minä olin kommentoinut heille, etten haista mitään. No sitten aloin haistaa ja siinä vaiheessa kun alkaa haistaa, on jo pahasti herkistynyt.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:33"]
Tuo lapsihan on vakavasti alipainoinen. 160 cm ja 36 kg, eli BMI 14. Alipainoinen sekä aikuisten painoindeksilaskurilla että lasten painoindeksilaskurilla.
[/quote]
Tosi hoikkanen on kyllä. Mutta itse olin ihan samoissa mitoissa 7 lk terkkaritarkastuksessa. Kyttäystähän siitä tuli, vaikka en ollut urheilijalikka edes vaan luonnostaan ihan uskomaton rimpula :D
Vaikka mitat ei aina mikään sh-häiriön luotettava merkki olekaan, tuon perheen elämäntavan (ja äidin) julkisuuskuvan perusteella pidän kyllä mahdollisena että tytöille voi hyvin kehittyä myös syömishäiriö. Toivottavasti niin ei käy.
Vanha koulu oli homeinen. Uusi koulu, todella hieno ja nykyaikainen otettu käyttöön tammikuussa 2013. En uskoisi, että siellä vielä juurikaan hometta löytyy. Viereen rakenteilla yläkoulu.
Pääsääntöisesti Hollolassa asiat erittäin hyvin, (koulu - sote). Viereisen Lahden puolella enemmän ongelmia vanhojen (home) koulujen suhteen. Joten, jos tyttö ei pysty uudessa koulussa käymään, varmaankaan Lahdesta ei vaihtoehtoa löydy...
Luin tuon Hymyn artikkelin ja moni asiaa ihmetyttää - tytär on "kuolemaisillaan" mutta ei saa viedä sairaalaan. Valitetaan että wilmaan tuli merkinnäksi luvaton poissaolo, jos lähdetään lääkäriin (ilman opelle ilmoitusta).Jos minun lapseni olisi noin vakavasti sairas niin hankkisin kaiken lääkletieteellisen avun jottaa saisi viettää suht´normaalia elämään. Valitettavasti vaikuttaa psykosomaattiselta oireilulta. Odotan TODELLA mielenkiinnolla sitä telkkuohjelmaa jossa supermarjo pelastaa perheet... pelastaisi nyt ensin omansakin...
Rahrahrahrahirahihihihih...... BuahahahahHhaa
Todellakaan ei vielä ole saatu uutta yläastetta Hollolassa käyttöön! Parakeissa muksut on. Rakenteilla on tosiaan uusi iso päiväkoti ja koulukompleksi.
Ja homeongelma yläasteella on todellinen. Kaverin lapsi on pahasti altistunut eikä voi tällä hetkellä käydä koulua, kun samantien nousee kuume ja tulee muut oireet. Kunta ei suostu maksamaan kuljetuksia Lahteen homeettomaan kouluun.
Että sellanen paskakylä tämäkin. Terkkari on ainoa minne pääsee (melkein) jonottamatta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 13:06"]
Jos minun lapseni olisi noin vakavasti sairas niin hankkisin kaiken lääkletieteellisen avun jottaa saisi viettää suht´normaalia elämään. Valitettavasti vaikuttaa psykosomaattiselta oireilulta.
[/quote]
Homeoireisiin ei valitettavasti ole olemassa juuri muuta lääketieteellistä apua kuin altistuksen välttäminen. Tämän olen kuullut kaikilta lääkäreiltä, joiden luona olen asian tiimoilta käynyt, heidän joukossaan myös kaksi erittäin pätevää ja nimenomaan homeasioihin erikoistunutta erikoislääkäriä, joiden luona käy potilaita joka puolelta Suomea.
(TTL:n Markku Sainio kyllä lobbaa ahkerasti sen puolesta, että homepotilaat saataisiin leimattua luulosairaiksi, jolloin minkään tahon ei tarvitsisi auttaa heitä millään tavalla - paitsi niiden psykiatrien. Ja valitettavasti media pyytää häneltä lausunnon melkein joka kerta, kun on näistä homeasioista kyse. Hän vain jättää huomioon ottamatta kaiken sen tutkimustyön, jota viime vuosina on tehty sekä Suomessa että ulkomailla.)
27
Juu eipä ne mitat todellakaan mistään syömishäiriöstä välttämättä kerro, mutta äidin elintavat on niin järkyttävät suklaan syömisineen, että ihme, jos eivät ole lapsiin vaikuttaneet.
Miksi Keski-Euroopan homeisessa taloissa ei asu näitä sairastuneita?
Onko samoilla ihmisillä amalgaamiallergiaa ja Sähköyliherkkyyttä?