Menisitkö töihin jos vähän kuumetta?
Kurkku on ollut aristava jo viikon ja nyt tänään oli selvästi töissä kuumetta kun en meinannut pysyä hereillä. Olen tänään nukkunut illan ja lämpöä on nyt (vain) 37,4, mutta olo on flunssainen ja todella väsynyt. Työpaikkamme ilmapiiri on perseestä ja mua aina ahdistaa ilmoittaa jos olen kipeänä, koska siellä usein kuvitellaan ihmisten lintsaavan jos ovat pois töistä. Pari päivää kun saa olla omalla ilmoituksella pois. Menisitkö itse töihin pikkukuumeessa buranan voimin? Vai voiko se pahentaa flunssaa.
Kommentit (36)
37,4 on vielä normaali lämpö. Menisin töihi, jos ei olisi selvästi myös muita flunssan oireita. Asiantuntijatehtävistä ei ole aina niin helppo olla pois, työt odottaa tekijäänsä kun palaat töihin...
Kuumeen rajat ovat aika häilyvät. Kuumeeksi ymmärretään selkeä nousu peruslämpöön verrattuna. Alilämpöä ei suomalaisessa lääketieteessä edes tunneta. Minun peruslämpöni terveenä on 36,6, olen sen useasti mitannut. Sairastuessani kroppani vetää alilämpöön, 35 asteeseen. Sen jälkeen kun lämpötila alkaa nousta sieltä alhaalta ja ylittää 37:n rajan, olo on melkoisen helvetillinen jo siinä 37,4:ssä. Kun mennään liki 38:aa, hakeudun sairaalaan. Se vasta hirveää on, kun ottaa muutaman tunnin välein Buranaa ja sitten lämpö sahaa edestakaisin pitkin päivää. Ihmiset ovat sillä lailla erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 09:48"]
Kuume on yli 38-asteinen lämpö-
[/quote]
Ihmiset on erilaisia. Mulle nousee helposti 39C kuume ihan pikkuflunssassakin, samoin pojallani. Pientä kuumetta, kuten 37,5C en välttämättä edes noteeraa ennen kuin mittaan, että ai onkin kuumetta. Mieheni on sängyn pohjalla 37,7C kuumeessa ja hänelle ei ikinä nouse yli 38,5C kuumeita. Tyttäremme on sairastanut vaikka mitä rokkoja/räkätauteja/korvatulehduksia kuumettomana vaikka samassa taudissa veljensä on kovassa kuumeessa.
Eli ei voi tuijottaa mittariin, vaan omaan vointiin.
Itse olen myös ollut kuumeisena töissä. Lapset on sairastelleet niin paljon ja vaikka olemme miehen kanssa vuorotelleet, niin poissaoloja on kertynyt, enkä kehtaa ihan pikkulämmöstä pois olla...
29 jatkaa vielä, että itselläni on myös tyypillistä tuo kuumeen sahailu. Otan Buranan ja jo kauan ennen kuin saisi seuraavan ottaa, on lämmöt taas nousseet. Siksi otankin vuorotellen Burana/Panadol pahimman kuumejakson ja silti ehtii kuumeet jonkin verran nousta. On vain herkässä tuo kuumeen nousu enkä sille mitään voi. Miehellä taas lääkkeet puree paremmin.
Yleensä en mene töihin, jos on lämpöä (eli yli 37), koska yleensä olen silloin liian kipeä jaksamaan työpäivän. Ei ole toimistotyötä, vaan fyysistä. Tällä viikolla kuitenkin olen käynyt töissä, vaikka olen kuumeillut öisin. Olen sairastanut jo kaksi viikkoa flunssaa, ekan viikon olin ihan sängynpohjalla. En vaan kehtaa olla kahta viikkoa putkeen poissa töistä. Ja olo ei ole kuumeesta huolimatta ihme kyllä niin kovin huono, johtuen varmaan siitä, että kyse ei ole flunssan alkuvaiheesta, vaan paranemisvaiheesta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 09:48"]
Kuume on yli 38-asteinen lämpö-
[/quote]
Ihmiset on erilaisia. Mulle nousee helposti 39C kuume ihan pikkuflunssassakin, samoin pojallani. Pientä kuumetta, kuten 37,5C en välttämättä edes noteeraa ennen kuin mittaan, että ai onkin kuumetta. Mieheni on sängyn pohjalla 37,7C kuumeessa ja hänelle ei ikinä nouse yli 38,5C kuumeita. Tyttäremme on sairastanut vaikka mitä rokkoja/räkätauteja/korvatulehduksia kuumettomana vaikka samassa taudissa veljensä on kovassa kuumeessa.
Eli ei voi tuijottaa mittariin, vaan omaan vointiin.
Itse olen myös ollut kuumeisena töissä. Lapset on sairastelleet niin paljon ja vaikka olemme miehen kanssa vuorotelleet, niin poissaoloja on kertynyt, enkä kehtaa ihan pikkulämmöstä pois olla...
[/quote]
Kuume on määritelmänsä mukaan yli 38 astetta.
Olen opettaja ja töihinmeno on todellakin kotiin jäämistä helpompi vaihtoehto itselle, lähimmälle oman aineen kollegalle sekä sijaista etsivälle apulaisrehtorille. Opetan ainetta, johon ei ole helppo ottaa sijaiseksi ketä tahansa.
Riippuis varmaan päivästä. Jos olis tärkeitä asiakastapaamisia, niin varmaan menisin Buranan voimin. Jos ei ole mitään tärkeetä, niin jäisi kotiin lepäämään.
En menisi, olen siivooja joten töissä riuhtominen sairaana todella raskasta.
En mene töihin kuumeessa. Työ ei tekemällä lopu, enkä riskeeraa omaa terveyttäni menemällä töihin puolikuntoisena. Eihän siellä jaksa edes tehdä mitään kuumeessa. Minulle ainakin 37,4 on jo kuume ja olo todella huono.
Kun tekee työnsä muuten hyvin ja tunnollisesti, ei tarvitse tuntea huonoa omaa tuntoa kun sairastaa.
Todennäköisesti en menisi. Mä pystyn onneksi pitämään 3pv saikkua omalla ilmoituksella ja voin myös tehä etätöitä jos vointi antaa myöten. Arvioin tilanteen oman kunnon mukaan. Jos en pysy hereillä ja olo on flunssainen jään kotiin vaikka kuumetta ei olisi. Jos kuumetta on, mutta muuten olo on ookoo saatan tehdä töitä etänä. Jos ihan pikkusen lämpöä ja olo ookoo menen luultavasti töihin.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:41"]
Kurkku on ollut aristava jo viikon ja nyt tänään oli selvästi töissä kuumetta kun en meinannut pysyä hereillä. Olen tänään nukkunut illan ja lämpöä on nyt (vain) 37,4, mutta olo on flunssainen ja todella väsynyt. Työpaikkamme ilmapiiri on perseestä ja mua aina ahdistaa ilmoittaa jos olen kipeänä, koska siellä usein kuvitellaan ihmisten lintsaavan jos ovat pois töistä. Pari päivää kun saa olla omalla ilmoituksella pois. Menisitkö itse töihin pikkukuumeessa buranan voimin? Vai voiko se pahentaa flunssaa.
[/quote]
Ootte te kyllä melkoisia sissejä. Minä olen työsopimuksessa lupautunut myymään työnantajalle aikaani ja ammattitaitoani, en terveyttäni. Tällä kropalla pitäis pystyä pysymään hengissä ja toimintakykyisenä vielä helposti 60 vuotta, ja kukaan muu ei siitä pidä huolta kuin minä itse.
Lepäisin. Nuorempana menin töihin vaikka pää kainalossa ja siitä seurasi että tavallinen flunssa saattoi kestää viikkokausia. Nykyään hoidan ensioireet ja selviän flunssista yleensä säikähdyksellä, 1-2 lepopäivällä. Töissä olen sitten terve ja tehokas. Parane pian ja kaikessa rauhassa :)
Menisin töihin buranan voimin. Tuollaisen lämmön saa laskemaan 1-2 buranalla. Eri asia jos teet tosi fyysistä työtä. Eikö tuo sydänlihaksentulehdus ole mahdollinen vain jos tekee jotain fyysistä? Jos vain esim. istuu konttorissa tai vähän kävelee, niin ei kai se sen rankempaa ole kuin kotona oleilu.
Miksi täällä lähes joka viestissä käsketään ottaa buranaa? Ei se nyt mikään taikalääke kumminkaan ole. Mä ainakin rupean oksentelemaan siitä.