Asioita mitä mielestäsi nuorena pitäisi kokea?
Joo ei tähän varmaan mitään yleispätevää voi sanoa, mutta mistä sinä olet ylpeä että koit nuorempana tai mitä kadut ettet tehnyt?
Kommentit (52)
Itsenäistyminen ja parisuhde nyt ainakin. Itseäni harmittaa etten kokenut niitä perinteisiä pussailuja ja hiplaamisvaihetta yläasteella. Muutin suoraan vanhempien luota poikaystävän kanssa yhteen, mutta sitä en kadu ja mielestäni se oli täysin oikea ratkaisu meille
Itsenäistyminen ja parisuhde nyt ainakin. Itseäni harmittaa etten kokenut niitä perinteisiä pussailuja ja hiplaamisvaihetta yläasteella. Muutin suoraan vanhempien luota poikaystävän kanssa yhteen, mutta sitä en kadu ja mielestäni se oli täysin oikea ratkaisu meille
Muistakaa, että kaikilla ei ole noihin mitään mahdollisuutta. Minä elin köyhyydessä lapsuuden ja nuoruuden, ja sairastuin 19-vuotiaana. En ole opiskellut ollenkaan, enkä siten saanut kokea mitään opiskelijavaihtojakaan. Matkusteluun ei ollut rahaa, työpaikkaa ei saanut ilman kokemusta/suhteita/koulutusta/terveyttä.
En ole bilettänyt montaakaan kertaa elämässäni, eikä minulla ole ollut juurikaan edes ystäviä. Asuin yksin 17-vuotiaasta lähtien, mutta se ei ollut mikään huikea oma valinta joka tarkoitti itsenäistymistä, se oli pakko koska kotiin ei ollut enää asiaa. Parisuhteita oli, pitkiä ja vakavia kaikesta huolimatta. Mutta jos itse ei ole saanut kovinkaan hyviä elämän eväitä, ei siitä revitä mitään, mitä nuorena KUULUU tehdä.
Kylläpä tuli paha mieli tästäkin. Ehkä joskus saan opiskella korkeakoulussa ja matkustaa, olen silloin yli neljäkymmentä, eli auttamattomasti myöhässä.
Nämä koin:
Vaihtarivuosi
Omilleen muutto aikaisin
Teinirakkaus ja muita suhdekokeiluja
Eri paikkakunnilla asuminen
Matkustelu, reilaaminen
Baareissa juoksua kohtuudella
Pitkään opiskelu ja kesätyöt ulkomailla
Köyhyys
Näitä en
Työharjoittelu/työskentely ulkomailla
Lapsen saanti nuorena
Taidan olla ihan tyytyväinen, koska nyt riittää seesteinen kolmekymppisen työssäkäyjän yhdentekevä arki :-)
Opiskelu, työnteko ja perheen perustaminen.
Mä muutin suoraan kotoa 19veenä yhteen miehen kanssa, heti mentiin naimisiin ja lapset siihen päälle.
Ei mulla mitenkään olisi ollut varaa omaa kämppään/opiskeluun yms. edes siivoamaan en kelvannut.
Nyt myöhemmin harmittaa, Jos saisin elää elämäni uudestaan niin ehdottomasti muuttaisin omilleni ja opiskelisin edes amistutkinnon itselleni! Rahoittaisin sen vaikka stripparina jos ei mitään muuta duunia löytyisi. Lisäksi paneskelisin surutta ympäriinsä enkä sitoutuisi nin nuorena. Koska sitten kun lapset hankkii niin kaikki ovet rämähtää kiinni ja nuoruus on ohi, niin se vaan menee halusi tai ei. Sitten sitä elää kuin keski-ikäinen lopun ikää. Tai näin mulle ainakin on käynyt :/
N30
Kaksi miestä samaan aikaan sängyssä, oih!
Mielestäni nuoruuteen kuuluu kihlat.
Mä olen mennyt naimisiin suoraan kotoa 20v:nä ja perustanut perheen - 30 vuotta sitten ei ollut varaa muuhun. Onneksi omilla lapsilla on paremmat mahdollisuudet:
- nauttia elämästä, shoppailla vähän, tapailla ystäviä muuallakin kuin kotona
- matkustella työn puolesta ja lomaillen (yhdellä lapsella "komennustöitä" ulkomailla n 6kk vuodesta)
- opiskella ulkomailla (1 lapsista tulee maailmalta kotiin maaliskuun lopussa ja lähtee toiseen suuntaaan opiskelemaan taas kesän jälkeen:D)
- asua ulkomailla ennen perhettä
- rohkeutta kokeilla eri töitä ja etsiä omaa intohimon kohdetta - itsellä oli 16% korolla asuntolaina jo 20v:nä joten oli pakko mennä töihin mihin pääsi. Ja pysyä siellä.....
- rakastua kunnolla, tulisesti vaikka useamman kerran:D Eikä tyytyä siihen ensimmäiseen joka huolii