opiskelijat, oletteko pärjänneet ilman lainaa?
Minulla olisi tiedossa työpaikka jossa voin itse määrittää kuinka paljon teen, eli ajattelin tehdä sen maximin että en menetä opintotukea (tarvii vielä selvittää kelasta kuinka paljon se on)
kuinka te olette selvinneet ilman lainaa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laina kannattaa nostaa kun siitä 10 000 eurosta saa käyttää 4000e ilman, että joutuu maksaa takaisin mikäli valmistuu ajallaan.
Vinkki tähän että lukekaa pieni präntti siitä mitä tarkoittaa ajallaan.
Mikdi pitäisi pärjätä? Nostan kaiken lainan ja sijoitan rahat. Olen valmistumassa alle tavoiteajan ja valtio maksaa osan lainastani. Kyllähän tämä kannattaa hyödyntää.
En pärjännyt ilman lainaa siksi, että käytin lainarahat matkusteluun ja elämäntason nostamiseen opintojen aikana :D useampikin Karibian reissu tuli tehtyä. Muuten olisin pärjännyt ilman lainaa. Opiskelin kauppatieteitä, ja ekana ja tokana vuotena en käynyt töissä, muuten kuin tietenkin kesät. Asumiskustannukset oli ihan minimissä 2 ekaa opiskeluvuotta, muistaakseni about 200 euroa. Kesätyötienestit riitti läpi vuoden. Maisterivaiheen alettua menin samalla osa-aikatöihin, joita tein koko maisteri- ja graduvaiheen 30h/vko eli paljon!! En jaksanut säätää töissä ja kieltäytyä lisätunneista/muokata sopparia pienemmäksi, joten luonnollisesti peruutin etukäteen paljon opintotukia. Laskin, palautin ja peruin omaehtoisesti, mutta jouduin silti maksamaan Kelalle muistaakseni kahtena vuotena n. 1500 eur takaisin. Käytännössä siis en saanut maisterivaiheessa mitään tukia, vaan elin sillä osa-aikaisen palkalla. Tuossa vaiheessa asumiskustannukset oli myös jo 500eur/kk. Valmistuin v 2016 kuitenkin kavereitani nopeammin, he eivät käyneet töissä. Varmasti olisin voinut suunnitella fiksummin tuon, mutta valmistuttuani minullapa oli jo rutkasti enemmän työkokemusta, enkä ollut elellyt kelan tuilla kuin kandivaiheen. Lainaa kertyi lähes 13 000, nyt sitä on jäljellä enää n 1000 euroa. Ja olen ollut jatkuvasti vakituisissa työsuhteissa vuodesta 2013 saakka :)
Tein töitä osa-aikaisena myyjänä muutaman vuoden ennen amkkia. Koska olen köyhästä perheestä, olen tottunut elämään vähällä rahalla. Tuosta jäi siis jotain 13k säästöön. Mulla oli vuokra-asunto kaupungilta, niin vuokra oli vain noin 550 euroa. En tarvinnut lainaa, vaikka lopetin myyjän työt opintojen ohella. Kesäisin tein omaan alaan liittyvää työtä. Muuten elin opintotuella ja noilla säästöillä. Valmistuttua 3,5 vuoden jälkeen mulla oli vielä jotain 3000 euroa säästössä.
Tiesin valmistuvani tavoiteajassa. Mutten olisi oikeutettu opintolainan hyvitykseen, koska mulla oli aiemmin keskeytetty tutkinto taustalla. Eli lainan nostamisessa ei ollut juurikaan järkeä.
Vierailija kirjoitti:
En pärjännyt ilman lainaa siksi, että käytin lainarahat matkusteluun ja elämäntason nostamiseen opintojen aikana :D useampikin Karibian reissu tuli tehtyä. Muuten olisin pärjännyt ilman lainaa. Opiskelin kauppatieteitä, ja ekana ja tokana vuotena en käynyt töissä, muuten kuin tietenkin kesät. Asumiskustannukset oli ihan minimissä 2 ekaa opiskeluvuotta, muistaakseni about 200 euroa. Kesätyötienestit riitti läpi vuoden. Maisterivaiheen alettua menin samalla osa-aikatöihin, joita tein koko maisteri- ja graduvaiheen 30h/vko eli paljon!! En jaksanut säätää töissä ja kieltäytyä lisätunneista/muokata sopparia pienemmäksi, joten luonnollisesti peruutin etukäteen paljon opintotukia. Laskin, palautin ja peruin omaehtoisesti, mutta jouduin silti maksamaan Kelalle muistaakseni kahtena vuotena n. 1500 eur takaisin. Käytännössä siis en saanut maisterivaiheessa mitään tukia, vaan elin sillä osa-aikaisen palkalla. Tuossa vaiheessa asumiskustannukset oli myös jo 500eur/kk. Valmistuin v 2016 kuitenkin kavereitani nopeammin, he eivät käyneet töissä. Varmasti olisin voinut suunnitella fiksummin tuon, mutta valmistuttuani minullapa oli jo rutkasti enemmän työkokemusta, enkä ollut elellyt kelan tuilla kuin kandivaiheen. Lainaa kertyi lähes 13 000, nyt sitä on jäljellä enää n 1000 euroa. Ja olen ollut jatkuvasti vakituisissa työsuhteissa vuodesta 2013 saakka :)
Sain myös veronpalautuksena 3300 euroa kun valmistuin ajallani ja lyhensin juuri sinä vuonna lainaa yli 6000 eurolla. Se oli kiva yllätys!
Laina kannattaa ottaa, sillä otetusta lainasta saa kolmasosan hyvityksenä kun valmistuu ajallaan. Eli periaatteessa verotonta tuloa yli satanen kuussa. Plus. sitten sijoitin lainan, josta tuottoa.
Eli tuosta tulee jo opintojen ajan hyötyä n. 200 € kuussa. Enemmän vielä, jos on pitkä laina-aika. Helposti voi olla, että hyödyt alle 20 000 € lainasta yli 20 000 €.
En tarvitse lainaa. Vanhemmat osti mulle asunnon ja auton, saan heiltä joka kuukausi 2000 euroa.
Ekana vuotena en ottanut lainaa.
Asuin sukulaismummon yläkerrassa, rintsikassa. Maksoin vuokraa 300 e. Bussikortti oli halpa ja lounas oli alk 1,5 e.
Olin koulussa aamusta iltaan ja vkonloput töissä.
Tokana vuotena piti suorittaa työharjoittelu ja tajusin olisi kannattanut ekana kesänä olla työharjoittelussa ilmaiseksi ja vkonloput mäkissä töissä.
Työharjoittelun jälkeen nostin lainaa.
Lainan laitoin aspiin. Olin vaihdossa ja tokan työharjoittelun jälkeen pääsin töihin harjoittelupaikkaan. Sillä tiellä olen.
Vuoden asuin vuokralla ja kävin töissä. Sitten ostin ekan asunnon aspilla.
Tienaan viikonlopputöillä n. 200 €/kk ja käyn 2-3 kertaa viikossa leipäjonossa. En ole tarvinnut lainaa muuten kuin kesällä, kun en saanut kesätöitä eikä tutkintooni sopivia kesäopintoja ollut mahdollista suorittaa.
Olen pärjännyt ilman, sillä vanhemmat avustaa 500€/kk. Olen sosionomiopiskelija ja asun Hesassa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan viikonlopputöillä n. 200 €/kk ja käyn 2-3 kertaa viikossa leipäjonossa. En ole tarvinnut lainaa muuten kuin kesällä, kun en saanut kesätöitä eikä tutkintooni sopivia kesäopintoja ollut mahdollista suorittaa.
Minä olen kesälomien ajaksi aina hakenut toimeentulotukea, ja myös saanut.
Itse en joutunut ottamaan opintolainaa omiin AMK-opintoihin. Olin kaikki kesät töissä ja elin niillä kertyneillä säästöillä muun ajan.
Jälkeen päin katsottuna elämä oli varsin niukkaa, mutta kuitenkin aivan hyvää. :)
Pärjäsi ilman lainaa kun ei ostanut mitään ylimäärästä ja söi halvasti. Töissä ehtii korkeekouluopiskelija käydä toukokuun alusta elokuun loppuun täyspäiväsesti. Loput vuodesta sit ilta- ja vklopputöitä. Kerran päivässä ku syö kunnolla opiskelijaruokalassa halvalla niin kotiin ei tarvi ostaa ku välillä hedelmää ja kasvista ja ruisleipää, puurohiutaleita, makaronia. Eli ruokaostokset kotiin n.10e viikossa. Vessapaperit ja suihkusaippuat ym toki sit viel lisäks.
Vierailija kirjoitti:
Nro 14, amk-opiskeluun on paljon vaikeampi mahduttaa töitä, yliopisto-opiskelu on paljon itsenäisempää. Lisäksi jotkut joutuvat käyttämän enemmän aikaa ja vaivaa opiskeluun kuin toiset.
Älä yleistä. Mulla on yliopistolla paljon sellaisia kursseja, joilla on läsnäolopakko. Lisäksi moneen kurssiin kuuluu joka viikko joukko kotitehtäviä, jotka vaikuttaa kurssin arvosanaan ja joista on pakko tehdä vähintään puolet jotta saisi oikeuden osallistua kurssitenttiin. Koskaan ei tiedä etukäteen, kuinka vaikeita tehtävät on ja kuinka paljon aikaa niiden tekemiseen kuluu. Lisäksi joka jaksossa on uudet aikataulut ja vasta kurssin alettua selviää, minä viikonpäivänä tehtävät jaetaan ja kuinka monta päivää niiden tekemiseen on aikaa.
Nytkin mulla on sellainen tilanne, että saan kahdella kurssilla kotitehtävät perjantaina. Toisella kurssilla niiden täytyy olla tehty jo maanantaina, toisella "vasta" tiistaina. Välillä tehtävien tekemiseen menee koko viikonloppu, joten viikonlopputyöt on täysin pois laskuista. Iltatyöt ei myöskään onnistu, koska kolmannella kurssilla annetaan välillä kotitehtäviä joiden täytyy olla valmiina jo seuraavana päivänä.
No en kyllä ottanut lainaa aikanaan ja hyvin pärjäsin. Kesät tein töitä kaupan kassalla ja laitoin rahat säästöön. Talvet asuin soluasunnossa tuilla ja säästöillä. Ei kyllä missään vaiheessa käynyt mielessäkään ottaa lainaa. En myöskään talvisin käynyt töissä. Valmistuin yliopistosta viidessä vuodessa, enkä kokenut erityisesti pihisteleväni, ihan normielämää elin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran päivässä ku syö kunnolla opiskelijaruokalassa halvalla niin kotiin ei tarvi ostaa ku välillä hedelmää ja kasvista ja ruisleipää, puurohiutaleita, makaronia.
Tuo on hyvä tapa pilata terveytensä.
Jos joku ei tiedä, opiskelijaravintoloissa säännöstellään ruokaa tai ainakin sen proteiinipitoisia osia rankalla kädellä: Lounaalla saa esim. valita joko 5 nakkia tai 1 pakasteseinpalan ja sitä rataa. Maitoa saa yhden lasillisen, eikä se riitä täyttämään päivittäistä kalsiumin tarvetta alkuunkaan. Perunaa ja riisiä saa ottaa vapaasti, joten mahan saa kyllä täyttää halvoilla hiilareilla jos tahtoo. Siitä tulee kuitenkin mieletön ähky, joka aiheuttaa väsymystä ja vaikuttaa opiskelutehokkuuteen monen tunnin ajan. Ja jos syö kotonakin pelkkiä hiilareita, kokonaisuus on kaukana suosituksista.
En ole tarvinut lainaa, mutta vanhemmat on maksanut ei-pakolliset kulut niin ei tarvi kituuttaa.
toki. oon nostanut lainat mihin olen oikeutettu mutta oon laittanut ne menemään suoraan ASP-tililleni :D
itellä on muutenkin rahaa kun teen duunia ja laittaa nekin sijoitukseen :D
Pärjäsin vuosia, sitten muutin miehen kanssa yhteen ja samalla tuli korona eli työt loppui. Piti ottaa laina.
Kyllä se laina kannattaa nostaa kun siitä 10 000 eurosta saa käyttää 4000e ilman, että joutuu maksaa takaisin mikäli valmistuu ajallaan.