Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kertakäyttömaskia käyttää uudelleen jos sen laittaa käytön jälkeen viikoksi kaappiin?

Vierailija
08.10.2020 |

Eikö siinä maskissa mahdollisesti olevat virukset ja bakteerit kuole sen viikon aikana?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin käyttäisi wc-paperin uudestaan tai nenäliinan. Onhan ne jo 72h kuivuneet 😖

Ei ole sama, vessapaperi ja nenäliina ovat selvästi likaisia. Minulla myös kertakäyttöset ovat parvekkeella tuulettumassa. Ovat siistin näköisiä, en likasena enää niitä käytä.

Vierailija
42/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Onko pakastus on huono juttu? Minulla on 4 kankaista maskua joita käytän kaupassa Ja bussimatkoilla vuoropäivinä siten, että pakkaseen kun käytetty niin käytän 4 päivän välein aina yhtä. Mikä olisi siis paras tapa? Minun maskissa ohutta kuminauhaa sivuissa, että saa säädettyä sopivaksi ja luulen menen rikki jatkuvassa pesussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttömaski on KERTAKÄYTTÖINEN

MUTTA MIKSI?

Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Olen käyttänyt samaa maskia koko viikon enkä ole huomannut siinä mitään sellaisia ominaisuuksia, jotka viittaisivat siihen että se olisi kertakäyttöinen.

Ei se maski sinänsä ole kertakäyttöinen vaan ongelma on ne koronavirushiukkaset, jotka maskiin tarttuvat. Ne pöpöt ovat kuolemattomia. Niitä ei voi tappaa, pitää vaan saippualla tai kuivaamalla tehdä ne toimintakyvyttömiksi ja estää jollain tavoin pieniä virushiukkasia leviämästä ilmaan kotonasi.

Siksi kangasmaksi pitää heti käytön jälkeen pestä 60 asteessa pesuaineella, että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi. Paperinen maski pitää kuivattaa ilmavassa suljetussa tilassa että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi.

Lisäksi likaisen maskin käyttö lisää todennäköisyyttä että kosket siihen sormillasi, saat pöpöjä sormiin ja viet ne sitten nenään tai suuhun.

Siksi.

Jos ne koronapöpöt ovat maskissa niin sinulla on korona, ei se maski niitä pysäytä. Haloo!

No juuri päinvastoin! jos ne koronapöpöt ovat maskissa, ne eivät ole sinun nenäsi tai suusi sisällä.

Kyllä kaikki maskit pysäyttävät jonkin prosentin koronapöpöistä. Kertakäyttömaskit eivät estää kaikkein pienimpiä hiukkasia kulkemasta, mutta vähän suuremmat hiukkaset se kaappaa kyllä. Lisäksi tietysti kunnon yskäisylimat ja aivastustipat.

Kyllä se siis suojaa jonkin verran myös kantajaansa.

Kuinka monelle käy usein niin, että joku räkäisee päälle tuntuvat roiskeet? Niitähän maski lähinnä suojaa. Mä olen 37v helsinkiläinen päivittäin julkista liikennettä käyttävä enkä muista tällaista tapahtuneen koskaan. Tätä taustaa vasten maskin hyöty ei vaikuta kummoiselta.

Vierailija
44/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on myös oikea "kukkanen", että kangasmaskit pitää HETI pestä vähintään 60, mieluummin 90 asteisessa vedessä - mutta: paperimaskille riittää, että laitat sen pariksi päiväksi kuivumaan. Haha. Idiootin logiikkaa.

Olen itse saanut korkeakoulutuksen alalle, jonka oppiaineisiin kuuluu mm. virologia ja tautien leviäminen. Käytän samaa maskia useamman kerran, välillä desinfioin sen, tavalla tai toisella.

Epidemian alussa olin tarkempi, kun viruksen vaarallisuus oli kysymysmerkki. Nyt olen rennompi,mutta pidän huolen hyvästä käsihygieniasta enkä koskettle kasvojani, oli maski tai ei. Vältän myös ihmismassoja, enkä tuppaudu vieraiden lähelle.

Vierailija
45/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronavirukset elävät maksimissaan 9 vuorokautta optimaalisissa oloissa. Kuivassa ja ilmavassa paikassa säilytettyä maskia voi hyvin käyttää useamman kerran. Eivät ne millään tavalla mene kerralla pilalle.

Maskiin ei tule koskea (kuin kumilenkkeihin) sitä vaihdettaessa. Laita käytetty maski vaikkapa paperipussiin ja kuivumaan.

Koronavirus ei ole kuolematon.

Kyllä koronavirus on kuolematon, koska se ei ole elävä. Sitä ei voi tappaa. Sen voi vain  ns. deaktivoida.

Näinhän se virallisesti on. Virus muuttuu toimimattomaksi kuivuessaan. Arkikielellä kuolee.

No yleensä pitää ensin olla elävä, elossa, että voi kuolla.

Virukset eivät ole oikeastaan elossa, ne pirulaiset vain osaavat näytellä elävää, joten pystyvät lisääntymään, mutta niitä ei voi tappaa samalla tavalla kuin esim. bakteereja, jotka ovat eläviä organismeja ja jotka voi tappaa antibiootilla tai antibakteerisilla tuotteilla.

Virukset ovat enemmänkin kuin populaarikulttuurin eläviä kuolleita. Joku kikka niihinkin tepsii leffoissa, koronaan tepsii saippua ja kuivattaminen.

Vierailija
46/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen, voimme vetää sen johtopäätöksen että maski on kertakäyttöinen siksi koska sanomalla että se on kertakäyttöinen, niiden valmistajat tienaavat paljon suuremmat rahat kuin mitä tienaisivat sanomalla että sitä voi käyttää yhä uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
47/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttömaski on KERTAKÄYTTÖINEN

MUTTA MIKSI?

Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Olen käyttänyt samaa maskia koko viikon enkä ole huomannut siinä mitään sellaisia ominaisuuksia, jotka viittaisivat siihen että se olisi kertakäyttöinen.

Ei se maski sinänsä ole kertakäyttöinen vaan ongelma on ne koronavirushiukkaset, jotka maskiin tarttuvat. Ne pöpöt ovat kuolemattomia. Niitä ei voi tappaa, pitää vaan saippualla tai kuivaamalla tehdä ne toimintakyvyttömiksi ja estää jollain tavoin pieniä virushiukkasia leviämästä ilmaan kotonasi.

Siksi kangasmaksi pitää heti käytön jälkeen pestä 60 asteessa pesuaineella, että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi. Paperinen maski pitää kuivattaa ilmavassa suljetussa tilassa että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi.

Lisäksi likaisen maskin käyttö lisää todennäköisyyttä että kosket siihen sormillasi, saat pöpöjä sormiin ja viet ne sitten nenään tai suuhun.

Siksi.

Jos ne koronapöpöt ovat maskissa niin sinulla on korona, ei se maski niitä pysäytä. Haloo!

No juuri päinvastoin! jos ne koronapöpöt ovat maskissa, ne eivät ole sinun nenäsi tai suusi sisällä.

Kyllä kaikki maskit pysäyttävät jonkin prosentin koronapöpöistä. Kertakäyttömaskit eivät estää kaikkein pienimpiä hiukkasia kulkemasta, mutta vähän suuremmat hiukkaset se kaappaa kyllä. Lisäksi tietysti kunnon yskäisylimat ja aivastustipat.

Kyllä se siis suojaa jonkin verran myös kantajaansa.

Kuinka monelle käy usein niin, että joku räkäisee päälle tuntuvat roiskeet? Niitähän maski lähinnä suojaa. Mä olen 37v helsinkiläinen päivittäin julkista liikennettä käyttävä enkä muista tällaista tapahtuneen koskaan. Tätä taustaa vasten maskin hyöty ei vaikuta kummoiselta.

Kuten sanottu, korona leviää myös ilmassa leijuvien näkymättömien hiukkasten välityksellä. Kertakäyttömaskit eivät suojaa pienimpiä hiukkasia vastaan, mutta ilmeisesti suojaavat jonkin verran isompia hiukkasia vastaan. Siten se myös vähentää hengityselimiesi kohdalle tulevaa virushiukkastulvaa hieman.

Joten jos ajattelet omaa turvallisuuttasi, kertakäyttömaski ei ole mikään 100% takuu ettet sairastuisi, mutta se on paras osaratkaisu kun mietiään miten voit suojata muita ja itseäsi jonkin verran ja kuitenkin toimia suhteellisen normaalisti. Lisäksi toki tarvitaan muut keinot, eli käsihygienia sekä turvavälit yms.

Tutkimusten mukaan maskit todennäköisesti auttavat vähentämään tartuntoja (jossain määrin) ja mahdollisesti estävät maskin kantajia sairastumusta koronan pahimpaan muotoon. Riippuu miten käytetään, missä olosuhteissa, jne...

Tässä on aika hyvä artikkeli (uusi) asiasta, kerää kaiken nyt tiedetyn tiedon yhteen:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8

Vierailija
48/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin käyttäisi wc-paperin uudestaan tai nenäliinan. Onhan ne jo 72h kuivuneet 😖

Ei ole sama, vessapaperi ja nenäliina ovat selvästi likaisia. Minulla myös kertakäyttöset ovat parvekkeella tuulettumassa. Ovat siistin näköisiä, en likasena enää niitä käytä.

Voi kysyä, onko naama aina niin puhdas, ettei siitä jää mitään maskiin? Kuvitellaan vaikka, että jostain syystä pitäs ottaa dna- testi joltakin, joka on käyttänyt kk. maskia, niin takuulla maskista saa ihmisen dna: n. Eli ei ole puhdas, vaan iholta jää siihen solukkoa.

Vierailija
49/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pitää sitä maskiasi ihan niin kuin haluat. Kukaan ei sinua estä. Vain mielikuvitus on rajana eri maskinkäyttötavoille.

Olet vastuussa vain itsellesi. Muista se!

Oletko nyt valmis lähtemään maailmaan ja ajattelemaan omilla aivoillasi?

Vierailija
50/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen, voimme vetää sen johtopäätöksen että maski on kertakäyttöinen siksi koska sanomalla että se on kertakäyttöinen, niiden valmistajat tienaavat paljon suuremmat rahat kuin mitä tienaisivat sanomalla että sitä voi käyttää yhä uudelleen ja uudelleen.

Voihan kertakäyttömukistakin juoda vaikka useampana päivänä. Oma nimi mukin kylkeen vain.

Vierailija
51/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kysyä, onko naama aina niin puhdas, ettei siitä jää mitään maskiin? Kuvitellaan vaikka, että jostain syystä pitäs ottaa dna- testi joltakin, joka on käyttänyt kk. maskia, niin takuulla maskista saa ihmisen dna: n. Eli ei ole puhdas, vaan iholta jää siihen solukkoa.

Niin sitä koronaahan tässä nyt väistellään, eikä mitään omia hilseitä.

Vierailija
52/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän samaa maskia periaatteella, että se suojaa minua kasvoille tulevilta suorilta pisaroilta. Ja suojaa myös muita, jos minä yskäsen, ne pisarat ei lennä samalla tavalla kuin ilman maskia. Jos minua liki ei ole ollut ketään ja varsinkaan yskinyt ja aivastellut läheisyydessä, niin maski ei hirveän saastunut ole ainakaan koronasta. Sitähän tässä torjutaan eikä mitään pakokaasuja.

Vierailija
53/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski on pahempi paskan kerääjä kuin ilman sitä.

Vierailija
54/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan puhdistamisesta tehty tutkimuksiakin. Suomessakin PV:n tutki median mukaan asiaa,  mutta en muista nähneeni mitään virallista julkaisua.

Jenkeissä ACS selvitti asiaa kesällä ja totesi, että FFP2 (N95 siellä) voidaan puhdistaa ja käyttää uudestaan useita kertoja esim. ns. multicooker (riisinkeitin) avulla. Testissä saatiin hyviä tuloksia suojauksesta vielä 20 puhdistuskerran jälkeen.

Alla linkki julkaisuun ja siitä tehtyyn videoon uutista varten.

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.estlett.0c00534

Huomattava on että tässä testissä siis testattiin herkkiä FFP2 tason suojaimia, joiden herkät keinokuituidut kestivät puhdistusta hyvin 20 kertaa. Ohuemmat kertakasvomaskit eivät sisällä niin herkkiä materiaaleja joten ne kestävät puhdistusta vielä paremmin. Kangasmaskit voi pestä konessa tai puhdistaa nyrkkipyykillä tai vaikka keittää kattilassa tai kaataaa kiehuvaa vettä vedenkeittimellä päälle ja sitten kuivattaa hyvin.

Vierailija
55/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski suojaa vain muita omilta pärskeiltä mutta miltään taudeilta se ei suojaa. Ajatelkaa nyt, voiko se maski muka estää taudin tarttumisen jos se ilmasta tarttuu. Maskihan vetää kaikki paskat siihen maskiin. Se maskihan on kuin vetonaula kaikille taudeille. Maskilla vaan koitetaan suojata itseään mutta jos on taudin levittäjä niin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos maskilla estettäisiin taudin leviäminen niin sehän olisi simppeli eikä tauti leviäisi. Kohta kaikilla on maski ja se tauti leviää siltikin niin mitenkä selitetään maskin hyödyllisyyttä. Ei tavallinen ihminen osaa helposti käyttää maskia eikä totu siihen jos ei ole ammattinsa puolesta joutunut käyttämään. Osalla hankala hengittää sen läpi niin kuin minullakin ja silmälasit huurtuvat. Kamalaa pitää sitä rättiä naaman edessä ja tuntuu kuin tukehtuisin. Ei ihminen ole luotu rattiä pitämään naamassaan. Joillekkin uskovaisille se voi olla luontevaa jos on tottunut. 

Vierailija
56/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän samaa maaskia viikon Sitten kun pinta näyttää kuluneelta vaihdan Viikkaan taskunpohjalle ja otan käyttöön kun tarvitsen Ei sitä kukaan huomaa onko käytetty vai uusi

Vierailija
57/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytän samaa kangas maskia enkä pese sitä ollenkaan, En ala keittämään sitä enkä pesemään. Mulla se sama taskussa on eikä se edes näytä kuluneelta vaan ihan uudelta. itse näytän ennemmin uudelta. 

Vierailija
58/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää ja tuuleta se vain ulkona parvekkeella. 

Vierailija
59/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta todetaan ettei maski hyödytä mitään vaan vetää enemmän partikkeleita puoleensa ja visiiri onkin jo todettu hyödyttömaksi. 

Vierailija
60/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Varmaan kaikkien tyynyliinoiltakin llytyy solukkoa, jota hieroutuu joka yö silmiin, nenään ja suusun. Mikä oli tämäb pointti?!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan