Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kertakäyttömaskia käyttää uudelleen jos sen laittaa käytön jälkeen viikoksi kaappiin?

Vierailija
08.10.2020 |

Eikö siinä maskissa mahdollisesti olevat virukset ja bakteerit kuole sen viikon aikana?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi käyttää jos on ollut vain vähän aikaa suun edessä. Kunhan säilöö niin että kosteus pääsee haihtumaan. Esim. silikageelipusseja voi pitää samassa laatikossa.

Vierailija
22/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niistä pöpöt kuolee,mutta rakenne voi olla muuttunut hengityksen kosteuden myötä.

Jos ei ole rahaa tai ei muuten halua noita ostaa niin voi laittaa vaikka tuubi huivin kaksinkerroin ,väliin talouspaperi tai suodatinpussi ja sen vaan vetäisee suun ja nenän päälle tarvittaessa. Tuubihuivi on lisäksi nopea kuivumaan joten sen voi huuhtaista kuumassa vedessä joka käytön jälkeen,eihän se 100% suojaa anna, mutta ei anna mikään muukaan ja on kuitenkin parempi kuin ei mitään.

Vierailija
24/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisikohan pakastus desinfioimiseksi?

Vierailija
25/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää uudestaan.

Tärkeintä on varoa koskettamasta maskia, eli hyvin varovasti vain lenkeistä pidelleen poistaa maski kasvoilta ja laittaa esim. paperipussiin (muovipussi ei ole yhtä hyvä) ja se pussi pitää sitten sulkea, ettei pöpöhiukkaset leviä, mutta niin että jää ilmaa sinne pussiin, että maski kuivuu,

Varmaan 72 h riittää.

Vierailija
26/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisikohan pakastus desinfioimiseksi?

Ei. Koronpöpö kestää kylmää hyvin.

Tarvitaan ilmaa, että se kuivuu toimintakyvyttömäksi.

Vierailija
27/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttömaski on KERTAKÄYTTÖINEN

MUTTA MIKSI?

Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Olen käyttänyt samaa maskia koko viikon enkä ole huomannut siinä mitään sellaisia ominaisuuksia, jotka viittaisivat siihen että se olisi kertakäyttöinen.

Vierailija
28/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama maski mullakin on, maski ei suojaa koronalta joten aivan sama.

Vierailija
29/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA MIKSI?

Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Olen käyttänyt samaa maskia koko viikon enkä ole huomannut siinä mitään sellaisia ominaisuuksia, jotka viittaisivat siihen että se olisi kertakäyttöinen.

Ei se maski sinänsä ole kertakäyttöinen vaan ongelma on ne koronavirushiukkaset, jotka maskiin tarttuvat. Ne pöpöt ovat kuolemattomia. Niitä ei voi tappaa, pitää vaan saippualla tai kuivaamalla tehdä ne toimintakyvyttömiksi ja estää jollain tavoin pieniä virushiukkasia leviämästä ilmaan kotonasi.

Siksi kangasmaksi pitää heti käytön jälkeen pestä 60 asteessa pesuaineella, että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi. Paperinen maski pitää kuivattaa ilmavassa suljetussa tilassa että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi.

Lisäksi likaisen maskin käyttö lisää todennäköisyyttä että kosket siihen sormillasi, saat pöpöjä sormiin ja viet ne sitten nenään tai suuhun.

Siksi.

Vierailija
30/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta todennäköisyys että niitä pöpöjä ei siinä maskissa ole, on kai joku miljardi kertaa korkeampi kuin että niitä on. Ja eikö maskin tarkoitus ole suojata muita sinun erittämältäsi virukselta, eikä itseäsi muiden levittämältä virukselta? Silloinhan jos virusta on siihen maskiin jostain tarttunut, on se maski suojannut sinua tartunnalta. Eihän sen niin pitäisi tehdä. Kaiken järjen mukaan jos ilman kautta jonkun aivastamana virus on tarttunut maskiisi, on sen pitänyt mennä myös maskin läpi. En edelleenkään pysty näkemään yhytään syytä miksi maskia pitäisi vaihtaa. 

Vierailija
31/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa kierrättäneet muutamia hengityssuojaimia, mutta se osoittautui hankalaksi, kun laittoi pusseihin ja päivämääriä niihin ja piti viikon sivussa ennen uudestaankäyttöä. Nykyään käytämme kangasmaskeja, on vaan paljon kätevämpää. Osaan niistä voi laittaa suodattimen taskuun niin, että suojausteho entisestäänkin paranee.

Vierailija
32/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käytän uudelleen jos on ollut vain hetken käytössä, vaikka kauppareissulla. Ja olen mikrobiologi koulutukseltani 🙂

Toki en jossain yliopiston steriilitiloissa toimisi samalla tavalla.

sama täällä ja asiantuntija jo pitkään. antaa maskin lepäillä muutaman päivän ja taas käyttöön, olen jo maaliskuusta asti tehnyt niin ja ei oo tarttunu mitään. pesen kädet aina kun tuun kotiin ja nimenomaan saippualla ja desinfioin ja kaupassa mennen tullen.

Vierailija
33/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta todennäköisyys että niitä pöpöjä ei siinä maskissa ole, on kai joku miljardi kertaa korkeampi kuin että niitä on. Ja eikö maskin tarkoitus ole suojata muita sinun erittämältäsi virukselta, eikä itseäsi muiden levittämältä virukselta? Silloinhan jos virusta on siihen maskiin jostain tarttunut, on se maski suojannut sinua tartunnalta. Eihän sen niin pitäisi tehdä. Kaiken järjen mukaan jos ilman kautta jonkun aivastamana virus on tarttunut maskiisi, on sen pitänyt mennä myös maskin läpi. En edelleenkään pysty näkemään yhytään syytä miksi maskia pitäisi vaihtaa. 

Paskapuhetta tällaiset selitykset, että suojaisi vain sairastunutta levittämästä. Näitä selityksiä keksittiin muun maskivastaisen propagandan tapaan keväällä hätäpäissään, kun koetettiin perustella miksi maskin käyttöä ei suositella. Tosiasiallinen syy olla suosittelematta maskin käyttöä oli pääministerinkin mukaan se, ettei maskeja yksinkertaisesti ollut saatavissa niin paljoa, että käyttöä olisi nähty järkeväksi suositella. En tiedä miksi tuotakin ei voitu suoraan sanoa vaan piti lyödä puppugeneraattori tulille.

Vierailija
34/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA MIKSI?

Ei se maski sinänsä ole kertakäyttöinen vaan ongelma on ne koronavirushiukkaset, jotka maskiin tarttuvat. Ne pöpöt ovat kuolemattomia. Niitä ei voi tappaa, pitää vaan saippualla tai kuivaamalla tehdä ne toimintakyvyttömiksi ja estää jollain tavoin pieniä virushiukkasia leviämästä ilmaan kotonasi.

Siksi kangasmaksi pitää heti käytön jälkeen pestä 60 asteessa pesuaineella, että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi. Paperinen maski pitää kuivattaa ilmavassa suljetussa tilassa että pöpöt tulevat toimintakyvyttömiksi.

Lisäksi likaisen maskin käyttö lisää todennäköisyyttä että kosket siihen sormillasi, saat pöpöjä sormiin ja viet ne sitten nenään tai suuhun.

Siksi.

Jos ne koronapöpöt ovat maskissa niin sinulla on korona, ei se maski niitä pysäytä. Haloo!

Vierailija
35/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavirukset elävät maksimissaan 9 vuorokautta optimaalisissa oloissa. Kuivassa ja ilmavassa paikassa säilytettyä maskia voi hyvin käyttää useamman kerran. Eivät ne millään tavalla mene kerralla pilalle.

Maskiin ei tule koskea (kuin kumilenkkeihin) sitä vaihdettaessa. Laita käytetty maski vaikkapa paperipussiin ja kuivumaan.

Koronavirus ei ole kuolematon.

Vierailija
36/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA MIKSI?

Siksi.

Siis pistäppä tänne faktatietoa ,että virukset ovat kuolemattomia. Oletko katsonut VTT:n tutkimustuloksia. Älä levitä väärää tietoa.

Vierailija
37/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronavirukset elävät maksimissaan 9 vuorokautta optimaalisissa oloissa. Kuivassa ja ilmavassa paikassa säilytettyä maskia voi hyvin käyttää useamman kerran. Eivät ne millään tavalla mene kerralla pilalle.

Maskiin ei tule koskea (kuin kumilenkkeihin) sitä vaihdettaessa. Laita käytetty maski vaikkapa paperipussiin ja kuivumaan.

Kyllä koronavirus on kuolematon, koska se ei ole elävä. Sitä ei voi tappaa. Sen voi vain  ns. deaktivoida.

Vierailija
38/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koronavirus on kuolematon, koska se ei ole elävä. Sitä ei voi tappaa. Sen voi vain  ns. deaktivoida.

Näinhän se virallisesti on. Virus muuttuu toimimattomaksi kuivuessaan. Arkikielellä kuolee.

Vierailija
39/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA MIKSI?

Siksi.

Jos ne koronapöpöt ovat maskissa niin sinulla on korona, ei se maski niitä pysäytä. Haloo!

No juuri päinvastoin! jos ne koronapöpöt ovat maskissa, ne eivät ole sinun nenäsi tai suusi sisällä.

Kyllä kaikki maskit pysäyttävät jonkin prosentin koronapöpöistä. Kertakäyttömaskit eivät estää kaikkein pienimpiä hiukkasia kulkemasta, mutta vähän suuremmat hiukkaset se kaappaa kyllä. Lisäksi tietysti kunnon yskäisylimat ja aivastustipat.

Kyllä se siis suojaa jonkin verran myös kantajaansa.

Vierailija
40/62 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kierrättänyt yhtä pakettia ffp2 maskeja jo maaliskuusta saakka. Sama maski tulee käyttöön noin 4 viikon kuluttua edellisestä kerrasta. Ovat säilytyksessä hyllyllä, jossa kiertojärjestystä on helppo ylläpitää.

Ei ole syntynyt mitään ongelmaa. Ei koronaa, flunssaa tai hengitys-/vatsaoireita.

Minä asun Helsingissä, olen kulkenut bussilla, metrolla, ratikalla, monesti useita kertoja päivässä. Olen käynyt baareissa ja yökerhoissa ja ryhmäharrastuksissa. Olen käynyt Lahdessa ja Kouvolassa ja Turussa ja Espoossa. Olen syönyt ulkona ja käynyt leffassa ja shoppailemassa ja kahviloissa jne. Olen tavannut ystäviäni. Syön lounasta ravintolassa joka päivä.

Ei maskia, ei ole syntynyt mitään ongelmaa. Ei koronaa, flunssaa tai hengitys-/vatsaoireita. Ei hälytyksiä koronavilkusta.

Jengillä ei ole suhteellisuudentajua. Jossain Kempeleellä luullaan että korona hyökkää kimppuun heti kun astuu hkiin. Tautia on oikeasti TOSI vähän liikkeellä. Googlettakaa tartuntaluvut, huomioikaa että ne ovat kumulatiivista lukujahelmikuulta asti ja verratkaa vähän Suomen kokonaisväkilukuun, kuolleista huomioikaa että 80% on ollut dementtejä vuodepotilaita, joille jo aikaisemmin tehty linjaus että tämä on niin raihnainen ettei missään tapauksessa minkään taudin iskiessä lähetetä sairaalaan vaan hoito kaikkiin vaivoihin on morkku ja lopullisen armahduksen odottaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan